Använda Acebass-steg i annan sub??

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Snygg

Använda Acebass-steg i annan sub??

Inläggav Snygg » 2011-04-17 11:56

Såg för lite sedan en tråd om en kille med en acebassförstärkare som han ville köra 2st LTS 8"-basar med. Jag har själv en acebass subförstärkare som ligger och blev aldrig klok på om det kan funka. Vad händer om man kopplar en sådan stärkare till ett eller flera element av en helt annan typ än vad den drev ifrån början?
Funkar det, men med oberäknerligt resultat (= värt att prova) eller riskerar man rent av att förstöra något?
Och är acebasskretsen på steget på något vis separerad så att man annars kan "plocka bort" den och köra steget som ett vanligt?

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2011-04-17 18:12

Detta är inte lämpligt om man inte dimensionerar om ace- bass kretsen för dom nya elementen och lådan.
Risken finns att förstärkaren kommer i självsvängning och förstörs.
Att koppla från ace-bass delen köra förstärkaren som en vanlig förstärkare bör väl gå.

Användarvisningsbild
ErikN

Inläggav ErikN » 2011-04-17 18:21

I så fall kan du ju ta ut förstärkardelen och bygg en extern låda åt den.

mike34

Inläggav mike34 » 2011-04-17 19:57

Om du kan justera den negativa utgångsresistansen mot det nya systemets Re så kommer inget att bränna ihop i allafall.
Sen hur resultatet kommer låta utan ytterligare justeringar är svårt att säga nått om.
Om du provar nått och ser att konerna bara sticker iväg i en riktning så har du för hög negativ utgångsresistans eller ska man säga för låg kanske.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2011-04-17 20:27

ErikN skrev:I så fall kan du ju ta ut förstärkardelen och bygg en extern låda åt den.

Ace-Bass är integrerad i förstärkardelen så det låter sig inte enkelt göras.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-04-17 20:39

Det kommer nog att gå ungefär lika bra som att skruva ihop en M-skruv med en tum-gängad mutter. I bästa fall kan man få dem att sitta ihop med lite gubbgäng, men bra lär det inte bli.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2011-04-17 21:00

Skit samma, ta & testa vetja men gör försöken på något du inte är rädd för att förlora bara.

Dom flesta spin off effekterna sker av misstag eller att ett experiment fick andra oberäkneliga följder. Kör i vind, skitkul...
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-04-17 21:20

screen skrev:Skit samma, ta & testa vetja men gör försöken på något du inte är rädd för att förlora bara.

Dom flesta spin off effekterna sker av misstag eller att ett experiment fick andra oberäkneliga följder. Kör i vind, skitkul...

Jo, testa kan man ju. Är inte så sugen på att förstöra saker men ett par gamla MGR-basar kan ju offras. Basen som förstärkaren drev orginalt är sedan länge förstörd så stärkaren är ju inte heller något att spara på.
Jag testar.
Hoppades att det inte skulle vara så kinkigt bara. Subben stärkaren satt i heter Focus och den ska enligt vad manualen säger vara rätt kraftig. Jag har ingen annan lös stärkare och den hade varit kul att kunna använda för ett litet "projekt" jag har i tankarna.
Kört med det i alla fall, den basen riskerar jag inte att förstöra även om det funkar med MGR:en.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-17 23:25

Svante skrev:Det kommer nog att gå ungefär lika bra som att skruva ihop en M-skruv med en tum-gängad mutter. I bästa fall kan man få dem att sitta ihop med lite gubbgäng, men bra lär det inte bli.
Förträffligt väl illustrerande liknelse.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2011-04-18 17:06

MagnusÖstberg skrev:
Svante skrev:Det kommer nog att gå ungefär lika bra som att skruva ihop en M-skruv med en tum-gängad mutter. I bästa fall kan man få dem att sitta ihop med lite gubbgäng, men bra lär det inte bli.
Förträffligt väl illustrerande liknelse.

Men visst fanns det en tråd om ace-bass som beskriver hur man gör - då är det väl lätt som en plätt att byggaom filtersaken :wink:
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-04-18 17:53

Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Helmut
Semesterfirare

Inläggav Helmut » 2011-04-18 21:08

Jag har också ett acebass steg liggande som jag testat på olika baslådor med allt från original element i andra lådor. 2 x 6,5 tumare. 4 x 6,5 tumare, 2 x 8 tumare, 2 x 10 tum. Det har varit slutnalådor, basreflex, Tl och olika kopior av Danska ITT lådan som skall vara någon typ av TL har för mig att den kallades för oändlig TL. Men i inget fall har jag fått till någon lyckad konstruktion. Av någon anledning stryper förstärkaren uteffekten.
Misstänker att det är återkopplingen eller motståndet mellan återkopplinigen och nollan som är boven i dramat.

Ps någon som har några ritningar eller formler till den Danska ITT lådan . Har byggt flera lådor mer på känn för att lista ut en matematisk formel till en lagom bra subb-låda.

Återgå till DIY-forum