mäta temperatur på talspole

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

mäta temperatur på talspole

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-11-26 23:30

funderade på ifall det är rimligt att mäta temperaturen på talspolen m h a en svag dc ström ? Koppar har rätt hög temperaturkoefficient (ca 0,4 % per grad, så vid 120 C är resistansen ca 1,4 ggr vanliga) så man borde få tydliga utslag.

Har någon mA någon påverkan på linjäriteten? membranutslaget borde bli minimal (sedan att man skall mäta en DC ström på 1 mA över en växelström på kanske 10 A är en annan sak :)

finns det risk för att man påverkar magneten långvarigt vi så små fält?

/rickard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-26 23:53

I forskningssyfte borde det gå utmärkt. Det blir knepigare om man tänkt sig att använda det till kompensation, men kan gå. Kruxet är väl att man måste lågpassa rätt hårt för att bli av med AC-delen och om temperaturen varierar så kommer kompensationen inte att hinna med. Kanske iallafall, men det är värt att prova.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-11-27 01:36

det var snarare tänkt som fail-safe (tempskydd) och inte kompensering.

om massan på koppartråden + omgivande spolformare (delen av konen där tråden sitter) har massan 25 gr (gissning ) behövs det 0,025*1000 (ca ) = 25 J för att ändra temperaturen 1 C. Om man bränner av 100 W effekt ändras temperaturen ca 4 C/ sekund.

Antar vi att isoleringen ger upp vid ca 200 C betyder det ca 50 s vid 100 W (utan kylning) så jag antar att systemet måste reagera på ca 5 s (för att ha lite marginal) så det borde gå att lösa. Tar inte hänsyn till att spolen kyls av luftens strömning .

Jag funderade mera på effekterna på magnetsystemet.

När jag tänker på det, var tar värmen vägen ? Spolen kyls genom att luft strömmar fram och tillbaka över denna tack vare membranets pumpande effekt, men hur mycket luft blir det?
(beror givetvis på elementet)

Blir mangetsystem och korg varma på stora feta basar när man brassar på? Vore ju synd om magnetsystemet blev så varmt att curiepunkten uppnåddes : )

/rickard

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-27 01:52

rikkitikkitavi skrev:det var snarare tänkt som fail-safe (tempskydd) och inte kompensering.

OK, ja det verkar ju enklare.

rikkitikkitavi skrev:om massan på koppartråden + omgivande spolformare (delen av konen där tråden sitter) har massan 25 gr (gissning ) behövs det 0,025*1000 (ca ) = 25 J för att ändra temperaturen 1 C. Om man bränner av 100 W effekt ändras temperaturen ca 4 C/ sekund.

Har inte kollat siffrorna, men det stämmer nog.

rikkitikkitavi skrev:Antar vi att isoleringen ger upp vid ca 200 C betyder det ca 50 s vid 100 W (utan kylning) så jag antar att systemet måste reagera på ca 5 s (för att ha lite marginal) så det borde gå att lösa. Tar inte hänsyn till att spolen kyls av luftens strömning .

Nej, luftens kylning är ju det som gör att temepn inte stiger ohämmat, och tempen blir alltså alltid lägre än som du räknar.

rikkitikkitavi skrev:Jag funderade mera på effekterna på magnetsystemet.

De tror jag är försumbara. Det är nog omöjligt att få upp magneten i så hög temp att den tar skada, ens om talspolen hålls vid 200 grader väldigt länge. Det skulle vara om man anstränger sig och isolerar magneten termiskt på utsidan, kanske, men det är ju bara dumt.

rikkitikkitavi skrev:
När jag tänker på det, var tar värmen vägen ? Spolen kyls genom att luft strömmar fram och tillbaka över denna tack vare membranets pumpande effekt, men hur mycket luft blir det?
(beror givetvis på elementet)

Hur mycket luft som pressas förbi talspolen beror på konstruktionen. Jag tycker mig ha sett en trend de senaste 10 åren att man ökar luftströmningen förbi talspolen, därav den ökade effekttåligheten. Annars så leds en del av värmen bort genom "skrotet" runt spolen, vidare till luften i lådan och till slut ut genom lådväggarna.
rikkitikkitavi skrev:Blir mangetsystem och korg varma på stora feta basar när man brassar på? Vore ju synd om magnetsystemet blev så varmt att curiepunkten uppnåddes : )
/rickard

Värmen känns säkert efter ett långtidstest, men curiepunkten får nog vara i fred... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till DIY-forum