Kraniet skrev:men det finns bra med utveckling inom högtalarvärlden tycker du?
Nej, när det gäller köpe-högtalare så är potentialen till utveckling enorm. Dom flesta högtalare verkar gjorda efter en form, någons idé om hur en högtalare ska se ut. Sedan har man byggt en sådan.
Det är i alla fall min uppfattning. Om det är så vet jag förståss inte, men det verkar i alla fall så.
Bara att skapa en beskrivning på den tänkta högtalarens egenskaper är knepigt, och kräver kunsper inte bara om högtalare, utan även hur den ska fungera i den miljö där den ska placeras.
Men mitt intrycl är att dom flesta DIYare inte gör sig besväret att skapa ett mål för sin konsturktion, utan man köpar dyra element och dyra filterkomponenter, bygger en låda - klart. Inte sällan glöms det bort att elementen inte har linjär impedans, baffelkorrektion och övriga saker som "kan underlätta" möjligheterna att få fram en god konstruktion.
När det gäller förstärkare så är beskrivningen av vad som ska åstadkommas mycket enklare: Föstärk signalen. Inget annat. Enkelt att kontrollera om man gjort rätt, dvs uppfyllt dom mål man hade med konstruktionen. Även det är svårare för högtalare, särskilt för DIYare som i regel inte har några vettiga mätmöjligheter för att kontrollera att bygget faktiskt blev som det var tänkt. Oftast för att man saknar en lämplig lokal att mäta i. På sommarn kan man ju dock hålla på utomhus (tuuuut, pshhhhh, tuuuut!).
förstärkare kräver mycket mer kunskap och färdighet för att få att låta.
Ja, för att få ljud ur det ja... Men jag står fast vid min uppfattning att man som DIYare har större chans att få fram en bra förstärkare, än en bra (jag menar riktigt bra) högtalare. Om min uppfattning är korrekt eller inte vet jag inte, förståss. Jag kan bara konstatera: Bygga högtalare i toppklass är för svårt för mig. Bygga bra förstärkare ser ut att vara möjligt med mer kunskaper än jag har idag, men det kan jag ju lära mig!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!