Klot, modell större.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andr82

Klot, modell större.

Inläggav Andr82 » 2011-04-30 14:25

Jag har kollat runt lite på forumet och sett några mindre klothögtalare.
Men jag funderar på att bygga ett par lite större, som inte nödvändigtvis behöver stöd av en sub för vanlig musiklyssning i ett halvstort vardagsrum.
Då jag skulle behöva spräcka isär mina nuvarande i sommar för renovering..

Jag har sneglat lite på Cabasse La Sphere, och hört dom i malmö, visserligen spela dom bara slagverksmusik då, så ljudkvalitén vet jag inte så mycket om.
Men jag tänkte mig något med en bredbands 8" eller en 6,5-8" midbas och några diskanter runt om.

Så jag undrar om någon har några bra förslag på element?
Har funderat på Mark Audio Alpair 12 som bredbandare, vet någon något om den?

Hitta lite olika klotstorlekar på brunnsbodendesign.se :)
Sen finns ju IKEAskålen i rostfritt med, med en dia på 36cm

Användarvisningsbild
DosDedos

Inläggav DosDedos » 2011-05-01 18:45

Gör inte som jag gjorde senast.....
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 18:47

Aj... det där måste ha gjort ont...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
DosDedos

Inläggav DosDedos » 2011-05-01 18:57

Nja,mest pinsamt....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 19:00

DosDedos skrev:Nja,mest pinsamt....

Okej... jag hade bara sett extraarbetet att göra om allt jobbet en gång till framför mig i den situationen...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-01 19:02

Ojdå, gav du upp projektet?

Jag hade tänkt använda lite glasfiber, polyester eller epoxi och sen lite glasfiber till.. :P

Användarvisningsbild
DosDedos

Inläggav DosDedos » 2011-05-01 19:02

Vägen är allt.....

Användarvisningsbild
DosDedos

Inläggav DosDedos » 2011-05-01 19:08

Andr82 skrev:Ojdå, gav du upp projektet?

Jag hade tänkt använda lite glasfiber, polyester eller epoxi och sen lite glasfiber till.. :P

Jag håller på och limmar en ny,fast med rätt mått!
Jag har gjort småklot i glasfiber och polyester,men det var hysteriskt mycket slipjobb.
Isf skulle man göra en plugg och gjuta med Gelcoatskikt eller dylikt!?

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-01 19:24

Ja tanken är väl att köpa ett polerat klot i rostfritt och smörja in det med något o sen på med gelcoat, glasfiber o hela kittet, sen får man väl gå lös påt med en vinkelslip med lämplig klinga, så man får två halvor att gjuta i.

Hur som helst misstänker jag att det blir ett eftermiddagsprojekt jämfört med dom jag gjorde i sommras. :)

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-05-01 20:12

Andr82 skrev:Ja tanken är väl att köpa ett polerat klot och smörja in det med något o sen på med gelcoat, glasfiber o hela kittet, sen får man väl gå lös påt med en vinkelslip med lämplig klinga, så man får två halvor att gjuta i.

Hur som helst misstänker jag att det blir ett eftermiddagsprojekt jämfört med dom jag gjorde i sommras. :)

Bowlingklot???
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-01 20:38

Nej dom är för små, tänkte något i stil med 40cm klotet på denna sidan: http://www.brunnsbodendesign.se/rostfri ... gn-1698301
Inte gratis, men det borde bli en bra grund för en gjutmall, men jag är öppen för andra förslag!
Borde kunna få en innervolym på 28,5 lit ungefär med ett 40cm klot, men så ska man ju ha en lämplig högtalare till med.. Humm humm

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-01 21:56

min fundering är varför ett klot är så intressant.

En sfär har rätt elaka resonanser inuti lådan eftersom det är lika långt mellan väggarna åt alla håll. I en relativt liten sfär bör detta vara ett mindre problem eftersom våglängden blir kort och därför enkel att dämpa ut.
Gör man ett större klot så kommer våglängden bli längre och det blir allt svårare att kunna dämpa resonansen ordentligt.

