Helmholtz basabsorbent samt lite mätfrågor

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kniffarn_

Helmholtz basabsorbent samt lite mätfrågor

Inläggav kniffarn_ » 2011-11-10 21:33

Tjena!
JAg sitter och skall göra mitt PA arbete i 3:an på gymnasiet. Jag har planerat att göra ett lyssningsrum.
Ett problem jag stött på är hur dimensionerar man en helmholtz absorbent till storleken?
Alltså hur stor absorbent behövs? måste man mäta sig fram till några siffror i dB? Hur lång efterklang man har vid rumsnoden?

En annan fråga jag har, hur bör man bära sig åt när man ska mäta upp ett rums akustiska förmågor?
Har mätutrustning sedan tidigare.

Vh Tim

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Helmholtz basabsorbent samt lite mätfrågor

Inläggav Naqref » 2011-11-11 11:40

kniffarn_ skrev:Tjena!
JAg sitter och skall göra mitt PA arbete i 3:an på gymnasiet. Jag har planerat att göra ett lyssningsrum.
1. Ett problem jag stött på är hur dimensionerar man en helmholtz absorbent till storleken?
Alltså hur stor absorbent behövs?
2. måste man mäta sig fram till några siffror i dB?
3. Hur lång efterklang man har vid rumsnoden?

4. En annan fråga jag har, hur bör man bära sig åt när man ska mäta upp ett rums akustiska förmågor?
Har mätutrustning sedan tidigare.

Vh Tim

Hej,

1. Har man koll på alla delar av hur ett basreflexsystem ser ut och kan beräkna alla dessa så använder man samma uppbyggnad i ekvationerna för att beräkna ekvivalent absorbtionsarea. Det är inget komplicerat i princip men vissa siffror man behöver kan behövas mätas upp. Dimensioneringen blir därför delvis en fråga om tumregler och handpåläggning.

2. Det är det rimligaste att göra. Det finns några olika varianter för att göra det på men den traditionella metoden är att man använder ett ljudhårt rum och mäter skillnaderna i efterklangstid och använder Sabines formel för uträkning i hur mycket i ekvivalent absorbtionsarea det motsvarar. Ett problem är att EKTn är bara är relevant ovanför Schröders gränsfrekvens och den ligger normalt högre än den frekvens för vad man önskar att absorbenterna är tänkta att arbeta.

3. Det där är ett oegentligt synsätt. EKTn är ett statistiskt begrepp och går inte att applicera på enskilda resonanser. Och enligt Schrödingers gränsfrekvens så går inte EKT att använda vid de frekvenser man vill bekämpa resonanserna. Över denna frekvens blir vad man kallar nodtätheten så hög att man inte kan bekämpa enskilda resonanser.

4. Två gångbara sätt är att mäta EKT för högre frekvenser och mäta frekvensgång hörn-hörn för lägre frekvenser. Då får man siffror på efterklangstiden och man kan se tydligast enskilda resonanser för lägre frekvenser. Svante har två gångbara program för detta. Tombstone och timedec. Se www.tolvan.com

Lycka till!
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
kniffarn_

Re: Helmholtz basabsorbent samt lite mätfrågor

Inläggav kniffarn_ » 2011-11-14 22:45

Naqref skrev:
Hej,

1. Har man koll på alla delar av hur ett basreflexsystem ser ut och kan beräkna alla dessa så använder man samma uppbyggnad i ekvationerna för att beräkna ekvivalent absorbtionsarea. Det är inget komplicerat i princip men vissa siffror man behöver kan behövas mätas upp. Dimensioneringen blir därför delvis en fråga om tumregler och handpåläggning.

Här tror jag inte min kunskap är så väl, jag är endast van vid att simulera fram lite för mitt egna höga nöjes skull.
Vet dock inte hur man kan räkna på det manuellt så att säga :)

2. Det är det rimligaste att göra. Det finns några olika varianter för att göra det på men den traditionella metoden är att man använder ett ljudhårt rum och mäter skillnaderna i efterklangstid och använder Sabines formel för uträkning i hur mycket i ekvivalent absorbtionsarea det motsvarar. Ett problem är att EKTn är bara är relevant ovanför Schröders gränsfrekvens och den ligger normalt högre än den frekvens för vad man önskar att absorbenterna är tänkta att arbeta.

De rum jag har planerat att göra mitt lyssningsrum i är snart uppreglat och gipsat osv. Är det då dags att göra mätningen?
skillnaderna i efterklang, hur menar du då?
De frekvenser jag vill komma åt, dvs de första stående vågorna kommer teoretiskt att ligga på ~41 Hz samt ~62 Hz vilket bör ligga under Schröders gränsfrekvens om jag inte läst fel :oops:

4. Två gångbara sätt är att mäta EKT för högre frekvenser och mäta frekvensgång hörn-hörn för lägre frekvenser. Då får man siffror på efterklangstiden och man kan se tydligast enskilda resonanser för lägre frekvenser. Svante har två gångbara program för detta. Tombstone och timedec. Se www.tolvan.com

Lycka till!

Bör man utföra enskilda RT60 tester för tex 1000 hz, 5000 hz 15000 hz osv eller kan man göra en fuling mha ett vattenfallsdiagram från tex roomEQ wizard?
Vilket/vilka av detta fall är OK för att mata de elaka rumsresonanserna?
Bild

Ursäkta om det blir många frågor, men viljan på kunskap verkar aldrig ta slut.. :)

Återgå till DIY-forum