Basta tutorial..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Basta tutorial..

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-11-21 13:44

Använd slaglängd är kraftigt påverkad av frekvens. Kolla vid 1Hz så ser du att xmax är betydligt högre. Om du har låg xmax även vid 1Hz så testa att välja en mycket större låda. Du kan ju ta en IB för sakens skull. Om du fortfarande inte får högre xmax så kolla så du inte har något filter aktivt. Basta kommer visa korrekt slaglängd så länge det inte finnas någon begränsande faktor. Värt dock att påpeka är att Basta visar slagländen för RMS spänning.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Basta tutorial..

Inläggav i » 2016-11-21 17:06

Nu fick jag till cone excursion MOL på ca 25mm. Vet inte exakt vad jag gjorde dock. Men fick ett nytt designförslag på större låda. Men kurvan (cone excursion MOL) går rak från 20Hz och nedåt i frekvens.
Hm, får nog jobba lite mer med Basta så blir van. Tack för tipsen f ö!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Basta tutorial..

Inläggav i » 2016-12-02 12:54

Jag håller på o blir lite vansinnig på "system" överst i Basta!. Det tycks dyka upp olika system lite som det vill när jag öppnar en basta-fil. Jag har beräknat på olika element separat (subwoofers) men det blandas vilt i "system"-rutan mellan elementen när jag öppnar elementfilerna.
Dessutom: varför sparas två olika typer av filer; .basta och .bastaelement? (Enligt user guide så ska "system" motsvara ett element.)

Hur är det tänkt att man ska använda "system" resp driver datat?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Basta tutorial..

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-12-02 12:59

En driver är ju för ett enskiljt element. System har även filter, låda mm inblandat. Det är en högtalare sas.

Men ja hur basta laddar in gamla filer vid uppstart har alltid förundrat mig med.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Basta tutorial..

Inläggav i » 2016-12-02 14:17

AndreasArvidsson skrev:En driver är ju för ett enskiljt element. System har även filter, låda mm inblandat. Det är en högtalare sas.

Men ja hur basta laddar in gamla filer vid uppstart har alltid förundrat mig med.


Så då väljer man .bastaelement när man vill modellera en ny låda etc för ett visst element, medan man väljer .basta när man vill jobba vidare med en viss kombination av element och låda etc.

Men hur gör man om man vill välja flera "system" samtidigt (dvs de man vill ha, inte de som slumpmässigt (?) dyker upp) - det vill man ju göra om man vill se t ex både woofer, mid och tweeter samtidigt?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Basta tutorial..

Inläggav i » 2016-12-02 14:32

i skrev:
AndreasArvidsson skrev:En driver är ju för ett enskiljt element. System har även filter, låda mm inblandat. Det är en högtalare sas.

Men ja hur basta laddar in gamla filer vid uppstart har alltid förundrat mig med.


Så då väljer man .bastaelement när man vill modellera en ny låda etc för ett visst element, medan man väljer .basta när man vill jobba vidare med en viss kombination av element och låda etc.

Men hur gör man om man vill välja flera "system" samtidigt (dvs de man vill ha, inte de som slumpmässigt (?) dyker upp) - det vill man ju göra om man vill se t ex både woofer, mid och tweeter samtidigt?


Kom på det. Det är bara att göra "Open" på de .basta-filer man vill ha, en efter en.
Mundus Vult Decipi

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Basta tutorial..

Inläggav Kraniet » 2017-01-18 17:55

Jag lyckas inte hitta hur jag ska importera frekvensmätningar i programmet. Fliken Measured Response som visas i manualen finns inte?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Basta tutorial..

Inläggav Svante » 2017-01-18 23:07

Manualen skrev:Box tab

On the box tab the type of box and the box size is selected. The data for baffle edge diffraction, ie the baffle step is entered in the baffle designer, which can be started by the baffle designer button or from the tools menu.

Box types:
•Baffle. The driver is mounted in a baffle. If edge diffraction is disabled, the baffle size is considered infinite. If edge diffraction is enabled, the baffle works as an open baffle, with the radiation from the back side allowed to interfere with the front side radiation.
•Large closed box. This produces the same result as a closed box, but with an infinite box volume. If edge diffraction is disabled, the response is identical to that of the infinite baffle.
•Closed box. This box shields the signal from the back of the driver and adds suspension stiffness to the system.
•Vented box. Also known as bass-reflex. This box has an additional opening; the vent, which typically extends the response towards lower frequencies.
•Bandpass box (1 vent). The driver is mounted between two cavities, of which one is vented.
•Bandpass box (2 vents). The driver is mounted between two cavities; both are vented.
•Measured response. The frequency response and electrical impedance of the driver and box is measured in an external program and imported to Basta! The electric circuit can be designed in Basta! just as if the response of the driver and box was simulated. The curves are imported on the measured response tab, which appears when “measured response” is selected.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kimmen
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 2008-10-16

Re: Basta tutorial..

Inläggav kimmen » 2017-09-21 00:15

Väldigt trevligt program det här, men jag har en liten fundering som jag undrar om den kanske beror på något fel jag gör eller om jag stött på någon liten bugg.

Jag har gjort impedansmätningar med Sirp och alla visar ett fashopp vid c:a 16 kHz när man läser in dem i Basta som elementimpedans, men inte när man tittar på dem i Sirp.
Resistanskomponenten verkar bli negativ ovanför den frekvensen i Basta vilket ger ganska skumma effekter när man sätter in ett seriemotstånd till elementet t.ex. :D

Se den bifogade bilden. Två av filerna som strular är medskickade också, en mätt på ett motstånd och en mätt på ett baselement i låda.
Kan det vara relaterat till att samplingsfrekvensen var 96 kHz?
Bilagor
basta-problem.png
Se hoppet i fas vid
basta-problem.png (70.8 KiB) Visad 18203 gånger
sirpfiler med impedans.zip
.sirp-filer som jag har strul med
(1.91 MiB) Nerladdad 388 gånger

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Basta tutorial..

Inläggav Kraniet » 2018-04-04 11:33

Jag har en fundering ang MOL-kurvan och Xmax. ÄMOL verkar beräknas på ca 0,7*Xmax, varför gör den det?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Basta tutorial..

Inläggav jonasp » 2018-04-04 11:40

RMS vs peak?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Basta tutorial..

Inläggav Kraniet » 2018-04-04 12:37

jonasp skrev:RMS vs peak?


Jo jag antar det är RMS. Men det känns ju som att MOL borde visa max-värdet?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Basta tutorial..

Inläggav jonasp » 2018-04-04 13:40

Kraniet skrev:
jonasp skrev:RMS vs peak?


Jo jag antar det är RMS. Men det känns ju som att MOL borde visa max-värdet?


Jag menar att slaglängd anges som peak, men max SPL motsvarar ett RMS-värde. Då uppstår ju den faktorn.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Basta tutorial..

Inläggav Kraniet » 2018-04-04 15:52

jonasp skrev:
Kraniet skrev:
jonasp skrev:RMS vs peak?


Jo jag antar det är RMS. Men det känns ju som att MOL borde visa max-värdet?


Jag menar att slaglängd anges som peak, men max SPL motsvarar ett RMS-värde. Då uppstår ju den faktorn.


Ja just det.. det är ju sant förstås..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Basta tutorial..

Inläggav Imbecillen » 2020-05-01 10:17

Säkert en dum fråga som redan besvarats, men hittar inget om det när jag söker.

Försöker ta reda på vad platten på röda kurvan (cone excursion at MOL) faktiskt innebär. Xmax på mitt element är satt till 7mm, platån kommer redan vid 5mm. Innebär det att lådan bara gör så att elementet inte får större utslag och där med är "rätt designad", eller är xmax uppnått på något sätt? Riskerar jag distortion när det är en platå?
Bilagor
Basta_xmax.png
Basta_xmax.png (12.94 KiB) Visad 13176 gånger

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Basta tutorial..

Inläggav gopnik » 2020-05-01 14:48

Du måste nog gå in i Source-fliken och öka förstärkarens maximala spänningssving. Det ser ut som om den tänkta förstärkaren klipper.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Basta tutorial..

Inläggav Imbecillen » 2020-05-01 23:51

gopnik skrev:Du måste nog gå in i Source-fliken och öka förstärkarens maximala spänningssving. Det ser ut som om den tänkta förstärkaren klipper.


Nope, ingen skillnad.. Den står på 2.83v nu, vilket jag antar är normalt. Ökar jag påverkas bara system respons. Ändrar jag voltage limit under power amplifier/AC-bass fliken peakar max excursion något ytterligare, men platån ligger kvar stadigt på samma ställe. Men som du säger, något gör att det klipper? Kurvan ser inte bra ut i min värld!

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Basta tutorial..

Inläggav Michael » 2020-05-02 00:00

Kan det va så att xmax ritas som rms i grafen. Andra värden i grafen är det och då kanske även xmax... även om det känns konstigt för just xmax, men blir ju mer 'rättvist' rita allt i rms.

PS. I en gammal simulering jag gjort så ritas xmax vid 20mm i grafen. För ett element med angivet xmax ±28mm. ...rotenurtvå!

//Michael

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Basta tutorial..

Inläggav gopnik » 2020-05-02 00:17

Imbecillen skrev:Ändrar jag voltage limit under power amplifier/AC-bass fliken peakar max excursion något ytterligare, men platån ligger kvar stadigt på samma ställe.

Precis, det är den du ska höja! Jag mindes fel flik. :oops: Du kan behöva öka rätt ordentligt för att det ska blir bra. En fördubbling ger bara 3 dB extra, och du ser ut att behöva minst tio decibel. Börja med att lägga på en nolla. Om du i det här skedet är helt ointresserad av hur stor förstärkare som kommer behövas kan du lägga på flera nollor på en gång, tills klippningen försvinner.
Det kan dock vara värt att hålla reda på hur mycket spänning det kommer gå åt att nå MOL, så man inte bygger ett jättesystem med enorm kapacitet - men så dålig känslighet att man aldrig kommer ha råd med en stor nog förstärkare (av bra kvalité) att kunna driva det fullt ut.

Det kan även bli så att porten fortsatt begränsar MOL, så att den tar stopp innan elementet når sin Xmax. Du får använda fler portar i så fall. En trängre port klarar högre strömmningshastigheter, så ett trick kan vara att byta en 4" port mot två-tre 3" och tillåta 15 m/s i stället för 10 m/s.
Michael skrev:Kan det va så att xmax ritas som rms i grafen. Andra värden i grafen är det och då kanske även xmax... även om det känns konstigt för just xmax, men blir ju mer 'rättvist' rita allt i rms.

Ja, så kan det ju vara! 8O Men är det känns ju mer än lite konstigt... :o
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Basta tutorial..

Inläggav Imbecillen » 2020-05-02 00:36

Har laborerat fram och tbx med två element som är rätt lika varandra nu, bortsett från xmax som är 7mm respektive 12mm. Skillnaden på platå och inte platå är bara xmax värdet. Det är dessutom enligt Svante (efter att ha läst en del forum) ett RMS värde som ni säger, detta för att inte blanda ihop olika värden i programmet.

Jag insåg att min port var väldigt stor, minskade den i diameter, ökade också max velocity och kom fram till ett rimligt resultat till slut. Platån är helt enkelt när xmax är nådd. För stor port = inget motstånd = för stort konutslag... :roll:

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Basta tutorial..

Inläggav gopnik » 2020-05-02 00:39

Njae, det fungerar snarare tvärt om. Med en för liten port kommer porten komprimera. Då ökar konutslaget. Större port innebär att konutslagen hålls så låga som möjligt även vid högre nivåer.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Basta tutorial..

Inläggav Imbecillen » 2020-05-02 00:47

gopnik skrev:Njae, det fungerar snarare tvärt om. Med en för liten port kommer porten komprimera. Då ökar konutslaget. Större port innebär att konutslagen hålls så låga som möjligt även vid högre nivåer.


Hm, men jämför ett element i fri luft, det slår ju i xmax vid väldigt lite effekt i jämförelse med ett element som sitter i en sluten låda?

Efter labbande är iaf resultaten så här nu mellan de två elementen jag testat. Den vassa röda kurvan är den som tidigare hade platå. Bör man titta på system respons eller max output level MOL när man överväger systemets kapacitet? Antar att max output level är den kurvan man vill ska vara snygg?
Bilagor
Basta_new.png
Basta_new.png (40.61 KiB) Visad 13137 gånger

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Basta tutorial..

Inläggav paa » 2020-05-02 16:22

Imbecillen skrev:
gopnik skrev:Njae, det fungerar snarare tvärt om. Med en för liten port kommer porten komprimera. Då ökar konutslaget. Större port innebär att konutslagen hålls så låga som möjligt även vid högre nivåer.


Hm, men jämför ett element i fri luft, det slår ju i xmax vid väldigt lite effekt i jämförelse med ett element som sitter i en sluten låda?

Runt avstämningsfrekvensen ligger luftpelarens svängningar i fas med elementet, detta ökar trycksvariationerna i lådan så att elementet bromsas i samma grad som portens output ökas. Men om porten inte orkar med att pumpa tillräckligt med luft in och ut ur lådan så bromsas inte elementet lika mycket.
Med elementet i fri luft har man naturligtvis ingen sådan hjälp att porten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Basta tutorial..

Inläggav solhaga » 2023-11-04 20:55

Jag försöker simulera en öppen baffel för att bland annat ta reda på hur mycket konen rör sig (röd kurva) vid 20 Hz med dipolkompensation.
Varje element har varsin förstärkare. Gör jag rätt i att ange att de tre element är i "series".

Bild

Eller finns det ett annat sätt?

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Basta tutorial..

Inläggav sammel » 2023-11-05 00:16

solhaga skrev:Jag försöker simulera en öppen baffel för att bland annat ta reda på hur mycket konen rör sig (röd kurva) vid 20 Hz med dipolkompensation.
Varje element har varsin förstärkare. Gör jag rätt i att ange att de tre element är i "series".
Eller finns det ett annat sätt?


Jag provade lite tror att det funkar bäst att ha dom i series 1 för i series 3 blir dom väl
seriekopplade och jag tycker att man kan betrakta dina som parlellkopplade,
fast jag fattar inte att series 1 betyder betyder paralell men eftersom
senstiviteten ökar när man väljer det så borde det vara mest rätt tycker jag.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Basta tutorial..

Inläggav solhaga » 2023-11-05 00:50

Sätter jag "series" till 1, så blir konutslaget vid 20 Hz 43 mm istället för 14 mm, det vill säga tre gånger så mycket.
Det är inte i enlighet med mina praktiska erfarenheter.

Jag misstänker att man får kombinera de två sätten i mitt fall; "series" = 3 för konutslag och "series" = 1 för SPL.

Jag blir gärna uppläxad.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Basta tutorial..

Inläggav sammel » 2023-11-05 08:31

Borde det inte bli mindre konutslag om man kör tre i serie än tre i paralell paralell.
Och med obegränsad strömkapasitet på förstärkaren så borde konutslagen va samma om man kör en två eller tre element i paralell,
tycker jag, vilket händer om man kör på en,två eller tre drivers med series 1 i Basta.
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Basta tutorial..

Inläggav petersteindl » 2023-11-05 10:11

Jag vet inte riktigt vad ni far efter?

Man kan definiera ett visst konutslag som ett resultat proportionellt mot given inspänning eller som resultat proportionellt mot given akustisk SPL.
3 element i serie gör att impedansen ökar med en faktor 3 i jämförelse med 1 element.
3 element parallellt gör att impedansen minskar med en faktor 3 i jämförelse med 1 element.

Skillnaden i impedans beroende på parallellkoppling eller seriekoppling är en faktor 9.

Med konstant spänning som input så är effektuttaget 9 ggr mer med parallellkoppling av elementen.

Det yttrar sig i två skilda akustiska utnivåer i SPL.

Konutslag i mm brukar man relatera till utnivån i dB i SPL. Hur många dB kan man åstadkomma på 1 meter med givet max konutslag.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Basta tutorial..

Inläggav solhaga » 2023-11-05 11:54

Varje element har varsin förstärkare.


Om jag med ett element får ett konutslag på 42 mm vid SPL 95 dB, så borde tre element bara behöva 14 mm konutslag för samma SPL.
Det blir mindre i verkligheten då de tre elementen knuffar samma luft.

Om jag lurar Basta! enligt ovan så kan jag se detta.

Användarvisningsbild
sammel
 
Inlägg: 2018
Blev medlem: 2013-11-17
Ort: Oskarshamn

Re: Basta tutorial..

Inläggav sammel » 2023-11-05 12:07

solhaga skrev:
Varje element har varsin förstärkare.


Om jag med ett element får ett konutslag på 42 mm vid SPL 95 dB, så borde tre element bara behöva 14 mm konutslag för samma SPL.
Det blir mindre i verkligheten då de tre elementen knuffar samma luft.

Om jag lurar Basta! enligt ovan så kan jag se detta.


Det håller jag med om, samma SPL mindre konutslag med fler element :)
Min anläggning Nätverksspelare - Azur 851N. DSP - OpenDRC-DA8. Slutsteg CVA 535. A800.
XLI 2500. Hembyggda högtalare med SB acustic, Satori o BMS element
https://freesound.org/home/

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster