Bredbandsabsorbenter

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnus_L
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2003-10-06

Bredbandsabsorbenter

Inläggav Magnus_L » 2004-12-05 01:09

Hello!

Har noterat på div. hifi-fora att Svanås basabsorbenter har blivit poppis. Tänkte jag skulle visa min lösning på en förlängning av absorbenten ända till taket, golvutrymmet är ju ändå upptagit så varför inte tillföra mer bredbandsabsorbtion? Dessutom tycker jag det blev snyggare än när det var ett tomrum ovanför absorbenten. De flesta verkar ha valt den 90 cm höga varianten, då kanske den naturliga utvecklingen är att placera en 90 cm till ovanför och sen bygga en absorbent på det utrymmet som är kvar till taket. Jag har 2 st 180 cm höga TQ 45 och en takhöjd på 250 cm. Denna förlängning kommer vara verksam ner till runt 100 Hz, dock är ju inte ytan så stor men visst hjälper den till att sänka efterklangtiden..



Arbetsgång:

1. Såga till topp och botten i spånskiva, jag använde en pappmall i fullskala men det funkar väl lika bra med penna och snöre.
2. Kapa till stag, tror jag köpte ca 4x6 cm regel. Mät noga så att absorbenten inte tar i taket.
3. Skruva ihop.
4. Montera hönsnätet med buntband eller häftpistol, spänn ordentligt så att det inte buktar utanför top och botten (lämna en sida öppen).
5. Skär till sten eller glasullen (jag köpte en hel bal, det som blev över användes till mindre bredbandsabsorbenter).
6. Tryck i ullen och packa ganska hårt, spänn sista sidan.
7. Klä med polyestervadd (bordsfilt, kanske 2-3 mm tjock) och vik över spånskivan, häfta mot topp och botten så det blir tätt. Valde detta för att vara extra säker på att ingen glasull skulle damma omkring inne.
8. Klä med tyg (ett tips är att stryka innan (det gjorde inte jag)). Häfta fast mot topp och botten.
9. Hade jag gjort de idag så skulle jag offra 4 cm på en extra topp och botten i spånskiva med en radie som är några cm större än de i punkt 1. Detta för att trycka till tyget och få en snygg kant upp och nedtill, denna spånskiva kan man ju lacka i valfri färg och skruva fast.

Mvh Magnus

Bild

Bild

Bild
"It all seems so stupid
It makes me want to give up
But why should I give up
When it all seems so stupid" ; ML Gore

Användarvisningsbild
Fostex
 
Inlägg: 2710
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Stockholm

Inläggav Fostex » 2004-12-05 02:13

Ser jättenajs ut!
Kan man ha dom golvstående tror du?
Vad är det för grej dom står ovanpå? en likadan fast högre?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Magnus_L
 
Inlägg: 150
Blev medlem: 2003-10-06

Inläggav Magnus_L » 2004-12-05 11:57

Hej David!

De står på en köpt basabsorbent.
Se: http://www.diffusor.com/varitunes.htm

Det går nog lika bra att göra en som står på golvet och fortsätter upptill taket. Kanske kan bli svårt att få tyget slätt om den blir så hög? Men det funkar nog om man är noggrann och spänner tyget hårt. De blir ganska diskreta många tänker inte på att det står något i hörnet.

Mvh Magnus


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: peterh och 3 gäster