Byggrepotage, TL från spån till färdigt resultat

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
smile

Byggrepotage, TL från spån till färdigt resultat

Inläggav smile » 2011-10-08 18:38

Jag började som vanligt för väldigt länge sedan att planera ett nytt högtalarprojekt, För mig tar det väldigt långt tid
mellan planering, handling och ett färdigt resultat.
Men nu har jag faktiskt kommit hit, till det färdiga resultatet alltså.

Vi börjar med lite bilder.

Först en liten hög med spån.
Bild

Några bitar behöver borras.
Bild

Lite lim och plugg skall dit.
Bild
Bild

Vissa bitar fuskas ihop med skruv.
Bild

Av det så blir det lite konstiga vinklar
Bild

Jag vet inte om det gör någon större skillnad, men jag har ju en överhandsfräs, och en fin sommardag så var jag ute hos föräldrarnas
hus och passade på att göra lite fräsjobb, så alla hörn frästes av så att de fick en lite rundare form, jag tänkte att det i alla
fall inte kan vara av ondo.
Bild

Därefter limmas och skruvas bitarna på en större skiva.
Bild

Fram och baksida, även några stag limmas fast.
Bild

Därefter häftar jag dit lite dämpmaterial.
Bild

Nu ställde jag in hela rasket för kvällen, men mitt i natten vaknade jag av konstiga ljud, det var en liten varelse som stod
och mekade i lådan!
Bild

Jaha... det var filtersmurfen som kommit för att montera in filtret!
Bild
Bild

Sådär, klart, internkablaget får du skruva dit själv!
Bild

Ok, bäst att klämma lite internkablage då. en liten mus kom och tittade på.
Bild

Så, klart med terminering till högtalarterminalerna.
Bild

Till elementet valde jag att köra vanliga tvinnade 2,5mm2 kablar, mellan filter och terminaler är det 4mm2
Bild

därefter skulle nästa sida limmas dit.
Bild

Tanken ifrån början var att detta skulle bli ett rätt seriöst bygge och jag hade tänkt att försänka elementet med överhandsfräsen.
Tyvärr kom verkligheten ifatt mig och jag insåg att jag inte kunde köra med överhandsfräsen i lägenheten, så jag fick nöja mig
med att ta upp elementhålet på ett gammalt hederligt vis, kanske kan jag försänka elementet i ett senare skede när mera tid och
plats finns,
Bild
Bild
Bild

Och sedan jämnade jag till lite kanter och ojämnheter med kniven.
Bild

Hål för elementets skruvar togs upp på samma gång.
Bild

För att skruva fast elementet stadigt så använder jag såna här, blindnits muttrar i stål, det tar inte lika stor plats som
islagsmuttrar.
Bild

Efter detta så rollade jag front, baksida och ovansida med skumgummi roller och sidenmatt svart färg, men där glömde jag
fota, resultatet kommer ändå at synas senare.

På sidorna hade jag tänkt limma dit två ekskivor, men för att dessa skulle bli lite roligare att titta på så oljades de in lite förs.
Här syns skillnaden ifrån obehandlad till behandlad skiva.
Bild

Och här är båda inoljade, badkaret är en utmärkt plats för oljning och torkning.
Bild

Ekbitarna limmades fast och resultatet ser ut såhär, den slarvige snickaren har glömt både verktyg framme och material i lådan.
Bild

Elementen monterades, med svarta insexsskruvar.
Bild

Efter som att jag har två små barn så ville jag ha någon slags skydd för elementena, lösningen fick bli en svart tygfront över hela baffeln

Några kvartsstavar sågades till.
Bild

Limmades ihop.
Bild

Och därefter kläddes de med svart fronttyg ifrån biltema som häftades på, på bilden syns även några runda neodymmagneter som ska hjälpa till att hålla fronten på platts.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Här står båda på platts, först några bilder utan fronter och sedan med.
Bild
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild

Konstruktören heter Ingvar Ahlberg.
Modellen heter TLX och finns även den presenterad i några trådar på andra forum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... hTerms=TLX
http://sweetspotforum.forum24.se/sweets ... t1142.html

Elementet som sitter i heter Beyma 8BX och är en koaxial.

Ljudmässigt då?
Jag har tyvärr inte hunnit med någon seriös lyssning, så jag ska inte uttala mig än, men på den låga nivå när jag har testat dem så låter diskanten
väldigt detaljerat, dock saknas basen, men jag misstänker att den behöver lite inspelning innan det släpper ordentligt, jag får återkomma med resultat!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-08 20:09

schysst inlägg med mycket humor, sånt mår jag bra av! keep up the good work!
Bikinitider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-08 20:10

Högtalarna ser fina ut med trä på sidorna :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2011-10-08 20:21

Snygga elementskydd också! Fin rundning där med kvartsstaven. :)

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-10-08 20:27

Ja, verkligen tjusigt!
Tygfronterna blev riktigt bra, de också :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-08 20:58

snyggt jobbat. vad är det för element du använt?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-10-08 21:05

tack för de fina kommentarerna!

Elementet heter 8BX och är tillverkade av Beyma

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-08 21:42

Dricks det mycket Irish Coffee? :P
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-10-08 22:01

Fjonkalicious skrev:Dricks det mycket Irish Coffee? :P

Ja det går åt en sån där Jameson i veckan 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-10-09 00:36

angående frontramen, skulle en mjukare form, användning av typ halvstav istället, göra en lite mildare påverkan på tonkurvan, vad tror ni?
Bikinitider

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2011-10-09 07:13

Fjonkalicious skrev:Dricks det mycket Irish Coffee? :P

Inte så mycket som jag skulle önska :twisted:

Tanken ifrån början var att försänka elementet, fasa av sidorna och toppen av lådan, samt att ha en annan lösning på elementskyddet.

Tyvärr så insåg jag att man inte kan köra med överhandsfräsen i en lägenhet där barn ligger och sover, så jag prioriterade att få lådorna färdigt istället för att lägga den sista touchen, kanske blir det verklighet nästa sommar då jag kan vara ute.

Men att använda halvstavar är en sak som jag enkelt kan göra så det hör jag gärna era tankar om!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-10-09 09:22

Tack för härligt reportage! :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-10-09 12:31

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2011-10-22 02:22

Jag hoppas och tror att basen blir bättre efter några veckors inspelande. Men undrar om filtret från "filtersmurfen" behöver bli lite större för att boosta basen lite.
Jag tänker speciellt på spolen. Det går ju att sätta en till lite biffigare spole parallellt med den lille plus ett motstånd.

Kan inte mycket om den aktuella basen men den kan behöva ett sugfilter om tex röster låter skrikiga.

Intressant veckning. Varifrån kommer konstruktionen? Är det en Daline med en kavitet för basen innan själva ljudledningen tar vid?

Återkom gärna med updates! :)

PS. Jag glömde att läsa länken. Det är alltså ett kit från H.A.D. Då är filtret nog färdigt och svårt för dig att modda.

DS
Sen var det det där med kabelskorna. Att löda är att föredra enligt min enkla mening men många tillverkare använder kabelskor på terminalerna för att det ska vara lättare att byta basar. Många kommersiella högtalare låter bra så det spelar nog inte så stor roll.
Let forever be

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Byggrepotage, TL från spån till färdigt resultat

Inläggav aisopos » 2012-01-24 13:50

smile skrev:...
Ljudmässigt då?
Jag har tyvärr inte hunnit med någon seriös lyssning, så jag ska inte uttala mig än, men på den låga nivå när jag har testat dem så låter diskanten
väldigt detaljerat, dock saknas basen, men jag misstänker att den behöver lite inspelning innan det släpper ordentligt, jag får återkomma med resultat!

Börjar alltså vara dags att återkomma ... :D

Har basen lossnat lite nu?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-24 15:20

smile skrev:Men att använda halvstavar är en sak som jag enkelt kan göra så det hör jag gärna era tankar om!

En halvstav skickar ut en reflektion i rummet. Jag tror det blir bättre att klä insidan av listen du har med filt eller skumplast med öppna celler.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-02-17 09:25

Hej och hallå.
Jag hör ljudet nästan ända hit, men kan inte bedöma ljudkvaliteén ... :)

Hur lirar det nu?

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-02-20 23:25

Du borde väl nästan höra dem, men dessvärre så dröjer det alldeles för långt mellan gångerna jag spelar på dem :(

I ärlighetens namn så har jag fått lägga HiFi:n lite på hyllan, Jobb, hus och familj har fått gått i första hand.

Dock så lirade jag lite på dem i samband med att jag ordnade nya rör-monoblock till mina subbar.... nu måste jag bygga nya subbar :twisted:
Sen måste jag färdigställa mina andra rörsteg för att få ett komplett rörsystem...

planer finns, tid är det sämre med :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-02-28 11:17

smile skrev:I ärlighetens namn så har jag fått lägga HiFi:n lite på hyllan, Jobb, hus och familj har fått gått i första hand.

Du, jag känner igen det där. :?

Dock så lirade jag lite på dem i samband med att jag ordnade nya rör-monoblock till mina subbar....

Jag hörde fortfarande inget utlåtande om ljudet ... :D

Kanske inget du vill prata om ... *hehe*

Du, jag håller på och beställer 3 st kretskort till mic-förstärkare. Passande till audiomätsystem. Panasonic.mickar har jag redan.
Jag, bibl (Som spelade tangband på dina block) ska ha mätsystem. Det tredje tänkte jag till dig. Men det är inget bråttom, vi kan ta det vilket år som helst.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2012-02-29 15:42

Ljudet är det säkerligen inget fel på, dock vågar jag inte uttala mig ännu då jag inte har haft tillräckligt mycket speltid för att få dem riktigt inspelade ännu.

Så jag tror att en recention i nuläget skulle vara missvisande :)

Ett mätsystem har jag alltid velat haft, men aldrig kommit till skott med, så det är faktiskt rätt intressant, håll mig uppdaterad!

Återgå till DIY-forum