Högtalarmätning för nybörjare???

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dirk_Diggler

Högtalarmätning för nybörjare???

Inläggav Dirk_Diggler » 2011-04-04 14:17

Jag har ett önskemål(och en dröm). Jag skulle vilja att några erfarna drog ihop en tråd och la den som sticky. I tråden behandlas på ett enkelt sätt, lätt att förstå och följa, "allt om" mätning av högtalare.

En tråd som gör det enkelt(nåja) för oss nybörjare att mäta högtalare på ett någorlunda seriöst sätt. Det finns massvis med info redan nu i forumet men fan va svårt det är för såna som mig, jävligt nybörjare, att hitta rätt och veta vad som går hem.

Efterfrågar till exempel:

Vilka komponenter behövs- kommersiella och diy:ade
Programvara - freeware & kommersiella
Mätteknik - i teorin & praktiken
Tips o trix

Användarvisningsbild
S

Inläggav S » 2011-04-04 16:54

+1

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2011-04-04 17:24

Erfaren, nja något bygge eller två i ryggen men knappast erfaren med tanke på många andra här det här är vad jag har att säga efter det jag har mätt och tanken är att inspirera till att våga testa och inte att göra allt fullt korrekt så det är upp till läsaren att betrakta vad som står och om någon har invändningar skriv gärna något bättre för att hjälpa till.

Jag såg mätning som en konst för ufon och ingenting jag vågade mig på men blev så illa tvungen efter ett byggprojekt med okända element(som plockats ur skrotade högtalare!)

Mitt största syfte att mäta är för att få en hum om elementets egenskaper för att kunna avgöra vad det kan användas till, lämpliga delningsfrekvenser och hitta spikar i impedens respektive frekvensåtergivningskurva för att kunna undvika bränna stärkare och öronen när en låt spelas med just "fel" frekvens. Jag är inte lika mycket för att mäta färdiga högtalare för att stoltsera med en fin kurva. Låter det bra är jag nöjd!

Lite kort om vad jag använder för att mäta, så seriöst man nu kan mäta med en budget under 100 kr och utan något mätrum. Ryktet säger att ultimata mätstället är ett platt tak utan någonting i närheten, jag mäter där jag råkar befinna mig, blir bättre än inget.

Jag har skaffat mig:
- En enkel mätjig enligt Claudionegros tutorial(http://www.claudionegro.com/download.html) En för att mäta impedens och en för att mäta frekvensåtergivning/akustisk respons

- Speaker workshop(freeware, finns att hämta på samma sida)

- En mikrofonkapsel monterad i en 3.5mm hane(jag köpte VM-6052-5382 från elfa a 18 kr(elfa art: 30-106-59), förlödda kablar så inte kapseln bränns vid montering i 3.5mmhylsan. Micken har skaplig kurva från 20-16 000 Hz vilket enligt mig var fullt tillräckligt, vissa skulle förespråka att kunna gå upp till 20 kHz men då gick priset iväg också. Datablad finns att se för den intresserade på elfas hemsida).

- Hörselkåpor! Speaker workshop jobbar med brus men det är viktigt att skydda hörseln. På med kåpor vid minsta lilla mätning, man vill ju kunna lyssna när högtalarna är klara.

- Krokodilklämmor, för att möjliggöra enkla kopplingar har jag krokodilklämmor för anslutningarna i mätjiggen, jag köpte mina på www.dealextreme.com, priset är lågt men leveranstiden är lång.

- Ljudkort: Jag kör med datorns inbyggda ljudkort det viktiga är att det är full duplex(kan spela upp och in samtidigt). Ju mer man lär sig om programmet desto mer korrigeringar går att göra. Enda varningen som tål att upprepas är vad som står i guiden, att man kan bränna ljudkortet om man skickar in förstärka signaler på linjeingången.

Dessutom behövs en vanlig multimeter för att mäta refernsmotstånd för kalibrering av det hela. I claudionegros guide finns tillräckligt mycket för att kunna komma igång att mäta och få skaplig info, SW klarar även av att uppskatta elements parametrar gjorda efter olika mätningar men det var först med ovanstående nämnda guide som jag fick igång det så det fungerar.

För att bygga delningsfilter har jag bl.a. sneglat på http://www.drkrupp.se/hifi/ respektive
http://www.diyaudioandvideo.com

Bra att ha prylar är även

- En multimeter som klarar induktans och kapacitans för utformning av delningsfilter(dyra i sverige men överkomliga på dealextreme ca 130 kr ink frakt http://www.dealextreme.com/p/4070l-2-1-lcd-3-1-2-digital-lcr-multimeter-26768 klarar dock från 0 mH och inte 20 som det står i produktbeskrivningen.) Sådan är ovärderlig vid delningsfilterbygge och är även bra för att kunna bedöma exaktheten i mätningarna via speaker workshop.

- Förlängning för line-out, mic respektive line-in så du slipper böja dig ner för att byta kablar, min dator står i ett skåp, var jobbigt att dra ut datorn för att skifta kablar.

- Annat bra att ha när man börjar leka delningsfilter är variabla spolar där man skruvar i och ur en ferrit för att kunna se hur ett visst delningsfilter fungerar, istället för att rulla spolar.

Så, kort och alltid något, förhoppningsvis något åt det håll som efterfrågades fast från perspektivet budget, strax över amatör/nybörjare. Jag lever efter devisen att göra ås mycket jag kan själv, dvs. ville inte lägga pengar på dyra mätprogram eller prylar. Budgetversion, men fungerar skapligt, även om jag inte har något att jämföra med mer än originalkurvor på högtalare jag äger.

Tips och trix:
- Lackad tråd för att linda spolar: transformatorerna i större slutsteg, om man nu har något skrotat, innehåller ganska många meter lackad tråd om man bara hittar en med tillräckligt grov dimension,
- Trådrullare från syslöjden att linda spolar med, men ta på handskar man inte vill skära sönder händerna)
- Var inte rädd att försöka. En halvsjabbig mätning är väl bättre än ingen mätning?
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Återgå till DIY-forum