Mätning + filterdesign av MTM i LspCAD

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
magils

Mätning + filterdesign av MTM i LspCAD

Inläggav magils » 2003-10-04 20:34

Har gjort grundmätning på en MTM där basarna är parallellkopplade och båda får ljuda vid mätningen.(Använder justMLS)

Skall frd filen med SPL data ha ngn form av "Scaling", eller inte, när den används i LspCAD, för filterdesign?

I LspCAD anger man att det är två element, jag misstänker att LspCAD förutsätter att frd-filen är med bara 1 element och att LSPCAD gör en summering.

Hur mycket skall man justera?

/MI

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2003-10-04 22:57

Tja magils,
Vet inte hur LSP-Cad funkar iofs, men om du mäter upp dina element parallellade både en frekvensplott (.frd) och en impedansplott (.zma) så borde du ha tillräkligt med data för att börja grejja med filtret. Förutsatt att diskanten är uppmätt på samma sätt förståss. Inga skalningar måste till vad jag kan förstå, själv brukar jag dock hissa (eller sänka) nivåerna så de hamnar runt nivån för 1W på 1m.

Edit: stavfel..

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2003-10-04 23:07

Det jag funderade på var om LspCAD kör en egen justering av nivån eftersom man anger koppling och mängd...

/MI

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2003-10-04 23:13

För att vara på säkra sidan så måste du väl då mäta varje högtalare för sig. Då blir ju allting rätt. Annars så kan man alltid dra bort 6 dB på frekvensplotten, samt köra impedansen *2.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2003-10-06 20:51

Hej :)

Det du främst måste justera är basarnas förhållande (placering) till diskanten. (Se bass-driver i filtersimulatorn)
dX, dY för att den simulerade spridningen ska stämma samt dZ för fasförhållandet.

Jag vet inte om man behöver en "kvadratisk" testlåda för att den vertikala spridningen ska stämma..

Hur är det m det egentligen?
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Användarvisningsbild
magils

Inläggav magils » 2003-10-06 22:17

Jo, jag har lagt in dessa direkt, men det är skruttens kommentar hittills om de 6 dB som är mest värdefull, stämmer också ganska bra med nivåerna dvs. att diskanten måste dämpas lite.

Gällande dX och dY så har jag mätt off-axis och även simulerat.

Finns en tåt på "det andra" forumet där dessa mätningar presenteras tillsammans med teorin...intressant men nedslående pga. arbetet nedlagt på lådan :cry:

/MI

Användarvisningsbild
henricsson

Inläggav henricsson » 2003-10-07 00:47

Ah, missade att båda fick ljuda vid mätningen.. :oops:

Jag skulle också tro att du får sänka nivån på diskanten då.
- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet -

Återgå till DIY-forum