Behöver hjälp med projektarbete.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kon10

Behöver hjälp med projektarbete.

Inläggav kon10 » 2011-03-18 20:05

Hej nu är det så att vi har projektarbete och detta ska vara klart V.14, jag har gjort chassi och monterat min ringkärnstransformator på 600va och 24-0-24v nu behöver jag förstärkar kort som fungerar med denna. Jag har planer på att driva mina Cerwin Vega högtalare som ligger på 4-6 ohm, driver dom just nu med 90 NAD watt och vill ha ut mera än den. Det är ända kraven jag har. Jag har kollat på dessa kort: http://cgi.ebay.ca/TDA7294-BTL-Audio-Po ... 1c1356e73a
kommer dom att fungera till det jag har ? Om inte vad rekommenderar ni istället som är likvärdigt ?
Mycket tacksam för ett snabbt svar.
Mvh Axel

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-03-18 20:32

Jag tror ju att Nadden du redan har är mycket mer strömstark än det kortet.
150 w, ja men hur har de mätt det, och ett kort för ca 200 kr.

Jag är mycket skeptisk till att du blir nöjd......
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-03-18 20:43

Saxat ur forumets policy:

13. (Lex Devin) Faktiskt.se är inget ställe för att fuska med sina studier. Dock är det helt ok att söka hjälp med tips på hur man löser uppgifter om man anger att det är hemuppgifter och hur uppgiften är formulerad i sin helhet.

vet inte om det stämmer på denna fråga, men bara så att..
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-18 20:53

Ok men vad skulle du rekommendera istället för detta?
Mvh Axel

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-18 21:01

Hej, är detta kort bättre ? http://cgi.ebay.ca/LM3886-X-4-NE5532-BT ... 1c19a4f694
Mvh Axel

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-18 21:06

Alltså det jag behöver är bara något som fungerar sen hur de låter spelar ingen roll då jag bara måste få klart detta projekt, men givetvis vore det kul att ha något som spelar bättre än Naden.
Mvh Axel

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-18 21:09

Helst få tag på ett bullit kort då det var dom jag planerade att använda från början, men det visade sig att dom var slut och att ingen hade några kort kvar, så om någon har minst 2 kort med komponenter liggande så hör gärna av er så fort som möjligt.
Mvh Axel

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-03-18 21:15

kon10 skrev:Hej, är detta kort bättre ? http://cgi.ebay.ca/LM3886-X-4-NE5532-BT ... 1c19a4f694
Mvh Axel

Det kortet är för en kanal, dvs mono. Och din trafo kommer inte kunna användas då kortet vill ha 30-35v inspänning.

Ta det första kortet, tänk på att det tar 2-3 vekor innan det kommer i brevlådan och glöm inte en rejäl kylfläns mm.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-18 21:18

Ok, men det kommer att fungera så det kommer ljud osv, inget som kan gå sönder eller börja brinna? Har pratat lite med ollebolle här på forumet och han rekommenderade det inte, för att det skulle bli för lite ohm för korten och att det inte skulle fungera något bra. Och stora kylflänsar har jag, använder 2st med måtten: 300*100*40mm
Mvh Axel

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-19 11:47

Såhär var det jag skrev:

Olles mail skrev:Jag tycker det var lite dåligt med info om hur kortet är konfigurerat, men det står BTL, vilket betyder bridge tied load.
Det är alltså en bryggkopplad förstärkare.
Stereo står det i texten. Alltså är förstärkaren uppbyggd av fyra effekt-opampar som är parvis bryggkopplade.

Ändock får jag inte informationen att gå ihop eftersom det står i beskrivningen att förstärkaren kan driva 4 eller 8ohm.
Vid 4ohms last arbetar var effekt-OP med 2ohm vilket jag inte kan tänka mig att de mår bra av även om jag inte vet så mycket om just denna krets.
Om effekt-OP:n har skyddskretsar (vilket den tycks ha då jag snabbläste databladet) kommer de troligtvis slå in, samt att det kommer bli varmt!

Dessutom har normalt en typisk 4ohms högtalare ett impedansminimum något lägre än 4ohm, säg 3ohm.
Det blir 1,5ohm per op att arbeta mot. Ännu värre.

Jag skulle inte våga lasta en bryggkopplad förstärkare av denna sort tyngre än med en 8ohms högtalare med inte allt för låga impedansdippar.

Kortet ger utrymme för 10 000µF per matning.
Jag tror förstärkaren tarvar lite mer än så om du inte skall begränsas av kondensatorerna.

Problemet är ju att det inte får plats på kortet.

Vad är det för högtalare du vill driva? Utgå ifrån högtalaren när du skall bestämma vilken förstärkare du behöver.

Nu när jag tänker efter är det ju så att en bryggkopplad förstärkare belastar nätdelen symmetriskt vilket minskar behovet av glättning.
Kanske räcker det gott med den som finns.

Dessutom skrev du att du har en 2*24V trafo. Då blir det ovanstående ännu mer olämpligt, och sannolikheten för en kraftig värmeutveckling påfallande stor :)
24VAC är lite mycket i just denna applikation.

Detta gällde detta kort:
http://www.aliexpress.com/snapshot/100712226.html
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-19 12:07

Du säger att du vill ha ut mer effekt än från din NAD, och att den lämnar 90W.
Är dessa 90W uppmätta i 8ohms last?
Effekten från ett steg är ju lastberoende nämligen, och det gäller att inte jämföra äpplen med päron! :)

Vad rekommenderar jag istället då?

Länkarna i denna tråd har gått till kort som nyttjar den populära LM3886.

Två sådana effekt-OP som körs parallellt på ett kort samt matas med 35VDC ger ungefär 100W i 4ohm och 50W i 8ohm. Ungefär.
Detta passar utmärkt med din transformator på 2*24V!

Peranders säljer ett kort som är ritat av någon med erfarenhet! :)
http://sjostromaudio.com/pages/hifi-pro ... -gainclone
Butiken: http://sjostromaudio.com/pages/buy

Detta kort kan konfigureras på flera sätt som framgår i texten. Bland annat den ovan beskrivna parallellkopplingen som ger ungefär 100W i 4ohm.

300kr utan effekt-OP och 400kr med. Detta kort är att föredra framför ebay-korten enligt min mening :)

Notera dock att monteringen av kylare blir lite special!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-19 12:19

Nu vill du ju ha mer effekt kanske?
Om du bryggkopplar två av dessa kort bör du uppnå ungefär 200W.

Personligen skulle jag dock sänkt matningsspänningen något. 24VAC är i högsta laget, men kanske funkar?

Det behövs då två kort per kanal, alltså 4 för stereo.

Detta blir enligt min mening en mycket fin 200W förstärkare om du matar med kanske 2*18-20VAC trafo samt ordnar montering på kylfläns på ett bra sätt!

Är trafon redan inhandlad?

ps. Det blir väl iofs inte så mycket till projektarbete när Peranders brukar tillhandahålla utförlig och bra dokumentation :)

Vad är syftet med projektet?

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-19 14:41

Hej jag har redan blivit sponsrad med kylflänsar och transformatorn av Elfa, Syftet var att jag ville göra ett slutsteg som kunde leverera lite mer watt än Naden, då den skickar ut 90W i 8/4 Ohm.
och peranders kort verkar fina men då tillkommer det massa komponenter och grejer som ska beställas, vore skönt med ett färdigt kit med allt med. Och min budget är runt 1000kr för förstärkarkorten. Men du tror inte att kortet jag länkade ens är en gnutta värda att köpa?
Tack för alla svar.
Mvh Axel

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-19 15:31

Vad går projektet ut på om allt skall köpas färdigt?
Ett projektarbete går väl ut på att i projektform skapa något?

Nad:ens maximala uteffekt beror på belastningen ty P=U²/R
Alltså kan man inte skriva 90W 4/8 ohm.

Genom att nyttja Ohms andra lag ovan finner du att effekten dubbleras om resistansen halveras.
Testa att stoppa in siffror!

Om förstärkaren ger 90W i 8ohm ger den då 180W i 4ohm.
Effekten är lastberoende.

I praktiken blir effekten bara nästan dubblerad då alla normala förstärkare har en viss utgångsimpedans.
Säg då 90W i 8ohm och 160W i 4ohm som ett exempel.

Så antingen ger din apparat 90W i 4 eller 8 ohm!

Anledningen till att jag tar upp detta är att du såklart måste veta hur stor effekt din nuvarande apparat ger om du skall kunna bygga en ny som lämnar större effekt, vilket är det du vill uppnå :wink:

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-19 15:39

Inte enligt nad då står det maximum output 5*80w in 4/8 ohm och 2*90w in 4/8 ohm:) det är förövrigt en NAD T752
och ja grund tanken var att göra kretskort och montera elektroniken efter en TAS5630 har nästan all elektronik liggande för det men vet inte hur ja ska göra kretskortet, Har greber filer från Texas Instruments.
Men nu börjar tiden ta slut och behöver få något som fungerar tills dess.
Och byggt chassi själv har jag, ända som är köpt är kylflänsarna, annars har jag fräst o allt sånt själv då jag går maskinteknik.
Mvh Axel

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-28 22:22

Hej nu har jag köpt det första kortet och fått hem det, det fungerar men det hummar som bara den, Går detta att lösa eller är det korten det är fel på?
Mvh Axel

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-28 22:25

Vad är det du köpt?

Edit: Ang Nads effektangivelser kan jag gissa hur det ligger till.
Apparaten har fem kanaler, men nätdelen räcker inte till om samtliga effektsteg skall lämna full effekt samtidigt, därav dessa specar.

Så gissar jag att det ligger till.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-28 23:02

kon10 skrev:och ja grund tanken var att göra kretskort och montera elektroniken efter en TAS5630 har nästan all elektronik liggande för det men vet inte hur ja ska göra kretskortet, Har greber filer från Texas Instruments

Att bygga klassD är nog inte det lättaste som nybörjare då det är höga frekvenser inblandat samt ofta ytmonterat.
Kanske om du bygger efter deras layout som du säger...

Kollade upp chippet och fann färdiga kort från kina:
http://www.sureelectronics.net/category.php?id=19

Vet inte om det är något att ha dock. Layouten spelar oerhört stor roll nämligen! Så det gäller att den är ritad av någon som förstår sig på det! :)

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-28 23:17

http://www.aliexpress.com/snapshot/100712226.html detta var det, köpte 2 st och dom verkar fungera efter dom korta tester jag gjort, men dom surrar/hummar som att det skulle vara jord fel någonstans, sen en till fråga hur ska jag avsäkra steget och vad för A osv?
Mvh Axel

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-28 23:28

Du måste nog berätta hur du kopplat för att även den mest elektronikkunnige skall kunna hjälpa dig.

Jag gissar att du kör två sådana kort på samma trafo. Jag är inte helt säker på att det går, eller blir bra.

Om du köpt två kort är det för att du vill ha fyra kanaler då?

Kör ett kort i taget och kolla om det är tyst!

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-28 23:36

jag kör som sagt har jag en 600va trafo och jag kör varje kort på den. kör 24-0-24 till båda stegen och bara lödigt på kablar på trafon så jag får ut 2 kablar på varje utgång, kör 4*150w men kommer bara använda 2'150w för tillfället. fick korten idag och gått i skola så har inte hunnigt kolla så mycket mer på det men ska göra det imorrgon.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-28 23:40

Testa att köra bara ett kort!

