Är det inte underligt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Är det inte underligt

Inläggav Svante » 2004-12-20 00:45

En fundering såhär på söndagskvällen:

Är det inte underligt att ju större påverkan en sak har på ljudet, desto mer lämpad är den för DIY.

CD-spelare: Vem fasen bygger en laser?
Förstärkare: Jo, det går, men vilken förstärkarbyggare har inte gjort ett röktest?
Högtalare: Hur man än sätter ihop det så låter det. Nästan.

/Svante, ljudfilosof. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-12-20 02:20

DIY-kablar? :|

Ju lättare något är att göra själv (med små medel) desto mer DIY blir det.

Vem DIY-ar egna högtalarelement tex, eller halvledare. Det är ju skitsvårt att göra.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-20 11:20

Jag tycker det är underligt att så många DIYar högtalare, då det är så enormt svårt att få till en riktigt bra högtalare.

Att bygga en bra förstärkare verkar vara lättare. Inte lätt, men lättare än bra högtalare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-12-20 11:30

Max_Headroom skrev:Jag tycker det är underligt att så många DIYar högtalare, då det är så enormt svårt att få till en riktigt bra högtalare.

Det är väl just därför som folk bygger själv - för att så många köpehögtalare är så dåliga (jämfört med sitt pris)...

Laser har jag varit med och byggt ihop en (rubinlaser)... helvetes jobb att få speglarna parallella så att lasring uppstod... förstår att folk inte DIY:ar det. :lol:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-20 15:41

Max_Headroom skrev:Jag tycker det är underligt att så många DIYar högtalare, då det är så enormt svårt att få till en riktigt
bra högtalare.Att bygga en bra förstärkare verkar vara lättare. Inte lätt, men lättare än bra högtalare.

- Jo eller nja beror lite på hur man def DIY (i stort sett**) alla som bygger förstärkare utgår ju ifrån
mer eller mindre färdigbyggda halvfabrikat och/eller byggspec som sedan slaviskt åtföljs emedan en
hel del DIY-högtalarbyggare kör heelt efter eget huvud (utan några egentliga färdigheter/kunskaper
överhuvudtaget... A*lls, he he ;)) A*lltså A*´s egenkonstruerade högtalare är måhända dåliga samt
värdelösa, jämfört men andra självbyggen, med tanke på vad de kostat o vilka element som ingå o så
men dem ljuda ändå mycket bra, enligt A* lika bra som köpetalare i samma prisklass (som i jämförelse
då har färre och/eller sämre högtalarelement) dock o konstruera egen förstärkare känns för A* ungefär
lika realistiskt som att bygga egenutvecklad bil eller ett dito flygplan!

** Förutom Nagref, Morello, flint samt 2st Kineser!

Mvh A*

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-20 15:51

Har DIY:at (destroy it yourself) ett RIAA med gott resultat.
Samt gjort ett antal röktest :) Både på högtalare, filter och slutsteg som förövrigt luktar bäst. (Sämst luktar selen likriktare). Nå väl.
Har tänkt DIY:a en egen förförstärkare med många ingångar och nån enkel fjärr.
Kan nån svara på om digitalpottar är HIFI ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2004-12-20 16:08

Hej!

Enligt hifi-internet så är det Hifi! MarkL o måånga dyyra kööbeStärkare har väl även
sådant! Är det digitalt kontrollerade reläer eller hel digitala volymkretsar du menar!

Mvh A*

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-20 16:12

Audiomanikern skrev:Hej!

Enligt hifi-internet så är det Hifi! MarkL o måånga dyyra kööbeStärkare har väl även
sådant! Är det digitalt kontrollerade reläer eller hel digitala volymkretsar du menar!

Mvh A*

Det är digitala volymkretsar jag menar.
Kanske man kan koppla ihop 2 för att få fler steg (gällde en annan krets).
tittar lite i ELFA..
LM 1972/1973 funderare.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2004-12-20 23:54

En fundering jag har är att det också är få som har byggt sig dynamiska lurar...
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-21 00:06

En annan mekanisk/elektrisk sak som få bygger är ju en pickup.
I min ungdom provade vi att tejpa en nål på ett papper, funkade fint.... kanske inte hi-end men ändå.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-22 12:18

Sanny_X skrev:En annan mekanisk/elektrisk sak som få bygger är ju en pickup.
I min ungdom provade vi att tejpa en nål på ett papper, funkade fint.... kanske inte hi-end men ändå.

Har provat detta, kan banne mig inte klura ut hur jag ska få in det i mixern !!?
Spelar du något på klubbar nå mer Sanny ?
Minns att du va tidigt ute med digital gizmos i slutet på 80-talet.

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2004-12-22 15:42

Max_Headroom skrev:Jag tycker det är underligt att så många DIYar högtalare, då det är så enormt svårt att få till en riktigt bra högtalare.

Max,

Jag kan bara hålla med. Mitt eget lilla högtalarprojekt har pågått i 1,5 år nu. Och det jag hittills uppnått är att det börjar klarna (dvs allt är nästan klart) hur lådorna till den första versionen ska se ut, elementbestyckning är spikad utefter de egenskaper som satts upp, etc.

Men jag skulle vilja omformulera frågan. Jag är nyfiken på varför så många DIY:ar högtalare med (enligt min personliga åsikt) helt fel infallsvinkel. Många köper fina dyra element som de läst är bra och försöker sedan skapa något av dessa. Enligt min mening bör man sätta en en lista med egenskaper som man önskar förse högtalarna med. Detta är otroligt tidskrävande och jag kommer säkert förändra och utöka denna spec. mycket i framtiden varför jag hoppas att systemet blir tillräckligt anpassningsbart för att kunna genomföra framtida förändringar utan alltför stora ingrepp.

Först sedan man har en konstruktion i princip helt klar i huvudet anser jag att man bör välja element som passar denna. Då kommer man dock tyvärr ofta underfund med att dessa element inte finns. :)

Tack vare god hjälp ifrån vänner (stort tack till framförallt Naqref för hans stora hjälp och engegemang!) har jag dock hittat element med sådana prestanda att jag ändå har fått stor lust att slutföra projektet.

Och vad slutresultatet blir får framtiden utvisa. Men jag gissar att jag bara gjort en liten bråkdel av jobbet hittills. :)

/Erik

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2004-12-22 17:41

mike34

Jag är dessvärre inte "orginalet", bara en blek kopia. Tog nicket som en hyllning när jag skaffade hotmail, sen har det hängt kvar. Spelade på samma bokningsfirma (Diroco) som orginal-Sanny ett tag för länge sen.

Kul att Du vet vem jag menar!
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-22 18:01

Fördelen med högtalare är att det alltid låter. Nackdelen med förstärkare är att det krävs ganska djupa kunskaper för att över huvud taget få något annat än rök ur apparaten (bortsett från triviala IC-baserade prylar). Är det dessutom fråga om en högfrekvens-apparater är den utan kunskap dömd att misslyckas och apparetn fungerar mest som en konstig oscillator. Många verkar underskatta svårigheten i att konstruera bra elektronik. Uttalanden som det är "sååå lätt att göra slutsteg" etc. kommer utan undantag från personer som aldrig konstruerat mer avancerad elektronik. Man kan ju roa sig med att välja tio slutsteg på marknaden och sedan kolla hur många som uppfyller högt ställda krav. En på tio? 8O Att politikerna dessutom avvecklat elektronikundervisningen vid landets universitet bidrar såklart inte till att göra saken bättre eller lättare.

Å andra sidan, för att göra en bra högtalare krävs kunskap för att dimensionera filret. De som besitter dessa kunskaper har inte helt sällan goda kunskaper inom elektroniken av naturliga skäl. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-22 18:11

Audiomanikern skrev:Hej!

Mvh A*

Jag vill minnas att ML 32 har en diskret volymkontroll, där man implementerat halvledarswitchar i återkopplingen. Man kan se en sådan läsning som en DAC där referensspänningen helt sonika ersätts med signalen. 8) Här gäller det att välja FET:ar vars dynamiska resistans (ron) innan pinch-off är avsevärt lägre äm seriemotstånden, annsr är andratonsdistorsionen ett faktum.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-22 18:47

Morello skrev:Fördelen med högtalare är att det alltid låter. Nackdelen med förstärkare är att det krävs ganska djupa kunskaper för att över huvud taget få något annat än rök ur apparaten (bortsett från triviala IC-baserade prylar).

Det finns ju massor med scheman att utgå ifrån, eller helt enkelt planka. Även på bra konstruktioner.

Och säg så här då: En medelmåttig förstärkare har mindre förstörande inverkan än en medelmåttig högtalare. Borde vara så i alla fall tycker jag. Det finns så mycket som kan gå fel med högtalare.

Min uppfattning är också att det är lättare att lära sig att bygga bra förstärkare än bra högtalare. Inte för att det är så lätt med förstärkare, för det är det inte, utan för att det är SÅ svårt att göra bra högtalare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-22 18:52

Max_Headroom skrev:
Det finns ju massor med scheman att utgå ifrån, eller helt enkelt planka. Även på bra konstruktioner.

.

Med samma resonemang kan man påstå att det finns bra högtalre som är ännu lättare att "planka" än förstärkare. Å andra sidan var det väl inte plagiat som diskuerades här. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-22 19:07

Morello skrev:
Max_Headroom skrev:

.

Med samma resonemang kan man påstå att det finns bra högtalre som är ännu lättare att "planka" än förstärkare. Å andra sidan var det väl inte plagiat som diskuerades här. 8)

Nja, jag vet inte det jag... Dom bra högtalare jag kommer på just nu har element som inte är tillgängliga att köpa, med undantag från möjligen en tillverkare. Annars är det specialelement som gäller :(

Man kan ju använda ett schema som "insperation". Vad nu det skulle vara bra för. Och schemat blir en bra förstärkare så är det väl dumt att ändra?
Andra bra grejor med förstärkarbyggen vs högtalarbyggen är att det kan göras ganska billigt samt att man inte behöver någon verkstad att snickra i. Ganska praktiskt, alltså. Lämpligt för DIY, tycker jag.

Själv har jag troligen byggt färdigt när det gäller högtalare. Undantaget basmoduler. Det verkar inte så ***** svårt. Man slipper ju hålla på och apa sig med spridning, delningsfilter och sånt.

Edit: Jag kommer under våren att bygga mig ett slutsteg av egen konstruktion. Målet är att det ska vara bättre än rörhäcken som diskuterades flitigt här på forumet förut. Kommer inte ihåg märke eller modell, men den var dyr som tusan och distade enormt och frekvensgången såg ut som en jävla berg&dal-bana. Den fick givetvis lysade recensioner i HiFi/ljudprocessor-prsessen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-12-22 19:10

1. Scheman är skyddade av internationell och inhemsk upphovsrätt.

2. Om ingen gör något nytt, stannar utvecklingen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-22 19:16

Morello skrev:2. Om ingen gör något nytt, stannar utvecklingen.

Intressant. Behövs det någon utveckling då? Enligt mig så finns det redan idag goda förstärkare att köpa. Men dom är ganska dyra. För dyra för mig. Det som behöver utvecklas är förstärklare som ger mycket effekt, bra ljud (dvs inget "egenljud") till lägre pris än idag. Men det finns inget marknadstryck för sådana produkter, så därför kommer det inga.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-22 19:42

men det finns bra med utveckling inom högtalarvärlden tycker du?
de allra flesta tillverkare verkar ju utgå ifrån "det där är bra element det har jag hört" precis som det påpekas ovan..
högtalare byggs mest av eftersom det alltid låter. det är väldigt svårt att bygga en högtalare som inte ger ljud ifrån sig. de flesta är nog rätt nöjda med sina byggen också nästan oavsett hur bra det egentligen låter. det långa arbetet, de bra komponenterna etc gör ju att det måste vara bra eller?

förstärkare kräver mycket mer kunskap och färdighet för att få att låta. löda ICkretsar är inte lika enkelt som att löda fast kablar på högtalarelement. Förstärkeri är inte så intuitivt som högtalare heller det är inte bara element, låda och filter utan mer komplex och försöker man bygga sådant så resulterar det nog ofta i rök.
sen är det klart att om man bygger nån slags byggsats så är det ju bara lödtekniken som behövs fintrimmas. men inte bygger man förstärkare (eller annan elektronik) från scratch på samma vis som man bygger högtalare.
själv har jag byggt flera högtalare (varav några blev rätt bra) medan jag inte ens fick nagrefs förförstärkare att fungera.. :oops:

sen att bygga högtalare så dom är bra är ju en helt annan fråga men ljud det får man ju alltid.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-22 19:57

Kraniet skrev:men det finns bra med utveckling inom högtalarvärlden tycker du?

