Julklapp från Morello's lab.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2008-02-21 18:08

Det som är bra med den du hänvisar till precis som med Morellos schema är att man inte drar in digitala otyg i kedjan :) (Svor jag i kyrkan nu?) :)

Den har bra mätvärden enl. Stereophiles uppmätning av den och fungerar säkert utmärkt.

Det är ju ganska snyggt att dom presenterar vilken frekvens man ändrar och hur mycket, med den versionen som jag bygger så kan man lösa det på liter olika sätt.

Man måste oavsett version göra ett svep i rummet för att komma underfull med vilken frekvens som ska dämpas och med vilket Q-värde.
Sen får man gå tillbaka till schemat och skruva och simulera tills man ser vilka värde det ska vara inställt på och sen ställa dessa värden på potarna. (alternativt räkna fram det)

Dessa värden som ställs in ska sen inte ändras förren man byter rum, det är därför jag tycker det känns dumt att ha dessa inställningar på fronten.

Det blir ju redan vid mina 2 kanaler och 2 notchar 24st Opampar samt 2st till om man ska köra balancerat ut också så det är ju en himla massa jobb med den men kanske att Morello och jag lägger ut den i vårt produktsortiment sen så finns det iaf. möjlighet att gå den lata vägen :)

Användarvisningsbild
Crumboo
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2008-01-14
Ort: Kalmar

Inläggav Crumboo » 2008-02-22 10:51

(Svor jag i kyrkan nu?)


Nä precis, när signalen väl blivit analog vill jag inte gärna omvandla den igen.
Den lata vägen är nog den enda framkomliga vägen för mig just nu (eftersom jag inte kan så mycket elektronik). Har gjort en del svep i rummet så jag vet ganska väl var problemen ligger. 2 kanaler och 2 notchar skulle nog vara vad jag behöver.

Någon uppskattning av kostnaden för komponenter för en sådan? Antar att kretsen måste strömförsörjas på någon sätt, hur löser man det? Om det inte är allt för invecklat så kanske jag skulle våga på mig att bygga trots allt, men jag skulle nog behöva en ganska utförlig beskrivning (samt läsa på lite om elektronik!).

/Mattias

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2008-02-23 20:25

Jag tänkte bygga en egen nätdel med ringkärna och lägga i lådan.

Håller på att färdigställa ett aktivt filter som Morello hjälpte mig att påbörja för evigheter sen, det är ett ganska avancerat filter med ställbart Q värde på både hp och lp delen samt ställbar HP frekvens(subsonic filtret) så man kan välja var den ska börja rulla av nedåt till.

Det innebär att man t.ex kan låta kurvan gå från 0dB vid 80Hz till +12dB i t.ex 16Hz (om man valt 16Hz som HP frekvens) för att sen rulla av med 5e ordningens funktion.


Tanken är att ha en fullbreddslåda med både aktiva filtret och notchkretsen i samma, jag kan skicka in ett par skärmdumpar på de olikka kanalerna ställda i olika lägen så man kan se lite av inställningsmöjligheterna :)

edit: kostnaden för komponenterna kan du se på t.ex Elfa, köper du 12st op2134or hamnar de på 500kr, sen lika mycket på låda å lika mycket på nätdel och kontakter, 2000kr kan man nog bygga en sån notchkrets för kanske men du får räkna nogrannare själv beroende på låda m.m :)

Användarvisningsbild
Crumboo
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2008-01-14
Ort: Kalmar

Inläggav Crumboo » 2008-02-25 11:18

Ett mycket intressant projekt! Kanske något ni skulle börja tillverka och sälja? Tror att fler än jag skulle vara intresserade!
Om man nu skulle ge sig på det här på egen hand, finns det färdiga nätdelar att köpa (tex på Elfa) som kan användas till eq:n, eller måste de konstrueras för detta ändamålet?
Ska komponenterna sitta på ett kretskort, eller fungerar det lika bra att bara löda ihop och montera på en bit mdf i likhet med ett högtalarfilter? Förlåt om jag trakasserar dig med dumma frågor... :?

