Variant av MuPPS nu med singel element, Bilder uppe!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
swahngbg

Variant av MuPPS nu med singel element, Bilder uppe!

Inläggav swahngbg » 2011-06-06 20:55

Jag har läst en del här på forumet om "BOSSO-MuPPS" och undrar om inte Vifa TG9FD-10-04 skulle vara en bra grund till bakhögtalare till mitt system.

Jag har som total lekman funderat på en variant, med dubbla element i varje högtalare. Se ritning nedan.

Bild

Kan detta eller något liknande bli bra?
Jag vet att det finns en otrolig massa kunskap här på forumet, och jag är väldigt tacksam för hjälp!

Mvh
/Henrik
Senast redigerad av swahngbg 2011-10-02 20:57, redigerad totalt 2 gånger.

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2011-06-07 10:34

Funkar nog fint, fast jag hade gjort vinkeln en aning större.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-06-07 14:07

Tack för din inputt!

Storleken på bafflarna, är ritad så att dom skall vara snarlika orginalet.

Man kan ju lägga en rak bit imellan bafflarna, och låta dom gå ut emot väggen. Då får man ju lite mera vinkel och kan behålla storleken på bafflarna, samt behålla 3l låda.

Vad tros om det?

Ska göra en ny ritning ikväll

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-06-07 14:13

Generellt tror jag att kommersiella tillverkare tar ut svängarna mycket mer än vad man gör i detta forumet.

Om det finns högtalare med dubbla diskanter som kostar som en bil så kan du nog lugnt ha dubbla bredbandare.

Jag skulle ta tillfället i akt att experimentera med testlådor. Att bara spika en optimal design för dig på första försöket blir nog svårt.

Så bygg och testa och rapportera. :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-07 14:41

Det enklaste är förmodligen att bygga fyra eller sex normala Mupps-lådor och experimentera med olika placeringar. Jag har själv provat med dubbla Mupps enligt din ritning, men då som loungehögtalare som placerades längs varsin långvägg i vardagsrummet. Kanske kommer du ändå fram till att den bästa placeringen för surroundbruk är att sprida ut lådorna runt rummets bakre dryga halva.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-06-07 16:20

Nu börjar det ta fart i tråden :)
Det tackar jag för

Jag skall börja att förtydliga lite.
Tanken är att ha två stycken på väggen bakom soffan, Soffan står nästan emot väggen, så jag vill gärna ha en högtalare som är så platt som möjligt. Avståndet imellan högtalarna på väggen blir nog ca 2-2,5m.

Pekka -hur tyckte du att dom lät dina loungehögtalare, man blir ju lite nyfiken när någon redan testat.

Får nog bli till att beställa 4st element ikväll ivf :D

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2011-06-07 17:07

swahngbg skrev:Pekka -hur tyckte du att dom lät dina loungehögtalare, man blir ju lite nyfiken när någon redan testat.

Jo då, det fungerade och lät bättre än de retrohögtalare som jag hade tidigare i samma rum (och än den radiogrammofon som står där). Två par Muppsar är ett minimikrav för fronthögtalarbruk i ett lite större vardagsrum - annars blir ljudtryckskapaciteten helt enkelt för liten. Nu orkade jag inte fullfölja projektet, utan tog ett par av Muppsarna till jobbet.

Det kan vara bra att komma ihåg att kraven på bakkanalhögtalare skiljer sig från kraven på fronthögtalare. Ljudtrycksförmågan behöver inte vara lika stor, men förmågan att täcka ett stort ljudfält är desto viktigare. Det är därför som folk på forumet ofta sätter sina Muppsar och andra bakkanalhögtalare med början på sidoväggen strax framför lyssningsplats och sedan i en jämn cirkel bakom lyssningsplats. Ju mindre rummet är, desto fler surroundhögtalare krävs för att täcka hela det bakre ljudfältet eftersom vinkeln på varje tårtbit mellan högtalarna blir större i ett mindre rum. Med bara två utstålningspunkter hör man i regel bara den ena högtalaren om man flyttar sig bara lite vid sidan av mittplatsen.

