LTS-RIAA, nya komponenter och lite råd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

LTS-RIAA, nya komponenter och lite råd

Inläggav n3mmr » 2011-06-09 11:19

De av er som har gamla LTS-RIAA-kort liggande, och vill bygga färdigt, men tycker det blir dyra komponenter: Skicka ett PM med er emailadress eller ett email till mig, så svarar jag med en liten utredning om hur man kan få till det billigare.

OBS: motsvarande info publicerades i en MoLT mot slutet av 2008.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 19:10

Tråden verkar inte vilja ta fart, så jag får väl lov att tacka för ditt behjärtansvärda initiativ.

Diskussionen går säkert het via PM just nu. :)

Projektet har för min del legat på låg prioriteringsnivå, kan man väl säga, kanske för att jag upptäckte några felaktigher. De kanske är kirrade nu.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-09 19:14

Ragnwald skrev:Tråden verkar inte vilja ta fart, så jag får väl lov att tacka för ditt behjärtansvärda initiativ.

Diskussionen går säkert het via PM just nu. :)

Projektet har för min del legat på låg prioriteringsnivå, kan man väl säga, kanske för att jag upptäckte några felaktigher. De kanske är kirrade nu.

Felaktigheter? berätta...
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-06-09 20:54

Den ursprungliga batchen av kretskorten hade några fel.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-06-09 21:14

Finns det några sådana kretskort att få tag på någonstans ännu?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 21:27

RogerGustavsson skrev:Den ursprungliga batchen av kretskorten hade några fel.

Ne det var väl inte kretskorten tror jag (om jag minns rätt), utan boomen som inte stämde med schema, dessutom stämde inte komponentvärden med ELFA-numren på fler ställen. Fick inga riktiga svar vid tillfället och så blev det liggande.
Ett gäng byggde glada i hågen och jag har inte hört dem klaga. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-06-09 23:00

jonasp skrev:Finns det några sådana kretskort att få tag på någonstans ännu?

Jag tar med ett till helgen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-09 23:24

Ragnwald skrev:
RogerGustavsson skrev:Den ursprungliga batchen av kretskorten hade några fel.

Ne det var väl inte kretskorten tror jag (om jag minns rätt), utan boomen som inte stämde med schema, dessutom stämde inte komponentvärden med ELFA-numren på fler ställen. Fick inga riktiga svar vid tillfället och så blev det liggande.
Ett gäng byggde glada i hågen och jag har inte hört dem klaga. :)

Ta komponentvärdena från schemat och leta upp dom själv.

Dessutom: om man struntar i det sista extra basfiltret, det med 1% 1uF-kondingar... så klarar man sig billigare undan.

Jag utesluter alltid det i dom LTS-RIAA jag bygger.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-09 23:42

Tack, så får det bli.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2011-06-11 16:05

Ragnwald skrev:Tack, så får det bli.

bara för att vara tydlig: den nya infon utgörs, förutom av ett handfast reduktionsråd, av nya komponentvärden som kan hittas i E6-serien, och därmed oftare lagerförs.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-16 03:55

Nu verkar inte ens de nya föreslagna värdena finnas tillgängliga. :(
Någon som ligger hemma med dessa gamla saknade eller de nya icke längre existerande?
Problemet att finna rätt kondingar, består inte enbart av den snäva toleransen 1%, utan även att hitta rätt rastermått som passar kretskortet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-16 10:33

De där 15 nF i serie kan mn ersätta med en kondensator på 7500 pF.

http://uk.farnell.com/lcr-components/fs ... dp/9520619

27 nF är värre. Visserligen finns 27 nF hos tillverkaren LCR men enklare att sätta samman flera värden, t.ex. 22000 pF + 5100 pF.

http://uk.farnell.com/lcr-components/fs ... dp/9520430

http://uk.farnell.com/lcr-components/fs ... dp/9520570

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-16 11:41

RogerGustavsson skrev:De där 15 nF i serie kan mn ersätta med en kondensator på 7500 pF.

http://uk.farnell.com/lcr-components/fs ... dp/9520619

27 nF är värre. Visserligen finns 27 nF hos tillverkaren LCR men enklare att sätta samman flera värden, t.ex. 22000 pF + 5100 pF.

http://uk.farnell.com/lcr-components/fs ... dp/9520430

http://uk.farnell.com/lcr-components/fs ... dp/9520570

Tack för tipsen.
Hm.. 15nF (65-106-06) verkar finnas, men är det 7500pF som gäller, så är det ju smartare med en sådan, i stället för två 15nF i serie.

