Basta tutorial..

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3291
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Basta tutorial..

Inläggav Calleberg » 2023-11-05 12:50

solhaga skrev:
Varje element har varsin förstärkare.


Om jag med ett element får ett konutslag på 42 mm vid SPL 95 dB, så borde tre element bara behöva 14 mm konutslag för samma SPL.
Det blir mindre i verkligheten då de tre elementen knuffar samma luft.

Om jag lurar Basta! enligt ovan så kan jag se detta.


Använder inte Basta men när det korvar till sig på det där viset brukar jag skala ner och simulera med endast ett element.
Sen är det bara att räkna i huvudet, Två element ger +6dB SPL och 3st borde väl då rimligen betyda +9dB, teoretiska sifror såklart.
Men jag tror att ditt antagande är korrekt, 14mm för tre element är lika med 42mm för ett.

Med det sagt, dipoler är såååå 90 tal. :) Jag trycker du borde undersöka om ett par kvasikardoider kanske kan vara nåt. Mest bara för att du är du.... Det blir inte så slösaktigt med konutslaget på det viset.
Det borde kanske gå att simulera med en dsp och befintliga låddor. Bara för att testa.
Lite inspiration kan du nog få om du lusläser mellan raderna vad som skrivits om pi220 :)
Härifrån och frammåt är en bra början:
viewtopic.php?f=20&t=66195&hilit=Pi220&start=120#p1955608

Floyd gillar inte heller Dipoler :wink:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-166829
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
solhaga
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 2014-04-25

Re: Basta tutorial..

Inläggav solhaga » 2023-11-07 13:38

Calleberg skrev:
solhaga skrev:
Varje element har varsin förstärkare.


Om jag med ett element får ett konutslag på 42 mm vid SPL 95 dB, så borde tre element bara behöva 14 mm konutslag för samma SPL.
Det blir mindre i verkligheten då de tre elementen knuffar samma luft.

Om jag lurar Basta! enligt ovan så kan jag se detta.


Använder inte Basta men när det korvar till sig på det där viset brukar jag skala ner och simulera med endast ett element.
Sen är det bara att räkna i huvudet, Två element ger +6dB SPL och 3st borde väl då rimligen betyda +9dB, teoretiska sifror såklart.
Men jag tror att ditt antagande är korrekt, 14mm för tre element är lika med 42mm för ett.

Ja, man får skumma lite med ögonen.

Calleberg skrev:Med det sagt, dipoler är såååå 90 tal. :) Jag trycker du borde undersöka om ett par kvasikardoider kanske kan vara nåt. Mest bara för att du är du.... Det blir inte så slösaktigt med konutslaget på det viset.
Det borde kanske gå att simulera med en dsp och befintliga låddor. Bara för att testa.
Lite inspiration kan du nog få om du lusläser mellan raderna vad som skrivits om pi220 :)
Härifrån och frammåt är en bra början:
viewtopic.php?f=20&t=66195&hilit=Pi220&start=120#p1955608

Floyd gillar inte heller Dipoler :wink:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... ost-166829


Ja, att göra en no brainer OB-lösning en gång till är kanske inte så sexigt.

Jag kopierar det ovanstående och fortsätter i min OB-tråd.

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster