Basta tutorial..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2012-01-05 10:04

Ragnwald skrev:Klistra den här tråden. :)


Bra idé!
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
LzM
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 2004-07-17
Ort: Rockholm

Inläggav LzM » 2012-01-12 16:28

Om vill ska göra filter i Advanced Network och vill inkludera motståndet i spolarna, ska man lägga till ett motstånd parallellt över spolen eller i serie med?
They say that nothing is impossible.
But I do nothing every day...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-01-12 17:25

Motståndet sitter ju i tråden som strömmer går genom så måste ju bli i serie.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-01-14 12:06

hej, kan man stänga av talspoleinduktansens påverkan på tonkurvan på något sätt? finns det möjlighet att ratta till tonkurvan med eq-reglar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-01-14 13:20

nej det går inte för minskar.du induktansen .påverkas ju impedansen.

du kan skapa en virtuell mätfil som.du lägger in istället för att prgrammet använder pistongmodellen och därmed.den karakteristiska fallet mot högre frekvenser.

vet inte om det går med modellerad impedans och mätfilsbaserad frekvenskurva. kanske mätfilen måste ha båda?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-01-14 13:30

celef skrev:hej, kan man stänga av talspoleinduktansens påverkan på tonkurvan på något sätt? finns det möjlighet att ratta till tonkurvan med eq-reglar?


Sätt den till noll.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-01-14 14:19

alright, att sätta le till noll är ju en snabb åtgärd, tyvärr påverkas ju detta impedanskurvan som rikkitikavi skrev

fråga två, den om eq-reglar, finns det några sådana i programmet som man kan använda för att stuka till tonkurvan med?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-01-14 15:04

Men... Jag måste fråga: Varför?

Tonkurvepåverkan som Le ger är ju lite speciell om Le loss inte är 1, så att jag ser inget sätt i Basta! att ta bort inverkan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2012-01-14 16:50

alright, jag nöjer mig med att ändra le och dess förlust

men eq reglar då, kan man simulera systempåverkan av påförd eq?
Bikinitider

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2012-01-28 12:49

Jag har ett par saker jag funderat på gällande Basta.

1. När jag för in elementparametrar så blir den resulterande känsligheten alltid högre i Basta än i databladet, oftast 1.5-2dB högre. Vad beror det på och kan man göra något för att undvika det? Beror det på att Basta räknar i en oändlig Baffel och tillverkarna använder en IEC-baffel tro?

2. Egentligen inte en fråga specifik för Basta utan mer generellt för filterkonstruktion, men men.. Jag har noterat att då jag lägger till ett filter (HP/LP) till ett mellanregister så ökar elementets känslighet i passbandet (rätt ord?). Hur sjutton går det till?
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-01-28 15:09

LasseA skrev:Jag har ett par saker jag funderat på gällande Basta.

1. När jag för in elementparametrar så blir den resulterande känsligheten alltid högre i Basta än i databladet, oftast 1.5-2dB högre. Vad beror det på och kan man göra något för att undvika det? Beror det på att Basta räknar i en oändlig Baffel och tillverkarna använder en IEC-baffel tro?


Nu kan jag inte svara för hur tillverkarna gör, men det finns väl viss rimlighet i att de presenterar en mätning av något slag.

Basta! däremot måste ju presentera en beräkning. Den mest utförliga beräkningen som Basta! presenterar är tonkurvan. Om man sätter "Source voltage" till 2,83 V och mikavståndet till 1 m så är ju tonkurvan som visas känsligheten som funktion av frekvensen.

Då kan man läsa av känsligheten vid varje frekvens genom att titta på kurvan. När man har gjort det kanske man förstår att angiften av känslighet med en enda siffra egenetligen är ganska ... svårt.

Det rimliga att göra när man beräknar känsligheten som en enda siffra är att anta en förenklad modell. Det Basta! gör är att göra det för "medelhöga" frekvenser, vilket i sin tur görs genom att anta strålning i halvrymd, att Le=0 samt att konens rörelse är masskontrollerad.

Hur man ska göra när man mäter kan man väl tvista om, men rimligen väljer man en "medelhög" frekvens, alltså en i högtalarens passband, och anger den.

Givet ovanstående är det inte alls konstigt att siffrorna skiljer några dB.

LasseA skrev:2. Egentligen inte en fråga specifik för Basta utan mer generellt för filterkonstruktion, men men.. Jag har noterat att då jag lägger till ett filter (HP/LP) till ett mellanregister så ökar elementets känslighet i passbandet (rätt ord?). Hur sjutton går det till?


