Moderator: Redaktörer
DosDedos skrev:Nja,mest pinsamt....
Andr82 skrev:Ojdå, gav du upp projektet?
Jag hade tänkt använda lite glasfiber, polyester eller epoxi och sen lite glasfiber till..
Andr82 skrev:Ja tanken är väl att köpa ett polerat klot och smörja in det med något o sen på med gelcoat, glasfiber o hela kittet, sen får man väl gå lös påt med en vinkelslip med lämplig klinga, så man får två halvor att gjuta i.
Hur som helst misstänker jag att det blir ett eftermiddagsprojekt jämfört med dom jag gjorde i sommras. :)
Andr82 skrev:Det lilla jag hade läst om klot va mestadels positivt, men det va kanske lite vinklade fakta då.
Kraniet skrev:min fundering är varför ett klot är så intressant.
En sfär har rätt elaka resonanser inuti lådan eftersom det är lika långt mellan väggarna åt alla håll. I en relativt liten sfär bör detta vara ett mindre problem eftersom våglängden blir kort och därför enkel att dämpa ut.
Gör man ett större klot så kommer våglängden bli längre och det blir allt svårare att kunna dämpa resonansen ordentligt.
Andr82 skrev:Så jag undrar om någon har några bra förslag på element?
Piotr skrev:
Argumentet att det är lika långt mellan väggarna åt alla håll vet jag inte om det säger så mycket. Om ljudkällan vore punktformig (liten) och placerad i klotets mitt så ja. I praktiken är ju den aktiva ljudalstrande ytan typiskt rätt stor i förhållande till klotet och det är ju olika avstånd till ytorna sett från konen/membranet.
/Peter
mannor skrev:Första utstrålningen inuti bollen från elementet blir det som du säger "olika avstånd till ytorna". Men efter första/andra/tredje studsen borde alla ljudvågorna ha ungefär lika lång väg till alla väggar. Om detta är bra eller dåligt är inte jag rätt man att svara på.
Givetvis kan resultatet av en högtalarboll bli allt från dåligt till jättebra, utifrån dina egna mål och förväntningar.
rikkitikkitavi skrev:blir inte effekten av ett klot samma som att sätta elementet mitt i en cirkulär baffel, dvs värre diffraktion kan du inte få?
Nej, det är skillnad på en cirkulär skiva med en kant runt om och en sfärisk yta. Tänk bara på om man skulle segla till kanten av Atlanten, om jorden var platt!rikkitikkitavi skrev:blir inte effekten av ett klot samma som att sätta elementet mitt i en cirkulär baffel, dvs värre diffraktion kan du inte få?
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 15 gäster