Saknaden av 47pF 2,5%, var väl anledningen till omberäkningen av kretsen, med Svantes kalkylblad?
Tar tacksamt emot tips på lämpliga partnummer:
33nF + 6800pF = 39,8nF
11nF + 1nF = 12nF

Ingen som har denna 47pF i förrådet? Skulle underlätta. :?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-20 13:49

Titta på tusan, i den serien fanns ju 47pF 2,5%. :)
http://uk.farnell.com/lcr-components/fs ... tt=9519998

Alla dessa nu nämnda kondingar är av typ Polystyrene, var inte de ursprungliga i Polypropylen? Duger Polystyrene i detta sammanhang?

Om de inte har någon mätbart eller hörbart negativ inverkan på just audiosignal, så är ju problemet faktiskt löst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-20 14:51

Polystyren brukar vara ett snäpp över polypropylen i audiosammanhang. I varje fall skulle inte jag vara orolig. Var sätter du 47 pF i LTS-RIAA:t? I ingångsfiltret?

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTSRIAA.GIF

Det brukar vara keramiska kondensatorer som förordas för HF-filtrering och var väl så i detta fall också med de gamla Elfa-numren.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-20 23:26

Jo i ingångsfiltret sitter de, åtminstone på det schemat jag fick av Naqref. Verkar vara samma som du länkade till nu.
Kollade på Diy-audio i dag och såg att hedersmannen John Curl rekommenderade polystyren i ett försteg, så då torde saken vara klar. :)

Har en lista på olika kondingsmaterials braighet, men den tog jag tyvärr inte med mig till storstan.

Jag får tacka för dina länkar. Har du varit inblandad i konstruktionen?

Ringde Farnell och kollade, finns tillräckliga mängder av dessa värden i lager.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-02-21 11:49

Det där är ju dom ursprungliga värdena! Inte mina omräknade!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-02-21 12:17

För att klargöra: Konstruktionen är gjord av mig, med mycket bistånd av Naqref och IngOehman.

Det blev fel när byggsatsen plockades ihop: schemats komponentbeteckningar är inte desamma som finns i BOMen eller på kortet.

Så, lyssna nu på mig:
Ni som envetet snackar om 15 nF och 27 nF....

Byt nu spår och använd modifierade komponentvärden enligt nedan.
Komponentbeteckningarna jag använder stämmer med schemat i

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/LTSRIAA.GIF

GLÖM KOMPONENTLISTAN!!!! Och tänk på att kortet tyvärr refererar till den felmärkta komponentlistan!

Först, C1 o C2 i schemat, 47pF, kan vara +- 5% utan problem. Så länge dom är lika varandra inom 2%. Och då endast om man använder Ortofon Super OM40. Med andra pickuper får ni prova er fram, eller hitta andras erfarenheter att ta till er.

Nedanstående lista använder enbart tillgängliga standardvärden, och jag listar med ELFA-nummer: (referens enbart schemat).

R11 = 80kOhm, 2x160kOhm i parallell. 60-747-77 x 2
R12 = 6,81kOhm 60-732-41
R15 = 18,7kOhm 60-737-12
C3 = 39,8nF, 33nF + 6800pF i parallell 65-456-85 + 65-456-02
C4 = 11nF, 10nF + 1000pF, i parallell 65-456-28 + 65-455-03

Med dessa värden ligger man inom +- 2 promille, sett som tidskonstanter.

Max tonkurvefel borde hålla sig inom +- 0,02 db som systemfel.
Ovanpå det en variation om max +-0.1db som kan förväntas ligga inom +-0,05 db, p g a komponenttoleranserna.

"exakta värden" för korrektionen i sig, om ni vill leta komponenter.

C3 = 39,76nF
C4 = 11,03nF
R11 = 80,06kOhm
R12 = 6,80kOhm

R15 justerar så att totalförstärkningen är densamma som förut.
Så den är inte så noga, 18-20 k duger bra

Monteringen:

själv skulle jag montera parallellkopplade komponenter på små bitar stripboard. Och sen koppla in på plats med trådar från stripboardet. Speciellt för de två resistanserna om 160kOhm vardera blir det väl pilligt annars. Det kan vara en god ide att använda den ena komponentens egna ledningar som monteringsledningar, också.
Väv i så fall de ledningarna igenom till lödsidan, och sen tillbaka till framsidan, för att maximera stabiliteten. Löd sen ledningarna på baksidan av det lilla stripboardet, räta upp dom för montering till RIAAkortet, och pressa ner resistanskombinationen mot RIAAkortet innan du löder fast kombinationen.

C30 och C32 (om jag minns rätt), dvs den andra av de två seriekopplade 15nF-kondingarna i originalet ersätts av en kortslutningsbygel. Och 11-nf-kombinationen sätts in i st f C29 resp C31.

Om ni inte begriper nu.... så får ni bygga nåt annat.
Jag gör andra saker numera.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-21 16:19

Jag kontaktade LCR Capacitors och frågade var jag kan få tag i deras axiella precisionskondensatorer typ FSC/EX eller FPX/EX.

Det går bra att handla direkt från dem men minimibeloppet är £25 +moms+frakt. Tyvärr hade de inte just 27 nF på hyllan...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-02-21 16:34

RogerGustavsson skrev:Jag kontaktade LCR Capacitors och frågade var jag kan få tag i deras axiella precisionskondensatorer typ FSC/EX eller FPX/EX.

Det går bra att handla direkt från dem men minimibeloppet är £25 +moms+frakt. Tyvärr hade de inte just 27 nF på hyllan...

Och varför ska du ha 27 nf?

Lts-riaan använder inte 27nf

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-21 17:17

Varför inte? 7500 pF och 27 nF är från det ursprungliga schemat från MoLt och då behöver jag inte fippla med flera parallellt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-21 21:09

Det här var ingen dans på rosor.
En del komponenter är slut på storlagret i Järfälla och de komponenter som enl hemsidans saldo-check ska finnas utspridda i olika butiker, finns inte ens där.
Man får ta det lilla lugna och hoppas på det bästa.
En kasse med komponenter för 900:- har jag skrapat ihop än så länge, men lite snopet är det, att inte veta när de kan komma till användning. Ingen idé att börja bygget förrän allt finns på plats, om det skulle visa sig ... nödvändigt med ytterligare förändringar.
Sen visade det sig vid genomgång, att de packat en del felaktigt. :(

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-06-18 13:13

Följer detta med spänning! :wink: Verkar som att jag har ett LTS-RIAA-kort på ingång och ska försöka pilla ihop ett fungerande exemplar med hjälp från er som har lite mer rutin på sånt här. Kanske kan få lite hjälp med komponenter från kompisar i elektronikbranschen. Hör av mig om jag hittar något av det ni saknar.

Fortsätt gärna posta här så kan vi kanske hjälpas åt :) (även om jag är medveten om att jag kommer att belasta mer än vara till nytta :oops: ). /stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-18 21:11

Se till att noga bockaav samtliga komponenter, innan du påbörjar monteringen.
Själv gav jag upp och returnerade samtliga komponenter, pga luringen med ELFA:s bristfälliga uppdatering av varusaldo.
Inte ens Farnell hade det jag saknade.

Men om någon forumbroder ligger på alla kondingar och motstånd som behövs, så gör jag gärna affär. Ett tomt kort ligger och väntar i en skrivbordslåda.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2012-06-18 21:33

Ragnwald skrev:Se till att noga bockaav samtliga komponenter, innan du påbörjar monteringen.
Själv gav jag upp och returnerade samtliga komponenter, pga luringen med ELFA:s bristfälliga uppdatering av varusaldo.
Inte ens Farnell hade det jag saknade.

Men om någon forumbroder ligger på alla kondingar och motstånd som behövs, så gör jag gärna affär. Ett tomt kort ligger och väntar i en skrivbordslåda.

Nån gång ska jag fundera över hur det här gick till!

Jag hittade ju faktiskt komponenter som finns att köpa på Elfa. Men du envisas att bygga med originalkomponenterna.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-06-18 21:41

@n3mmr: Jag vet att du tålmodigt supportat när det gäller LTS-RIAAt och hoppas du du inte tvärtröttnat än. Skulle du vilja skicka mig instruktionerna/komponentlistan så ska jag göra ett ärligt försök att färdigställa ett LTS-RIAA? :) Jag har tyvärr inte det MoLT-numret med senaste uppdateringen. Mitt första nummer är 4-2008 :( .

Mycket tacksam på förhand!

/Stefan
Lästips Henry Hazlitt "Economics in One Lesson" och Alex Epstein "The Moral Case for Fossil Fuels"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-06-18 21:56

n3mmr skrev:
Ragnwald skrev:Själv gav jag upp och returnerade samtliga komponenter, pga luringen med ELFA:s bristfälliga uppdatering av varusaldo.

Jag hittade ju faktiskt komponenter som finns att köpa på Elfa. Men du envisas att bygga med originalkomponenterna.

Inget är alltid vad det ser ut att vara.
Nej jag lyckades inte heller få ihop de komponenter du senare föreslog.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-06-18 21:59

Om någon annan hittat komponenterna men tappat lusten att färdigställa kan jag köpa komponenterna och betala frakten :) . /stefan

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-18 22:04

Vad är det här för...? Ska det vara så förbannat svårt för n3mmr att göra en beställningslista med ELFA:s artikelnummer inskrivna när han ändå har kollat att dom sålde eländet. Trams.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2012-06-18 22:08

Ingen anledning att bli oförskämd när han lägger ned tid och möda på att supporta...eller missförstod jag dig nu? :wink:

Flint skrev:Vad är det här för...? Ska det vara så förbannat svårt för n3mmr att göra en beställningslista med ELFA:s artikelnummer inskrivna när han ändå har kollat att dom sålde eländet. Trams.

Nästa

Återgå till DIY-forum