Hmm.

-Är det ett aktivt eller passivt filter du lägger till?
-Är filtret ENDA skillnaden mellan systemen?
-Kan du visa impedanskurvan för systemen?

Nivån KAN öka om kombinationen mellan elementets reaktiva impedans samverkar med filtrets reaktanser. Det gäller speciellt i en bandpasskonfiguration. Man får då betala det med att impedansen sett från förstärkaren sjunker. Förstärkaren lämnar då mer effekt och nivån stiger av den anledningen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-01-28 15:11

celef skrev:alright, jag nöjer mig med att ändra le och dess förlust

men eq reglar då, kan man simulera systempåverkan av påförd eq?


Basta! har ingen eq, nej (utom Linkwitztransformen).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2012-01-28 15:27

Svante skrev:Nu kan jag inte svara för hur tillverkarna gör, men det finns väl viss rimlighet i att de presenterar en mätning av något slag.

Basta! däremot måste ju presentera en beräkning. Den mest utförliga beräkningen som Basta! presenterar är tonkurvan. Om man sätter "Source voltage" till 2,83 V och mikavståndet till 1 m så är ju tonkurvan som visas känsligheten som funktion av frekvensen.

Då kan man läsa av känsligheten vid varje frekvens genom att titta på kurvan. När man har gjort det kanske man förstår att angiften av känslighet med en enda siffra egenetligen är ganska ... svårt.

Det rimliga att göra när man beräknar känsligheten som en enda siffra är att anta en förenklad modell. Det Basta! gör är att göra det för "medelhöga" frekvenser, vilket i sin tur görs genom att anta strålning i halvrymd, att Le=0 samt att konens rörelse är masskontrollerad.

Hur man ska göra när man mäter kan man väl tvista om, men rimligen väljer man en "medelhög" frekvens, alltså en i högtalarens passband, och anger den.

Givet ovanstående är det inte alls konstigt att siffrorna skiljer några dB.
Det låter rimligt. En följdfråga: vid mätningar använder tillverkarna en IEC-baffel. Då jag försöker simulera element i en sådan baffel (för att jämföra simulerad med uppmätt kurva gällande konuppbrytningar) så blir den simulerade en enda bergochdalbana men simulering i oändlig baffel blir bättre. Varför uppvisar inte tillverkarnas mätningar dessa vindlingar?

Svante skrev:
LasseA skrev:2. Egentligen inte en fråga specifik för Basta utan mer generellt för filterkonstruktion, men men.. Jag har noterat att då jag lägger till ett filter (HP/LP) till ett mellanregister så ökar elementets känslighet i passbandet (rätt ord?). Hur sjutton går det till?


Hmm.

-Är det ett aktivt eller passivt filter du lägger till?
-Är filtret ENDA skillnaden mellan systemen?
-Kan du visa impedanskurvan för systemen?

Nivån KAN öka om kombinationen mellan elementets reaktiva impedans samverkar med filtrets reaktanser. Det gäller speciellt i en bandpasskonfiguration. Man får då betala det med att impedansen sett från förstärkaren sjunker. Förstärkaren lämnar då mer effekt och nivån stiger av den anledningen.
Ja, det var såklart som du beskrev det, impedansen är ju rejält mycket lägre med filtret, väääldigt låg :)
Bild
Nu fick jag en förklaring till varför vissa högtalare får en högre total känslighet än vad mellanregistret i sig har. Har trott att det mest handlat om att överlappning i delningsregionerna gör att summan blir högre men detta är ju en rimligare förklaring...

Edit: passivt filter och det är det enda som är ändrat.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-01-28 16:00

LasseA skrev:
Svante skrev:Nu kan jag inte svara för hur tillverkarna gör, men det finns väl viss rimlighet i att de presenterar en mätning av något slag.

Basta! däremot måste ju presentera en beräkning. Den mest utförliga beräkningen som Basta! presenterar är tonkurvan. Om man sätter "Source voltage" till 2,83 V och mikavståndet till 1 m så är ju tonkurvan som visas känsligheten som funktion av frekvensen.

Då kan man läsa av känsligheten vid varje frekvens genom att titta på kurvan. När man har gjort det kanske man förstår att angiften av känslighet med en enda siffra egenetligen är ganska ... svårt.