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2008-02-25 11:36

Ingen fara, jo man måste ha kretskort, framförallt till notchkretsen men även till ett nätaggregat är det att förespråka.

Nätdelen jag har är 150x80 som är fullsmetad med komponenter
så det är inte att rekomendera att bygga ihop den med wire mellan benen även om det skulle gå.

Man kan köpa en lämplig nätdel som levererar den DC spänning man vill ha men jag tycker det är lite mer classy att ha en schysst inbyggd i låddan :)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2013-07-11 20:19

Bump! Nå nytt på denna fronten? Nuförtin, 2013, ska väl inte ett "gruppköp" vara svårt att få till.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-07-11 20:25

Det kanske blir en julklapp från Morello? :)
















Vi pratar alltså om julen 2020. 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-07-11 20:34

petersteindl skrev:Det kanske blir en julklapp från Morello? :)



Vi pratar alltså om julen 2020. 8)


Ja, vi får väl se om jultomten blir snabbare än påskharen?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PontusEriksson
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: 2008-04-01
Ort: Eskilstuna

Inläggav PontusEriksson » 2013-07-11 20:36

paa skrev:
petersteindl skrev:Det kanske blir en julklapp från Morello? :)



Vi pratar alltså om julen 2020. 8)


Ja, vi får väl se om jultomten blir snabbare än påskharen?

8O 8)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2013-07-11 20:59

:lol: :lol: :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2013-07-31 19:37

Såg att det varit lite intresse i tråden nyligen.

Jag tycker det är ett jättefint projekt Morello publicerat, och lite synd att det inte blivit mer utav det :)
Satte mig därför ner en stund och ritade ett litet kort.
Valde den enkla varianten:
Morello skrev:Nytt schema för den som vill bygga med fixerade Q och centerfrekvens.

Återkommer med hur man räknar. Tills vidare får ni räkna själva. 8)

Filtret nedan är justerat för F=53 Hz, Notchdjup=13dB och Q=2, vilket ger en bandredd om 53/2=27,5Hz

Bild


Bild
Det är ett första utkast.
Tänkte att det kunde inspirera någon eller driva projektet framåt :)

Jag borde dock inte ägna mig åt det här, har en massa andra projekt som måste göras klart först egentligen :)
Jag har inte ens ett aktivt delningsfilter :o
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2013-07-31 21:54

Oh, yeah!!! Framsteg!!

(gruppköp psssst)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
ollenorell
 
Inlägg: 2458
Blev medlem: 2007-01-28
Ort: Linköping

Inläggav ollenorell » 2013-08-01 16:41

Elfsberg, om du är intresserad av att bygga ovanstående filter så skulle jag kunna hjälpa dig att beställa själva kretskortet i så fall. :)
(Resten av jobbet tar jag inte på mig. Att räkna på komponentvärden, mäta rummet osv...)

Men då blir du alltså prototyptestare.
Morello uppger tidigare i tråden att han vet "en snubbe" som byggt efter detta enklare schemat och att det fungerar utmärkt.
Men min PCB-design är otestad.
Men jag skulle tro att chanserna att nuvarande design skulle fungera vid en test ändå är goda :)

Kanske skulle man kunna fråga Morello om han har möjlighet att granska layouten om en beställning skulle bli aktuell.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2013-08-02 01:35

Till någon som kan designa kretskort:

1) skippa nätdelen på kortet, det är inte classy att ha nätdel på ett sånt kort, tvärt emot vad som påstås. Man har separat nätdel.

2) välj "den krångliga" kretslösningen som ger full kontroll - altså för varje notch:
a) frekvens
b) Q
c) level

3) man behöver flera stycken notchar ( gärna minst 2 per kanal ); Altså gör man ett kort per notch. Man gör ett chassie som tar ett antal kort med honkontakter där korten utformas som "hane" och där varje kort trycks in i en sån honkontaktmodul. En färdig apparat har typ 4 - 12 kort med en notch per kort.

