Moderator: Redaktörer
DanNorman skrev:Basta! är noga med om du använder komma eller punkt
boom skrev:DanNorman skrev:Basta! är noga med om du använder komma eller punkt
det finns saker i det programet som inte finns någon förklaring till.
titta på box lägg till i viso titta under bilden på lådan där det står vb ändra viso så ändras låd volymen och där finns ingen förklaring om vad det är som ändras är det den virtuella volymen eller den faktiska volymen som ändras när man isoterminerar lådan.
boom skrev:DanNorman skrev:Basta! är noga med om du använder komma eller punkt
det finns saker i det programet som inte finns någon förklaring till.
titta på box lägg till i viso titta under bilden på lådan där det står vb ändra viso så ändras låd volymen och där finns ingen förklaring om vad det är som ändras är det den virtuella volymen eller den faktiska volymen som ändras när man isoterminerar lådan.
Aerob skrev:Passar på att slänga in en fråga här: När man simulerar en sluten låda
så kan man välja värdet Qb. Kan någon förklara lite närmare vad det
egentligen innebär? Jag har läst i bruksanvisningen och förstår att det
på något sätt hänger ihop med dämpningen av lådan, men blir ändå inte
helt klok på det. Har googlat men inte hittat något vettigt svar heller.
Vad är ett rimligt Qb på en sluten låda?
Bonkas skrev:En fråga.. Vid konstruerande av en subwoofer.. Kan man helt enkelt lita på Bastas "Design suggestion" och låta det vara bra med det? Om man nu inte har specifika krav på en målstorlek utan kan låta lådorna få bli så stora de behöver vara.
Och vad skiljer karaktärsmässigt alternativen Öhman, Keele och Margolis/Small?
Basta User's guide skrev:On the Internet, several design formulas can be found that determine the box volume and tuning. Three of these are implemented in Basta! on the Design suggestion tab at the request of the users. These equations originate from a time when computer simulations were rare and loudspeakers were designed with a calculator at best. They do not consider important factors such as voice coil inductance, room gain or the baffle step, which in turn makes their results deviate from an optimal design. Nevertheless, they can serve as starting points, keeping in mind that it is usually worth tweaking the design further.
Svante skrev:Aerob skrev:Passar på att slänga in en fråga här: När man simulerar en sluten låda
Qb svarar mot mängden dämpmaterial i lådan. Typiska värden är kanske 20 för sparsamt med dämpmaterial, eller kanske 5 om man har rätt mycket dämpmaterial. Det är svår att räkna ut vad den ska vara utifrån mängden dämpmaterial, man kan däremot matcha en simulering låda mot mätningar, enklast är att titta på den elektriska impedansen och justera Qb så att den stämmer med den uppmätta kurvan.
S skrev:Svante skrev:Aerob skrev:Passar på att slänga in en fråga här: När man simulerar en sluten låda
Qb svarar mot mängden dämpmaterial i lådan. Typiska värden är kanske 20 för sparsamt med dämpmaterial, eller kanske 5 om man har rätt mycket dämpmaterial. Det är svår att räkna ut vad den ska vara utifrån mängden dämpmaterial, man kan däremot matcha en simulering låda mot mätningar, enklast är att titta på den elektriska impedansen och justera Qb så att den stämmer med den uppmätta kurvan.
Tack! Då va det som jag trodde!
Viso är hur hårt materialet är packat va?
/S
Kalejdokom skrev:Kapar den här tråden för en Basta!-fråga.
Om man lagt in en bas och diskant i Basta! kan man ju studera tonkurvan för respektive element. Men hur gör man för att få en summerad kurva för båda elementen? Jag kan inte se något sådant val.
Kan det bero på att jag ännu inte köpt en licens och att funktionen är dold? Givetvis kommer jag att köpa en licens när jag går igång med mina simuleringar och filterfunderingar - jag vill bara veta om det går att få en "summagraf" för båda elementen.
Någon, kanske...?
celef skrev:tjena! kan man frysa kurva/kurvor i basta?
phon skrev:Då kan det vara bra att ha olika färg på kurvorna.
petersteindl skrev:phon skrev:Då kan det vara bra att ha olika färg på kurvorna.
+1 men det kan man väl ställa in.
Svante skrev:celef skrev:tjena! kan man frysa kurva/kurvor i basta?
Hmm, man kan ju alltid låta bli att pilla på parametrarna.![]()
Alltså, det är inte så dumt som det låter, jag hantar att du vill se vad som ändras om du ändrar på en parameter. Kopiera systemet och låt bli att pilla på originalets parametrar, och pilla på kopian.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster