Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Jag får det till 3600-3700 kr/st i SEK. Priset i DKK 2855.
anjora skrev:tyvärr har de flesta AMT diskanter lite för begränsad frekvensgång för min smak, lite högre än 32khz tycker jag man skall begära av en band/amt diskant.
anjora skrev:smile skrev:Jaaa, vad ska du med så höga frekvenser till??
kan eventuellt påverka ljudupplevelsen när man lyssnar på vissa intrument, jag har inte läst om några bra tester om detta så man får ta det säkre före det osäkra.
Jocke skrev:anjora skrev:smile skrev:Jaaa, vad ska du med så höga frekvenser till??
kan eventuellt påverka ljudupplevelsen när man lyssnar på vissa intrument, jag har inte läst om några bra tester om detta så man får ta det säkre före det osäkra.
Öhhh... ja, det finns säkert högre frekvenser på inspelningarna... "NOT" ^^
Bjorn_ skrev:En förklaring som jag hört till att diskanter skall spela högt över det hörbara området är att ljudet nedåt i frekvens påverkas av det övre frekvenserna. Det kanske kan vara möjligt, men då är ju frågan varför man vill det...
Själv är jag rätt döv ovanför c:a 16-17 kHz. Kan ju bero på bakgrundsbrus eller vax i öronen eller så. I ett totalt "dött" rum kanske man hör mer, men det är väl inte så måga som har det så hemma...
Bjorn_ skrev:En förklaring som jag hört till att diskanter skall spela högt över det hörbara området är att ljudet nedåt i frekvens påverkas av det övre frekvenserna. Det kanske kan vara möjligt, men då är ju frågan varför man vill det...
...att ha koll på de otrevliga nedblandningseffekter som kan uppkomma om man fått in icke harmoniska signalkomponenter i ultraljudsområdet (främst från dåliga instrument och från förvrängning i dålig studioutrustning). För att så effektivt som möjligt avslöja dylika problem i signalkällor och studioutrustning har flertalet av Ino Audios studiomonitorer försetts med ett diskantsystem som extra väl avslöjar ickeharmoniska signalkomponenter i ultraljudsområdet.
RogerGustavsson skrev:I lyssning på musik som redan ligger förpackad i CD-formatet är det inte mycket nytta med ultraljudskapacitet då eventuella nedblandningseffekter redan är där.
opethic skrev:Jag vill slå ett slag för ELACs JET-diskant (AMT) kostar strax över 2000kr men är klurig att få tag på.
Går att beställa från Septon, de säljer egentligen inte till privatkunder men kan göra undantag om man ber snällt![]()
Mycket bra och prisvärd diskant tycker jag.
KarlXII skrev:...och som Ingvar skriver i sitt reklamblad, så är det mest skit ändå.
Som jag ser det finns det ingen anledning öht att försöka återge ultraljud.
brumel skrev:Om det fanns en kondiskant eller dome som spelade upp till 40k utan uppbrytningar skulle jag köpa den eftersom den går enkelt att gifta ihop med basen. Nästan alla exotiska principer ger en ovälkommen diskontinuitet.
Helmut skrev:Eller har jag fel i min tankegång?
Helmut skrev:...
Om man vill återge en låg baston men inte har tillgång till en högtalare så är det tydligen möjligt att kombinera två låga bastoner för att det skall låta som en extra djup baston.
...
DL skrev:Helmut skrev:Eller har jag fel i min tankegång?
Japp, ljud med frekvensen Fs/2 (dvs samplingsfrekvensen/2) eller lägre går att återge perfekt. Allt som finns i musik under 20Khz (och det finns få instrument med något viktigt däröver, som du ändå inte hör) är inget problem för CD som har samplingsfrekvens på 44100 samplingar/sekund.
...
KarlXII skrev:...
Som jag ser det finns det ingen anledning öht att försöka återge ultraljud.
Användare som besöker denna kategori: GG412 och 25 gäster