Nytt från sb acoustics

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Nytt från sb acoustics

Inläggav Kraniet » 2011-06-28 11:16

Nu kommer sb med neodymn. smått fantastisk spridning på en sextummare.

Bild

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ori-mw16r/

Deras "satori" verkar vara någon slags high end märke. Undra om det är vad som blev kvar av SCAR-elementen som det var prat om ett tag.
Här är diskanten. En slags ringmembran med väldigt fin spridning.

Bild

http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... ori-tw29r/

edit: de har även lagt till en del andra element på hemsidan..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2011-06-28 12:05

Trevligt yttermått på korgen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-06-28 12:48

Verkar inte behövs något diskantelement till den 6":aren.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-06-28 14:46

snyggt, är det detta element som von schweikert och wilson audio använder?
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-06-28 15:19

Det är alltså femton såna sextummare man ska ha på linje? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-06-28 17:16

vet inte om de används kommersiellt men det kan ju hända det är så.
det jag är nyfiken på är priset. För att det ska vara intressant för mig så bör de inte kosta mer än kanske 1000-1200 och förstås gärna mindre om det går.. :)

Enda skönhetsfläcken är väl den där resonansen som syn som en dipp vid 1100 Hz. men den är ju varken speciellt djup elelr bred så det ska väl inte störa så mycket.
Sen är det ju förstås en fråga om distorsion. Kan de minst prestera som Vifa NE, vilket de lätt borde kunna, så är det riktigt fina element.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-06-28 17:49

KarlXII skrev:Det är alltså femton såna sextummare man ska ha på linje? :D

Bra med lite takhöjd! :wink: Jag måste nog vika ihop dom men är lite inne på samma sak... lite större och lite färre! ^^

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-06-28 18:03

Undrar om den passar i en OA51?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-06-28 19:14

Vas på 48l och Qts på 0,33, lite R i serie och den fordrar väl en lite större låda? Ogillar "fnurran" vid 1200hz även om jag knappast tror jag skulle höra den... 165mm Ǿ passar väl snarare de äldre modellerna? Djupet? Ingen aning! ^^

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-07-18 10:29

hittade en dansk tråd om det hela. En av utvecklarna hos SB kommenterar där. Det verkar som att det här är det som presenterades som SCaR för nåt år sen. De verkar ha haft det på utveckling bara. Spännande att se pris och mer information framöver.

http://forum.speakerbuilder.dk/forum_po ... sb-zantori
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-29 21:33

Ja nu finns det besked om när dessa skönheter blir tillgängliga. Rabu Acoustics har satt datumet till december i år. Priset blir 247 eur, i stil med Scan-Speak mao.
Ska bli intressant att se de första mätningarna och hur de står sig mot konkurrenterna.

http://rabu-acoustics.dk/hoejttaler-enh ... rrency=EUR
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-09-30 19:08

jag har stora förhoppningar på det elementet, men historien talar emot, jag hoppas jag har fel då jag står i kön
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-01 17:09

celef skrev:jag har stora förhoppningar på det elementet, men historien talar emot, jag hoppas jag har fel då jag står i kön

jasså du tänker köpa ett? då får du se till att avlägga rapport sen då :)
deras övriga element presterar ju väldigt bra så jag tror nog det finns möjligheter till prestanda som scan-speak, kanske tom lite bättre?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2011-10-05 12:20

celef skrev:jag har stora förhoppningar på det elementet, men historien talar emot, jag hoppas jag har fel då jag står i kön

Vad är det som gör att du inte tror det presterar?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-05 19:29

jag blev bara lite besviken när jag testade sb17 och hade kanske lite för höga förväntningar efter ha läst databladet, jag tycker dock att elementet låter väldigt bra trots sina knepigheter, satori ser mycket bättre ut men oxå väldigt mycket dyrare
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-26 19:47

senaste VoiceCoil Magazine testar Satori. Byggmässigt ser det väldigt bra ut men en lite olinjär BL pga av en offset på talspolen känns ju lite konstigt i sammanhanget. Produktionskvalitén verkar hög vilket visar sig i T/S väldigt nära uppgivna parametrar och konsekvent mellan olika enheter.
Upphängningen verkar väldigt symmetrisk.
Distortionen är låg men frekvensgången över 3kHz ser lite orolig ut, så man vill nog inte dela speciellt mycket högre än 2,5khz. Det verkar dock vara en rejäl resonans vid 1kHz vilket inte bara är synligt som den dipp i frekvenskurvan utan även en rätt så markant spik (ca 10db över andra frekvenser) i dist vid samma frekvens.
Motorn är påkostad vilken syn i väldigt låg modulering av induktansen.

