Julklapp från Morello's lab.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Julklapp från Morello's lab.

Inläggav Morello » 2004-11-28 01:17

Tog mig tid under kvällen och ritade det parametriska filter som jag lovat vid tidigare tillfälle. Något för medlemmarna att pula med under julen :lol:

Bild
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2004-11-28 01:27

Trevligt! Kan man få en liten beskrivning av bygget också?

Funderar också på relationen mellan R91 och R92, är det rent av samma potentiometer (olika banor)?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-11-28 01:35

Ska skriva en funktionsbeskrivning, men inte nu. 8)

Det är en dubbelgangad pot för frekvens.

Principepen är att summera en bandpassfiltrerad signal med insignalen.

Grundpelaren i BP-filtret är de tvenne integratorerna som skapar en överföringsfunktion av typen 1/s^2. Det övre motståndet återkopplar systemet så att det från början oändliga Q-värdet sjunker och överföringsfunktionen blir av typen:

A(s)=s/(s^2 + s/Q +1)

Summeras detta med en konstant får vi:

B(s)=s/(s^2 + s/Q +1) + k

(Med lite trixande inses med blotta ögat att K=-2 ger ett andra ordningens allpassfilter 8) )

k justeras med potten märkt "Notch gain"
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Mikael2
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2003-07-30

Inläggav Mikael2 » 2004-11-28 09:41

Koncentrera dig på mitt filter nu :wink: :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-11-28 14:04

Mycket trevligt! :) Hmmm 3 potar och 3 dubbla opampar per kanal och frekvens ger om man ska korrigera i stereo och kanske vid 3 frekvenser: 18 potar och lika många opampar. Blir en skön burk med många rattar på :P Läge för en liten sambeställning kanske? Lite färre om bara behöver mono och kanske bara korrigera någon frekvens...

Caddar du något snyggt litet kort som man kan kaskadkoppla (och med en liten brytare på varje som man kan koppla signalen förbi om det skulle behövas (kan ju vara bra för jämförelsens skull))? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-11-30 03:11

Det känns som en killer det där, men jag har inte en aning om hur eller varför eller... den fungerar.. Är det fasta frekvenser man förändrar, som en vanlig EQ eller är det något mer sofistikerat?


Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-11-30 03:23

Slartibartfast skrev:Det känns som en killer det där, men jag har inte en aning om hur eller varför eller... den fungerar.. Är det fasta frekvenser man förändrar, som en vanlig EQ eller är det något mer sofistikerat?


Mvh Jocke


Filtret är fullt parametriskt, vilket innebär att Q-värde, notchens djup samt centerfrekvens kan justeras oberoende av varanda. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2004-11-30 07:58

Glöm nu inte alla ni som "vet" att digitala eq:ar och rumskorrektion är totalt förkastligt att det måste väl gälla trots att det är Morello som gjort den.
Själv vet jag eftersom jag testat sedan länge och använder aktiva filter
med parametriska eq:ar att felen man kan rätta med en dylik grunka är långt mycket större än vad den lägger till.

Användarvisningsbild
Bamsefar
 
Inlägg: 6270
Blev medlem: 2003-08-27

Inläggav Bamsefar » 2004-11-30 08:10

En dylig apparat / konstruktion som denna är perfekt att hantera t.ex. rumsfenomen med. Dvs säg att du har en kraftig puckel vid 52Hz som är på +9dB, den blir perfekt att styra ned med hjälp av denna lilla konstruktion....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2004-11-30 12:33

Morello:
använder du en själv?
Om inte varför?

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2004-11-30 13:25

Han har ju precis ritat klart schemat till den kretsen så ett rimligt antagande bör ju vara att han inte har en sån själv :)

Själv har jag 2 riktigt elaka resonanstoppar i basområdet så 2st sådana i Serie skulle vara kungligt :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-12-03 15:48

Harryup skrev:Morello:
använder du en själv?
Om inte varför?


