Projekt Feelgood

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3106
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-11-05 08:30

Tack alla för en kanontrevlig helg!
Skönt att den kritik som framförs är det som jag själv har funderingar kring.
hoppas att jag har tillräckligt mycket känslighet i diskanten för att jag ska kunna lösa det med bara, håller tummarna för det.
Spellista kommer snart.

vi spelade iaf beatmachine i 103db 3.5m c-vägt slow innan jag fegade ur pga befarad grannirritation

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3106
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-11-05 10:04

jonasp skrev:
Fjonkalicious skrev: tack Johan för hjälp med IB-affären.


Har du pratat med Jan Guillou om det här? :mrgreen:


Glömde tacka för den goda maten, Schmutziger noterade nog allt mitt ganska glupska beteende :D

puh, skönt att inte alla tyckte min mat var rälig :)

det var pasta m pesta, lufttorkad skinka, ruccola, tomat silverlök o riven pecorino.
ungf som en italiensk korv- o mosbricka, inga konstigheter.

Kul att ni uppskattade den lägre avstämingen bättre med :)
Trots mitt bummelrum.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3106
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-11-05 10:09

UnholyRishna skrev:Ja tack så mycket för igår, mycket trevligt! :)

Lyssnat lite på de låtarna jag körde igår på mina egna burkar nu, och kan konstatera följande: Jag upplever att röster placeras i mitten på ett bättre sätt här. Samtidigt inser jag att mina faktiskt är rätt mycket råare i ljudet när man kör t.ex. In Flames. Feelgood-högtalarna är jäkligt lugna och behagliga att lyssna på med ovan nämnda musik. Tror verkligen, precis som jon asp skriver, att man kan spela fruktansvärt högt på Feelgood-burkarna utan att de blir vassa!

Sjukt manligt bygge i alla fall! 8)

Lyssnade vi på in flames före eller efter Osten vinklade in högtalarna mer?
tänker på mittprojektionen som blev bättre efter det.

det här med att mellanregistret o diskanten är lite återållen kan ha att göra med att jag inte vill att de ska vara lika ljusa som OA51 som kan vara lite väl ljusa ibland.
Har som sagt flera tankar på hur jag ska lösa detta.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-11-05 12:52

Tackar för en trevlig sammankomst! Jag fick en del att göra på grund av träffen och det kanske blir något av det hela till slut?! :)

Johans sambo gav mig en kommentar under avslutningsfrukosten som gjorde mig lite generad.
"Vad stor den är! Får jag hålla den?"


























































Det är inte ofta man får så positiva och spontana omdömen om ens mobiltelefon! :D Har du fått det någongång för din Filip? 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-05 13:21

Nä, jag har bara fått höra:

-Vad skön den känns i handen.

-Man kan riktigt känns vilken kvalité den har.

8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-11-05 14:28

schmutziger skrev:
det här med att mellanregistret o diskanten är lite återållen kan ha att göra med att jag inte vill att de ska vara lika ljusa som OA51 som kan vara lite väl ljusa ibland.
Har som sagt flera tankar på hur jag ska lösa detta.


Jag uppfattar inte diskanten som återhållen, utan mest i regionen runt röstområdet 2-5 kHz. Men det bör ju verifieras från mätning.

Dock tycker jag de låter mycket mer homogena än jag hört dem tidigare. Ljudet sittor ihop nu. Jag tror du närmar dig målet. Lite mätningar hade varit trevligt. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32017
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2012-11-05 14:41

jonasp skrev:Jag uppfattar inte diskanten som återhållen, utan mest i regionen runt röstområdet 2-5 kHz. Men det bör ju verifieras från mätning.

Och hur mäter man det? Just högtalarmätningar är extremt svårt eftersom man kan mäta i diverse positioner, med olika mik´ar, i olika miljöer - och alla ger de olika resultat. Vilken mätmetod korrensponderar bäst med hur man hör? Är denna korrenspondens lika obereonde av miljö?

/ B

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3106
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-11-05 15:10

Nej, högtalarna var inte felfasade i diskanten om det är det ni sitter o funderar över ;)

Bill: samma mick alla gånger, och flera mätningar i flera riktningar för att få fram något intressant,
man kan nog tom smyga in en LTAS mätning med.
och så letar man tendenser, lite åt det hållet jag tänkte göra iaf.

Sen kan man ta in oberoende part för kritik, såsom jag gjorde i helgen.
de prickade in det jag också tyckte mig höra.
Men det sade jag ju inget om förrens efteråt. :)

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-11-05 18:03

Bill50x skrev:
jonasp skrev:Jag uppfattar inte diskanten som återhållen, utan mest i regionen runt röstområdet 2-5 kHz. Men det bör ju verifieras från mätning.

Och hur mäter man det? Just högtalarmätningar är extremt svårt eftersom man kan mäta i diverse positioner, med olika mik´ar, i olika miljöer - och alla ger de olika resultat. Vilken mätmetod korrensponderar bäst med hur man hör? Är denna korrenspondens lika obereonde av miljö?

/ B


Man mäter i flera olika riktningar och avstånd och sedan använder man sin erfarenhet och insikt i högtalarkonstruktion. Och då erhåller man god korrelation mellan vad man hör och vad som mäts upp.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Inläggav 30Hzbone » 2012-11-05 20:02

jonasp skrev:Jag uppfattar inte diskanten som återhållen, utan mest i regionen runt röstområdet 2-5 kHz. Men det bör ju verifieras från mätning.


Mina öron gillar högtalare som har en liten hängmatta i presensområdet (runt ikring 3 kHz). Ute på tunn is men ni förstår vad jag menar.
Motsatsen är en katastrof tycker jag, och mina öron.
Har läst i hiffi-blaskor, på utländska språk, att många av de stora (läs dyra) högtalartillverkarnas nya högtalare
är lite sänkta just i det området och som skäl anges möjligheten till att spela starkt utan att det börjar låta illa,men det gör det ofta ändå.

Jag gillar Schmutzigers högtalare, inga problem att njuta oavsett typ av musik och volym.
Viss typ av musik mår bra av turbopulver, vilket noterades, och det saknar jag ibland hemma i OXIE.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-11-05 21:16

30Hz-benet, dina öron har helt rätt för sig. Det kan finnas många förklaringar till att det låter skit när man drar på, men med helt rak frekvensgång och spridningsegenskaper som är normala blir det helt enkelt inte bra.

Nu har Schmutzigers starktalare spridningsegenskaper som är väldigt trevliga jämfört med... hmm, mycket annat, och det kan faktiskt medföra att direktljudstonkurvan kan vara lite rakare än i vissa andra fall. Men jag tror ändå hängmattan är lite väl stor; det är åtminstone vad mina öron sa till mig i helgen.

Det hade varit roligt att spela på feelgoodarna i sin nuvarande form i en miljö där basen inte blir så bumlig och man inte behöver bry sig om några grannar! *horn i pannan*
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2012-11-05 21:22

jonasp skrev:Det hade varit roligt att spela på feelgoodarna i sin nuvarande form i en miljö där basen inte blir så bumlig och man inte behöver bry sig om några grannar! *horn i pannan*

Kanske min tur nästa gång. Jag bor visserligen i parhus, men har mycket förstående (och hifi-intresserade) grannar. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3106
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-11-06 00:07

Har plockat bort en handfull komponenter, höjt upp kring där jonasp sa, har mätningar som är spöklikt lika det jonasp sade sig uppleva, fått till dipp där det ska va och förbättrat offaxis summeringen.
nu ska jag bara mäta o se så att teori följer verklighet.
Låter bra iaf! :D

Ljudbilden har kommit fram lite och det är luftigare.
Kul det här!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-11-06 07:17

Ojoj nu börjar det bli spännande! 8O :D
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-06 09:50

Hörrödudu, skall du verkligen hålla på med högtalarutveckling nu? ;-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3106
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-11-06 09:59

Fjonkalicious skrev:Hörrödudu, skall du verkligen hålla på med högtalarutveckling nu? ;-)


:oops: haha, jag fann tiden till det :D Det finns vissa saker som är måsten på måndagar, dock inte för mig 8)

Dessutom, när man vet vad man vill går det snabbare.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2012-11-06 10:02

schmutziger skrev:det här med att mellanregistret o diskanten är lite återållen kan ha att göra med att jag inte vill att de ska vara lika ljusa som OA51 som kan vara lite väl ljusa ibland.
Har som sagt flera tankar på hur jag ska lösa detta.

Men suck! Nu börjar jag ju tvivla på att OA51.LE2 verkligen är något för mig igen. Å andra sidan är mina öron vana vid pK-ljudet som ju många också uppfattar som ljust.

Ska det vara på det här viset?

:)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Inläggav 30Hzbone » 2012-11-06 10:12

Schmutz har PM.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3106
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-11-06 10:16

bomellberg skrev:
schmutziger skrev:det här med att mellanregistret o diskanten är lite återållen kan ha att göra med att jag inte vill att de ska vara lika ljusa som OA51 som kan vara lite väl ljusa ibland.
Har som sagt flera tankar på hur jag ska lösa detta.

Men suck! Nu börjar jag ju tvivla på att OA51.LE2 verkligen är något för mig igen. Å andra sidan är mina öron vana vid pK-ljudet som ju många också uppfattar som ljust.

Ska det vara på det här viset?

