Är ny på detta forum. Hittade hit genom en länk från Niklas Nord på ett annat forum ang. hans gigantiska subbygge...
Det verkar finnas väldigt mycket kunskap samlat på detta forum, så jag tänkte slänga ut en egen fiskekrok för att kanske få napp på lite nyttig information.
Jag har införskaffat mig två baselement som jag skulle behöva lite hjälp med. De är två 10" basar från Amerikanska TC Sounds, med handpåläggning av Golden Age music i Alingsås. Idag spelar de i varsin sluten låda på 50liter (testlåda) och drivs att ett Hypex Hs200. Det sitter dubbla 3ohms talspolar i elementen, som för närvarande är seriekopplade (=6ohm) och sedan är elementen parallellkopplade till steget. Det kommer bli varsin förstärkare när ekonomin tillåter. X max för de här basarna ligger på 40mm (rejält underhängt magnetsystem, basarna väger drygt 12 kilo styck.
Nu till min fråga: Vad skulle Ni välja för typ av låda/volym till en bas med de här värdena (nedan)? Jag är ute efter kompromisslöshet, så vräk på ordentlig

Bas1
Re 6,2ohm
Fs 31,64Hz
Qms 8,63
Qes 0,54
Qts 0,51
Mms 126,59
Cms 0,20
Vas 33,49
Bl 16,93
L1K 2,48mH
L10K 1,62mH
Jag har inte mätt upp mina egna element än, men det är på gång. Dessa värden har jag fått av en annan ägare av de här elementen. Tanken är att driva dessa med varsitt digitalt bassteg (Hypex nya serie) som lämar dryga 400W i 4ohm.
Mvh
Mattias A