Adire Tumult!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lazyworm

Adire Tumult!

Inläggav Lazyworm » 2004-11-28 12:20

Hur är igentligen denna upphottade styleade monsterbas?

Efter att ha tillbringat Fredageftermiddagen hemma hos isidor så
har den utvärderats grundligt :)

Tyvärr så är den kanske inte så jäkla bra som man skulle kunna hoppas på i jmf med sin bror Maelstrom, det är mycket yta och inte så mycket innehåll och skulle jag köpt ett element efter dessa mätningar så skulle jag nog ha valt Maelstrom istället, inte minst för att detta element kostar under 2/3 av Tumulten.

En sak som skiljer tumulten mot Mahelstrom i frifält är att tumultens maxpunkt ligger redan under 30Hz som ni kan se i tabellen nedan mot Maelstrom som har sin maxpunkt runt 50Hz

Det jag blev chockad över var att slaglängden faktiskt är så överjäklig som det står specat om den = 68mm P-P, den slår så långt så man nästan kan tro att den ska hoppa ur sin kon :)

Här kommer iaf. lite mätdata, Henrik få gärna kommentera kurvorna också :)

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-29 16:48

Tjena Masken!

Jo, Adire Audio Tumult är ett imponerande och mycket påkostat element. Vi körde verkligen hårt med elementet med sådär 25 Vrms över kontakterna, vilket ger en effektutveckling på upp till 200 W i talspolarna. (Masken bröt nästan ut i kallsvettningar när han såg konen i sin dyrgrip röra sig sådär 70 mm p-p. 8O 8) ) Med tanke på de låga frekvenserna är detta mycket respektabelt. Det råder inget tvivel om att Adire har gjort ett bra arbete när det gäller linjäriteten i Bl-produkten, men den extrema spolen ger också en enorm induktans - ljudtrycket börjar falla redan vid 30 Hz! Ett annat problem vid så pass stora förskjutningar som det är tal om här är att talspoleledarna till slut slår i konen.

Tumult uppträder i distorsionsavseende betydligt mindre förutsägbart än Maelstrom (som uppträder närmast unikt tydligt) och verkar helt enkelt mer instabilt om än fortfarande kapabelt. Helt klart är att olinjäriteterna skiljer sig avsevärt från Maelstroms och riktigt vad detta beror på vet jag inte. Olinjäriteter är knepigt och det är lätt att flyta iväg i spekulationer.

Mätningen utfördes p.s.s. som för Maelstrom: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4176

(Dock ger den enorma förskjutningen en del mättekniska problem för Tumult eftersom mikrofonen befinner sig i konens extrema närfält och ljudtrycksnivån därför varierar med upp till en dryg dB beroende på konens läge. Hur som helst, mätresultaten är ändå bara ungefärliga.)

P.S. Masken, med elementet i fri luft får man alltid större dipolutsläckning av grundtonen än av övertonerna och därför låter det mer distat än i praktiken. Utan maskerande musiksignal låter distorsionen alltid ganska illa också, men det är ju mer självklart.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-29 17:03

Isidor,

Vad är det för fin kapsel du har som visningsbild? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-11-29 18:34

Vore skoj att mäta mina JBL SUB1500 på samma sätt 8O
NN

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-11-29 19:23

Jag satte ihop Tumultlådan igår men lämnade den utan lock, sen sträckte jag upp ett gäng filtar till en tjocklek av runt 100mm (som ett akustiskt filter), så snart jag bestämt mig för vilket träslag jag ska ha i locket så kommer jag självklart byta ut denna konstruktion men jag kan säga att den låter riktigt riktigt bra som det är redan nu. Lika bra som den artikulerar fram tonerna från en ståbas vänder den upp och ner på rummet vid explosions scener från t.ex U571 :) Jag vetitusan hur högt det kan bli men man kan lätt bli illamående iaf. :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-29 20:19

Morello skrev:Isidor,

Vad är det för fin kapsel du har som visningsbild? 8)

Jag tycker det ser ut som en B&K-nånting, men Isidor har gjort bort sig och scannat negativet till bilden i stället för bilden... :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-29 23:14

Morello och Svante,

Det är en 1/2" G.R.A.S.-mik (kapsel+förförstärkare) av frifältstyp, så Svantes gissning är inte helt fel eftersom den gode Gunnar Rasmussen som ligger bakom företaget är en B&K-avhoppare. Den vackra och konstnärligt utformade bilden är för övrigt inte scannad utan helt och hållet min egen kreation. :wink:

NN,

Det vore helkul att se vad SUB1500 går för. Utgående från JBL:s goda rykte tror jag att dessa element är riktigt, riktigt bra. Snart har vi samlat ihop till en hygglig uppsättning av data för några de mest kapabla baselement som finns. :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-11-29 23:32

Isidor skrev: Snart har vi samlat ihop till en hygglig uppsättning av data för några de mest kapabla baselement som finns. :D

vilket element har presterat bäst hittils?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-11-29 23:52

Haakan_W,

Mja, än har jag ju bara mätt på två superbaselement. Adire Audio Maelstrom (18") får nog sägas ligga en bit före Tumult (15") från samma tillverkare när det gäller distorsion. Fast Tumult är mycket häftigare stajlat. 8)

Användarvisningsbild
gustav

Adire

Inläggav gustav » 2004-12-01 15:13

Det skulle vara intressant att göra dessa mätningar på något "vanligt" element som t ex XLS12. Även om den senare inte lirar i samma division så får man nåt att jämföra med.
Isidor ?

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-01 18:50

Isidor, hur mäter jag upp mitt SUB1500 då?
NN

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-01 22:00

gustav,

Kul, det verkar också vara ett bra element. Hör av dig via PM så kan vi nog hitta ett lämpligt tillfälle.

NN,

Du behöver ha tillgång till en hygglig mik med känd känslighet. Sedan måste du även känna till hur man räknar om ljudtrycksnivåer i närfält till dito i fjärrfält. Och slutligen behöver du någon form av svept sinussignal och lämplig mjukvara för analysen. Eller så kör vi en mätning tillsammans.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-01 22:17

Isidor skrev:NN,

Du behöver ha tillgång till en hygglig mik med känd känslighet. Sedan måste du även känna till hur man räknar om ljudtrycksnivåer i närfält till dito i fjärrfält. Och slutligen behöver du någon form av svept sinussignal och lämplig mjukvara för analysen. Eller så kör vi en mätning tillsammans.

Vilket för tankarna till ett potentiellt metodproblem: Hur stor är risken att disten vi ser egentligen uppkommer i mikrofonen? Jag menar, i närfältet kan väl ljudtrycksnivån bli rätt stor? Eller är den kanske inte det eftersom du kör obafflat? Hur räknar du fö om till riktigt ljudtryck, drar du helt enkelt bort 6 dB/oktav upp till kr=1?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-02 09:57

isidor, verkligen? Oj det låter ju jättebra.
Finns du i Stockholmsområdet menar du?

:D
NN

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-02 11:07

Svante,

Risken att disten kommer från miken är... obefintlig. 8) Visst blir ljudtrycksnivån i närfältet ganska hög, men eftersom elementen har så pass stor area så blir den inte problematisk*. Miken har THD < 3 % vid 146 dB. 8O För lägre ljudtrycksnivåer är mikens dist försumbar. Man har alltså ca 20 dB marginal från de maximala ljudtrycksnivåer som det handlar om i närfältet innan mikens dist blir påtaglig.

När det gäller omräkning från ljudtryck i närfält till fjärrfält så görs detta numeriskt (integration över konarean där hänsyn även tas till diffraktion/dipoleffekter). Egentligen kan man också utgå från tillverkardata och bara mäta spänningen över kontakterna, men detta tar dels inte hänsyn till dipolverkan som ger en liten men inte obetydlig påverkan på frekvensgången och därmed även disten, dels måste data vara pålitliga (vilket de i och för sig i stort sett verkar vara för Adire Audio och även andra seriösa tillverkare). Helt exakt blir det dock inte, bl.a. måste konen uppträda som en ideal kolv (även för övertonerna), vilket den bara gör upp till ca 150-200 Hz för de provade elementen. I det stora hela ligger ändå den distorsion som mäts upp med denna metod tillräckligt nära verkligheten.

NN,

Japp. Skicka ett PM så får vi se om vi kan få ihop något.

*Det är lustigt att placera örat vid ett riktigt stort element och höra att det inte låter speciellt högt alls. Den ljudalstrande ytan är så stor att örat (eller miken) aldrig kommer att kunna vara nära hela ytan samtidigt.
Om vi hade ett 5"-element som kunde pressa ur sig motsvarande 110 dB / 1 m i det frekvensområde det handlar om så skulle det dock bli problem med höga ljudtryck vid miken, men sannolikheten för detta är trots allt ganska låg. 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-02 22:27

Isidor skrev:Svante,

Risken att disten kommer från miken är... obefintlig. 8) Visst blir ljudtrycksnivån i närfältet ganska hög, men eftersom elementen har så pass stor area så blir den inte problematisk*. Miken har THD < 3 % vid 146 dB.

OK, men för metoden, så duger det inte med vilken mik som helst?

Jag kommer att tänka på hur det går när vi sätter en mik inuti en låda. Det är en Sennheiser MKE-2, en hyfsad elektretmyggmik som sägs ha en dist på 1% vid 130 dB, enligt datablad. I verkligheten har den betydligt mer, kan jag intyga. Nu blir ju trycket större inuti en låda, men iaf.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2004-12-02 23:40

Innuti en låda kan det väl bli uppemot 180db ljudtryck?!
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-03 00:29

NNord skrev:Innuti en låda kan det väl bli uppemot 180db ljudtryck?!

Då skulle jag vilja påstå att den är för liten. Tumregelmässigt ger luftens olinjäritet c:a 0,3% dist vid 140 dB, 1% dist vid 150 dB, 3% dist vid 160 dB , 10% dist vid 170 dB, extrapolera själva...

Allt under förutsättning att luftfjädringen dominerar den mekaniska impedansen (vilket inte alltid är sant).

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-12-03 11:12

Svante,

En hyfsad mik rekommenderas förstås, men givet att man inte använder något skräp så är det ändå ganska låg sannolikhet för att mikrofonens dist skall vara så hög att man inför annat än acceptabla fel vid mätningarna. Det är trots allt DIY vi talar om.

Den mik jag använder själv har prestanda som garanterat uppfyller specifikationerna, men så är det också en labmik (typ 0).

Återgå till DIY-forum