Nej, när det gäller köpe-högtalare så är potentialen till utveckling enorm. Dom flesta högtalare verkar gjorda efter en form, någons idé om hur en högtalare ska se ut. Sedan har man byggt en sådan.
Det är i alla fall min uppfattning. Om det är så vet jag förståss inte, men det verkar i alla fall så.

Bara att skapa en beskrivning på den tänkta högtalarens egenskaper är knepigt, och kräver kunsper inte bara om högtalare, utan även hur den ska fungera i den miljö där den ska placeras.
Men mitt intrycl är att dom flesta DIYare inte gör sig besväret att skapa ett mål för sin konsturktion, utan man köpar dyra element och dyra filterkomponenter, bygger en låda - klart. Inte sällan glöms det bort att elementen inte har linjär impedans, baffelkorrektion och övriga saker som "kan underlätta" möjligheterna att få fram en god konstruktion.

När det gäller förstärkare så är beskrivningen av vad som ska åstadkommas mycket enklare: Föstärk signalen. Inget annat. Enkelt att kontrollera om man gjort rätt, dvs uppfyllt dom mål man hade med konstruktionen. Även det är svårare för högtalare, särskilt för DIYare som i regel inte har några vettiga mätmöjligheter för att kontrollera att bygget faktiskt blev som det var tänkt. Oftast för att man saknar en lämplig lokal att mäta i. På sommarn kan man ju dock hålla på utomhus (tuuuut, pshhhhh, tuuuut!).

förstärkare kräver mycket mer kunskap och färdighet för att få att låta.

Ja, för att få ljud ur det ja... Men jag står fast vid min uppfattning att man som DIYare har större chans att få fram en bra förstärkare, än en bra (jag menar riktigt bra) högtalare. Om min uppfattning är korrekt eller inte vet jag inte, förståss. Jag kan bara konstatera: Bygga högtalare i toppklass är för svårt för mig. Bygga bra förstärkare ser ut att vara möjligt med mer kunskaper än jag har idag, men det kan jag ju lära mig!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-12-22 20:19

ja vi är väl olika.. jag ser då mycket större möjligheter att bygga bra högtalare än förstärkare. för mig alltså..
men det är väl bara bra.. du bygger förstärkare så bygger jag högtalare! :D

en viktig detalj är väl intresse.. jag är och har varit väldigt intresserad av ljud och akustik. högtalarintresse kom sig automatiskt från det. högtalare är mycker "hands on" och "intuitivt" på ett annat sätt. ska man säga det kort så är det väl så att jag helt enkelt är värdelös på elektronik :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-12-22 22:18

Håller med Max. Det är betydligt svårare att bygga en bra högtalare än en bra förstärkare. Anledningen till att så många tror sig bygga bra högtalare är
1) Det finns så mycket skit på marknaden (därför att det är svårt att bygga bra högtalare!). Så jämför man med skräp är det enkelt att bygga bättre.
2) Det känns enklare att bygga en mekanisk pryl. "Om 19mm mdf låter bra måste 38mm låta bättre" så att säga.

/ B

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-24 22:43

Sanny_X skrev:mike34

Jag är dessvärre inte "orginalet", bara en blek kopia. Tog nicket som en hyllning när jag skaffade hotmail, sen har det hängt kvar. Spelade på samma bokningsfirma (Diroco) som orginal-Sanny ett tag för länge sen.

Kul att Du vet vem jag menar!

Jaha ok jag förstår, men då är ju du gammal discjokke iallafall.
Då har vi nått gemensamt. Pinsammt att behöva erkänna att det mesta av (HIFI) utrustningen hemma är rester efter den eran, hrmm.
Inte så mycke finlir, man måste ju sammtidigt erkänna att NNords lilla bygge är mer i stil med vad man har vant sig vid.

(Nej tillbaks till gröten)-

Återgå till DIY-forum