Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:"Problemet med vardagsrummet är att det hänger ihop med matrummet"
Låter inte som ni planerar husbygge i så fall, låter som planerandet är klart...
Planerar man fortfarande, så är det ju bara till att ändra ritningen om där är något problem...
RogerGustavsson skrev:Undvik öppen planslösning! Det skapar flera problem, inte bara för välljud utan även på det sociala planet. Det är inte så roligt att ha flera aktiviteter i samma utrymme. Det är väldigt störande. De flesta har ett behov av avskildhet då och då.
Rundberg skrev:Om vi ska märka ord så är det faktiskt så att vi just nu planerar bygget av huset. Planerna för huset är klara och det finns andra hänsyn än enbart ljudmässiga som har lett till att vardagsrum och matsal hänger ihop. Problemet är i samband med placering av bakkanaler, inte estetiskt i funktionsmässigt i övrigt.
Några tankar i övrigt?
Nattlorden skrev:Rundberg skrev:Om vi ska märka ord så är det faktiskt så att vi just nu planerar bygget av huset. Planerna för huset är klara och det finns andra hänsyn än enbart ljudmässiga som har lett till att vardagsrum och matsal hänger ihop. Problemet är i samband med placering av bakkanaler, inte estetiskt i funktionsmässigt i övrigt.
Några tankar i övrigt?
Det var inte ordmärkande, det var ett sätt att få ett tydligt svar på vilka tankar som var lämpliga att komma med.
Mycket diskret hembiolösning med bra prestanda i ett nytt hus borde ha planerats från start, så som den existerande planen låter utan att ha sett ritning så känns det i princip omöjligt. IB-baslösning, är det möjligt?
I kök/matrum låter ägg passande.
Rundberg skrev:En IB skulle i så fall spela ut i antingen hallen eller vårt sovrum, jag ser det som svårsålt i bägge fallen
Nattlorden skrev:Rundberg skrev:En IB skulle i så fall spela ut i antingen hallen eller vårt sovrum, jag ser det som svårsålt i bägge fallen
Finns kanske fler dimensioner, hur ser det ut uppåt och nedåt?
Rundberg skrev:De där ser coola ut, men hur låter de?
Kraniet skrev:problemet kvarstår ju dock. de kommer ju hänga på platser där människor kommer vilja gå..
phon skrev:Nattlorden skrev:... går att gömma en traditionell liten högtalaren inne i en tygklätt klot.
En Ino A2 i en rispapperslampa?
phon skrev:Nattlorden skrev:... går att gömma en traditionell liten högtalaren inne i en tygklätt klot.
En Ino A2 i en rispapperslampa?
KarlXII skrev:Det var då ett jävla gnäll å de runda högtalarna.![]()
Jag har inte hört dem själv så...
De här har jag hört dock. Och de låter oväntat bra.
Nej, inte datorerna. Nej, inte strösslet till höger.
Dessa:
De sitter där inmonterade i väggen, sen överspacklade och målade.
Skulle tro att det är svårt att hitta något mer diskret.
Rundberg skrev:
Nu börjar vi snacka! Här talar vi om WAF som går mot oändlighet
När du säger att de låter oväntat bra är det jämfört med en vanlig vägg eller en vanlig högtalare?
KarlXII skrev:Rundberg skrev:
Nu börjar vi snacka! Här talar vi om WAF som går mot oändlighet
När du säger att de låter oväntat bra är det jämfört med en vanlig vägg eller en vanlig högtalare?
Svårt att säga.
Man blir haksläppspaffad helt enkelt. Det är svårt att ta in att det kan låta så klart som det gör.
Med lite stöd för basen låter det helt okej. Som lounge eller bakkanaler duger det för de flesta skulle jag tro men naturligtvis inte till finlyssning.