NattlordenSoft Reflector (large pics)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

NattlordenSoft Reflector (large pics)

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 14:09

I en annan tråd så lade Adzer upp bl.a. denna bilden:
Bild
som visar ett snyggt sätt att få fram reflexer på ett åskådligt sätt.

Fick för mig att det där skulle man skriva en liten applikation för, och även om jag inte är framme vid det stadiet i skrivande stund, så finns där viss funktionalitet i
programmet för uträknande av t-kvot som kanske kan vara av intresse.
Plus att feedback aldrig är dumt.
Notera att det är avsett att vara litet, enkelt och simplistiskt, så blinkande grafik och avsaknad på stopp när skärm inte räcker till o.dyl. är inte av någon
större betydelse.

Ett inte så litet screenshot från dagens version (nedskalning tar bort linjer!):
Bild

Teaserversionen och kommande revisioner här på min mjukvarusida.
Senast redigerad av Nattlorden 2011-11-04 10:45, redigerad totalt 1 gång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-10-13 14:46

"Gillar!" :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-10-13 15:06

Kef simulerade och återskapade upp till tredje reflexen i alla väggytor syntetiskt i döddämpat rum med 36 högtalare i sin stora studie vilket Andrew berättar om i sin intervju här:

Andrew Jones intervju - Ultraaudio

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 15:16

Så långt hade jag inte tänkt dra det.... :lol:

Jocke: tack. :)

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-10-13 15:23

Man får inte upp hela programmet i maximerat läge. Eftersom det är så stort fungerar det inte tillfredsställande med min laptop, något att tänka på då jag tror laptops ofta används vid ljudnörderier!

Bra att hålla det så enkelt som möjligt!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 15:27

Mikael.J skrev:Man får inte upp hela programmet i maximerat läge. Eftersom det är så stort fungerar det inte tillfredsställande med min laptop, något att tänka på då jag tror laptops ofta används vid ljudnörderier!

Jag förutsatte att alla nuförtiden kör minst 1920x1200. Programmet håller fix storlek så jag slipper hantera omskalningar (1400x900). Det kommer inte att bli värst användbart i mindre storlek än så när vi kommer in på reflektionerna och det skall få plats tre rum på höjden...

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2011-10-13 15:36

Nattlorden skrev:
Mikael.J skrev:Man får inte upp hela programmet i maximerat läge. Eftersom det är så stort fungerar det inte tillfredsställande med min laptop, något att tänka på då jag tror laptops ofta används vid ljudnörderier!

Jag förutsatte att alla nuförtiden kör minst 1920x1200. Programmet håller fix storlek så jag slipper hantera omskalningar (1400x900). Det kommer inte att bli värst användbart i mindre storlek än så när vi kommer in på reflektionerna och det skall få plats tre rum på höjden...

Oj min laptop kanske börjar bli gammal, jag kan som max använda 1280x800. Men då är det något du tänkt på iaf! Bra bra

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-10-13 16:00

Nattlorden skrev:Jag förutsatte att alla nuförtiden kör minst 1920x1200. Programmet håller fix storlek så jag slipper hantera omskalningar (1400x900). Det kommer inte att bli värst användbart i mindre storlek än så när vi kommer in på reflektionerna och det skall få plats tre rum på höjden...

Att kanske de flesta kör den storleken betyder inte att man vill köra fullskärm på sina program. Men det beror givetvis på vad för typ av program det är och om man behöver köra något annat parallellt.

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 16:09

Bill50x skrev:Att kanske de flesta kör den storleken betyder inte att man vill köra fullskärm på sina program. Men det beror givetvis på vad för typ av program det är och om man behöver köra något annat parallellt.

Alltså... det går inte att köra i fullskärm. Det är 1400x900 oavsett vad du klickar på eller drar i. Så om man har vad jag räknade som normal upplösning, så har man plats att läsa en notepad med sina mått i eller så sidanom. Skala om programmet är en sådan där onödig feature som kan implementeras senare, göra det nu snor bara tid och ork från det väsentliga.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-10-13 16:42

Kanon skall testas :)

Vad gäller upplösningen så håller jag med. 1920x1080 är ju tom litet imo ^^

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-13 21:47

Dubbelbuffring var lättare att fixa än jag hoppats, så blinkandet är borta nu... Håller på att ändra lite i hur optionerna och logiken funkar... och så skall jag göra ovridbara högtalare som första skott på att få måttsättningen på dem att fungera... så det blir nog en ny revision imorgon. Fler idéer dyker upp hela tiden, så det blir fler användbara saker på set-up sidan ... stay tuned...

Reflektionsfönstret tar lite längre tid, har inte bestämt mig för datarepresentationen behind the scenes. Blir nog en påbörjad implementation för att testa andra saker för att senare skrivas om, misstänker jag... man är ju hialös på att få se det man tänkt sig verkligen hända...

Som gammal ANSI-C hacker som haft en downperiod under C++ eran, så måste jag säga att C# och M$'s två senaste Studioversioner verkligen varit ett kul lyft.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-14 09:53

version 0.03 'uppladdad'

Användarvisningsbild
Nadden

Inläggav Nadden » 2011-10-14 19:31

Kul och användbart, ser fram emot färdigt program!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-14 20:17

Ett par versioner senare...

Nu kan ni ladda in en bild som backdrop på rummet. Kan vara bra om ni redan har en ritning eller sketchupbild uppifrån eller så...
Eller bara gillar att se på Pamela Anderson i Barb wire-utstyrsel medans ni labbar...

Bild
Samtliga linjetyper går nu att välja egen färg på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-14 20:35

Nadden skrev:Kul och användbart, ser fram emot färdigt program!

Inte många poleringar till innan det är väl fungerande som hjälpmedel för högtalarplacering. En bi-effekt som växt fram - det var inte avsett så från första början.

No more manuella T-kvots eller vinkelräkningar. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-10-14 20:45

Va sjutton handlar det här om, motorcyklar?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 11:16

Ny version som räknar fram var on-axis fokus ligger relativt lyssnaren. Det i sig medförde att det var uppenbart att vinkelinställningen behövde få sig en decimal också, annars blev det enkelt decimeterhopp på fokuspunkten.

Det enda jag f.n. kan se av intresse på setupsidan är att få en feedback på hur man skall ställa högtalarna för en viss invinkling och jag tänkte mig att avstånd från båda bakhörnen till bakvägg vore vettig information... så kan man vinkla högtalarna rätt med två enkla praktiska mätningar. Högst troligen detta jag koncentrerar mig på till nästa release.

Någon som har något ytterligare önskemål?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-10-18 16:14

Kan det vara käckt med dubbla lyssningsplatser? Finns ju en del som har soffor och en del har 2 fåtöljer.
Sen att man kan printa alla linjer i full skala så att man kan lägga ut dom på golvet är kanske aningen onödigt? :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 16:20

Harryup skrev:Kan det vara käckt med dubbla lyssningsplatser? Finns ju en del som har soffor och en del har 2 fåtöljer.
Sen att man kan printa alla linjer i full skala så att man kan lägga ut dom på golvet är kanske aningen onödigt? :-)

Behöver du det på setup-sidan? Eller är det bara när vi kommer fram till att testa reflektioner som det blir intressant?

Högtalarna kan ju bara riktas åt ett håll... men om du nyttjar möjligheten med bild som bakgrund går det ju att då välja en 'virtuell' lyssningsposition mitt mellan två fåtöljer.

Det senare tror jag sorteras underst i högen, strax under att 3D-printa ett helt lyssningsrum. :mrgreen:
Senast redigerad av Nattlorden 2011-10-18 19:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 16:31

Om det inte förståtts... om man har en teckning på rummet som denna jag stulit från nätet, roterat och beskurit:
Bild

så kan man lägga den som bakgrund och sedan jobba fram en högtalarplacering:
Bild

Här har jag bytt färg på högtalarna till något röd-rosa dessutom.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-10-18 17:05

Nattlorden, spännande detta. Vad tror du om en sidovy där man kan kolla takreflex och golvreflex?

Om man nu ändå gör ett program för detta, så skulle en sidofunktion kunna vara (kanske lite rörigt) eller t.ex. en flik där de beräknade noderna i rummet är. Programmet har ju redan BxL och behöver bara D. Förutsatt att det inte finns öppningar såklart.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-18 17:13

-Det här är jättekul!

Plottar du upp rumsellipsen med om man anger måtten pårummet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 19:09

Fjonkalicious skrev:Nattlorden, spännande detta. Vad tror du om en sidovy där man kan kolla takreflex och golvreflex?

Är planerat det med, men jag börjar med två dimensioner för det är det jag är mest intresserad av.

Om man nu ändå gör ett program för detta, så skulle en sidofunktion kunna vara (kanske lite rörigt) eller t.ex. en flik där de beräknade noderna i rummet är. Programmet har ju redan BxL och behöver bara D. Förutsatt att det inte finns öppningar såklart.

Ja, det är väl det sista som lite grand förtar vitsen av det... Hur många rum skulle det vara relevant för?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 19:18

schmutziger skrev:-Det här är jättekul!

Plottar du upp rumsellipsen med om man anger måtten pårummet?

:D

Måtten på rummet är nödvändig indata för att det skall bli något alls, har du inte provkört? :wink:

Skulle jag kunna göra. Frågan är väl bara om det inte är lite väl tumregelmässigt, för hur många kan berätta hur stor den skall vara? Me visst kan jag lägga en inmatningsbox för det med 0,8 som default. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-18 19:33

Miniuppdatering i senaste revisionen som visar avstånden från högtalarbakhörnen till väggen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-19 10:14

schmutziger skrev:Plottar du upp rumsellipsen med om man anger måtten pårummet?

Fixat. Så här kan det bli med lite pysslande:
Bild
'by the book' 8)

På andra ledden verkar det inte så lönt att försöka ställa på den, möjligen dipoler (om de nu de också får/bör/kan placeras på den).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-19 19:13

Ny version. Fixat en lite reflektion även på setup-sidan.... fast mer som en liten tungvätare, för den går på "fel håll".

Går vidare till nästasida nu, men det går inte att göra något... och kanske ändrar den sig när jag provar min idé själv...

Lade på en liten splashscreen också, så jag gick upp till v.0.10 för att fira tillfället. :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-10-19 20:30

Najs!
Kan ju vara kul att se var man kan "börja"! :)
Se till att komma upp i v1.1 nu!

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-10-20 08:20

ser väldigt bra ut så långt. och väldigt användbart.
jag tänker mig att nåt slags koordinatsystem för reflexerna skulle man vilja ha så man vet var i rummet reflexen sker?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-10-20 08:34

Kraniet skrev:ser väldigt bra ut så långt. och väldigt användbart.
jag tänker mig att nåt slags koordinatsystem för reflexerna skulle man vilja ha så man vet var i rummet reflexen sker?

:D

Japp, det hade jag tänkt försöka få till på reflexsidan. Det som är gjort än enbart avsett för att sätta upp rummet.

Sen om det blir koordinatsystem eller en lista med mått det vet jag inte än, får se vad som känns lämpligast och enklast när jag börjar alfatesta själv.

Nästa

Återgå till DIY-forum