Naqrefs (gamla) fronthögt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PAL14

Naqrefs (gamla) fronthögt

Inläggav PAL14 » 2004-12-13 13:08

Hej!

Du skrev någonstans att du hade en variant av LTS lilla tvåvägshögtalare (P17-LTS, AX2,5-LTS), och att den var ludtryckskapablare, mindre dist. Hur gjorde du detta? Vad använde du för lådvolym och avstämningsfrekvens?

Med vänlig hälsning

Per Anders Lindström

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-13 16:26

Hej!

Mina lådor har fb=75 Hz och Vb=7.5l mot LTS-2v-f1 som ligger på fb=50Hz och Vb=13l. Minns inte vad volymen är på LTS-2v-s1 och jag hittar inte informationen men den bör ligga runt 4 liter eller så. Tog och gjorde en simulering med dessa tre lådor. Mina representeras av de lila kurvorna, LTS-2v-f1 av de blå och LTS-2v-s1 av de röda. Det är ljudtryck för given innivå överst och membranrörelser nederst vid samma innivå. Frekvensen går från 20 till 200Hz.

Bild

Kollar man enbart på den övre kurvan så ser man att vid 100Hz så har mina ett försprång på 3dB mot 2v-f1 och 6dB mot 2v-s1 vilket gör att men kan spela motsvarande högre med samma effekt. Vid 80Hz så har marginalen mot 2v-f1 sjunkit till 1dB försprång men eftersom de delas aktivt så har nivån ändå sjunkit med 6dB här. Jämför man mot 2v-s1 så är marginalerna ca 7dB. Bara här ett klart försprång om man ska dela aktivt vid 80 Hz.

Kollar man då på den nedre kurvan så ser man lite till. Bl a att membranrörelserna för mina är lägre än båda LTS-varianterna från 60 Hz och en bit över 100 Hz. Det innebär att om man kan relateradet till den akustisk outputen så kan man få fram vilket egentligt försprång man kan få. Det gör jag inte här men kan ju bara säga att vid 80Hz så har mina ca 10dB försprång jämfört med de båda andra. Det innebär att den dist som beror på membranrörelsen är 10dB lägre (eller så kan man spela 10dB högre innan man överstyr elementet mekaniskt). Detta enbart om man ser till membranrörelserna. Kollar man dessutom i den övre kurvan så inser man att marginalerna ökar ännu lite till då mina ger mer ljudtryck dessutom för ett givet membranutslag. :)

I princip så har mina ett försprång distmässigt på 3dB eller mer från något under 70Hz och en oktav uppåt. Detta baserar sig då på membranrörelserelaterade disten. Över 150Hz så sjunker membranrörelserna ändå så där är det inte intressant längre.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-13 16:46

Naqref skrev:Hej!

Mina lådor har fb=75 Hz och Vb=7.5l mot LTS-2v-f1 som ligger på fb=50Hz och Vb=13l. Minns inte vad volymen är på LTS-2v-s1 och jag hittar inte informationen men den bör ligga runt 4 liter eller så.

I ett brevsvar i MoLt uppgav Öhman att 2v-s1 skulle vara på 6 liter mekanisk volym fylld med dämpmaterial. På frågan om man kunde göra en mer högtryckskapabel variant svarade han att det kunde man även om han inte rekommenderade det. Lådan skulle då vara på 6 liter och man skulle använda röret till 2v-f1. Jag förutsätter att han avsåg halvdämpad låda men det framgick inte. För den portade lådan rekommenderade han ett andra ordningens filter med lågt q-värde, typ 0,5-0,65. Jag tror at jag kanske har fråga dig detta förut men hur fungerar din högtalare fasmässigt med det filter du använder? (Jag förutsätter att det är hembakt.)

Hälsningar,

Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-13 17:00

Jag räknade oxå med 6 liter först på mina lådor men ändrade måtten lite av estetiska skäl (ville inte ha dem bredare än djupa).

Fasmässigt så är de förträffliga med det filter jag använder! :)

Vilket gör att de funkar med alla filter med tredje ordningen BW och delning vid 80 Hz (Sentecs filter eller LTS variant exempelvis).

Användarvisningsbild
PAL14

Inläggav PAL14 » 2004-12-13 18:35

Tack för utförligt svar!

Tror du känsligheten hos diskanten räcker till för att använda två stycken baselement till varje låda (med annat filter) och ett diskantelement.

Med vänlig hälsning

Per Anders Lindström

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-13 19:10

PAL14 skrev:Tror du känsligheten hos diskanten räcker till för att använda två stycken baselement till varje låda (med annat filter) och ett diskantelement.

Finns flera svar på den frågan :) Eftersom det finns en LTS-2v-m2 så går det uppenbarligen :wink: Men den drar inte full nytta av de 6dB som man borde kunna ha fått i o m att känsligheten på diskanten inte är tillräcklig. Man får bara 4dB extra. Det borde ge en lite fylligare klang. Men om man är klurig så går det att komma runt en bit... Man kollar då lite extra på det hp-filter som föreslogs för LTS-S3... Min tanke var att köra MTM på det viset (och TM för centern) men jag kom inte längre än 'testlådorna'. Tycker f ö inte det är den dynamiska kapaciteten som sätter gränserna för mina högtalare.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-12-14 12:15

Naqref skrev:
PAL14 skrev:Tror du känsligheten hos diskanten räcker till för att använda två stycken baselement till varje låda (med annat filter) och ett diskantelement.

Finns flera svar på den frågan :) Eftersom det finns en LTS-2v-m2 så går det uppenbarligen :wink: Men den drar inte full nytta av de 6dB som man borde kunna ha fått i o m att känsligheten på diskanten inte är tillräcklig. Man får bara 4dB extra. Det borde ge en lite fylligare klang. Men om man är klurig så går det att komma runt en bit... Man kollar då lite extra på det hp-filter som föreslogs för LTS-S3... Min tanke var att köra MTM på det viset (och TM för centern) men jag kom inte längre än 'testlådorna'. Tycker f ö inte det är den dynamiska kapaciteten som sätter gränserna för mina högtalare.

Öhman har lämnat ut värden för att göra 2v-m2 så lik -m1 som möjligt. Finns i ett brevsvar i MoLt. Har dock inte detta tillgängligt just nu.

Naqref: om det inte är den dynamiska kapaciteten som sätter gränsen, vad är det då som du tycker är begränsande, t.ex. jämfört med dina nya burkar.

Undrar,

Förhörsledare Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-12-14 16:21

Dahlqvist skrev:Naqref: om det inte är den dynamiska kapaciteten som sätter gränsen, vad är det då som du tycker är begränsande, t.ex. jämfört med dina nya burkar.

Undrar,

Förhörsledare Dahlqvist

Det här undrar minsann förhörsledare Persson oxå!!!! 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-12-14 16:59

Jasså, ni gaddar ihop er! Nu saknas bara stasi-bordslampan riktad rakt i nyllet 8O Bäst jag tar på mig dessa: 8)

För det första så är det inte helt utbytbara högtalare, mina gamla och pr18, då de förra måste kompletteras med basmoduler (man kan leva utan basmoduler men inte så länge... ) vilket de senare inte nödvändigtvis behöver. De nya är alltså flexiblare.

Om vi bortser från det och bara betraktar ljudkvaliteter när de båda används med basmoduler (just nu ett par SS21W) så är ljudbilden betydligt mer precis med pr18 (vilket jag gillar). Det är aningens mindre problem med att ljudbilden kantrar om man inte sitter i mitten. De upplevs som mer dynamiska. Och renare. Tonalt så kan jag nog inte skilja dem åt så här på rak arm.

Inte så att jag heldissar mina gamla. De är väldigt bra om man tänker på att de (med lite prut :wink: ) kostar ungefär en fjärdedel.

Återgå till DIY-forum