Som sagt, om du bygger Mupps enligt originalbeskrivningen kan du alltid experimentera med olika uppsättningar. Det gäller såväl placeringen på väggarna som vinklingen av högtalarlådornas fronter.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2011-06-07 20:25

Instämmer med Pekka! Bra råd att följa.
Mao, Swangbg; tänk om lite ang första utkastet.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-06-07 20:56

Här är ett utkast till med lite mera vinkel, det blev lite för liten volym på lådan, men det gick fort att rita den. Så det går ju att fixa.

Bild

Nu hänger jag med helt på resonemanget med flera högtalare. Tack Pekka!

Men jag tror det blir svårt i rummet som det ser ut, soffan är inte alls centrerad, det är stor skillnad emellan avstånden till väggarna, 550mm och 1900mm till ytterkant soffa.

Här är en skalenlig skiss på rummet.
Bild

Kan det fungera ändå med flera små högtalare?
Eller jag kanske ska tänka om helt och satsa på två små riktade..... ?

Mvh
Henrik Swahn

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-06-07 23:02

Jag tycker också du ska satsa på flera lådor med ett element i varje. Minst 4 st, gärna 6 och ännu hellre 8-10 st. Men det kanske blir för många? De olika avstånden tror jag inte du behöver bekymra dig för, mer än att ställa in det i receivern. :)

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-06-08 07:49

Okay då. :wink:

Då konstaterar vi att varianten med dubbla element inte är någon toppen hit som bakhögtalare, om inte det visar sig att det bästa resultatet blir med högtalarna helt ihop, och det är ju knappast troligt enl tidigare resonemang.

Egentligen hör det inte hemma i denna tråden men.....

Någon kanske vill tipsa om var jag skal börja placera högtalarna, det får bli 4st kanske 5(om det hjälper).

Jag måste fråga också, blir det inte konstigt om ljudet från samma kanal kommer ur två (eller fler) högtalare, med 1m eller mer i mellan?

Som sagt, jag är mycket ny på det här men jag har bygglust nu, och vill gärna lära mig. :idea:

Mvh
Henrik Swahn

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-08 08:22

tanke är att det ska bli "konstigt" :) man vill ha ett diffust ljudfält bak så man inte kan peka ut de enskilda högtalarna så enkelt. Så ju fler högtalare du kan ha till surrounder destå bättre.
Men du bör ju ha ett antal som går att dela med 2. Så 4 eller 6 högtalare kan ju vara en start.

Monteringen som du tänker dig är rätt så bra eftersom två element som sitter vinklade ifrån varandra får en bredare spridning. Bygger du 4 lådor med två element i varje så klarar de ju rätt bra med effekt.

Ska du köra 5.1, 6.1, eller 7.1 ?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-06-08 09:05

Hej Kraniet.

Okay, defusiteten är jag med på, det var mera, typ eko/fördröjning eller så jag tänkte på. Men det verkar ju inte var något problem. :)

Jag kör 5.1 idag.
Det var några år sedan jag satte upp systemet som skall bytas, men då snackades det om att det inte var någon ide att köra 6.1 eller 7.1 för filmvisning. Då det är ont om bra spår. Kör ju DTS när det finns, men oftast bir det DD5.1.

Men det kanske är dags att omvärdera det också :wink:

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-06-08 12:18

Jag kör 5.1, jag har högtalare till dom 2 extra kanalerna men har ännu inte känt att det är värt besväret att sätta upp dom eftersom jag har för lite material med 7 kanaler fortfarande.

Men om du köper mycket nya blueray filmer så kan det ju vara en idé.
Denon AVC-X4800H -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2011-06-08 14:55

En del receivers (Denon t.ex.) hanterar en 7.1 högtalaruppsättning som 5.1 om källan är 5.1. Dvs de bakre kanalerna får samma signal som sidokanalerna. Min Pioneer (VSX-1016, tror jag bestämt den hette) hade inte denna möjligheten. Det blev istället nån matrixad historia som skickades till bakkanalerna vid 5.1-material.

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-06-08 19:50

Jag har ritat en tredje version, en liten (1,2l) variant av orginalet som ligger platt emot väggen.

Bild

Jag måste vara på rätt spår om jag bygger 4st sådana och sätter två på bakväggen och två på sidoväggarna. Så får vi se om det duger eller det blir fler.

Jag har tittat en del i reciver manualen, men det verkar som man måste köra något ljudfälts program för att få det att bli ljud i fler högtalare än vad som är med ifrån källan. Jag litar inte riktigt på ljudfälts programmen.

Jag har en yamaha RX-v657. (och den behåller jag ett tag till, av ekonomiska skäl)

Mvh
/Henrik Swahn

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-08 21:28

det kan vara smartare att göra lådan så att elementet pekar snett uppåt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-06-09 11:35

Jag tror jag börjar såhär, och så får jag exprementera med placering och lutning. Och göra nya med den nya riktningen, om dom behöver lutas så mycket att designen stör.

Jag jobbar på snickeri, och konstruerar i cad och kör cnc-fräs, så jag är väl lite trött på mdf och dyligt, men det går ju fort att göra några nya, om det behövs. :D
4st element är beställda! :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-06-09 12:11

swahngbg skrev:Jag jobbar på snickeri, och konstruerar i cad och kör cnc-fräs [...]

Gulp! Du förstår väl att du kommer att få mycket att göra framöver? :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-06-11 13:54

bomellberg skrev:
swahngbg skrev:Jag jobbar på snickeri, och konstruerar i cad och kör cnc-fräs [...]

Gulp! Du förstår väl att du kommer att få mycket att göra framöver? :-)

Klart man kan hjälpa till :) men det får bli efter sommaren isf.

Användarvisningsbild
andershelin

Inläggav andershelin » 2011-06-18 08:55

Har några element liggandes här hemma (8 stycken tror jag) som jag skall bygga muppsar av framöver. Fick tipset att köpa en typ av blomkruka, av trä, från Ikea. Kommer inte ihåg vad den heter. Men det är en "låda" där man bara sågar till och sätter på en baffel.....finns mer beskrivet i den officiella "Mupps-tråden"....nu jobbade ju du på snickeri så det är väl inte aktuellt för dig....

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-10-01 21:14

Nu är dom klara!

Det blev 4st, fast istället för mdf så gjorde jag dom i Glacier white Coran ( http://en.wikipedia.org/wiki/Corian ) (ja, dom är ju vita då)

Lådorna är på ca 1,5l slutna och dom blev ruggit snygga.

Håller på att spela in dom nu (nåra tipps där?) men än så länge så låter det ändå ganska bra, det finns ju inte någon bas eller mellan bas, men till sång och gitarrer låter det bra om än lite instängt. Det knasiga är att man dra på riktigt högt utan att karaktären ändrar sig, det låter ju mer instängt men det blir ordentligt tryck.
Som referens har jag B&W685 som frontar (kör muppsarna nu)

Om någon är intresserad får jag knäppa några bilder.

Väl mött och tack för hjälpen alla. :D

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-10-01 22:14

Bilder tack!

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-10-02 20:51

Gruppbild

Bild

Ja, såhär ser dom ut.
Bild

Bild

Jag är inte så nöjd med baksidan, var tvungen att ta 3,5mm skruv (så huvet är för stort) och terminal skruvarna fick jag svarva ner, så ytan på dom blev försämrad. Jag fick även fräsa förhand i försänkningen för häng beslagen, för jag fått med mig fel mått på beslagen hemifrån.
Bild

Astrix gillar.
Bild

Fungerar bra på vit vägg.

Bild

Användarvisningsbild
swahngbg

Inläggav swahngbg » 2011-10-02 20:56

Det som återstår är att fixa svarta skruvar till elementen, har tuschade blanka skruv nu. (Någon som vet vart man enklast hittar i GBG svart eloxerade 3,5x16?)

Även mindre skruv till baksidan, om jag hittar. Jag borrade för djupt med 3mm borr i CNCn så jag måste använda 3,5. Får se om jag ramlar över någon som har väldigt liten skalle.

Användarvisningsbild
kniffarn_

Inläggav kniffarn_ » 2011-10-02 22:30

riktigt stilrent må ja säga!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-03 07:50

hur kom det sig att du byggde i corian? det är ju inte det billigaste materialet och sällan nåt man bara har liggandes.

Snyggt var det iaf :) finns risk att jag måste bygga nåt liknande :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-10-03 07:51

Grymt ! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-10-03 09:10

Djäkligt fina! Smälter in bra på dina väggar.

Hur är det att jobba med? Är det CNC-fräs som gäller?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-03 09:12

Hur gör man Corian foglöst? Smälter man ihop det?

Pris? Jäkligt fint material.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Nästa

Återgå till DIY-forum