Mundorf AMT - diskant

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Mundorf AMT - diskant

Inläggav Kraniet » 2011-10-03 17:14

AMT-diskanter kommer ju upp lite nu och då. Det pratas ofta väldigt varmt om deras fina ljud. Hur är det med det är de så bra som vissa hävdar?
Tittar man på Mundorf AMT 1908c så har den ju onekligen väldigt rak frekvensgång, bra spridning och låg dist i arbetsområdet. Även nästan dubbelt så stor membranyta som en vanlig 1" dome. Bra/dålig? :)

http://tokospeaker.com/product/mundorf- ... ransformer

För den hugade går det att köpa från för 2000kr från danmark.
http://frequence-shop.dk/produkter/50-m ... 310c-sort/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-03 17:33

Jag får det till 3600-3700 kr/st i SEK. Priset i DKK 2855.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-03 17:47

Fjonkalicious skrev:Jag får det till 3600-3700 kr/st i SEK. Priset i DKK 2855.

ah jag länkade till en större modell :oops:

http://frequence-shop.dk/produkter/50-m ... 908c-sort/

edit: kan lyfta in en bild på frekvensmätning

Bild
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-06-09 11:56

tyvärr har de flesta AMT diskanter lite för begränsad frekvensgång för min smak, lite högre än 32khz tycker jag man skall begära av en band/amt diskant.

Användarvisningsbild
PetterPersson

Inläggav PetterPersson » 2013-06-09 17:26

anjora skrev:tyvärr har de flesta AMT diskanter lite för begränsad frekvensgång för min smak, lite högre än 32khz tycker jag man skall begära av en band/amt diskant.

Ska du lyssna på fladdermöss? :roll: :wink:
Medskyldig till No Frills Audio

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-06-09 18:08

Jaaa, vad ska du med så höga frekvenser till??

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-06-09 20:07

smile skrev:Jaaa, vad ska du med så höga frekvenser till??

kan eventuellt påverka ljudupplevelsen när man lyssnar på vissa intrument, jag har inte läst om några bra tester om detta så man får ta det säkre före det osäkra.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-09 21:10

anjora skrev:

kan eventuellt påverka ljudupplevelsen när man lyssnar på vissa intrument, jag har inte läst om några bra tester om detta så man får ta det säkre före det osäkra.

Öhhh... ja, det finns säkert högre frekvenser på inspelningarna... "NOT" ^^

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-09 21:12

Vi kanske ska specifera vad det är för media. Med vinyl så är ju gränsen rätt mycket högre än PCMs 44.1/2=22.05kHz väl? :wink:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-09 21:13

Jocke skrev:
anjora skrev:

Öhhh... ja, det finns säkert högre frekvenser på inspelningarna... "NOT" ^^

Spydig? :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-06-09 23:06

Jag tycker ändå att en diskant bör spela till 40khz iallafall, över där då börjar det komma in allt fler begränsningar ex krav på 88200 S/s och att det knappt finns några micar som spelar in så högt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-10 07:47

CD-systemet ger inget över 22 kHz, en analog bandare är rätt begränsad uppåt och mikrofoner likaså. Spridningen vid superhöga frekvenser blir ofta nästan obefintlig. Själv har jag banddiskanter som sägs klara 40 kHz men det är inget jag hör - någonsin.

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2013-06-10 12:28

En förklaring som jag hört till att diskanter skall spela högt över det hörbara området är att ljudet nedåt i frekvens påverkas av det övre frekvenserna. Det kanske kan vara möjligt, men då är ju frågan varför man vill det...

Själv är jag rätt döv ovanför c:a 16-17 kHz. Kan ju bero på bakgrundsbrus eller vax i öronen eller så. I ett totalt "dött" rum kanske man hör mer, men det är väl inte så måga som har det så hemma...

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-10 13:03

Bjorn_ skrev:En förklaring som jag hört till att diskanter skall spela högt över det hörbara området är att ljudet nedåt i frekvens påverkas av det övre frekvenserna. Det kanske kan vara möjligt, men då är ju frågan varför man vill det...

Själv är jag rätt döv ovanför c:a 16-17 kHz. Kan ju bero på bakgrundsbrus eller vax i öronen eller så. I ett totalt "dött" rum kanske man hör mer, men det är väl inte så måga som har det så hemma...

Man kanske ska vara tacksam för 16-17kHz...? När min far var i min ålder hörde han inte längre syrsorna med det gör jag! :)

Om högre frekvenser ger påverkan av vår upplevelse räcker det ju inte med att diskanthögtalaren klarar av det... hela kedjan från inspelning, via mediaformat till högtalare måste ju klara det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-06-10 13:45

Bjorn_ skrev:En förklaring som jag hört till att diskanter skall spela högt över det hörbara området är att ljudet nedåt i frekvens påverkas av det övre frekvenserna. Det kanske kan vara möjligt, men då är ju frågan varför man vill det...

Ingvar Öhman skriver i sitt Manifest:

...att ha koll på de otrevliga nedblandningseffekter som kan uppkomma om man fått in icke harmoniska signalkomponenter i ultraljudsområdet (främst från dåliga instrument och från förvrängning i dålig studioutrustning). För att så effektivt som möjligt avslöja dylika problem i signalkällor och studioutrustning har flertalet av Ino Audios studiomonitorer försetts med ett diskantsystem som extra väl avslöjar ickeharmoniska signalkomponenter i ultraljudsområdet.

I lyssning på musik som redan ligger förpackad i CD-formatet är det inte mycket nytta med ultraljudskapacitet då eventuella nedblandningseffekter redan är där.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-06-10 13:51

...och som Ingvar skriver i sitt reklamblad, så är det mest skit ändå.
Som jag ser det finns det ingen anledning öht att försöka återge ultraljud.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-10 13:54

RogerGustavsson skrev:I lyssning på musik som redan ligger förpackad i CD-formatet är det inte mycket nytta med ultraljudskapacitet då eventuella nedblandningseffekter redan är där.

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
opethic

Inläggav opethic » 2013-06-10 13:56

Jag vill slå ett slag för ELACs JET-diskant (AMT) kostar strax över 2000kr men är klurig att få tag på.
Går att beställa från Septon, de säljer egentligen inte till privatkunder men kan göra undantag om man ber snällt :)

Mycket bra och prisvärd diskant tycker jag.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-10 14:26

opethic skrev:Jag vill slå ett slag för ELACs JET-diskant (AMT) kostar strax över 2000kr men är klurig att få tag på.
Går att beställa från Septon, de säljer egentligen inte till privatkunder men kan göra undantag om man ber snällt :)

Mycket bra och prisvärd diskant tycker jag.

De kan så klart vara alldeles utmärkta element även om ljud över hörbarhet inte är en egenskap som man värderar... :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2013-06-12 13:59

Om det fanns en kondiskant eller dome som spelade upp till 40k utan uppbrytningar skulle jag köpa den eftersom den går enkelt att gifta ihop med basen. Nästan alla exotiska principer ger en ovälkommen diskontinuitet.
AMT går att pressa lägre ner i frekvens om man gör dom stora. Det kanske är lösningen?

Det jag hört av Elac var inte helt positivt. Lät väldigt lispigt och hissat. Kan ju bero på att Elac voicar sina högtalare att låta diskantrikt. eller att dom inte lägger in ett BBC dip för att skräniga rockplattor ska bli lyssningsbara :o
Let forever be

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-06-12 16:22

Lyssnade på ett par ELAC för ~30k, osäker på modell. Men den lät fantastiskt bra i diskanten.
Basen/mid var väl ingen höjdare men diskanten var väldigt detaljerad och samtidigt lättlyssnad. Gick att spela riktigt högt i ett obehandlat rum utan att den lät påträngande.

Bland det bästa jag lyssnat på i diskantväg till idag. Hoppas att mitt bygge med Beyma TPL150H ska bli minst lika bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-06-12 19:44

KarlXII skrev:...och som Ingvar skriver i sitt reklamblad, så är det mest skit ändå.

Håller kanske rådjuren borta?
Dom tillagade berörs ju inte alls.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-06-12 20:16

brumel skrev:Om det fanns en kondiskant eller dome som spelade upp till 40k utan uppbrytningar skulle jag köpa den eftersom den går enkelt att gifta ihop med basen. Nästan alla exotiska principer ger en ovälkommen diskontinuitet.

Finns gott om erotiska varianter med dome av beryllium (Scan Speak, Focal, Usher m.fö), grafit (har funnits iaf.), diamant (Accuton, Seas, Jantzen) som jag tror ger det du efterlyser.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-06-12 20:20

Nä så är det inte. I en linjär inspelnings och uppspelningskedja hör du inte ev. närvaro av toner ovan säg 18-22kHz.

Om din apparatur är kraftigt olinjär kan du ev. få hörbar intermodulationsdistortion om du får med signifikant energi i ulraljudsområdet.. dvs. ej önskvärt.