Det rimliga att göra när man beräknar känsligheten som en enda siffra är att anta en förenklad modell. Det Basta! gör är att göra det för "medelhöga" frekvenser, vilket i sin tur görs genom att anta strålning i halvrymd, att Le=0 samt att konens rörelse är masskontrollerad.

Hur man ska göra när man mäter kan man väl tvista om, men rimligen väljer man en "medelhög" frekvens, alltså en i högtalarens passband, och anger den.

Givet ovanstående är det inte alls konstigt att siffrorna skiljer några dB.
Det låter rimligt. En följdfråga: vid mätningar använder tillverkarna en IEC-baffel. Då jag försöker simulera element i en sådan baffel (för att jämföra simulerad med uppmätt kurva gällande konuppbrytningar) så blir den simulerade en enda bergochdalbana men simulering i oändlig baffel blir bättre. Varför uppvisar inte tillverkarnas mätningar dessa vindlingar?



Jag tror inte att alla tillverkare mäter på IEC-baffel. Peerless mätte tex i halvrymd, dvs ett ekofritt rum med en reflekterande vägg som elementet satt i. Jag vet inte om de gör så fortfarande. Seas däremot har jag för mig mäter i IEC-baffel, och de elementen verkar också mycket sämre trots att de inte är det.

IEC-baffeln är egentligen ett ganska dumt påfund eftersom den tillför tonkurveeffekter som säkerligen inte uppstår i den slutliga konstruktionen. Som konstruktör måste man först plocka bort den och sedan tillföra sin egen baffels påverkan.

Det är många som inte förstår detta utan bara jämför kurvorna rakt av.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2012-01-28 16:22

Svante skrev:Jag tror inte att alla tillverkare mäter på IEC-baffel. Peerless mätte tex i halvrymd, dvs ett ekofritt rum med en reflekterande vägg som elementet satt i. Jag vet inte om de gör så fortfarande. Seas däremot har jag för mig mäter i IEC-baffel, och de elementen verkar också mycket sämre trots att de inte är det.

IEC-baffeln är egentligen ett ganska dumt påfund eftersom den tillför tonkurveeffekter som säkerligen inte uppstår i den slutliga konstruktionen. Som konstruktör måste man först plocka bort den och sedan tillföra sin egen baffels påverkan.

Det är många som inte förstår detta utan bara jämför kurvorna rakt av.
Just ja, det har ju diskuterats tidigare nu när jag tänker efter (seas jämfört med scanspeak har jag för mig den gången). Det jag tänker på specifikt är dock att den påverkan IEC-baffeln "borde" ha på frekvensgången inte syns även på seas mätningar. En bildjämförelse:
Bild
Röd= IEC
Blå= oändlig baffel
Svart= seas datablad

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-01-28 16:39

LasseA skrev:
Svante skrev:Jag tror inte att alla tillverkare mäter på IEC-baffel. Peerless mätte tex i halvrymd, dvs ett ekofritt rum med en reflekterande vägg som elementet satt i. Jag vet inte om de gör så fortfarande. Seas däremot har jag för mig mäter i IEC-baffel, och de elementen verkar också mycket sämre trots att de inte är det.

IEC-baffeln är egentligen ett ganska dumt påfund eftersom den tillför tonkurveeffekter som säkerligen inte uppstår i den slutliga konstruktionen. Som konstruktör måste man först plocka bort den och sedan tillföra sin egen baffels påverkan.

Det är många som inte förstår detta utan bara jämför kurvorna rakt av.
Just ja, det har ju diskuterats tidigare nu när jag tänker efter (seas jämfört med scanspeak har jag för mig den gången). Det jag tänker på specifikt är dock att den påverkan IEC-baffeln "borde" ha på frekvensgången inte syns även på seas mätningar. En bildjämförelse:
Bild
Röd= IEC
Blå= oändlig baffel
Svart= seas datablad


Mm, jag vet inte hur det är med precis den du visar, men jag har gjort en del sådana jämförelser och det som är slående är att om man vill få en mätning att matcha med simuleringen så måste man ha geometrin VÄLDIGT lika i simulering och verklighet. Det gäller även mikrofonplaceringen.

Men tänker gärna att en högtalare har EN tonkurva, eller åtminstone bara en tonkurva i varje riktning. Men den varierar faktiskt även med avståndet, och de blir extra tydligt när man gör såna här jämförelser.

Jag minns en gammal tråd med en wellpapphögtalare som jag mätte på:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 262#192262

Svante skrev:Bild
Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

LasseA
 
Inlägg: 1264
Blev medlem: 2005-10-12

Inläggav LasseA » 2012-01-28 16:57

Svante skrev:Mm, jag vet inte hur det är med precis den du visar, men jag har gjort en del sådana jämförelser och det som är slående är att om man vill få en mätning att matcha med simuleringen så måste man ha geometrin VÄLDIGT lika i simulering och verklighet. Det gäller även mikrofonplaceringen.

Men tänker gärna att en högtalare har EN tonkurva, eller åtminstone bara en tonkurva i varje riktning. Men den varierar faktiskt även med avståndet, och de blir extra tydligt när man gör såna här jämförelser.
IEC-baffeln ska vara enligt spec. Mikrofonen placerade jag rakt framför elementet i baffeln, 1m avstånd. I den oändliga baffeln har jag "Far field response" ifyllt. (skillnaden mellan dessa 2 mikrofonplaceringar är tydlig men ingen är så "slät" som Seas datablad).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-01-28 17:20

LasseA skrev:
Svante skrev:Mm, jag vet inte hur det är med precis den du visar, men jag har gjort en del sådana jämförelser och det som är slående är att om man vill få en mätning att matcha med simuleringen så måste man ha geometrin VÄLDIGT lika i simulering och verklighet. Det gäller även mikrofonplaceringen.

Men tänker gärna att en högtalare har EN tonkurva, eller åtminstone bara en tonkurva i varje riktning. Men den varierar faktiskt även med avståndet, och de blir extra tydligt när man gör såna här jämförelser.
IEC-baffeln ska vara enligt spec. Mikrofonen placerade jag rakt framför elementet i baffeln, 1m avstånd. I den oändliga baffeln har jag "Far field response" ifyllt. (skillnaden mellan dessa 2 mikrofonplaceringar är tydlig men ingen är så "slät" som Seas datablad).


Mm, och då är frågan var Seas har placerat miken ;) .

Det kan vara närmare, då blir det slätare. Prova 30 cm. Eller, prova på flera ställen så kanske du kommer på var miken har stått :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jockeee
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-11-30
Ort: Västerås, född Örnsköldsvik

Inläggav Jockeee » 2012-02-07 10:49

Hallå!
Slänger in en liten fråga här.
Jag håller på att simulera ett par 2-vägs vägghögtalare (alltså hängda på väggen). När jag i baffeldesigner kryssar i rutan "Box is mounted on a wall" eller vad den nu heter så ser responskurvan ut som en puckelpist i världsklass jämfört med om högtalaren inte hänger på väggen. Jag har även kryssat i "Baffle and wall are parallel".
Jag undrar om detta är helt normalt eller om det är jag som har missat nåt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-02-07 18:05

Jockeee skrev:Hallå!
Slänger in en liten fråga här.
Jag håller på att simulera ett par 2-vägs vägghögtalare (alltså hängda på väggen). När jag i baffeldesigner kryssar i rutan "Box is mounted on a wall" eller vad den nu heter så ser responskurvan ut som en puckelpist i världsklass jämfört med om högtalaren inte hänger på väggen. Jag har även kryssat i "Baffle and wall are parallel".
Jag undrar om detta är helt normalt eller om det är jag som har missat nåt?


Det är normalt och det är så det blir, se verifiering av det i den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 262#192262

Snedställning av baffeln är typiskt bra.

Om bakväggen har absorbent avtar puckligheten mot högre frekvenser, men de första finns kvar eftersom absorbenter inte brukar absorbera lågfrekvens så bra. Absorbent kan inte modelleras i Basta!.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Jockeee
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2011-11-30
Ort: Västerås, född Örnsköldsvik

Inläggav Jockeee » 2012-02-08 07:32

Svante skrev:Det är normalt och det är så det blir, se verifiering av det i den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 262#192262

Snedställning av baffeln är typiskt bra.

Om bakväggen har absorbent avtar puckligheten mot högre frekvenser, men de första finns kvar eftersom absorbenter inte brukar absorbera lågfrekvens så bra. Absorbent kan inte modelleras i Basta!.


Tack för svaret :)
Ska trixa lite med snedställd baffel och se vad som händer.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-07-02 20:45

@svante:

Jag saknar biblioteket med element till Basta! Själv tycker jag att mata in parametrar är det svåraste momentet och har alltid varit glad att kunna finna några "standardelement" i biblioteket.

Men nu hittar jag det inte längre :cry:

Vill påpeka att jag har en köpt licens.