The motor is comprised of neodymium ring magnet and
the cup that completes the field and forms the gap area. In
addition (see the FEA motor cutaway in Figure 9), there is
an overhung copper sleeve shorting ring to reduce distortion.
The device uses a 1.4" (36 mm) diameter voice coil with a
Kapton former wound with round copper wire, and termi-nated to a pair of gold-plated terminals.
The cone and dust cap material are also very unique and
composed of 60% pure Egyptian papyrus parchment fibers,
a very expensive, but light and stiff material. This incidentally
is available in the black cone seen in the accompanying photo,
as well as a natural off-white color if you are going for that
Yamaha NS-10 look. Suspension is provided by a NBR sur-round that uses a special vertical and horizontal attachment
process, along with a Dr. Kurt Muller Bimax spider. Bimax is
purported to have less twisting tendencies compared to other
cloth spider materials and is warm shaped with a durometer
resin.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-26 21:05

hm, det där lät inte så övertygande, det är nåt märkligt med den där firman
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-26 21:20

celef skrev:hm, det där lät inte så övertygande, det är nåt märkligt med den där firman

ja alltså dom är ju inte dåliga. Men Wavecor känns mer övertygande både utifrån de tester jag läst och min erfarenhet själv. Vore kul att testa lite SB också dock.

Verkar som att SB saknar lite hantverksskicklighet för att få ut det där allra sista.

tittar man på de ingående komponenter i Satori eller andra SB-element för den delen så är det ju så bra som det går att få. Så problemen måste ju ligga i hur det monteras.
Men jämför man med tex Dayton blir det ju lite skumt eftersom Dayton är både billigare och verkar bättre. Men de har väl bättre personal i sina kinafabriker..
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-11-03 19:51

En sak man bör lägga till dock är att alla diskanter från SB verkar vara riktigt bra. De verkar duktigare på det där med diskanter helt enkelt.

Sen är det klart att basarna är ju inte dåliga heller. De billigare har ju ett relativt bra pris/prestanda förhållande.
De nya Satori verkar dock lite mer tveksamma. Det underliga är att Vifa NE och Scan Speak Illuminator verkar ha samma slags tveksamma prestanda.

I de jämförelser man sett mellan Scan Speak Illuminator och Revelator så verkar det inte finnas någon vits att betala det där extra för Illuminator.
Ska man ut med dom pengarna kan man ju lika gärna köpa Accuton eller Skaaning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-11-03 21:03

Dayton är väl "husets vin" för Parts Express, eller nått... Nog har man hört om att det var otroligt ojämn kvalitet (i alla fall på D28) till en början... De har ju varit igång med produktionen några år. SB kom väl till först när Tympany "sprack"? Tror det fordras folk på plats "någonstans i Asien" för att följa upp prod och kvalitetskontroll.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-11-04 11:37

Kraniet skrev:En sak man bör lägga till dock är att alla diskanter från SB verkar vara riktigt bra. De verkar duktigare på det där med diskanter helt enkelt.

Sen är det klart att basarna är ju inte dåliga heller. De billigare har ju ett relativt bra pris/prestanda förhållande.
De nya Satori verkar dock lite mer tveksamma. Det underliga är att Vifa NE och Scan Speak Illuminator verkar ha samma slags tveksamma prestanda.

I de jämförelser man sett mellan Scan Speak Illuminator och Revelator så verkar det inte finnas någon vits att betala det där extra för Illuminator.
Ska man ut med dom pengarna kan man ju lika gärna köpa Accuton eller Skaaning.

delar av revelatorsortimentet verkar ha klassledande prestanda, och mannen bakom dessa element är som jag förstått det mannen bakom sb-acoustics, med den bakgrunden är ju förväntningen på sba hög

jag tycker seas gör bra diskanter, dom utan bakre kammare alltså
Bikinitider

Återgå till DIY-forum