Nej, jag har inget behov av EQ i mitt rum. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2004-12-03 16:18

Harryup skrev:Glöm nu inte alla ni som "vet" att digitala eq:ar och rumskorrektion är totalt förkastligt att det måste väl gälla trots att det är Morello som gjort den.
Själv vet jag eftersom jag testat sedan länge och använder aktiva filter
med parametriska eq:ar att felen man kan rätta med en dylik grunka är långt mycket större än vad den lägger till.


Tråkigt att du känner att du måste börja ditt inlägg på ett så negativistiskt sätt. Är det verkligen folk här på forumet som påstått att parametrisk eq i område under 16-160 Hz är dåligt? Det är ju kalas om man behöver det. Konstigt. Digital rumskorrektion är ju delvis en annan sak förstås och man bör nog vara noga med att ange a) vilket frekvensområde man talar om samt b) vad det är man försöker korrigera innan man kan säga bu eller bä.

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57235
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-12-03 17:43

Dahlqvist - jag är nästan helt säker på att den där första raden var ironisk... :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-12-21 14:28

Någon som är sugen på detta filter? Om någon garanterar att vederbörande bygger ett, ritar jag en layout. :lol:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-12-21 14:37

Varför bara ner till 16Hz? Det skulle ju vara ett perfekt filter för tex. NN om det fungerade ner till 0Hz :twisted:
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34917
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-12-21 14:40

Alexi skrev:Varför bara ner till 16Hz? Det skulle ju vara ett perfekt filter för tex. NN om det fungerade ner till 0Hz :twisted:


Jag gissar att inte så många har rumsmoder vid frekevens lägre än 16 Hz. :wink: Vi pratar nu om rum vars största dimension är mer än 10 meter 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-12-21 14:42

Alexi skrev:Varför bara ner till 16Hz? Det skulle ju vara ett perfekt filter för tex. NN om det fungerade ner till 0Hz :twisted:


Därför att korrigering av rumsresonanser i regionen under 16Hz kräver att rummet är längre än 10 meter och har man inte det så är det meningslöst.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2004-12-21 15:01

Okej :oops:

Är det inte svårt att kompensera rumsmoder i Stereo. Jag menar alltså svårt att mäta upp hur respektive sub ska kompenseras för att summan ska bli noll (rak frekvens).
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan
 
Inlägg: 9335
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: The depths of hell

Inläggav Haakan_W » 2004-12-25 13:09

huhm....skulle detta kunna funka i mitt rum morello som jag gnällde över tidigare? :cry:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-12-26 09:04

Morello skrev:Någon som är sugen på detta filter? Om någon garanterar att vederbörande bygger ett, ritar jag en layout. :lol:


I´d love to!

Men ag har inte de ekonomiska förutsättningarna helt enkelt... 3kkr plus låda är nog inte min kop med te?! ;)


Mvh Jocke
admin

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2005-01-03 14:26

Ja, det är ju ett fint erbjudande Morello, men jag får inte ens ihop de grejerna jag borde ha gjort för länge sedan :cry:

Tänk om du även kunde kombinera denna EQ med HP- och LP-delning, då skulle det vara himla intressant! :)

(Kanske något för Lasse Karlsson, - att ta fram kretskort eller färdig produkt?)
sb17nbac till alla!

Mattiasa
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2004-12-05

Inläggav Mattiasa » 2005-01-12 12:03

Tänkte lyfta denna tråden lite, då den är väldigt intressant.

Jag är som sagt ute efter en parametrisk EQ att använda till mitt nya subbas projekt För att sköta rumskorrigering med.

Hittills har jag endast hittat (i rimlig prisklass) Behringer produkterna. Nackdelen med dessa är att de är digitala. Fördelen är att man har allt i en box: EQ, delningsfilter, delay osv.

Hur många olika frekvenser tror Ni man behöver ha för att kunna göra en bra rumskorrigering? 3 st/ kanal som Nagref sade?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2005-01-12 13:34

Mattiasa skrev:Hittills har jag endast hittat (i rimlig prisklass) Behringer produkterna. Nackdelen med dessa är att de är digitala.

Nä, det är ingen nackdel utan en förutsättning för att det ens skall bli hyggligt enligt mina tester. Analogt med mycket branta filter blir inte jämförbart kvalitétsmässigt som jag provat men det kan ju finnas för det, men knappast billigt.

Mattiasa skrev:Hur många olika frekvenser tror Ni man behöver ha för att kunna göra en bra rumskorrigering? 3 st/ kanal som Nagref sade?

Går inte att gissa eftersom det är rums och placeringsbeoende.
Men behöver man massor med filter får man börja leta orsaken på annat ställe.

Användarvisningsbild
soderberg
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2005-01-24
Ort: Lund

Inläggav soderberg » 2005-01-25 23:49

Mattiasa skrev:Tänkte lyfta denna tråden lite, då den är väldigt intressant.

.......
Hur många olika frekvenser tror Ni man behöver ha för att kunna göra en bra rumskorrigering? 3 st/ kanal som Nagref sade?


Jag är en nöjd användare av en TAGMcLaren AV32R-DP med inbyggd parametrisk EQ (digital då föstås). Den har 8 filter/kanal för sub, höger och vänster samt 5filter/kanal för center och de 4 surroundkanalerna => 44 filterkretsar totalt vilket kanske blir lite saftigt att bygga.
Mitt lyssningsrum är 7.20*3.60*2.50. Mina bakkanaler (2 st) går ner till 50Hz ung. och sitter inte direkt i en hörna, mina huvudhögtalare går ner till 20Hz och den ena är mer eller mindre hörnplacerad så den triggar garanterat alla rumsresonanser.
När jag ställde in EQn så visade det sig att jag faktiskt använde alla 8 filter för vänster & höger kanal, medan jag klarade mig med 3 resp. 4 för mina bakkanaler.
Därmed vill jag inte påstå att man absolut måste ha 8 filter för fullregistershögtalare men när jag nu hade dem...
Jag har inte mina mätningar av rumsresponsen i helt färskt minne, men jag tror att man skulle fixa de absolut största problemen i mitt fall med 3 filter/fullregisterhögtalare som tidigare har föreslagits och kanske 1 eller 2 för typiska surroundhögtalare.

Övriga anekdotiska bevis för mängden nödvändiga filter är att Rane's "THX"-modeller tillhandahåller 2 filter i kombination med traditionell 1/3 oktav EQ och PE17 har 5 filter.
Rives Audio tillhandahåller 2 filter /kanal.

3 filter per kanal verkar alltså vara fullt tillräckligt för att inte säga lite åt det lyxiga hållet i jämförelse med övriga analoga alternativ.

mvh

Magnus Söderberg

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2005-08-16 13:43

Grym feature att man inte arkiverar trådar :)

Iaf. jag e grymt sugen på denna tingest så nu tar jag å bygger den rackaren :)
Sen satan :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-08-16 13:51

Det var på tiden att någon tog tag i det! :)

Bygger du den med två kaskadkopplade så att signalen blir ickeinverterad eller ska du köra med fler band?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lazyworm
 
Inlägg: 1977
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Lazyworm » 2005-08-16 14:15

Naqref™ skrev:Det var på tiden att någon tog tag i det! :)

Bygger du den med två kaskadkopplade så att signalen blir ickeinverterad eller ska du köra med fler band?


Ja det e verkligen på tiden, en sån här liten pärla kan man ju inte nonchalera allt för länge, det svider i själen :)

Jag tänkte bygga den med 2 ställbara dippar

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2005-08-16 21:55

lazyworm skrev:Ja det e verkligen på tiden, en sån här liten pärla kan man ju inte nonchalera allt för länge, det svider i själen :)

Jag tänkte bygga den med 2 ställbara dippar


Klar till jul?:wink:

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
zvenzzon
 
Inlägg: 989
Blev medlem: 2003-05-21
Ort: Linköping

Inläggav zvenzzon » 2005-08-17 00:45

Är också lite sugen. Har just simulerat den med gott resultat, trots att komponentvärdena för potentiometrarna verkar saknas i schemat.

Morello kanske kan bekräfta att alla potentiometrar skall vara 10k ohm linjär utom R110 som ska vara 50K (log?).

Nästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster