Linjekälla

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Linjekälla

Inläggav NADifierad » 2019-04-30 12:15

Tangband 3”, och små Vifadomar om jag inte missminner mig.
Jag får återkomma med länk till bygget när jag är hemma vid PC’n.

Tror även att det finns en länk tidigare i denna tråden. Fast den är från .se tiden... 8)
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re:

Inläggav Morello » 2019-04-30 12:31

MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:Absolut är det så
Men hur få diskantelement kan man klara sig på och få balans i ljudnivå och transientkapasitet?
Beror ju på vilken känslighet systemet har, man bör ha så många diskanter att deras känslighet är högre så att om något skall dämpas så är det dom.

Dartman har en linjekälla med en diskant i mitten bara. Funka fint, men begränsningen blir ju helt klart diskanten som troligen brinner upp innan resten ens gäspar - men med hög delning går det att spela riktigt starkt!


Det blir ju dock ingen linjekälla i hela registret.
En sådan lösning får också egenskapen att strålningen blir cylindrisk upp till diskanten där den blir sfärisk.
Som bekant växer arean på en cylinder som radien samtidigt som sfärens area växer som radien i kvadrat.
Frekvensgången blir avståndsberoende, vilket säkert kan lösas genom att kalibrera systemet för ett specifikt avstånd.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Re:

Inläggav Nattlorden » 2019-04-30 17:09

Morello skrev:Det blir ju dock ingen linjekälla i hela registret.


Jag har Ola-68:s första linjekällor (var det avr7000 som var upphovet?) och mina basar är väl i princip linjer.... så jag har testat principen "fullt ut" här hemma.
(spelar dock inte på dem som det är nu, har inte obegränsat med plats)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
NADifierad
inaktiv
 
Inlägg: 15267
Blev medlem: 2009-01-04
Ort: Karlskrona

Re: Linjekälla

Inläggav NADifierad » 2019-04-30 17:19

NADifierad skrev:Tangband 3”, och små Vifadomar om jag inte missminner mig.
Jag får återkomma med länk till bygget när jag är hemma vid PC’n.

Tror även att det finns en länk tidigare i denna tråden. Fast den är från .se tiden... 8)

viewtopic.php?p=1180711#p1180711
Jo, 24 st 3" Tangband & 8 st Vifadomar per sida. Basarna blev till sist 12 st Peerles SLS-10.
Någonstans i tråden står det nog beteckningen på elementen. Tretummarna var en begränsad batch från Madisound i U.S.A, och de var på 20 ohm styck.
Stereo = Dator, TV, Optiskt, Najda, InterM R300plus, Fukdist och 2 x 18” infra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Re:

Inläggav MagnusÖstberg » 2019-05-01 11:40

Morello skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Ragnwald skrev:Absolut är det så
Men hur få diskantelement kan man klara sig på och få balans i ljudnivå och transientkapasitet?
Beror ju på vilken känslighet systemet har, man bör ha så många diskanter att deras känslighet är högre så att om något skall dämpas så är det dom.

Dartman har en linjekälla med en diskant i mitten bara. Funka fint, men begränsningen blir ju helt klart diskanten som troligen brinner upp innan resten ens gäspar - men med hög delning går det att spela riktigt starkt!


Det blir ju dock ingen linjekälla i hela registret.
En sådan lösning får också egenskapen att strålningen blir cylindrisk upp till diskanten där den blir sfärisk.
Som bekant växer arean på en cylinder som radien samtidigt som sfärens area växer som radien i kvadrat.
Frekvensgången blir avståndsberoende, vilket säkert kan lösas genom att kalibrera systemet för ett specifikt avstånd.


Sedan många år använder nu Dartman 12 stycken CT62.diskanter per kanal, som han lånar av mig.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster