Byggtråd seas p-25rex basmoduler (isobarik)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Byggtråd seas p-25rex basmoduler (isobarik)

Inläggav zapanasta » 2011-06-20 22:16

Ja då drog man igång i dag då,så här såg det ut vid 2 tiden..
Bild

Ihopskruvade och ramen för baffeln på plats (rollade invändigt med trälim så dom inte läcker som såll :) )
Bild

Cyckeldäck som mall för valven nertill :)
Bild

Dämpmatreal på plats.
Bild

bafflar och basreflexrör (skruvade bafflar så man kan mixtra lite)
Bild

Element och terminaler på plats.
Bild

vilka suggor,men blir nog bra med lite omplacering och sen ska ju finishen åtgärdas.Men nu tar jag en paus nån vecka..

Bild

Vilken djupbas det är i dom trots att jag testar dom med singelelement först.
Bild
Senast redigerad av zapanasta 2011-06-21 16:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-21 07:31

Idag ska jag testa om jag hör nån skillnad mellan singel och isobarik montering.Gör jag inte det så öppnas möjligheten att bygga en kombinerad tv/stereobänk med inbyggda basar eftersom jag får 2 st över :)

Redan nu i singelmontering så går dom jättdjupt,man riktigt känner att luften vibrerar i bland utan att det hörs nån ton..

Nåt sånt har jag inte upplevt härinne förut.Mvh...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-21 08:02

Men nu är dom väll "lite väl" höga och komemr att påverka ljudet ganska markant från frontarna, det borde bli pankaka... :?

Men det betyder inte att du tycker det eller att det faktiskt ÄR dåligt, bara att jag är 100% säker på att det inte är bra att ha dom höga tornen just där, så nära högtalarna. :) :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-21 09:01

Placerat om det lite,så här blev bättre men måste bygga ramar till absorbenterna.. Ps,dvd-ai.jag hör då absolut ingen skillnad (försämring)
Bild

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-21 10:01

Snygga byggen (precis som dina förra..)
Push/pull och vi snackar äkta "in room extension" under 20hz..

Upp med dom i hörnen bara, så långt in du kommer för en så linjär bas som möjligt. Enligt något jag läste av Öhman så var det typ "elementet inom 53cm ifrån väggar" i hörnet..

Lite finish och en blomkruka på varje så blir det mumma det här. Jag tycker absolut att du gjorde rätt, P25 går inte bara djupt i basen utan de har också en väldigt "skön" klangkaraktär. Jag skulle inte gråta om jag hade ett gäng själv...
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2011-06-21 11:05

en högst personlig åsikt är att jag hade tagit bort "90-tals valven" vid fötterna... skulle se snyggare ut enligt min uppfattning...
/Andreas

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-21 11:25

Snygg skrev:Snygga byggen (precis som dina förra..)
Push/pull och vi snackar äkta "in room extension" under 20hz..

Upp med dom i hörnen bara, så långt in du kommer för en så linjär bas som möjligt. Enligt något jag läste av Öhman så var det typ "elementet inom 53cm ifrån väggar" i hörnet..

Lite finish och en blomkruka på varje så blir det mumma det här. Jag tycker absolut att du gjorde rätt, P25 går inte bara djupt i basen utan de har också en väldigt "skön" klangkaraktär. Jag skulle inte gråta om jag hade ett gäng själv...

Har testat en pushpull nu och jämfört med den andra som har en singel seas. Det hörs att pushpull lådan gräver djupare,den går riktigt djupt ochså :)

Om en par timmar kommer ett bättre utlåtande när jag fiksat till båda två..

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-06-21 11:27

Spännande, ser jag fram mot :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-21 15:59

Baksidan på bafflarna, Genomgående bultar med låsmuttrar till basarna..

Bild

Så blev det,vägrar att ta ur dessa igen.Kommer att maskeras när jag gör iordning lådorna.Absolut tätt mellan basarna blev det,trycker man på den ena följer den andra med och åker inte tillbaks förrän man släpper basen man trycker på.

Kollade naturligtvis det innan montering :)

Bild

Bild
Senast redigerad av zapanasta 2011-06-21 16:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-21 16:07

Hur låter det då?

Jo riktigt bra,en väldigt djup kontrollerad bas. (Blev riktiga soffskakarmoduler så nog tror jag dom når ner till 20hz allt)

Ljudtrycket då?
Spelade så pass att hela lägenheten skakade och hörde inga missljud, och det räcker åt mig :)

Nu återstår finishen men nu är jag rätt så trött på detta så jag måste samla ihop mig ett tag och vänta in ett högtryck, så man kan va ute och hålla på i lugn och ro utan dessa regnskurar..

Blev ju så intensivt som vanligt när det gäller mig (Allt ska va klart direkt),måste varit svettigast i sverige när man öste på som värst :)

Nöjd,ja helt klart :D

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-06-21 18:22

Skitsnyggt, igen! :)
Jag tycker du har hittat en diskret design, som går att möblera in fint i normala hem.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-21 21:59

Ja det blir nog bra bara det är klart :)

Lyssnat på dom ett par timmar nu, brukar va snabb med att dra diverse jämförelser osv mot andras konstuktioner som egentligen saknar all vetenskaplig grund..

Nu säger jag så här i stället,det är det bästa jag haft härinne. Det kan jag då säga säkert.

Riktigt skön djup bas :D

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-21 22:06

zapanasta skrev:Ja det blir nog bra bara det är klart :)

Lyssnat på dom ett par timmar nu, brukar va snabb med att dra diverse jämförelser osv mot andras konstuktioner som egentligen saknar all vetenskaplig grund..

Nu säger jag så här i stället,det är det bästa jag haft härinne. Det kan jag då säga säkert.

Riktigt skön djup bas :D

Kul att höra !

Isobarik är en bra princip, tycker jag. Djupare, distinktare mera artikulerad bas än ett singelement. Åtminstone de gånger jag provat pricipen.

Undras vad som händer om man använder riktigt högklassiga element...
Kanske blir det mindre skillnad mellan single och dubbla element då.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-21 22:22

Kanske skall fundera på vad som händer istället vid isobarik?

Och om det skulle bli någon skillnad med ett element som hade de parametrarna som de två fick tillsammans? Och kanske om man la till lite kortslutningsringar i koppar på det?

Isobarik är bara ett sätt att få till någon där man offrar ett element för att få ner volymen som krävs för den respons man önskar. Man kan inte spela starkare, man kan inte spela djupare och man kan i de flesta fall inte spela renare än med ett element som är konstruerat för den lådvolymen man önskar om den har rätt parametrar.

Med det sagt, anser jag att P25/REX är ett mycket gott val för isobarik och att om det har tillägget DD så kan det dessutom spela en hel del starkare (använda mer slaglängd) än den uppgivna Xmaxen utan att distrotionen ökar särdeles mycket. Mycket bra motorsystem! :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-21 22:33

Jodå står p25rex/DD på mina :) Effekttåligheten bör väl fördubblas i alla fall när dom är parallellkopplade?

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-21 22:39

Den termiska effekttåligheten ökar, men det är inget issue iallafall.

Slaglängden blir det begränsande, och den blir inte längre.

Det sagt, så är jag övertygad om att dina moduler låter j-a bra :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-21 22:55

Ja det var väl det bästa jag kunde göra med dessa element om man pratar basmoduler utan att behöva få så stora lådor.. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-21 23:04

Grattis till lyckat bygge. :)
Jag skulle föreslå, som DVDai påpekade, sätt någon form av reflexdämpning på den sidan av dem som vettar mot fronthögtalarna.
Den som vet mest, tror minst.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-06-22 05:31

MagnusÖstberg skrev:Kanske skall fundera på vad som händer istället vid isobarik?

Och om det skulle bli någon skillnad med ett element som hade de parametrarna som de två fick tillsammans? Och kanske om man la till lite kortslutningsringar i koppar på det?

Isobarik är bara ett sätt att få till någon där man offrar ett element för att få ner volymen som krävs för den respons man önskar. Man kan inte spela starkare, man kan inte spela djupare och man kan i de flesta fall inte spela renare än med ett element som är konstruerat för den lådvolymen man önskar om den har rätt parametrar.

Med det sagt, anser jag att P25/REX är ett mycket gott val för isobarik och att om det har tillägget DD så kan det dessutom spela en hel del starkare (använda mer slaglängd) än den uppgivna Xmaxen utan att distrotionen ökar särdeles mycket. Mycket bra motorsystem! :)

Distorsionen blir ju lägre vid mottaktkopplade isobarik- basar, ju . :wink: *

* Än vid ett single- element.