/Peter

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2013-06-13 22:47

En Cd spelare kan väl bara återge en sinuston vid 20 kHz? Men ett instrument som återger en sinus ton på 20 Khz innehåller en massa skräpljud vilket gör att jag kan avgöra vilket instrument det är som jag lyssnar till.
Om man vill återge en låg baston men inte har tillgång till en högtalare så är det tydligen möjligt att kombinera två låga bastoner för att det skall låta som en extra djup baston.
En diskant som bara kan återge toner upp till 20 kHz borde väll bara kunna återge sinustoner? En diskant som går upp till 40 kHz borde klara av att återge fyrkantsvågor vid 20 kHz? Eller sinustoner på 20 kHz som innehåller andra höga toner.
Föreställer mig att en diskant som klarar av 20 kHz inte kommer att klara av att återge två toner på 19,5 och 20 kHz samtidigt eftersom membranet inte kommer att klara av den stigtid som krävs.
Eller har jag fel i min tankegång?

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 22:58

Helmut skrev:Eller har jag fel i min tankegång?

Japp, ljud med frekvensen Fs/2 (dvs samplingsfrekvensen/2) eller lägre går att återge perfekt. Allt som finns i musik under 20Khz (och det finns få instrument med något viktigt däröver, som du ändå inte hör) är inget problem för CD som har samplingsfrekvens på 44100 samplingar/sekund.

Vill du spela fyrkantsvågor utan dist får du problem med högtalarna även om din källa skulle råka klara av det :-)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-13 23:33

Helmut skrev:...
Om man vill återge en låg baston men inte har tillgång till en högtalare så är det tydligen möjligt att kombinera två låga bastoner för att det skall låta som en extra djup baston.
...

Det där fattar jag inte alls... Utveckla!

DL skrev:
Helmut skrev:Eller har jag fel i min tankegång?

Japp, ljud med frekvensen Fs/2 (dvs samplingsfrekvensen/2) eller lägre går att återge perfekt. Allt som finns i musik under 20Khz (och det finns få instrument med något viktigt däröver, som du ändå inte hör) är inget problem för CD som har samplingsfrekvens på 44100 samplingar/sekund.
...

Är det verkligen så att det kan återges perfekt? Om vi för enkelhetens skull säger att samplingsfrekvensen är 40kHz så har man väl bara 2 samples för att återge 20kHz? Beroende på var de hamnar så kan det ju bli vilken vågform som helst... Nu menar jag inte att det är avgörande för hur vi uppfattar saker och ting då vi ändå inte hör övertonerna...

Användarvisningsbild
DL

Inläggav DL » 2013-06-13 23:51

Jag har ingen officiell utbildning men det är slutsatsen efter allt jag läst som glad entusiast. Under Nykvist-frekvensen återges signalen korrekt. Jag tänkte exakt som dig innan och det gör nog många. Tror personligen att många väljer HD-format inte för de höga frekvenserna utan för att det ju är "självklart" att den extra "upplösningen" måste göra även signaler med lägre frekvens mer exakta.

Om man tänker efter sedan, hur skulle en DA-omvandlare kunna ha 0.001% dist upp till 20KHz om en 20KHz-signal återskapades slumpmässigt? Det hade ju aldrig gått att redovisa en mätning för 20-20000Hz-bandet som ofta görs, distorsionen hade ju varit på rockgitarrsnivå typ.

Den här artikeln är läsvärd: http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

EDIT: Kolla även tråden om högupplöst digitalt här på forumet under teknik. Våra lärde på forumet tvistar rätt hårt; det är dock hela tiden bitdjup och dynamik de pratar om och inte samplingsfrekvens.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-06-14 00:16

Jag ska kika på sidan sedan... Tråden om högupplösta format var bitvis intressant och när jag ögnar sidan verkar den vara på Bertils linje. jag tänker så här... vad som händer i den högsta oktaven verkar inte vara så kritiskt... De som mäter dist på diskanter brukar ju begränsa mätningarna till ung 10kHz för det fordras minst en oktav till över för att vi ska uppfatta den...

JM

Inläggav JM » 2013-06-14 12:44

KarlXII skrev:...

JBL levererar nu högtalare med frekvensgång högre än 20 000 Hz speciellt för Japan.

Ett av skälen är den här artikeln som publicerades år 2000.
I artikel presenteras "the hypersonic effect".

http://jn.physiology.org/content/83/6/3548.full

1 På ett elegant sätt visas att hjärnan reagerar olika på ljud över o under 22 000 hz.

2 Musik med frekvenser över 22 000 hz upplevdes som bättre.

Bra exempel på att ljudperceptionen har olika delar.

1 Medveten perception - det hörbara ljudet
2 Omedveten perception
a super o subsonic perception -utanför hörbara frekvensområdet
b Subliminal perception -under hörseltröskeln

Således har en optimal högtalare frekvensgång över 20000 hz.

Har ngn testat o kan bekräfta eller förkasta att diskanter med frekvensgång över 20000 hz är bättre?

JM

Nästa

Återgå till DIY-forum