Nä!!
För han ska hem till mig!
Jag behövde lite hjälp att spela skiten ur mitt PA.
Plus att det är bra att få ett par "externa" öron ibland.
Sambo och dotter är utlokaliserade, så här är det bara att kliva på!
Lite kaffe, bullar, strålande solsken och ljuva metaltoner runt 110dB.
Det är faktiskt jäkligt svårslaget!
Lite om systemet:
Dator med spotify som källa för dagen.
In i mixer som bara användes som volymkontroll.
Vidare till en Berry DCX2496, med delningsfilter, parametrisk EQ och limiter funktioner (Vilka visat sig vara nödvändiga!) Speciellt när jag inte höll igen vid ett annat tillfälle och gav basarna lite för mycket kräm, vilket resulterade i en bekant bränd lukt. Men fortsatt god funktion trots både värme och luktutveckling
Topparna går på ett Crown pulse 2x650
Subbarna drivs av ett T.AMP Proline 3000
Subbar är 2st THAM15 MKII med B&C 15PS76
Toppar hemdesign med B&C 15PLB76 i botten, med en P.Audio PA-D45 driver i ett PH-4220 horn (JBL kopia). Sägas ska att denna driver inte är speciellt bra egentligen, men jag hade inte lust att total våldta plånboken vid investeringstillfället.
Delat passivt runt 1500 har jag för mig, det var några år sen jag byggde dom.
De andra topparna är en Peavey konvertering där 12" har behållts och det har tillkommit en Eminence APT-150 istället för dom vidriga piezo hornen som satt där innan.
Delning vid 2500Hz har jag för mig, passivt naturligtvis.
Min gäst för dagen.
Mitt fagra lilla system.
Den vackra profilbilden.
Nöjd i prima fin solstol, perfekt i sweetspot.
Avstånd ca 8m har jag för mig att vi stegade upp.
Ja vi fick ju ha lite fikastämning också såklart, fast det var lite svårt att samtala över "bakgrundsmusiken".
Vi passade på att prova ett par andra "Slit å släng" toppar som jag har renoverat, det var inte lika fullvuxet ljud i dessa som mina andra.
Vi labbade lite med delningarna, kom även fram till att jag hade varit alldeles för offensiv med PEQ:n på vissa ställen, lätt att det blir så när man förlitar sig för mycket på mätreslutaten.
Men Petter gav mig iallafall tummen upp på ljudet och vi spelade på i princip hela dagen, det kändes när vi packade ihop att det hade nog varit "lite" högt.
Inget pip, men lite "trött" i öronen så att säga.
Systemet skulle nog må bra av att drivas aktivt 3vägs för större flexibilitet, men vem vet vad framtiden har i sitt sköte.
Några investeringar ligger inom en ganska snar framtid.
Tack igen Petter för en trevlig dag och bra förklaringar kring hornresp och mitt kommande bygge till PA:t
Mvh
Patrik
Edit: lite stavningsmissar