4) Man sätter potarna på samma kant på kortet så att dom kan sticka ut ur fronten på lämpligt chassie. Via, signal, utgång och drivspänning på annan kant som bildar "hane"

Verkar det för krångligt? - Handla färdigbyggt. Finns att köpa till studiobruk, men kostar en fin slant ( många tusen kronor )
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2013-08-20 02:10

Kul, inte sett att den här kommit till liv :)
Jag ritade kortet för den enkla kretsen (i stereo) för ett år sen ungefär och monterade ett par st och dom fungerar faktiskt klockrent :)

Har man en bastopp på 10dB eller mer så blir det en otrolig skillnad och så mycket mer artikulerad bas så jag kan rekomendera alla att bygga en :)

Vet inte vad Gustaf säger men det kommer ju aldrig bli någon OG-Produkt så vi borde kunna släppa den PCB och BOM tycker jag.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2013-08-20 02:15

Anders, jag tycker att man kan nöja sig med en fast krets, det tar inte många minuter att löda dit motstånd och man behöver ju bara göra om det ifall man byter rum eller flyttar.

Håller med om att det för de flesta rum skulle behövas två st. skräddarsydda notchkretsar.

Men om man ska ha det som en produkt och sälja så behöver det ju vara en smidigare lösning (ifall man inte ska erbjuda uppmätning av rum och anpassning av notchkretsar som en helhetslösning) :)
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2013-08-20 03:07

Hmm, vid närmare eftertanke får jag ge dig rätt Latmask.
Även om man har potar är det ju inte helt elementärt hur man hittar rätt inställningar för sitt rum. Blir kanske exaktare ingrepp med fasta motstånd.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2013-08-20 03:13

Med två notchar per kort blir det sammanlagt 3 dubbla IC på kortet. Kanske praktiskt....

Man måste väl kunna ändra sig? :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav bassman » 2014-07-15 10:18

Beump….

Ett intressant projekt som många skulle ha glädje av! Ingen som har kunskap och ork att driva på det?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re:

Inläggav paa » 2014-07-15 10:24

Lazyworm skrev:Vet inte vad Gustaf säger men det kommer ju aldrig bli någon OG-Produkt så vi borde kunna släppa den PCB och BOM tycker jag.

Har Gustav sagt något?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav DVD-ai » 2014-07-15 13:27

BUMP igen !

Jag är MYCKET intresserad av denna och kan bygga denna.
Jag behöver bara få klart för mig exakt vad för komponenter som behövs och en klar PCB/layout är ju fin fint att ha...
Om det ska vara versionen med fast ingreppsfrekvens som fungtion av ett motstånd, så är det 39hz jag vill dämpa ca 6dB och Q kan vara tämligen högt, ca 13-16 fungerar bra.

Någon som har gjort något med detta eller vet hur man ska bära sig åt ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20927
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav E » 2014-07-15 14:12

Är du säker på att så högt Q är bra?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav DVD-ai » 2014-07-15 14:21

testat mig fram med en MiniDSP och det lät bra med sådant högt Q :)

Men om det går att reglera så är det ju fritt fram at testa ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Anders_A
 
Inlägg: 373
Blev medlem: 2009-10-30

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav Anders_A » 2014-07-15 14:23

DVD-ai skrev:BUMP igen !

Jag är MYCKET intresserad av denna och kan bygga denna.
Jag behöver bara få klart för mig exakt vad för komponenter som behövs och en klar PCB/layout är ju fin fint att ha...
Om det ska vara versionen med fast ingreppsfrekvens som fungtion av ett motstånd, så är det 39hz jag vill dämpa ca 6dB och Q kan vara tämligen högt, ca 13-16 fungerar bra.

Någon som har gjort något med detta eller vet hur man ska bära sig åt ? :)


Jag har ingen aning om hur ekvationerna egentligen ska funka, men jag pluggade in dina siffror (valde Q = 14) i wolfram alphas exkvationslösare och fick det här. Någon med bättre koll på det som faktiskt beräknas kanske kan justera så att det faktiskt blir rätt också :).

