Hittade detta forum efter lite rundsurfande igår.
Jag funderar(skulle iaf väldigt gärna vilja) bygga ett eget rörförsteg.
Jag äger 4st KRK V4 studiomonitorer och vill kunna lyssna i surrondljud från blurayspelaren utan att behöva bussa genom mixerbordet (som f.ö står i ett annat rum). Blurayen har inbygd surround-D/A-omvandlare och centerhögtalare har jag inget behov av. Quadrofonisk stereo!
Det vore ju j-a coolt att ha byggt sitt egna rörförsteg som kunde stå ovanpå blurayspelaren.
Men... =/
Jag har knappt hållit i en lödkolv sen högstadiet och har en tendens att försöka mig på för svåra saker i början och sedan ge upp.
Jag såg man kunde köpa en "Grounded Grid" på analogmetric.com för 110$ plus frakt. Är det en bra idé? Om den funkar kan jag ju alltid bygga en till så jag får mina 4 kanaler...
Jag kan tänka mig att börja med något mycket enklare.
Vill minnas att jag fick en ritning på en rörhörlursförstärkare av självaste Bo Hansson 2001, men det blev aldrig av jag byggde den då jag inte fattade/hittade/förstod hur man gjorde ett kretskort. Vet idag hur man gör men det verkar lite bökigt.
Ett enkelt och billigt transistorsteg-kit med färdigt kretskort kanske skulle vara något att börja med? Vart finns delar att köpa i så fall?
Alla tips och råd uppskattas.