På samma sätt behöver inte sfärens utsida ge så mycket diffraktionsfördel som man kan tro. Man ser många sfäriska lådor där man i princip bara kapat av ena änden för montering av elementet. Men då får man ju en rätt så skarp övergång från det platta elementen till sfären och kanske tom mer diffraktion (eftersom den platta ytan är rund) än man skulle få från en rektangulär låda. Så det är nog rätt så viktigt att man tänker ut hur man ska få en mjuk övergång mellan elementet och sfären.

En bra förebild kan vara B&W och deras 800 serie. De har lagt en hel del energi på att lösa de problem som en sfär innebär både på utsidan och insidan. Tex har elementen väldigt liten korg och är monterad en bit in så att de inte får lika skarpt övergångsproblem.
Sen är det inte en hel sfär på insidan utan en sfärisk volym kopplad till en matchande omvänd "tratt". De (B&W) menar att för mycket dämpning i lådan kommer ha en negativ effekt på ljudet och verkar inte ha någon dämpning i den sfäriska delen utan har sett till att ljudet leds bakåt in i "tratten" där dämpningen finns och kan dämpa ut resonansen. Genom tratten/tubens längd får man en lång gångväg för ljudet och kan därför dämpa lägre frekvenser med längre våglängd. Faktiskt rätt så smart.
Värt att notera kan ju också vara att de lagt energi på hur magneten ser ut och hur den påverkar hur ljudet studsar i sfären.

(tittar man noga så ser man dessutom att det inte riktigt är en sfärisk yta inuti utan den har en viss form som förmodligen har med hur ljudet ska studsa att göra.)

Det fanns en gång en rätt så utförlig "white-paper" på Nautilus 800-serien. Verkar dock inte finnas tillgänglig längre. Men den här filmen förklarar lite av hur dom tänkt i utvecklingsarbetet.

http://www.bowers-wilkins.com/Discover/ ... -Tube.html

Jag menar inte att man inte ska kunna göra sfäriska lådor. Men man bör vara medveten om vilka problem det innebär och att det kanske inte löser de där problemen som man tror att en sfär ska göra. :)

Jag vill iaf att allt det där extra arbetet ska betala sig på nåt sätt. Sen om det bara är utseendet eller extraordinärt ljud osv som är avgörande det spelar ju mindre roll bara man blir nöjd.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-01 22:28

Olle Mirsch

Rondo
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-05-01 22:45

En badboll som man smetar spackel runt (Plastic padding eller liknande)

Kanske var en dålig ide :)

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-01 22:51

Tack för mycket intressant läsning!
Det lilla jag hade läst om klot va mestadels positivt, men det va kanske lite vinklade fakta då.
Anledningen till att jag vill göra just klot är enbart design.
Men jag kanske skulle försöka leta efter någon lämplig tratt som går att montera baktill då.

Har faktiskt testat att göra en simpel "snäck"låda så att säga, och upptäckte att med bara ytterst lite dämpull så va det nästan som att skrika rätt ut i tomma luften när man skrek in i den lådan jämfört med en vanlig låda, sen är ju inte det något vetenskapligt test.. hehe
Men lite kul att det funka så bra, det kom knappt tillbaka något ljud ur lådan.

Men om man skulle sätta en stagning i lådan(en halvmåne MFD baktill) utan värst många ventilationshål, skulle man då inte komma ifrån en stor del av problemet med resonansen som du skrev?
Eller är det bara en liten bug i min tankeverksamhet så här dags kvällen efter en hård valborg?

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-01 23:10

Badbollen va nog inte så illa ändå, eller den väcker lite idéer, man kanske skulle kunna fylla en boll till hälften med vatten och hänga upp den i en punkt för att få en äggform, det vore väl gynnsamt för eller mot resonanser?

Sen får bollen gärna va gjord av något som garanterat tål kemikalierna man kommer använda, men det är ett senare problem! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-01 23:20

Gips och och gasbinda kanske duger till plugg?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-02 07:25

Andr82 skrev:Det lilla jag hade läst om klot va mestadels positivt, men det va kanske lite vinklade fakta då.

Jag tycker som Kraniet att det verkar vara en sämre lösning av många anledningar då såväl inre resonanser och diffraktion blir rätt "entoninga".

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-02 09:27

Jag tycker att klot är förträffliga men jobbiga att bygga :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-02 11:03

Kraniet skrev:min fundering är varför ett klot är så intressant.

En sfär har rätt elaka resonanser inuti lådan eftersom det är lika långt mellan väggarna åt alla håll. I en relativt liten sfär bör detta vara ett mindre problem eftersom våglängden blir kort och därför enkel att dämpa ut.
Gör man ett större klot så kommer våglängden bli längre och det blir allt svårare att kunna dämpa resonansen ordentligt.

Argumentet att det är lika långt mellan väggarna åt alla håll vet jag inte om det säger så mycket. Om ljudkällan vore punktformig (liten) och placerad i klotets mitt så ja. I praktiken är ju den aktiva ljudalstrande ytan typiskt rätt stor i förhållande till klotet och det är ju olika avstånd till ytorna sett från konen/membranet.

Utan att ha mätt på ett klot eller analyserat djupt har jag svårt att se att det skulle bli mycket värre än en mer ordinär lösning.

Ser ingen som helst fördel med ett sfäriskt innanmäte ur akustisk synvinkel men styvheten i den välvda ytan kanske kan vara positiv för vibrationer i kabinettets väggar.

Klotet kan ju ha goda effekter vad gäller diffraktion utvändigt dock.

/Peter

Användarvisningsbild
kodapa

Re: Klot, modell större.

Inläggav kodapa » 2011-05-02 14:13

Andr82 skrev:Så jag undrar om någon har några bra förslag på element?

Beyma 8bx kanske? JAg har lyssnat på den en gång och det lät trevligt.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=128

Användarvisningsbild
mannor

Inläggav mannor » 2011-05-02 19:23

Piotr skrev:
Argumentet att det är lika långt mellan väggarna åt alla håll vet jag inte om det säger så mycket. Om ljudkällan vore punktformig (liten) och placerad i klotets mitt så ja. I praktiken är ju den aktiva ljudalstrande ytan typiskt rätt stor i förhållande till klotet och det är ju olika avstånd till ytorna sett från konen/membranet.

/Peter

Första utstrålningen inuti bollen från elementet blir det som du säger "olika avstånd till ytorna". Men efter första/andra/tredje studsen borde alla ljudvågorna ha ungefär lika lång väg till alla väggar. Om detta är bra eller dåligt är inte jag rätt man att svara på.

Givetvis kan resultatet av en högtalarboll bli allt från dåligt till jättebra, utifrån dina egna mål och förväntningar.

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-02 20:17

mannor skrev:Första utstrålningen inuti bollen från elementet blir det som du säger "olika avstånd till ytorna". Men efter första/andra/tredje studsen borde alla ljudvågorna ha ungefär lika lång väg till alla väggar. Om detta är bra eller dåligt är inte jag rätt man att svara på.

Givetvis kan resultatet av en högtalarboll bli allt från dåligt till jättebra, utifrån dina egna mål och förväntningar.

Fungerar det så med studsarna verkligen?
Lämnar inte ljudvågorna väggen dom studsar mot med samma vinkel som dom kom in?
Isåfall kommer dom ju ha samma avstånd till nästa studs mot en vägg tills dom dör ut, och avståndet är ju då helt beroende på attackvinkeln och klotets diameter.
Men sen sitter det ju en högtalare i lådan med o "stör"med.

Just nu funderar jag lite smått på om man ska försöka få tag i ett par DLS IR10or som ändå har hygglig känslighet för att va en bilbas, och sen göra en liten låda framför basen för en liten mark audio "diskant" så resultater ser ut lite som ett kattöga framifrån.
En "budget La Sphere" typ, dock ställer ju det till problem med tidkomp.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-05-02 20:18

blir inte effekten av ett klot samma som att sätta elementet mitt i en cirkulär baffel, dvs värre diffraktion kan du inte få?

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-02 20:28

rikkitikkitavi skrev:blir inte effekten av ett klot samma som att sätta elementet mitt i en cirkulär baffel, dvs värre diffraktion kan du inte få?

Enligt vad jag läst på Cabasse's hemsida och på HurHifi så är ett rätt utfört klot det optimala för att bli av med just det.
Sen påstår jag inte att jag av erfarenhet har någon praktisk kunskap i området.. 8O

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-05-02 20:43

rikkitikkitavi skrev:blir inte effekten av ett klot samma som att sätta elementet mitt i en cirkulär baffel, dvs värre diffraktion kan du inte få?
Nej, det är skillnad på en cirkulär skiva med en kant runt om och en sfärisk yta. Tänk bara på om man skulle segla till kanten av Atlanten, om jorden var platt!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-05-02 21:31

det som det oftas hänvisas till är ju olsens undersökning
Här är ett utdrag där man kan skillnaderna mellan olika baffelformer.

Bild

tyvär är inte alla olika typer med. De finns medtagna i loudspeaker design cookbook bla. Men där kan man se att en kvadratisk yta med kraftiga avfasningar runt om ger nästan samma resultat. Precis så som de äldre matrixhögtalarna från B&W.

Sen behöver ju inte diffraktion vara av ondo heller. Är man medveten om vilken påverkan de kommer ha på ljudet så kan man ju designa runt det så slutresultatet är en rak(are) frekvensgång. Ett exempel är Ino pi60 basen som har sämre(fel) frekvensgång i oändlig baffel än i lådan.
Nu är det inte så många som kan designa egna element så som Öhman haft nöjet att göra. Däremot kan man ju välja element utifrån den diffraktion som man förutser, så att elementet passar bättre med lådan. Elelr omvänt välja en baffelform och placering av element så att man får en önskvärd, mindre "skadlig" diffraktion.
Svantes Edge är ju ett utmärkt verktyg för just detta. http://user.faktiskt.io/svante/edge/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-03 07:40

På de bilderna är ju elementet väldigt litet i förhållande till lådorna. Det blir väl annorlunda när elementet utgör en större mera platt del av klotet och att där finns en övergång mellan elementet till klotet? Det borde bli en störning som förstärks av att det blir samma störning i alla riktningar. Hur blir det med baffelstödet?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-05-03 07:55

Roger, en stor strålande yta blir ju riktad tidigare än en liten och det betyder att de "riktade" frekvenserna inte påverkas av kanteffekter.

En liten typisk 2-vägs stativare/monitor med basmid som tar up en stor del av baffeln kommer endast ha ett jämnt baffelsteg vad basen beträffar men inget rippel. Diskanten däremot som är att betrakta mer som en punktkälla i sammanhanget kommer att uppvisa signifikant rippel.

/Peter

Användarvisningsbild
Andr82

Inläggav Andr82 » 2011-05-06 21:54

Jag sitter o tittar lite på element nu, är nog ganska säker på att det får bli en 2vägare, gärna med 6dBfilter.
Meen nu undrar jag om det är någon som har något nyttigt att lära mig om Roomgain?

Min lägenhet har öppen planlösning, och den käkar en jävla massa bas om högtalarna står där dom gör, o det kommer dom nya med göra... (möbleringen blir helt åt skogen annars tyvärr)
Det blev dock mycket bättre när jag satt upp skiffer på väggen bakom.

Sitter och funderar på en sånhär i 28lit låda med avstämning på 36hz http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=3720
Kör med WinISD och där hittar jag inget om roomgain.
Jag har hört den serien av högtalare i ett bilbygge för 6siffrigt med pengar för många år sen, o det lät ju inte helt illa.(det stog nog alpine på dom då dock, men har för mig det va samma grejer fast dubbelt så dyra?)
Funderar på om en sån skulle passa bra till? http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7762
Den har ju väldigt bra mått för sättet jag tänkt montera den iaf..

Jag vill att mina klot ska låta minst lika bra som mina nuvarande stativare med Fostex FW168HR och Fountek banddiskant som jag inte vet om det går att få tag på nu.
Men den fostexbasen är riktigt trevlig om man vill ha en låda på 14-15 liter!

Nästa

Återgå till DIY-forum