:)


Ja, för när man är nöjd så tappar man intresset o slutar hänga på faktiskt.

Nu är jag rätt extrakräsen för just ljust ljud.
Fjonken kan sitta o njuta i ett rum där jag springer ut i panik,
Du vet ju hur oa51le2 låter hos mig, det är ju inte så himla ofta man kan klaga.
Men om jag ska konstruera ett par högtalare själv så vill jag ju inte få med en av de enda nackdelarna med oa51le2.
jag föredrar le2 framför pK, 5-6 dar i veckan.
Det finns ju ett motstånd man kan klämma in i filtret med om man tycker de är för ljusa.

Tänk också på att projekt feelgood kommer jag att ha i min kommande dedikerade hembio, 51:orna kommer att stoltsera i vardagsrummet även i framtiden.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-11-06 12:30

bomellberg skrev:
schmutziger skrev:det här med att mellanregistret o diskanten är lite återållen kan ha att göra med att jag inte vill att de ska vara lika ljusa som OA51 som kan vara lite väl ljusa ibland.
Har som sagt flera tankar på hur jag ska lösa detta.

Men suck! Nu börjar jag ju tvivla på att OA51.LE2 verkligen är något för mig igen. Å andra sidan är mina öron vana vid pK-ljudet som ju många också uppfattar som ljust.

Ska det vara på det här viset?

:)


Nu ska jag ställa till det lite till för dig!

En högtalare kan låta ljust på olika sätt. OA51LE2 låter ljust för att baffelstödet är lite klent. Det saknas alltså lite kropp i ljudet. Däremot låter de inte ljust (som i vasst) högre upp i registret.

Blev du klokade eller gör jag ingen känsla???
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-11-06 12:41

bomellberg skrev:Kanske min tur nästa gång. Jag bor visserligen i parhus, men har mycket förstående (och hifi-intresserade) grannar. :-)


ehm... Feelgoodarna tänjer faktiskt rätt rejält på termen bokhyllehögtalare om man säjer så....

Men å andra sidan behöver du ingen ROY :)

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2012-11-06 12:49

PappaBas skrev:
bomellberg skrev:Kanske min tur nästa gång. Jag bor visserligen i parhus, men har mycket förstående (och hifi-intresserade) grannar. :-)


ehm... Feelgoodarna tänjer faktiskt rätt rejält på termen bokhyllehögtalare om man säjer så....

Men å andra sidan behöver du ingen ROY :)

Jag menade inte att bygga. Jag menade att agera värd för nästa feelgoodträff. 8)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-11-06 13:02

bomellberg skrev:Jag menade inte att bygga. Jag menade att agera värd för nästa feelgoodträff. 8)

Du kommer att få ännu mer bryderier när du skall övertala din fru att de sedan nog skall vara kvar.... 8)

Men jag tror verkligen de behöver lyssnas på i lite fler rum. Gärna med lite olika material och konfigurationer.

På pK-fronten händer det ju ting på många fronter....

Användarvisningsbild
30Hzbone
 
Inlägg: 2044
Blev medlem: 2010-02-19
Ort: Oxie

Inläggav 30Hzbone » 2012-11-06 13:51

Schmutz har PM igen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-11-06 15:01

PappaBas skrev:Men jag tror verkligen de behöver lyssnas på i lite fler rum. Gärna med lite olika material och konfigurationer.


Finns ett par varianter på storlek hos mig om det behövs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-11-06 15:05

Det är bara att skaffa en "säckakärra" Schmutz och göra Feelgood world tour of Skåne :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3106
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2012-11-06 15:42

PappaBas skrev:Det är bara att skaffa en "säckakärra" Schmutz och göra Feelgood world tour of Skåne :)
:mrgreen:

Nja, ska jag investera i en pirra så blir det när jag är redigt tillfreds, efter det hade det varit kul.
När det är småpill/optimering man är ute efter. Det bör ju inte vara om ett år eller så men ändån

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57224
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-11-06 16:19

Jag kan låna ut min högtalarflyttarkärra... fick ju ta och investera i en sådan för att få hem stenisarna...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Inläggav PappaBas » 2012-11-06 17:47

Nattlorden skrev:Jag kan låna ut min högtalarflyttarkärra... fick ju ta och investera i en sådan för att få hem stenisarna...

Det är ju alltid någon som skall vara värst i klassen otympliga högtalare^^

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2012-11-06 18:07

PappaBas skrev:
Nattlorden skrev:Jag kan låna ut min högtalarflyttarkärra... fick ju ta och investera i en sådan för att få hem stenisarna...

Det är ju alltid någon som skall vara värst i klassen otympliga högtalare^^


Nattlorden högtalartransportör på väg till nya uppdrag

http://www.youtube.com/watch?v=4AGRS1Xg5b8
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster