rikkitikkitavi skrev:det var snarare tänkt som fail-safe (tempskydd) och inte kompensering.
OK, ja det verkar ju enklare.
rikkitikkitavi skrev:om massan på koppartråden + omgivande spolformare (delen av konen där tråden sitter) har massan 25 gr (gissning ) behövs det 0,025*1000 (ca ) = 25 J för att ändra temperaturen 1 C. Om man bränner av 100 W effekt ändras temperaturen ca 4 C/ sekund.
Har inte kollat siffrorna, men det stämmer nog.
rikkitikkitavi skrev:Antar vi att isoleringen ger upp vid ca 200 C betyder det ca 50 s vid 100 W (utan kylning) så jag antar att systemet måste reagera på ca 5 s (för att ha lite marginal) så det borde gå att lösa. Tar inte hänsyn till att spolen kyls av luftens strömning .
Nej, luftens kylning är ju det som gör att temepn inte stiger ohämmat, och tempen blir alltså alltid lägre än som du räknar.
rikkitikkitavi skrev:Jag funderade mera på effekterna på magnetsystemet.
De tror jag är försumbara. Det är nog omöjligt att få upp magneten i så hög temp att den tar skada, ens om talspolen hålls vid 200 grader väldigt länge. Det skulle vara om man anstränger sig och isolerar magneten termiskt på utsidan, kanske, men det är ju bara dumt.
rikkitikkitavi skrev:
När jag tänker på det, var tar värmen vägen ? Spolen kyls genom att luft strömmar fram och tillbaka över denna tack vare membranets pumpande effekt, men hur mycket luft blir det?
(beror givetvis på elementet)
Hur mycket luft som pressas förbi talspolen beror på konstruktionen. Jag tycker mig ha sett en trend de senaste 10 åren att man ökar luftströmningen förbi talspolen, därav den ökade effekttåligheten. Annars så leds en del av värmen bort genom "skrotet" runt spolen, vidare till luften i lådan och till slut ut genom lådväggarna.
rikkitikkitavi skrev:Blir mangetsystem och korg varma på stora feta basar när man brassar på? Vore ju synd om magnetsystemet blev så varmt att curiepunkten uppnåddes : )
/rickard
Värmen känns säkert efter ett långtidstest, men curiepunkten får nog vara i fred...

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.