Mvh
Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2012-07-02 22:26

Jahaja, det försvann i flytten av hemsidan till webhotell.

Nu ska det gå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2012-07-19 15:44

Under " Box" så kan du välja hur mycket dämpmaterial du ska ha i lådan. Du kan stoppa in långt över 100% av lådvolymen.
Hur kan det komma sig ? - avser det att dämpmaterial pressas/ komprimeras in i lådan, och hur påverkar det basreflexfunktionen ? Enligt programmet blir kurvorna bara bättre vid 200% komprimering om det används en aning för liten låda till tex ett 12 element.

Vad är haken ? Det verkar enligt programmet gå utmärkt att använda en 60 liters låda till en 12 bas om du dämpar 200% dämpmaterial av lådvolymen.
Frekvenskurvan blir bara snyggare och basen går djupare.

Du verkar kunna påverka den interna volymen i lådan med väldigt mycket, om det är möjligt att dämpa mera än 100 % i Basta !

Stämmer mitt resonemang ?

Med vänlig hälsning, Richard.
_________________
Det räcker med ett ackord för att utvärdera en hifianläggning.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2012-07-19 20:03

Richard skrev:Vad är haken ?


Hårt packat dämpmaterial ger ökad dämpning, dvs. q-värdet sjunker. Man eldar alltså bort verkningsgrad. Vid måttlig dämpning är förlusterna låga men ju mer man trycker in, desto större blir förlusterna. Du kan leta fram IÖ:s artikel om LTS basmoduler. Där finns exempel på hur man empiriskt kan se hur effekten av dämpmaterialet ökar ju mer man mosar in men bara till en viss punkt. Därefter går det bakåt. I fullregisterlådor tillkommer andra problem. Nu var det ett tag sen jag pillade med Basta men "viso" handlar bara om den isotermiserande effekten, inte dämpningen. Det material man peta in i Bastas "viso" är alltså förlustfritt. En fulldämpad sluten låda ger alltså lite lägre output kring resonansfrekvensen än vad Basta visar. Jag brukar köra med IÖ:s empiriskt bestämda konstanter, dvs. ca 13% ökning av Vb (akustisk) pga isotermisering i praktiska basreflexlådor och ca 25% ökning i fulldämpade slutna lådor. Teoretiskt max är ca 40%. Nåja... Man kan mecka med "viso" tills man når dessa ökningar av den virtuella lådvolymen. "viso" 100% betyder max isotermisering, inte att lådan är helt full med dämpmaterial.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
BPM
 
Inlägg: 2178
Blev medlem: 2012-12-09
Ort: Kalmar

Inläggav BPM » 2013-03-13 10:49

Finns det någon "elementdatabas" till basta där man enkelt kan infoga ett element och börja labba? Likt gamla LspCAD lite där databasen idag tyvärr är extremt outdated..

Användarvisningsbild
Morgan
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 2004-11-17
Ort: Bollebygd

Inläggav Morgan » 2013-04-19 01:09

BPM skrev:Finns det någon "elementdatabas" till basta där man enkelt kan infoga ett element och börja labba? Likt gamla LspCAD lite där databasen idag tyvärr är extremt outdated..


Sent svar:
Ja. Men tyvärr ganska få element.
http://www.tolvan.com/basta_1_2_0_2/drivers/
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Inläggav Elfsberg » 2013-07-26 21:26

Jag sträcker upp min hand. Hoppas det är rätt tråd bara..?

Hur många watt i en förstärkare motsvarar 30 volt?
Jag vill veta hur mycket elementet står pall.

(för övrigt är det L26ROY)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-07-26 23:03

Elfsberg skrev:Jag sträcker upp min hand. Hoppas det är rätt tråd bara..?

Hur många watt i en förstärkare motsvarar 30 volt?
Jag vill veta hur mycket elementet står pall.

(för övrigt är det L26ROY)


Det beror på elementets impendans.

Effekten = spänningen^2 / impendansen

L26ROY har en nominell impendans på 4ohm vilket ger 30^2 / 4 = 225w.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Basta tutorial..

Inläggav Emanuelgbg » 2014-09-07 16:37

Har för mig att jag läst om hur jag lägger in ett diskantelement i Basta! men hittar inte det. Så.. hur gör jag?

Kollar lite snabbt om jag kan använda elementen jag har hemma för en 3-vägare eller om jag ska låta bli?

Seas L22rn4x/
Seas Ca18rly
Seas 22taf/g

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster