Bygga basmoduler av bänkskiva - Bra eller Dåligt?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Bygga basmoduler av bänkskiva - Bra eller Dåligt?

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-10 20:27

Tjena!

Tänkte bygga mig ett par större basmoduler i sommar. Antagligen blir det fråga om ett par 140-liters basreflexlådor med varsin Peerless XXLS12:a i. Lite av en Profundus Y2-wannabe helt enkelt!

Grejen är bara den att jag tänkte bygga dem så att de får samma utseende som min stereobänk, som är byggd av stavlimmad ekbänkskiva. Svindyra lådor blir det ju om man jämför med att bygga av MDF men jag vägrar ha stora lackade klumpar stående i mitt lyssnings/vardagsrum.

Så, finns det några tekniska nackdelar att bygga av bänkskiva, Förutsatt att man oljar dem noggrant så att de inte spricker?

Svårigheterna med att bearbeta materialet pga dess hårdhet är jag väl införstådd i! :wink:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-03-10 20:29

Förutom att det troligtvis inte blir så snyggt så skall det inte vara några problem. 8)

Men känns väldigt onödigt.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-10 20:53

Fjonkalicious skrev:Förutom att det troligtvis inte blir så snyggt så skall det inte vara några problem. 8)

Men känns väldigt onödigt.

Inte så snyggt med bänkskiva?? Ska jag skicka en bild på min stereobänk? Eller det var storleken du hängde upp dig på? :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-10 22:15

Kolla med en stållinjal om bänkskivan har böjt sig tvärs mot stavriktningen, eller inte. Om inte så borde det kanske funka?
Jag rekommenderar dessutom kexning, samt att du ytbehandlar (oljar?) både ut och insida av lådorna för att minimera problemen.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-03-10 22:21

Färdigfanerad mdf kanske kan vara ett alternativ till bänkskiva?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-03-10 22:24

johaneriksson skrev:Färdigfanerad mdf kanske kan vara ett alternativ till bänkskiva?

Och snyggare.

Stavlimmade bänkskivor och nedsänkta tak med halogenspotlights förutspår jag vara 1995-2010 års mest daterade inredningsval. Om man nu får tycka.

Varför jag inte tror att det blir bra är för att det blir för gyttrigt och grötigt rent visuellt. Det uppstår en massa olika vändningar och möten som gör att det blir svårt att få ihop det utan att det ser hemmasnickrat ut.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-10 22:38

paa skrev:Kolla med en stållinjal om bänkskivan har böjt sig tvärs mot stavriktningen, eller inte. Om inte så borde det kanske funka?
Jag rekommenderar dessutom kexning, samt att du ytbehandlar (oljar?) både ut och insida av lådorna för att minimera problemen.

Vad jag kan se på min stereobänk så har inte bänkskivan vridit sig /bågnat. Och självklart ska jag göra ett noggrannt jobb med oljningen. :)
Kexning känns dock en aning jobbigt. Förlitar mig nog på en kombination av skruv/trälim.

Edit: Oljning istället för målning.
Senast redigerad av UnholyRishna 2011-03-10 22:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-10 22:39

johaneriksson skrev:Färdigfanerad mdf kanske kan vara ett alternativ till bänkskiva?

Nja, antingen så blir det bänkskiva eller så blir det vitt. Tanken med att bygga dem i bänkskiva var att de skulle bli som en "förlängning" av stereobänken. Om de då är fanerade så faller den illusionen omedelbart.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-10 22:43

Fjonkalicious skrev:

Och snyggare.

Stavlimmade bänkskivor och nedsänkta tak med halogenspotlights förutspår jag vara 1995-2010 års mest daterade inredningsval. Om man nu får tycka.

Varför jag inte tror att det blir bra är för att det blir för gyttrigt och grötigt rent visuellt. Det uppstår en massa olika vändningar och möten som gör att det blir svårt att få ihop det utan att det ser hemmasnickrat ut.

Men please! :D Jag skiter fullständigt i vilka inredningsideal som gäller. Jag kör mitt race när det gäller inredning, och så länge jag och min tjej tycker det är snyggt så får resten av världen tycka vad fasen de vill!
Och jag råkar tycka att bänkskiveträ är hur snyggt som helst. Gärna med försänkta men synliga skruvskallar. Ger en mer unik look! 8)

Men jag kan visserligen hålla med om att det ser hemmasnickrat ut, då inga professionella möbeltillverkare använder sig av bänkskiva. Anledningen till det tror jag delvis är priset.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-10 22:47

UnholyRishna skrev:Kexning känns dock en aning jobbigt. Förlitar mig nog på en kombination av skruv/trälim.

Nej, skruvar funkar inte för dom rör sig inte lika som trä av fuktvariationer. Träplugg eller kex måste det vara.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-10 22:55

paa skrev:
UnholyRishna skrev:Kexning känns dock en aning jobbigt. Förlitar mig nog på en kombination av skruv/trälim.

Nej, skruvar funkar inte för dom rör sig inte lika som trä av fuktvariationer. Träplugg eller kex måste det vara.

Inte för att vara sån, men träpluggarna lär ju inte ta upp någon last i sin axialriktning, det får ju limmet stå för. Den huvudsakliga anledningen att jag kör skruv är för att dra ihop bänken/lådan rejält under limningen. Om man sedan får efterspänna någon skruv då och då gör inte mig något. Bara limfogen håller. Eller har jag missat något?

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2011-03-10 23:02

Risken är att skivan spricker vid skruvarna under vintern när klimatet inomhus blir torrt

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-10 23:33

Ton skrev:Risken är att skivan spricker vid skruvarna under vintern när klimatet inomhus blir torrt

Även fast det är limmat?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-03-10 23:57

Jag var också inne på att använda ekbänkskivor, men ek sliter ju så in i helvete på verktygen. Fick t ex köpa speciell klinga till Festoolen för att klara klyvningen. Vågar inte ens tänka på hur mycket stryk frässtålen och lamellfräsen ska utsättas för...

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-03-11 00:23

Kan man inte göra vanliga MDF-lådor och sen bara lägga bänkskivan på? Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, det va bara en tanke som slog mig.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2011-03-11 09:57

Nune skrev:Kan man inte göra vanliga MDF-lådor och sen bara lägga bänkskivan på?

Min tanke också (att bygga i MDF och klä lådorna med limträ). När jag byggt med stavlimmad furu har jag dubblerat baffeln med MDF och satt extra stag i MDF för att hindra att furuskivorna slår sig eller spricker.

Kombinationen MDF och limträ gör ju även att man kan gå ner i tjocklek på limträt. 18mm är ju enklare att bearbeta än 35mm.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-11 11:00

Kalejdokom skrev:
Nune skrev:Kan man inte göra vanliga MDF-lådor och sen bara lägga bänkskivan på?

Min tanke också (att bygga i MDF och klä lådorna med limträ). När jag byggt med stavlimmad furu har jag dubblerat baffeln med MDF och satt extra stag i MDF för att hindra att furuskivorna slår sig eller spricker.

Kombinationen MDF och limträ gör ju även att man kan gå ner i tjocklek på limträt. 18mm är ju enklare att bearbeta än 35mm.

Hej!

Jo det kanske kan vara en idé. Den bänkskivan jag jobbat med hittils har varit ca 27-28mm tjock. Får kolla utbudet och fundera helt enkelt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-11 12:13

Nune skrev:Kan man inte göra vanliga MDF-lådor och sen bara lägga bänkskivan på? Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, det va bara en tanke som slog mig.

+1
Eller använda bänkskiva till lådans ovandel, enbart.
Antar att din stereo/TV-bänk inte har bänkskiva runt om.
Kom att tänka på gamla fina JBL-65 som har en tjock glasskiva på ovansidan.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-03-11 12:22

Ragnwald skrev:
Nune skrev:Kan man inte göra vanliga MDF-lådor och sen bara lägga bänkskivan på? Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, det va bara en tanke som slog mig.

+1

Jo det är ju det den har. Den är helt byggd i bänkskiva. Tung och robust! :wink: Tänkte lägga upp bilder så fort jag får mitt galleri att fungera på minhembio. Eller finns det någon annan smidig site att ladda upp bilder? Helst som inte kräver att man skapar ett jäkla mailaccount typ Flickr.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-11 12:27

UnholyRishna skrev:
Ragnwald skrev:

+1

Jo det är ju det den har. Den är helt byggd i bänkskiva. Tung och robust! :wink: Tänkte lägga upp bilder så fort jag får mitt galleri att fungera på minhembio. Eller finns det någon annan smidig site att ladda upp bilder? Helst som inte kräver att man skapar ett jäkla mailaccount typ Flickr.

Imageshack.us, där kan du även skala bilderna till 640*480 när du tankar upp dem.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2011-03-11 17:03

Kan du inte bygga lådorna i MDF och sedan limma på hyllplan i massiv ek?

Återgå till DIY-forum