Moderator: Redaktörer
steveo1234 skrev:Går der att bygga ett horn baserat på en 21" utan att hornet blir stort om man vill ner till en 30hz eller så? De enda hornen jag sett med 21" är danley´s 50-serie och den är ju enormt stor..
EDIT: Fel av mig. 221-serien ska det vara såklart.
http://www.danleysoundlabs.com/pdf/TH%2 ... 0Sheet.PDF
PetterPersson skrev:steveo1234 skrev:Går der att bygga ett horn baserat på en 21" utan att hornet blir stort om man vill ner till en 30hz eller så? De enda hornen jag sett med 21" är danley´s 50-serie och den är ju enormt stor..
EDIT: Fel av mig. 221-serien ska det vara såklart.
http://www.danleysoundlabs.com/pdf/TH%2 ... 0Sheet.PDF
Dessa element har på tok för klen magnet för att passa i TH tyvärr.
Hampe90 skrev:PetterPersson du är bäst! Jag tror ändå detta kommer bli braHan spelar just nu med horn som är byggda på "känn" / "måfå"med en 15" per sida.... Lär vara rätt stort steg till 21" per sida då!
Ni som tjatar i djupbas, så skrev jag att det ej behövdes ngn spc djupbas
Nu ska jag meddela honom att han kan börja bygga! Och stort tack för hjälpen! Bilder och filmklipp kan jag slänga upp på minhembio så får ni se hur det slutade... När jag väl träffar honom, lite glest mellan gångerna!
Åter tack!
steveo1234 skrev:Hampe90 skrev:PetterPersson du är bäst! Jag tror ändå detta kommer bli braHan spelar just nu med horn som är byggda på "känn" / "måfå"med en 15" per sida.... Lär vara rätt stort steg till 21" per sida då!
Ni som tjatar i djupbas, så skrev jag att det ej behövdes ngn spc djupbas
Nu ska jag meddela honom att han kan börja bygga! Och stort tack för hjälpen! Bilder och filmklipp kan jag slänga upp på minhembio så får ni se hur det slutade... När jag väl träffar honom, lite glest mellan gångerna!
Åter tack!
Djupbas är det nog ingen som snackar om. Men, ner till 30hz kan väl vara trevligt i alla fall?
PetterPersson skrev:Som i CV-hornet. Basen lirar uppåt och sen kommer horngången som
svänger runt ljudet 270 grader. Sida 4 av 10.
Mina skisser visade bara hur du ska mäta i horngången för att få rätt längd i det krökta hornet.
Hampe90 skrev:Sitter o ritar på låda nu och har redan kommit på ett problem... hehe![]()
Gör jag en låda på 55x55x25 får jag 75,6L Iof tar basen en viss plats, men lådan blir exakt som basen! Hur blir det med basens ventilation? Den är ju bakåt :/
hur många liter tar ungefär ett 21" element upp?
steveo1234 skrev:Min poäng med inlägget var bara att belysa att ett horn med 21" blir enormt stort.
Mich skrev:steveo1234 skrev:Min poäng med inlägget var bara att belysa att ett horn med 21" blir enormt stort.
Nu är det nog mer än 20 år sedan som jag räknade/ritade på horn, men stämmer verkligen detta. Element storleken avgör väl inte storleken på horn. Det är väl hur djupt i frekvens det skall gå som avgör horn storlek, eller?
Undra om inte en stor start-area t.o.m. kan ge ett kortare horn. För start arean borde väl rätt ofta vara större med ett större element.
//Michael
PetterPersson skrev:Här är ett exempel som skulle kunna passa. 640 nettoliter.
130 dB ner till ca 40 Hz per fristående låda borde räcka ett tag iallafall.
Exponentialhorn, 230 cm långt. Hals på 700 cm2, mun på 6000 cm2 och 75 liters bakkammare. Nu är det bara å bygga
Användare som besöker denna kategori: pLudio och 13 gäster