Linjekälla

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-17 20:14

IngOehman skrev:När jag urformade piLine så valde jag att dela upp arbetsområdet i 6 olika frekvensområden i vilkas mittpunkter högtalarna skulle göra sitt bästa för att balansera ljudet, och att däremellan skapa så mjuka övergångar som möjligt till nästan arbetsområdes mittpunkt.


Om man går från ett diskant-band-element till tre och sedan till fem... och man vill låta det/de mittersta fortsätta spela, måste man då ändå på något sätt stega ned outputen, eller löser det sig ändå? Tänker att när fler är inkopplade borde högtalaren spela starkare om man inte sänker effektiviteten hos elementen? eller kan man koppla dem så att det löser sig automagiskt?

Fast jag är trött och lite vinsnurrig f.n., så jag missar kanske något trivialt jag borde sett...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-09-17 20:25

OlA-68 skrev:i sådana fall skulle ju dyngaudio vara linjekällor och de skulle sprida fantastiskt ... men de gör de ju inte

Mnjae... Det som kännetecknar linjekällor är alltså hur LITE de sprider, inte
hur mycket de sprider (vertikalt om det är en stående linjekälla, hur mycket
de sprider horisontellt har inget med linjeprinicpen att göra, utan det beror
på andra ting, närmare bestämt element, baffelformer och eventuella hori-
sontal-geometrier*).

Eller om man är lagt åt det håller att man tolkar in värderingar i allting, även
sådant som är tekniskt neutralt (t ex sprider mycket / sprider lite) och alltså
i en tolkning översätter "mycket" till "fantatiskt", så kanske man (för att inte
någon skall tro att sprider lite betyder sprider dåligt) kan uttrycks sig så här
istället:

Linjekällor har en fantatisk riktverkan, men punktljudkällor har en fantastisk
spridning!

Så kan allting få verka bra - halleluja! Nihilistiskt varde ditt namn. ;)

Vad som är bra respektive dåligt på riktigt, är förstås inte absolut, utan det
dikteras av alla förutsättningar - och ger de önskemål som följer på dem.


Vh, iö

- - - - -

*Många linjekällor har diskanten placerad vid sidan om basen, vilket ställer till
med lika stora problem som hos ett vanligt tvåvägssystem som ligger på sin
sida. Inget vidare alltså, men ändå ofta en lösning man väljer helt enkelt för
att det inte är så lätt att hitta på något bättre.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

OlA-68
Mr. Muzic
 
Inlägg: 3212
Blev medlem: 2004-12-26

Inläggav OlA-68 » 2011-09-18 04:30

:twisted:
Senast redigerad av OlA-68 2011-09-19 15:39, redigerad totalt 1 gång.
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29939
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-09-18 13:39

IngOehman skrev:
Naqref skrev:Nej det är ingen linjekälla ety man låter inte alla element i linjen arbeta vid dess nedre gränsfrekvens.
Trots klagomål eller ifrågasättanden av den definitionen, så är jag benägen att tycka att det är en klart rimlig synpunkt du kommer med! :)


Jag vill inte vara grinig eller så - men var fan hittar du klagomål och ifrågasättanden på det Naq skriver??

Kan du fan inte nöjja dig med att skriva att du håller med??
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-09-18 16:38

varför har ni sådan ton mot varandra i eran kompisgrupp, varför kan ni inte bara vara schyssta?
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2011-09-18 17:19

celef skrev:varför har ni sådan ton mot varandra i eran kompisgrupp, varför kan ni inte bara vara schyssta?


+1.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Jocke
 
Inlägg: 6762
Blev medlem: 2005-09-21

Inläggav Jocke » 2011-09-18 17:30

celef skrev:varför har ni sådan ton mot varandra i eran kompisgrupp, varför kan ni inte bara vara schyssta?


+2

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2010-12-20

Inläggav single_malt » 2011-09-18 17:34

celef skrev:varför har ni sådan ton mot varandra i eran kompisgrupp, varför kan ni inte bara vara schyssta?

Gemensamt intresse för högtalarkonstruerande och vänskap är en omöjlig kombination :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-09-18 19:20

Trist stämning...

Men intressant tråd, låt den få fortsätta vara det och alla som skrivet har bidragit med något bra, koncentrera er på det nu :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2011-09-18 19:38

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:
Naqref skrev:Nej det är ingen linjekälla ety man låter inte alla element i linjen arbeta vid dess nedre gränsfrekvens.
Trots klagomål eller ifrågasättanden av den definitionen, så är jag benägen att tycka att det är en klart rimlig synpunkt du kommer med! :)


Jag vill inte vara grinig eller så - men var fan hittar du klagomål och ifrågasättanden på det Naq skriver??


Man kanske hittar det om man letar i hifivärlden ? (Inte för att jag kan saken.)
Och det är då inte nödvändigtvis så att de som ifrågasätter gör det för att de känner till Naq.

Sensmoral: man kan tolka en mening på olika stt. Och det är inte tvång att välja det mest kontroversiella.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-18 21:33

Jag trodde en linjekälla var en ljudkälla som hade cylindrisk utstrålning på dess ljudvågor :) Då kanske man kan säga att den cylindriska utstrålningen slutar vara cylindrisk under någon gränsfrekvens där linjen inte längre är linje i förhållande till våglängden :) Men om linjen går mellan golv och tak så bör väl förutsättningarna vara lite annorlunda än i frifält. Jag bara spånar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2011-09-18 22:04

petersteindl skrev:Jag trodde en linjekälla var en ljudkälla som hade cylindrisk utstrålning på dess ljudvågor :)


Det är nog så jag tänkt mig det också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-09-18 23:57

MagnusÖstberg skrev:
IngOehman skrev:
Naqref skrev:Nej det är ingen linjekälla ety man låter inte alla element i linjen arbeta vid dess nedre gränsfrekvens.
Trots klagomål eller ifrågasättanden av den definitionen, så är jag benägen att tycka att det är en klart rimlig synpunkt du kommer med! :)


Jag vill inte vara grinig eller så - men var fan hittar du klagomål och ifrågasättanden på det Naq skriver??

Kan du fan inte nöjja dig med att skriva att du håller med??

Trist ton. :o :(

Är det inte bättre att jag bestämmer vad jag skall skriva? Och jag höll
alltså med naq, trots att andra anser att linjekällor kan vara även något
annat.

Det är verkligen bedrövlig att behöva se sådana där inlägg med svor-
domar och utfall.

- - -

OlA-68 skrev:@Ingvar jag höll med dig i på alla punkter i ditt inlägg där du gav naq rätt däremot på punkten punktformig återgivning och ordet fantastisk håller jag inte med punkt och sprid det gärna

Vad är det du inte håller med om säger du?

Jag läste det du skrev några gånger innan jag gav upp. Skulle du kunna
vara lite mera konkret med dina invändningar, så lovar jag att jag skall
försöka svara.


Edit: Ola har nu vad jag kan se raderat sitt inlägg, så då faller även min
önskan om att få en lite mera konkret invändning. Men jag har istället
frågat per PM.



Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2011-09-26 15:44, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2011-09-19 00:14

petersteindl skrev:Jag trodde en linjekälla var en ljudkälla som hade cylindrisk utstrålning på dess ljudvågor :) Då kanske man kan säga att den cylindriska utstrålningen slutar vara cylindrisk under någon gränsfrekvens där linjen inte längre är linje i förhållande till våglängden :) Men om linjen går mellan golv och tak så bör väl förutsättningarna vara lite annorlunda än i frifält. Jag bara spånar.

MvH
Peter

Vill bara säga att det förstås är mycket bättre att tala om cylindrisk
utstrålning, som du gör, än att bara skriva en idealiskt linjekälla, som
jag gjorde på förra sidan (utan tanke på att det kanske inte är själv-
klart för alla att det senare resulterar i det förra).

Har därför lagt till några ord om just cylinderstrålning i mitt inlägg på
förra sidan för att öka tydligheten - även om man faktiskt kan ha en
invändning - baserad på att det kan tänkas finnas linjer som är både
"andas" och andra som rör sig i bara en dimension...

- - -

Så när ämnet är uppe vill jag passa på att ställa denna öppna fråga:

Kan en linje vara dipolär i en dimension, samtidigt som den är linje i
den andra? Eller måste den vara monopolär + linje? Om det första
är möjligt så behöver ju faktiskt inte linjekällor vara just cylindriskt
strålande. De kan stråla som en 8 (dubbelcylinder?) också. 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-19 02:46

Detta är de i särklass bästa linjekällor jag har lyssnat på - Beveridge 2.

Bild
Bild

Enligt mitt förmenande har de ingen linjekällekonkurrens på klassisk musik och jazz och även på populärmusik om man inte är discofanatiker. Men det funkar också. Tyvärr så var slutstegen inte av högsta kvalitet men ljudmässigt var de jättebra. Direktkopplade rörslutsteg på elektrostatpaneler.

stereonomono skrev: The Beveridge Cylindrical Sound System has been universally acclaimed as the Rolls Royce of loudspeaker systems. Its superb performance capability and engineering superiority are unmatched in sound reproduction history. The BCSS achieves the highest stereo fidelity standart yhe world has ever known. It represents the technological development of a unique full frequency wave front which retains the realistic essense of original sound so exactly that there is no distinguishable difference between reproduced and original sound. For the serious music lover, BCSS fills a long awaited need. The quality of sound achieved is intended to satisfy the most discriminating listener, and provide him with a continuous of pleasure. No special acoustic surfaces are needed to pamper the BCSS. It is equipped with its own direct-coupled, integral amplifier, and is designed to function with any good quality pre-amplifier.For best results, the speakers should be placed across from each other, against opposite walls. However, excellent results have been obtained when spaced more than 6-feet apart along the same wall. Either way, intrusion into the room is minimal.


De spelar dock inte i närheten lika starkt som OlAs linjekällor eller som Ingvars.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad
 
Inlägg: 3593
Blev medlem: 2007-12-18
Ort: Skövde

Inläggav JanBanan » 2011-09-19 19:16

petersteindl skrev:Detta är de i särklass bästa linjekällor jag har lyssnat på - Beveridge 2.

Var det inte sådana som Peter Forsell hade?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2011-09-19 19:27

JanBanan skrev:Var det inte sådana som Peter Forsell hade?


Vad hade han för kablar då?
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2011-09-19 19:31

petersteindl skrev:Detta är de i särklass bästa linjekällor jag har lyssnat på - Beveridge 2.

Bild
Bild

Enligt mitt förmenande har de ingen linjekällekonkurrens på klassisk musik och jazz och även på populärmusik om man inte är discofanatiker. Men det funkar också. Tyvärr så var slutstegen inte av högsta kvalitet men ljudmässigt var de jättebra. Direktkopplade rörslutsteg på elektrostatpaneler.

stereonomono skrev: The Beveridge Cylindrical Sound System has been universally acclaimed as the Rolls Royce of loudspeaker systems. Its superb performance capability and engineering superiority are unmatched in sound reproduction history. The BCSS achieves the highest stereo fidelity standart yhe world has ever known. It represents the technological development of a unique full frequency wave front which retains the realistic essense of original sound so exactly that there is no distinguishable difference between reproduced and original sound. For the serious music lover, BCSS fills a long awaited need. The quality of sound achieved is intended to satisfy the most discriminating listener, and provide him with a continuous of pleasure. No special acoustic surfaces are needed to pamper the BCSS. It is equipped with its own direct-coupled, integral amplifier, and is designed to function with any good quality pre-amplifier.For best results, the speakers should be placed across from each other, against opposite walls. However, excellent results have been obtained when spaced more than 6-feet apart along the same wall. Either way, intrusion into the room is minimal.


De spelar dock inte i närheten lika starkt som OlAs linjekällor eller som Ingvars.

MvH
Peter


Hur står sig modell 2 mot 3,5,6,7 tro? Har du hört dem alla, jag misstänker nämnligen att du gjort det :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Inläggav NADifierad » 2011-09-19 19:32

Nefilim skrev:
JanBanan skrev:Var det inte sådana som Peter Forsell hade?


Vad hade han för kablar då?


Hrmmm! :) Kablar är inte inom topic! :wink:
Edit: till linjekällor använder man lämpligen sladd. :)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Nefilim
Sura gubben
 
Inlägg: 25156
Blev medlem: 2006-03-08
Ort: Värsta Jämtland (Västra)

Inläggav Nefilim » 2011-09-19 19:49

nadifierad skrev:
Nefilim skrev:
JanBanan skrev:Var det inte sådana som Peter Forsell hade?


Vad hade han för kablar då?


Hrmmm! :) Kablar är inte inom topic! :wink:
Edit: till linjekällor använder man lämpligen sladd. :)


Sladd? Han på Hificonsult?


F'låt. Kunde inte låta bli. :oops:

*Duckar*
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-19 19:59

JanBanan skrev:
petersteindl skrev:Detta är de i särklass bästa linjekällor jag har lyssnat på - Beveridge 2.

Var det inte sådana som Peter Forsell hade?


Jo, det är korrekt. Han hade fint ljud i sina bästa stunder. Jag känner dock fler som har haft Beveridge och kanske har dem kvar.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-19 20:00

Nefilim skrev:
JanBanan skrev:Var det inte sådana som Peter Forsell hade?


Vad hade han för kablar då?


8) Bremenkablar, eller kablar från Josef Svalander, beroende på vilken plats de var applicerade på :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-19 20:41

steveo1234 skrev: ...
Hur står sig modell 2 mot 3,5,6,7 tro? Har du hört dem alla, jag misstänker nämnligen att du gjort det :)


Detta är model 3
Bild
Dessa har jag faktiskt aldrig lyssnat på, vad jag minns. Möjligtvis på någon mässa. De fanns inte så länge.

Model 5 var en nedbantad version och den har jag hört massvis. Den modellen importerade jag då jag hade Ljudbutiken till Sverige.

Den lät jättebra :)

Model 6 var jag inte så förtjust i. Skillnaden var att det var en elektrostatpanel ytterligare i 6an. Då blir det svårare att göra en bra transformator och att driva dessa. Kapacitansen ökar till det dubbla värdet. De lät för mörkt för min smak.

Model 7 har jag nog inte heller lyssnat på. Finns det en sådan model?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2011-09-19 22:47

Finns det någon kritisk nivå för linjekällor där man använder så mycket element så att när man spelar lågt så behöver elementen inte röra på sig eller det rör sig så ynkepynke över en sådan stor yta att man tappar ljudtryck?

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-19 22:56

Harryup skrev:Finns det någon kritisk nivå för linjekällor där man använder så mycket element så att när man spelar lågt så behöver elementen inte röra på sig eller det rör sig så ynkepynke över en sådan stor yta att man tappar ljudtryck?

Mvh/Harryup


Du menar att högtalarkonerna skulle röra sig så lite att de skulle bli olinjära och röra sig opropertioneligt lite på grund av t.ex. friktionskrafter?

mvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2011-09-19 23:03

Jopp, mekaniska förluster tar ljudkraften så att säga. Och att elementen inte återger en homogen linje utan att det blir en prickig linje istället för en heldragen.

/H

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-19 23:06

:D En prickig linje :) Det verkar gulligt :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-09-19 23:15

Dom där Beveridge, är de slutna lådor eller basreflex? Eller hur har dom gjort, de flesta elektrostater är ju dipoler med 8-utstrålning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Inläggav petersteindl » 2011-09-19 23:19

paa skrev:Dom där Beveridge, är de slutna lådor eller basreflex? Eller hur har dom gjort, de flesta elektrostater är ju dipoler med 8-utstrålning.


Slutna låder är det bakom panelerna och framför panelerna finns ett linssystem.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2011-09-19 23:31

Ok, då förstår jag. :)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster