Basta tutorial..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Basta tutorial..

Inläggav Elfsberg » 2014-09-30 22:57

Jag har "slarvat bort" min Basta-nyckel. Datorkrasch.
Hårddisken finns kvar.. nån aning om man kan leta på nyckeln nånstans?
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Basta tutorial..

Inläggav Svante » 2014-09-30 23:17

Elfsberg skrev:Jag har "slarvat bort" min Basta-nyckel. Datorkrasch.
Hårddisken finns kvar.. nån aning om man kan leta på nyckeln nånstans?


Man kan skicka mig ett mail med mailadressen som jag skickade licensen till, så skickar jag den igen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Basta tutorial..

Inläggav Elfsberg » 2014-10-01 10:09

Tusen tack!

Jag skickade ett mail häromdagen, det vart kanske nå fel med det(?), och jag antog då jag inte fick något svar att jag helt enkelt förbrukat min nyckel då jag krånglat på samma vis förrut. :-) Nu är nyckeln sparad på mailen för gott!

Jag försökte söka på gamla mail från dig men hittade inget. Jättekonstigt, för jag har ju bevisligen fått mail från dig förrut. Kanske kan jag inte med gmail riktigt..
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Basta tutorial..

Inläggav schmutziger » 2014-10-01 13:45

Är utvecklingen på basta! nedlagd?
Där finns ju en hel del förbättringar som skulle kunna göras :)
Basta! är inte helt tjenis med win8.1 tex. iaf på min dator.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Re: Basta tutorial..

Inläggav celef » 2014-10-04 10:05

ja vad händer egentligen? jag önskar kunna simulera aktiva filter upp till 48db/oktav, det bör ju gå att programera ganska fort kan jag tycka, som inte kan ett dugg om att programera!

jag skulle även vilja ha en "latmansknapp" för filterberäkningen, jag skulle vilja kunna välja l-r eller butt eller bess karaktär direkt istället för att behöva mata in en massa q-värden
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Re: Basta tutorial..

Inläggav celef » 2014-10-17 09:55

* B * U * M * P *

celef skrev:ja vad händer egentligen? jag önskar kunna simulera aktiva filter upp till 48db/oktav, det bör ju gå att programera ganska fort kan jag tycka, som inte kan ett dugg om att programera!

jag skulle även vilja ha en "latmansknapp" för filterberäkningen, jag skulle vilja kunna välja l-r eller butt eller bess karaktär direkt istället för att behöva mata in en massa q-värden
Bikinitider

Användarvisningsbild
Imbecillen
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-12-04

Re: Basta tutorial..

Inläggav Imbecillen » 2015-01-06 01:07

Har en fråga som ni säkert kan svara på.. :wink:

Diskant i Basta? Hur gör jag för att simulera den rätt, har läst på om programmet och har förstått att det är olika grupper man ska fylla i under Driver tabben. Men om man saknar någon information, som det verkar göra på de flesta diskanter (typ vas, eftersom det inte används), hur gör man då? Jag vill kunna simulera för att se så mina kurvor går ihop och beräkna delningsfilter..

Det här elementet t.ex:
http://www.parts-express.com/pedocs/specs/275-059s.pdf

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Basta tutorial..

Inläggav Maccis » 2015-05-11 20:34

Vilka OS fungerar !Basta med?

När kommer det till MacOs?

Finns det simuleringsprogram av subwoofers/basar till MacOs?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Basta tutorial..

Inläggav schmutziger » 2015-05-12 09:08

Svante: Kommer det nån ny version av basta! eller är den sista versionen släppt sen länge?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Basta tutorial..

Inläggav Svante » 2015-05-13 00:01

schmutziger skrev:Svante: Kommer det nån ny version av basta! eller är den sista versionen släppt sen länge?


Nja, jag har ju inte släppt någon ny version på ganska länge nu, men jag har heller inte tagit något beslut att inte utveckla den mer. Så svaret är att jag inte vet. Hursomhelst så kommer en ny version inte att innehålla några revolutionerande nyheter, och vara fri att uppgradera till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Basta tutorial..

Inläggav schmutziger » 2015-05-13 08:51

Svante skrev:
schmutziger skrev:Svante: Kommer det nån ny version av basta! eller är den sista versionen släppt sen länge?


Nja, jag har ju inte släppt någon ny version på ganska länge nu, men jag har heller inte tagit något beslut att inte utveckla den mer. Så svaret är att jag inte vet. Hursomhelst så kommer en ny version inte att innehålla några revolutionerande nyheter, och vara fri att uppgradera till.

Jag håller tummarna för att du ska drabbas av en plötslig dos av inspiration och släppa en ny version med en massa godis, om inte så tänk dig vad kul om man skulle kunna plotta upp 0gr 10gr 20gr samtidgt och se filtrets påverkan på alla tre vinklar/element konfigs samtidigt. Väldans användbart ;) särskilt om man kan offseta dem med :)
eg så skulle det räcka med en extra ruta i measured fliken där man assignar varje mätfil en bokstav/sifferkombination som sedan kombineras separat :)
Det hade varit trevligt! :D

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Basta tutorial..

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-18 19:00

Basta och mitt W10 är inte kompisar just nu. Kan fylla i serienr och för en halv sekund startar sedan Basta! för att lika snabbt fada bort och försvinna. Provat att installera om men utan lycka.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Basta tutorial..

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 19:03

Testa att köra som administratör. Blir det bättre då?

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Basta tutorial..

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-18 19:17

Står som admin redan.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Basta tutorial..

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-18 19:25

Testa att högerklicka på exe-filen och välj "kör som administratör". Det brukar fungera för mig.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Basta tutorial..

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-19 00:18

Spännande med datorer men nu funnkade det. Tack!

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Basta tutorial..

Inläggav Tarzan » 2016-07-02 16:06

Jag undrar vart fliken "measured respons" tagit vägen. Finns det inget sätt längre att importera uppmätt data?

edit: tänkte bara säga att det är fullversionen och v.2.0.0.1

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Basta+Sirp=freeware

Inläggav Svante » 2016-09-07 20:43

Ja, eftersom jag sedan årsskiftet har lagt ner Tolvan (firman) så säljer jag inte längre Basta! och Sirp. Så nu är de fria i befintligt skick. Skarpa serienummer finns på hemsidan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör
 
Inlägg: 2242
Blev medlem: 2012-01-08

Re: Basta+Sirp=freeware

Inläggav Cortado » 2016-09-07 21:17

Svante skrev:Ja, eftersom jag sedan årsskiftet har lagt ner Tolvan (firman) så säljer jag inte längre Basta! och Sirp. Så nu är de fria i befintligt skick. Skarpa serienummer finns på hemsidan.


Det är ju en himla synd tycker jag, även om det såklart är en trevlig gest att freeware'a programmen. Du har inte funderat på att opensourca dem?.. kan tänka mig att det finns några här på faktiskt som kanske skulle känna inspiration att göra något med dem.. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Basta+Sirp=freeware

Inläggav Svante » 2016-09-07 22:13

Cortado skrev:
Svante skrev:Ja, eftersom jag sedan årsskiftet har lagt ner Tolvan (firman) så säljer jag inte längre Basta! och Sirp. Så nu är de fria i befintligt skick. Skarpa serienummer finns på hemsidan.


Det är ju en himla synd tycker jag, även om det såklart är en trevlig gest att freeware'a programmen. Du har inte funderat på att opensourca dem?.. kan tänka mig att det finns några här på faktiskt som kanske skulle känna inspiration att göra något med dem.. :)


Nä, det går inte pga att det finns delar som är gemensam med annan kommersiell mjukvara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Froggy
 
Inlägg: 310
Blev medlem: 2003-10-16
Ort: Paris

Re: Basta tutorial..

Inläggav Froggy » 2016-09-14 11:53

Hur simulerar man en "vägghängd/väggnära" högtalare typ INO a1 eller Naqref's högtalare OrthoPluttonisk30
(viewtopic.php?f=21&t=11362&full=1) där fronten har två plan?

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Basta+Sirp=freeware

Inläggav Evil_Homer » 2016-09-14 15:21

Svante skrev:Ja, eftersom jag sedan årsskiftet har lagt ner Tolvan (firman) så säljer jag inte längre Basta! och Sirp. Så nu är de fria i befintligt skick. Skarpa serienummer finns på hemsidan.


Såg att AE rekommenderade ditt program igår, det är väl ett ganska fint erkännande kan jag tycka.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Basta tutorial..

Inläggav Svante » 2016-09-14 22:25

Vad är AE?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Basta tutorial..

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-09-14 22:28

Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Basta tutorial..

Inläggav Svante » 2016-09-14 22:53

Det var ju roligt! :)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dewpo
 
Inlägg: 5147
Blev medlem: 2016-08-01

Re: Basta tutorial..

Inläggav dewpo » 2016-09-21 23:29

Tråkigt att utvecklingen av Basta lagts ner :( Om det någon gång åter upptas skulle jag vilja föreslå att filter konstruktionen som nu är lite splittrad sammanfogas till en för hela konstruktionen det skulle ge bättre överblick.
... men nu till frågan. Avståndet till vägg är det 3 fix punkter för ett plan man anger? och att ange en hörn placering är inte möjligt? eller har jag missförstått?
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Basta tutorial..

Inläggav Tarzan » 2016-09-22 11:20

dewpo skrev:Tråkigt att utvecklingen av Basta lagts ner :( Om det någon gång åter upptas skulle jag vilja föreslå att filter konstruktionen som nu är lite splittrad sammanfogas till en för hela konstruktionen det skulle ge bättre överblick.
... men nu till frågan. Avståndet till vägg är det 3 fix punkter för ett plan man anger? och att ange en hörn placering är inte möjligt? eller har jag missförstått?

Så har jag också förstått det.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Basta tutorial..

Inläggav i » 2016-11-21 11:26

Hur funkar MOL-kurvan egentligen? Jag har lagt in ett element med Xmax 38mm men resulterande "Cone excursion at MOL" håller sig under 4mm!
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Basta tutorial..

Inläggav Tarzan » 2016-11-21 13:19

i skrev:Hur funkar MOL-kurvan egentligen? Jag har lagt in ett element med Xmax 38mm men resulterande "Cone excursion at MOL" håller sig under 4mm!

Kan det vara effekten som begränsar? eller lådan? Eller någonting helt annat? Testa att ändra parameter för parameter och se hur MOL ändras :) Vad är det för typ av låda?

Jag har för mig att jag läst någonstans att basta inte använder x-max peak, utan x-max rms vilket blir lägre, men så mycket tycker jag inte att det borde påverka. Dessutom kan det vara så att jag kommer ihåg helt fel, eller bara tolkade fel.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Re: Basta tutorial..

Inläggav i » 2016-11-21 13:34

Tarzan skrev:
i skrev:Hur funkar MOL-kurvan egentligen? Jag har lagt in ett element med Xmax 38mm men resulterande "Cone excursion at MOL" håller sig under 4mm!

Kan det vara effekten som begränsar? eller lådan? Eller någonting helt annat? Testa att ändra parameter för parameter och se hur MOL ändras :) Vad är det för typ av låda?

Jag har för mig att jag läst någonstans att basta inte använder x-max peak, utan x-max rms vilket blir lägre, men så mycket tycker jag inte att det borde påverka. Dessutom kan det vara så att jag kommer ihåg helt fel, eller bara tolkade fel.


Jag har prövat lite varianter men den vill inte över 4mm. Jo, om man höjer max voltage under "Power amplifier" till totalt orealistiska värden (som motsvarar typ 20000W i 8 Ohm. Och då kommer kurvan ändå inte i närheten av 38mm. (Elementet har max power på 2000W.)
Varför man ha 38mm Xmax när man inte kan komma i närheten av det med tillåten effekt?
Mundus Vult Decipi

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 8 gäster