Jag är osäker på om man bör koppla som du gjort. Två nätdelar parallellt på en trafo.

Hoppas någon kan hoppa in här!

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-28 23:41

hm jo det vore snällt om någon vet hur man kan göra, men varför skulle du inte kunna koppla så?, är det inte kopplat likvärdigt i ett köpe slutsteg?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-29 11:08

Absolut inte! Det vanligaste för ett stereoslutsteg är två förstärkarmoduler som delar nätdel. Det finns alltså bara en trafo, en likriktare, och en kondensatorbank.
Båda kanalerna kopplas sedan in parallellt på den.

Så är majoriteten av alla gainclone-byggen gjorda!

Sedan finns dual mono och monoblock där varje förstärkarmodul har sin helt egna nätdel, inklusive trafo.
Det är väl så det är tänkt med dina moduler, att de ska ha egen trafo.

Har även sett ett tredje lösning där en stereoförstärkare hade gemensam trafo för de båda kanalerna, men de två kanalerna hade fått separata sekundärlindningar.
I ditt fall skulle du då behöva 4*24V.

Fast jag har ju varnat för 24VAC-trafo när du ska bryggkoppla två effektop parvis. Det är illa som det är med en 4-6ohms högtalare då varje chip ser 2-3ohm. Det är för tungt redan som det är.

Att elda på med onödigt hög spännig gör bara kylbehovet ännu större.
Jag undrar hur det kommer gå!

Det lär väl visa sig. Men räkna inte med 150W. Långt dessförinnan kommer exempelvis värme bli ett problem.

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-29 21:00

Hej nu har jag testspelat på ganska hög volym i ca 4 timmar, körde bara 1 kort ikopplat och har fortfarande surret kvar. Jag märkte inget som skulle kunna vara fel förutom surret då och mätte temperaturen på varje förstärkarkrets med en ir termometer och den visade som max 55 grader medans kylflänsen var runt 30 grader stabilt det tycker inte jag verkar varmt då den kan gå upp till 145 grader innan säkerhetskretsen slår på för överhettning.
Om någon vet hur jag skulle kunna få bort surret så vore jag glad då det är väldigt irriterande.
Mvh Axel

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-29 21:03

Sen hur ska jag avsäkra allt? 1 säkring ska ju vara vid ingånngströmmen men vad ska det vara för A på den? sen ska jag ha någon inne i steget på strömmen som går till kretskortet?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-29 21:27

Det bästa sättet är nog att köra uteslutningsmetoden för att utesluta sig fram till orsaken till brummet. Kolla om det brummar med bara en kanal inkopplad på ingången.

Är det ett typiskt jordloops-brum på 50 eller 100Hz du hör?

Vad har du för uppspelningskälla? Har du provat något som går på batteri, alltså som garanterat inte har jordreferens?

Primären bör avsäkras, men du har en 600VA traf säger du.
Startströmmen är rätt stor då, säker bortåt 100A i startögonblicket.
Mjukstartar du den?

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-29 22:30

Hej jag kör min mobiltelefon som ingångskälla för test, och nej jag mjukstartar den inte för tillfället, men tror jag behöver det då säkringen går varannan gång jag startar den (har automatsäkringar)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2011-03-29 22:50

Testade du det jag föreslog?

Och återigen, är det typiskt jordfelsbrum på 50 eller 100Hz, eller är det något annat sorts missljud?

Och är förstärkaren inte ens tyst helt utan källa inkopplad?
Om du kortsluter ingångarna, blir det tyst då?

En bild skulle kanske även vara bra om man skall kunna hjälpa dig.

Användarvisningsbild
kon10

Inläggav kon10 » 2011-03-29 23:02

Får testa mer imorrgon men när jag inte har mobilen eller datorn ikopplad så är det tyst, och jag tror det är 100hz ljud, det låter inte som det är en så djup ton som 50hz i alla fall.

Nästa

Återgå till DIY-forum