Du har nog rätt i att ett välkonstruerat modernt element har låg distorsion utan isobarikkoppling, se bara på Linn och Legend, där forna förespråkare för isobarikprincipen övergett den i sina basmoduler till förmån för peerless xxls element i slutna lådor med frekvenskompensation istället...

Undras ändå hur bra det skulle låta med två välkonstruerade, dyra element mottaktkopplade i isobarik- stuk ?

Det borde bli bra, men dyrt. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 07:22

Märk väl att inte alla distrosionskomponenter påverkas av isobarikkopplingen.

Jag skulle påstå att med ett välkonstruerat modernt element vinner man bara lådvolym i praktiken - och förlorar känslighet, möjlighet till fler strålningspunkter och minst halverar hur starkt man kan spela jämfört med "normal" användning i separata volymer.

Men det här har ju redan beskrivits i trådar om isobarik. Det kanske är dags att du undersöker det själv Richard? ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-22 07:45

kan dra på rätt rejält med dessa,men dom är seriekopplade sinsemellan till ett monosteg och då blir det väl som 2 st serie/pararellkopplade basar?

Dvs dubblerad effekt+att basarna slår hälften så mkt mot motsvarande singel ,skulle inte gå att spela lika högt med dom om jag använde ett stereosteg.

Så monosteg är nog vad som gäller för dessa om man vill kunna dra på lite :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 08:25

Effekten blir som om du spelar med två basar varken mer eller mindre. Du kan inte spela starkare med isobarikkopplade basar i två lådor än än med ett element i varsin låda - de kan inte slå längre iallafall.

Xmax blir INTE större.

Jag skulle rekommendera att du parallellkopplar elementen i varje låda istället så att de får exakt samma signal!!

Sedan kan du seriekoppla de två lådorna med varandra om du behöver, eller koppla varje låda till varsin kanal på ett stereosteg.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-22 08:35

Skulle tippa att seriekoppling ger mer samma signal, i detta fallet.
Finns någon liten olikhet i elementen, jämnas den ut elektriskt med seriekoppling. Med parallellkoppling sker utjämningen enbart mekaniskt.
Rätta mig om jag har fel. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 08:43

Tänker jag inte ;)

Se sidan 28-29 här (PDF)

Nackdelen blir att man får hög impedans i varje torn och blir i praktiken hänvisad till ett monosteg och kan då inte köra dem stereo i basen om man skulle vilja det.

Vet dessutom inte hur stor praktisk påverkan din tanke har med just dessa elementen eller om det alls har praktisk betydelse. Aldrig testat.

Min tanke har mer med flexibillitet att göra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-22 08:48

Magnus skrev..

Jag skulle rekommendera att du parallellkopplar elementen i varje låda istället så att de får exakt samma signal!!

Sedan kan du seriekoppla de två lådorna med varandra om du behöver

Precis så har jag gjort :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-06-22 08:58

:)

Då läste jag helt galet :oops:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-22 13:05

Håller på med nya bafflar nu,hört tendenser till blåsljud..

Rören som sitter där är 75mm i diameter,nu blir dom 102mm..

Lika bra att göra det riktigt från början annars är det nåt man retar upp sig på i slutändan...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-22 13:28

Sätt en liten baffel på insidan av rören också, på ca dubbla arean mot hålets.
Fräs eller fila sedan en liten radie på ca 3-6 mm på rörets innerkant, både vid den lilla inre och den yttre baffeln så klarar den betydligt högre lufthastighet utan att vissla och väsa.

Användarvisningsbild
Snygg

Inläggav Snygg » 2011-06-22 14:21

Hur har du dem avstämda? För ett element är ju 25hz lämpligt men med isobarik är 20hz en bättre frekvens att stämma av vid.
Ska du nu ändå byta rören så kör 20...
Jag stämmer förresten in i gratulationskören. Har som sagt hört dem en hel del och i en låda på dryga 200L med 1st bas borde det ljudande resultatet påminna om vad du får i 100L isobarik. Har man inte krav på högre ljudtryck än vad P25rex/DD kan leverera så ska det rätt mycket till för att bättra dem.. Rapp respons, går djuuupt och med en behagligt mjuk och "svart" klangkaraktär (om man nu kan tala om en sådan i lågbasen..men jag tycker nog det!)..
Kudos!
Är faktiskt.se jävligt snygg...för att inte tala om ödmjuk!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2011-06-22 17:31

Nu då så finns det inga blåsljud i dom :)

Bild
Bild

Nästa

Återgå till DIY-forum