Moderator: Redaktörer
13. (Lex Devin) Faktiskt.se är inget ställe för att fuska med sina studier. Dock är det helt ok att söka hjälp med tips på hur man löser uppgifter om man anger att det är hemuppgifter och hur uppgiften är formulerad i sin helhet.
kon10 skrev:Hej, är detta kort bättre ? http://cgi.ebay.ca/LM3886-X-4-NE5532-BT ... 1c19a4f694
Mvh Axel
Olles mail skrev:Jag tycker det var lite dåligt med info om hur kortet är konfigurerat, men det står BTL, vilket betyder bridge tied load.
Det är alltså en bryggkopplad förstärkare.
Stereo står det i texten. Alltså är förstärkaren uppbyggd av fyra effekt-opampar som är parvis bryggkopplade.
Ändock får jag inte informationen att gå ihop eftersom det står i beskrivningen att förstärkaren kan driva 4 eller 8ohm.
Vid 4ohms last arbetar var effekt-OP med 2ohm vilket jag inte kan tänka mig att de mår bra av även om jag inte vet så mycket om just denna krets.
Om effekt-OP:n har skyddskretsar (vilket den tycks ha då jag snabbläste databladet) kommer de troligtvis slå in, samt att det kommer bli varmt!
Dessutom har normalt en typisk 4ohms högtalare ett impedansminimum något lägre än 4ohm, säg 3ohm.
Det blir 1,5ohm per op att arbeta mot. Ännu värre.
Jag skulle inte våga lasta en bryggkopplad förstärkare av denna sort tyngre än med en 8ohms högtalare med inte allt för låga impedansdippar.
Kortet ger utrymme för 10 000µF per matning.
Jag tror förstärkaren tarvar lite mer än så om du inte skall begränsas av kondensatorerna.
Problemet är ju att det inte får plats på kortet.
Vad är det för högtalare du vill driva? Utgå ifrån högtalaren när du skall bestämma vilken förstärkare du behöver.
Nu när jag tänker efter är det ju så att en bryggkopplad förstärkare belastar nätdelen symmetriskt vilket minskar behovet av glättning.
Kanske räcker det gott med den som finns.
kon10 skrev:och ja grund tanken var att göra kretskort och montera elektroniken efter en TAS5630 har nästan all elektronik liggande för det men vet inte hur ja ska göra kretskortet, Har greber filer från Texas Instruments
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster