Funderingar på delningfrekvens i röstområdet

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zalve

Funderingar på delningfrekvens i röstområdet

Inläggav Zalve » 2004-11-25 02:38

Jag har lite smått, börjat att skissa på ett bygge som borde komma igång till hösten. (Dvs till Jul)

Har hittat lämplig banddiskant och lämpligt mellanregister.
Mätningar på bandet finns, men ännu inte på mellandelen.

Bandet går ner till 2Khz och mellan spelar upp till 4Khz.

Personligen känner jag att det helst inte skulle vilja ha någon delning i området där sångrösterna är som mest urskillningsbara (Speciellt med min musiksmak).
Tyvärr har jag inget belägg för detta, men har inbillat/intalat mig själv att det skulle kunna märkas mest i detta område.

Nån som har erfarenhet av detta ?!

/Z
Senast redigerad av Zalve 2004-11-25 03:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-25 03:14

Mitt tips är att glömma dylika, något dogmatiska, föreställningar om att man kan lägga delningsfrekvensen utanför röstområdet - det går inte 8) !

Satsa istället på att integrera elementen på ett sådant sätt att frekvensgången blir snygg både on- och off axis.

Vad är det för band du hittat? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-25 03:44

Nån delning lär man få i röstområdet, men jag tänkte väl mest på vart det gör MINST skada. Svårast att upptäcka ev annan färgning mellan de 2 olika elementen.

Bandet jag har i åtanke är ett Aurum Cantus G2/G2Si
(Founteks JP2 & 3s oxå att välja på)

Mätningarna skall nog bli bra... Det är målsättningen iaf :D

Edit:
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-25 12:34

Zalve skrev:Nån delning lär man få i röstområdet, men jag tänkte väl mest på vart det gör MINST skada. Svårast att upptäcka ev annan färgning mellan de 2 olika elementen.

Klassiskt så brukar man undvika området mellan kanske 200 Hz - 3 kHz för delningar då örat i detta område använder fasskillnader vid lokaliseringen och det är där man kan få problem om man inte är försiktig vid filterkonstruktionen men det är ju egentligen en helt annan fråga som dock kan ge lite indikationer på var man bör lägga sig. Vad som är lite mer viktigt (klangmässigt om man får till en bra fasintegration i filtret i övrigt) är oftast att man ser till att elementen samarbetar spridningsmässigt vid delningen. D v s att man inte låter mellanregisterelementet gå så långt upp att det beamar nästan bara rakt fram och sedan så tar diskanten över som sprider nästan halvsfäriskt. Det ger högst troligt en tydlig färgning.

Det är i princip samma råd som Morello gav men med andra ord. :)

Intressant val av diskant! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-25 16:40

Intressant på vilket sätt ?

Ser du fördelar/nackdelar dem det Nagref?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-25 17:21

Zalve,

Det vore väldigt bra om du kunde rota fram distorsionsmätningar på elementet, så att man kan fastställa lämpligt arbetsregister för bandet. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-25 17:39

Nu blottar jag min okunnighet nät det gäller mätningar :oops:

Dist
Bild

med 30 och 60 grader
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-25 19:09

Tredje-tonen stiger dramatiskt under 2kHz, varför en delning över 2 kHz är lämpligt. Man skulle kunna misstänka att membranförskjutningen vid låga frekvenser gör att bandet kommer utanför det område där BL-produkten är hyfsat konstant, varpå en symmetrisk dist ger sig till känna.

Över 2kHz är distorsionen hyfsat låg, men inte i paritet med de mest lågdistorderande element. Å andra sidan framgår inte vid vilken ljudstyrka man gjort mätningen. :? Något alarmerande är att andratonen ökar över cirka 3 kHz, men vad som händer över 8 kHz framgår inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-11-25 19:15

Zalve skrev:Intressant på vilket sätt ?

Ser du fördelar/nackdelar dem det Nagref?

Om jag själv skulle meka med en befintlig banddiskant så skulle jag valt den. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-25 23:53

Hej!

Undvik 3-5kHz rådA*, men annars har Morello (enligt A*) rätt! Verkar coolt :P, lycka till :)!

Mvh A*

Hej igen!

- Verkar verkligen vara klokt korrekt konstaterande!

Mvh A*
Senast redigerad av Audiomanikern 2004-11-26 01:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-26 00:40

Det tanke på att mellanregistret inte går högra än 4kHz så lär jag nog undvika att dela vid 5kHz

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-26 00:42

Zalve,

Har du några mätningar på mellanregisterelementet?
En sak att studera är mellanregisterelementets riktverkan vid höga frekvenser. Det är inte snyggt om ritkverkan börja öka för mycket innan diskantelemenet tar över. Gör den det, får man en "suck out" i energikurvan.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-26 00:49

Har snart letat klart på weben efter mätningar, men inte funnit några. Så det blir väl att maila och fråga efter dem.

Nu har jag inte bråttom med detta projekt, men lite mer teiretiskt kan man ju göra, fast ön bygget inte skall börja förens i höst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-26 01:14

Vad heter mellanregisterelementet? :D Kanske någon här på forumet som sitter på relevant information.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-26 01:47

Det jag har fastnat för är nåt som EA pushade lite för.

PHL Audio - 2460

Frequency range 80-4000
Sensitivity 96
Power handling capacity AES 160
SPL max 114
Voice coil 2

Datablad

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-26 01:56

Hej igen!

Uj, uj uj :D! A* tror det kan bli huur bra som helst! Hög dB låg dist(?), jvla driv uti transienternA*!
Ngt för NN´s 16st 15":are kanske? Har du spånat på någon ev bas till denna grymming till högtalare?

http://www.phlaudio.com/datasheets/20_pdf/2460.pdf

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-26 02:13

Det finns likvärdig bas från samma tillverkare...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-26 02:32

Tyvärr finns inte några mätkurvor redovisade.

Jag skulle nog titta på ett mindre element från tex. Scan Speak eller Vifa. Fördelen med ett trevägssystem är ju just att mellanregistret inte behöver vara kapabelt till speciellt stort volymflöde (area*maximal förskjutning).

Kanske kan Scan Speaks nya 5"-mellanreg vara något? Motorn är särdeles lågdistorderande. 8)

I mitt nya trevägssystem, kan jag spela extremt starkt (många hundra watt peak) utan att mellanregisterelementets membranförskjutning är synbar för ögat. 8O (Scan Speak 18W8545)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-26 03:57

Vad är det för känslighet på SS's nya 5"a ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-26 04:02

Zalve skrev:Vad är det för känslighet på SS's nya 5"a ?

Kommer inte ihåg exakt, men det rör sig om sisådär 88-90 dB, beroende på baffelns beskaffenhet och därmed dess diffraktoriska effekter.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Zalve

Inläggav Zalve » 2004-11-26 04:25

Tanken med dessa element är att samtliga har en känslighet på 95-96dB. Allt för att kunna drivas av små rörsaker.

Sen om det gör sig bra eller ej i bygget, är en annan sak som jag lär upptäcka :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2004-11-26 11:15

Lycka till tycker jag. Jag tror som jag nämnt på andra ställen benhårt på element med lite högre känslighet och till mitt nuvarande bygge använder jag PHL3451 dvs ett mellanregister på 10" med en känslighet på 101 dB.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-26 13:27

Zalve skrev:Tanken med dessa element är att samtliga har en känslighet på 95-96dB. Allt för att kunna drivas av små rörsaker.

Sen om det gör sig bra eller ej i bygget, är en annan sak som jag lär upptäcka :wink:

Ok, vad har du tänkt baselement? Att åstakomma bortåt 95 dB vid ned till 20-30 Hz kräver ganska extrema system. Jag tror du bör börja med basen 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-11-26 13:54

Vad som är lite mer viktigt (klangmässigt om man får till en bra fasintegration i filtret i övrigt) är oftast att man ser till att elementen samarbetar spridningsmässigt vid delningen. D v s att man inte låter mellanregisterelementet gå så långt upp att det beamar nästan bara rakt fram och sedan så tar diskanten över som sprider nästan halvsfäriskt. Det ger högst troligt en tydlig färgning.

Jag är inne på samma linje som Naqref i den här frågan. Ett bra sätt att tänka på (tror jag) är att se utifrån rena prestanda hos den färdiga högtalaren. Vad vill jag att den här högtalaren ska ha för egenskaper (på ett så mångfacetterat sätt som möjligt) och sedan utforma metoder att försöka uppnå dessa prestanda. Att helt enkelt välja bort ett register där man inte tänker dela (av någon enskild teoretisk anledning) är mera en begränsning än ett metodval tycker jag.

Spridning hos olika element i olika register tror jag är en av de mest kritiska parametrar att försöka styra upp i en högtalare. Det finns helt klart fog för att högtalare med olika spridningsegenskaper låter totalt annorlunda. Det finns såklart många andra saker att tänka på som dynamisk linjäritet osv, men ogenomtänkt spridning är helt klart en avgörande brist hos många högtalare. Detta påverkar inte bara klangfärg mm utan i första hand stereoperspektivets definition, rumsanpassning och i sin tur upplösningen/tydligheten hos ljudet från högtalarna.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-11-26 14:47

Morello skrev:
Zalve skrev:Tanken med dessa element är att samtliga har en känslighet på 95-96dB. Allt för att kunna drivas av små rörsaker.

Ok, vad har du tänkt baselement? Att åstakomma bortåt 95 dB vid ned till 20-30 Hz kräver ganska extrema system. Jag tror du bör börja med basen 8)
Skall mman nå 20 Hz så får man ta i rejält! Ett sätt är aktiv drivning och bara gaina erfoderligt mycket. Ett annat sätt är att tillåta sig kapa lite i botten och titta på PHL's tovlor som når nedåt 40Hz vilket i rum torde ge rätt OK prestanda ner till 30. Känslighet på 95 för tolvan.

PHL är f.ö. slarviga.
1) dom anger känslighet per w, inte 2.83 volt
2) dom visar INGA mätningar alls

Men dom är ändå verkligt intressanta.... 8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Återgå till DIY-forum