Moderator: Redaktörer
Zalve skrev:Nån delning lär man få i röstområdet, men jag tänkte väl mest på vart det gör MINST skada. Svårast att upptäcka ev annan färgning mellan de 2 olika elementen.
Zalve skrev:Intressant på vilket sätt ?
Ser du fördelar/nackdelar dem det Nagref?
Zalve skrev:Vad är det för känslighet på SS's nya 5"a ?
Zalve skrev:Tanken med dessa element är att samtliga har en känslighet på 95-96dB. Allt för att kunna drivas av små rörsaker.
Sen om det gör sig bra eller ej i bygget, är en annan sak som jag lär upptäcka
Vad som är lite mer viktigt (klangmässigt om man får till en bra fasintegration i filtret i övrigt) är oftast att man ser till att elementen samarbetar spridningsmässigt vid delningen. D v s att man inte låter mellanregisterelementet gå så långt upp att det beamar nästan bara rakt fram och sedan så tar diskanten över som sprider nästan halvsfäriskt. Det ger högst troligt en tydlig färgning.
Skall mman nå 20 Hz så får man ta i rejält! Ett sätt är aktiv drivning och bara gaina erfoderligt mycket. Ett annat sätt är att tillåta sig kapa lite i botten och titta på PHL's tovlor som når nedåt 40Hz vilket i rum torde ge rätt OK prestanda ner till 30. Känslighet på 95 för tolvan.Morello skrev:Zalve skrev:Tanken med dessa element är att samtliga har en känslighet på 95-96dB. Allt för att kunna drivas av små rörsaker.
Sen om det gör sig bra eller ej i bygget, är en annan sak som jag lär upptäcka
Ok, vad har du tänkt baselement? Att åstakomma bortåt 95 dB vid ned till 20-30 Hz kräver ganska extrema system. Jag tror du bör börja med basen
Användare som besöker denna kategori: AndersD och 7 gäster