Moderator: Redaktörer

ollebolle skrev:Undrar om en bil ger mer room gain?Kupen är ju rätt liten jämfört med ett lyssningsrum
Rundberg här på forumet byggde portade lådor med dessa, med veckad slitsport för att få plats!
talibankocken skrev:Lånar tråden, har idag ett par monitor audio rs1 som frontare i mitt 5.1 system. Har en bra dubbel 12" subba som spelar riktigt lågt till film men till musik så orkar den inte med. fundera därför på att bygga två st basmoduler som även blir stativ till rs1orna. att köpa rs/rx6 eller 8 funkar inte då dessa vill stå förlångt ifrån väggen för att få plats. funderar därför på två st basmoduler med 1-2st sls 6,5" i en sluten låda på 15-17l. vad tror ni om det?
Kraniet skrev:jag ser tre problem med det.
först är volymen för stor för två element. Räkna ungefär 4 liter per element med rejäl fyllning i lådan. Tre element i 12 liter med 80% fyllning ser bra ut. Motsvarar ungefär ett Q på 0.6.
RogerGustavsson skrev:Kraniet skrev:jag ser tre problem med det.
först är volymen för stor för två element. Räkna ungefär 4 liter per element med rejäl fyllning i lådan. Tre element i 12 liter med 80% fyllning ser bra ut. Motsvarar ungefär ett Q på 0.6.
4 liter? Får elementet plats då? Hur stor pumpvolym ger så små lådor? IÖ brukar väl räkna på 1/15 av lådvolymen om luftdistorsionen ska hållas nere? Fast nu är det kanske inte så noga i bil...
MagnusÖstberg skrev:Varför låst till sluten låda?
Tro INTE att det innebär "snärtigare och snabbare" basåtergivning bara... det är en myt, baserat på att det verkar finnas miljarder människor som inte kan dimensionera en basreflexlåda.
kniffarn_ skrev:att man inte får blåsljud har väl med att göra att man ofta har enormt stora portar
JB skrev:kniffarn_ skrev:att man inte får blåsljud har väl med att göra att man ofta har enormt stora portar
http://www.youtube.com/watch?v=5AaQNMAWqAY
Verkar stämma bra!![]()
(obs sänk volymen, peakande kameramick!)
brumel skrev:Fast Seas U18RNX/P med ventilerat polstycke och 39mm talspole ser klart intressantare ut. Den kräver dock en större låda.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 15 gäster