Moderator: Redaktörer
kodapa skrev:Tänkte låta fasinformationen baseras på Hilbert-transformation istället för uppmätt fas i tonkurvorna.
celef skrev:kodapa skrev:Tänkte låta fasinformationen baseras på Hilbert-transformation istället för uppmätt fas i tonkurvorna.
nej det får du inte göra, den är absolut nödvändig, utan mätt fas så måste du tillföra en lämplig mängd löptid som blir rena gissningsleken, inget bra alls alltså
kodapa skrev:celef skrev:kodapa skrev:Tänkte låta fasinformationen baseras på Hilbert-transformation istället för uppmätt fas i tonkurvorna.
nej det får du inte göra, den är absolut nödvändig, utan mätt fas så måste du tillföra en lämplig mängd löptid som blir rena gissningsleken, inget bra alls alltså
Alltså det vore ju lättare för mig att använda uppmätt fas, men hur mycket kan man lita på fasen i mätningarna? Om jag fattat det rätt så kör MLSSA med Hilbert-transformation? Jag kan göra det valbart.
celef skrev:kodapa skrev:celef skrev:kodapa skrev:Tänkte låta fasinformationen baseras på Hilbert-transformation istället för uppmätt fas i tonkurvorna.
Alltså det vore ju lättare för mig att använda uppmätt fas, men hur mycket kan man lita på fasen i mätningarna? Om jag fattat det rätt så kör MLSSA med Hilbert-transformation? Jag kan göra det valbart.
nja, mlssa mäter nog fasen, du tänker kanske på sinusmätningsprogrammet lms?
att mäta rätt fas är inget svårt och är absolut nödvändig för att få till det hela, att kalkylera fasen gör bara allt krångligare, hur tänkte du att korrekt faskontroll skulle gå till?
kodapa skrev:Är det önskvärt med två kurvor för power response:
En för vertikal och en för horisontal?
Desamma gäller plottar för off axis kurvor:
En plot för horisontal- och en plot för vertikal-kurvor?
celef skrev:kodapa skrev:Är det önskvärt med två kurvor för power response:
En för vertikal och en för horisontal?
Desamma gäller plottar för off axis kurvor:
En plot för horisontal- och en plot för vertikal-kurvor?
jag tycker inte man ska styra användaren på ett sådant vis, det ska vara helt fritt för användaren att plotta det användaren vill, man kan till exempel vilja ha koll på beteendet på diagonalen eller lite huller om buller, så det enda viktiga är att kunna plotta många kurvor samtidiigt i en å samma graf, vilka kurvor som ska visas i grafen bör vara helt upp till användaren
paa skrev:Det finns väl bara en power response kurva? Och eftersom den inte går lätt att mäta, och programmet inte är ett fullständigt simuleringsprogram så torde det inte gå att få fram den.
Däremot borde det vara bra om den kan visa både horisontella och vertikala tonkurvor off axis kurvor tillsammans med on axis.
brumel skrev:Kul!
Mac behöver fler filterprogram. Mer sånt! Vore ju bra om ditt program hanterade data från MLS baserade program tex Clio och justmls också.
edit: FRD är ju txt filer. Solly.
celef skrev:kodapa skrev:Tänkte låta fasinformationen baseras på Hilbert-transformation istället för uppmätt fas i tonkurvorna.
Allram skrev:celef skrev:kodapa skrev:Tänkte låta fasinformationen baseras på Hilbert-transformation istället för uppmätt fas i tonkurvorna.
Det är ju bara intressant att veta relativa löptiden mellan respektive element på baffeln. Den absoluta, totala löptiden mellan element och mikrofon är ju irrelevant.
Enklaste och stabilaste (tycker jag) sättet att hantera detta är att använda Hilberttransformerad fas samt en liten parameterruta där man matar in delay som adderas till fasen. Relativ delay mäts enklast genom att titta på differansen mellan topparna på impulssvaret på respektive element.
kodapa skrev:celef skrev:kodapa skrev:celef skrev:kodapa skrev:Tänkte låta fasinformationen baseras på Hilbert-transformation istället för uppmätt fas i tonkurvorna.
nja, mlssa mäter nog fasen, du tänker kanske på sinusmätningsprogrammet lms?
att mäta rätt fas är inget svårt och är absolut nödvändig för att få till det hela, att kalkylera fasen gör bara allt krångligare, hur tänkte du att korrekt faskontroll skulle gå till?
Jag gör det valbart.
kodapa skrev:paa skrev:Det finns väl bara en power response kurva? Och eftersom den inte går lätt att mäta, och programmet inte är ett fullständigt simuleringsprogram så torde det inte gå att få fram den.
....
Jag ska förklara hur jag tänker imorgon.
rotel2 skrev:Jag har använt mig utav Hilberts transform för att få fram minimumfas vid mätning med SW. Vid verifiering så har den fungerat bra.
Jag ser iaf inga problem med HT, så länge man mäter på element som är av minimumfas.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 46 gäster