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav bassman » 2014-07-15 18:22

DVD-ai skrev:BUMP igen !

Jag är MYCKET intresserad av denna och kan bygga denna.
Jag behöver bara få klart för mig exakt vad för komponenter som behövs och en klar PCB/layout är ju fin fint att ha...
Om det ska vara versionen med fast ingreppsfrekvens som fungtion av ett motstånd, så är det 39hz jag vill dämpa ca 6dB och Q kan vara tämligen högt, ca 13-16 fungerar bra.

Någon som har gjort något med detta eller vet hur man ska bära sig åt ? :)


Du kanske bara behöver dämpa 3 dB om du väljer ett bredare Q ..

Jag har PEQ i mediaspelaren JRiver och för mig passar det bättre med ett bredare ingrepp faktiskt. Ibland är det bättre utan PEQ, vilken vånda :o
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav DVD-ai » 2014-07-16 09:16

Jo jag har testat en del, men ska testa mer för att vara helt säker på vad jag själv föredrar :)

Men det är i alla fall inte värre än att det blir sjukt mycket bättre bara man får någon slags dämpning alls!
Min puckel upplevs som rätt brant, alltså den triggas med maximum på mellan 39-40Hz, så 39,5Hz och avtar tydligt redan vid 38-41Hz, över eller under det så hörs den knappast alls... :lol:
Därav så vill jag ha den smalbandig, eftersom den är så smal att det var väldigt svårt att hitta rätt till och med, man går gärna "förbi" den :)
men när man lyssnar på musik så rätt som det är så är det en låt där det bara låter helt galet, eller ett basdropp och då maskerar puckeln all lågbas så det upplevs som att min anläggning inte går djupare än ca 40Hz... :roll:

medan vid ett snabbt svep från 10Hz och upp så upplevs min anläggning lämna 20hz med vettig outputt men ha ett enormt hål vid området mellan 40-60hz

Därav vill jag gärna bli av med puckeln, även om jag FAKTISKT inte stör mig så jätte mycket på den, nästan allting är njutbart hemma nu och jag är jätte glad ! :D
men om det går att få ner denna rackare lite så vore det verkligen fin fint.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav Morello » 2021-05-11 10:20

Det har kommit önskemål om att justera omfånget på frekvensratten.
Vilka var det som ritade mönsterkortet? Tänkte att man skapa en alternativ stycklista.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav Alexi » 2021-05-11 11:33

Morello skrev:Det har kommit önskemål om att justera omfånget på frekvensratten.
Vilka var det som ritade mönsterkortet? Tänkte att man skapa en alternativ stycklista.

Kul!

Det var väll Fostex?
viewtopic.php?p=1862052#p1862052
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav sprudel » 2021-05-11 12:12

Morello skrev:Det har kommit önskemål om att justera omfånget på frekvensratten.
Vilka var det som ritade mönsterkortet? Tänkte att man skapa en alternativ stycklista.


Väldigt bra! :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2709
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Re: Julklapp från Morello's lab.

Inläggav Fostex » 2021-05-11 16:53

Alexi skrev:
Morello skrev:Det har kommit önskemål om att justera omfånget på frekvensratten.
Vilka var det som ritade mönsterkortet? Tänkte att man skapa en alternativ stycklista.

Kul!

Det var väll Fostex?
viewtopic.php?p=1862052#p1862052


Jag ritade ett mönsterkort som det byggdes några prototyper av, dock blev gruppköpet aldrig av då jag inte hann arrangera det som tänkt. HenrikE gjorde en andra layout med monokort och anordnade gruppköp av detta - viewtopic.php?f=3&t=67478

Morello: Här finns komponentlista m.m.
https://www.dropbox.com/sh/aibsq41vz4b0 ... MiXoa?dl=0
Mycket kul - lite tid

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster