Vore ett sånt här program intressant?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-29 00:55

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2004-12-29 01:06

Nääää. Det verkar dåligt. Lägg ned! :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-29 01:09

OK.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-29 01:10

Tja, vad gör det för något? Kan man få ut mått på alla snitten av röret?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-29 01:16

Max_Headroom skrev:Tja, vad gör det för något? Kan man få ut mått på alla snitten av röret?

Alltså, tanken är att det ska beräkna en ekvivalent längd för portar med konstiga profiler. På bilden är det ett rör med midja, som är 380 mm långt. Profilen kan vara godtycklig. Ekvivalent längd för ett cylindriskt rör med radien 50 mm är 592,5 mm. De måtten kan man mata in i ett annat simuleringsprogram för att se hur tonkurvan etc blir. Som bonus får man dessutom se var pipresonanserna hamnar.

Jag har inte sett några prog som låter en labba med olika rörprofiler.

Detta är på ett tidigt stadium, jag tänkte bara kolla om det finns nåt intresse för det.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2004-12-29 02:03

Svante skrev:
Max_Headroom skrev:Tja, vad gör det för något? Kan man få ut mått på alla snitten av röret?

Alltså, tanken är att det ska beräkna en ekvivalent längd för portar med konstiga profiler. På bilden är det ett rör med midja, som är 380 mm långt. Profilen kan vara godtycklig. Ekvivalent längd för ett cylindriskt rör med radien 50 mm är 592,5 mm. De måtten kan man mata in i ett annat simuleringsprogram för att se hur tonkurvan etc blir. Som bonus får man dessutom se var pipresonanserna hamnar.

Detta är på ett tidigt stadium, jag tänkte bara kolla om det finns nåt intresse för det.

alltid kul med nya program :wink:

Maarten

Inläggav Maarten » 2004-12-29 10:11

självklart finns intresse Svante!

Fast jag väntar på ett elementdesignprogram baserat på modellen i MoLt! (och gärna lite till...) :wink: :D
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-29 11:09

Svante skrev:

Precis vad jag behöver. Går det att använda nu?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-29 11:55

Max_Headroom skrev:
Precis vad jag behöver. Går det att använda nu?

Mja, det du ser på bilden tror jag är riktigt. Än så länge är det bara cylindriska rör och det går inte att spara rördesigen etc etc. Och så är resultaten inte testade. Vill du prova? Det vore förstås kul för mig att se om det stämmer också.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-29 12:14

Jag har tyvärr inte möjlighet att bygga fysiska modller och testa med, inte just nu i alla fall. Men till våren tänkta jag bygga basmoduler, och då skulle ett sånt här program vara bra att ha. Bland annat för att kunna testa olika former på slitsar, alltås rektangulära portar.

När jag byggde högtalare senast så visade det sig att den beräknade resonansfrekvensen skillde sig kraftigt från den uppmätta (uppmätt 27Hz mot beräknade 35). Jag använde LspCAD och ett excelmacro (unibox?) för beräkningarna. Båda gav nästan samma längd på röret. Så något saknas uppebarligen i dom modeller som används för beräkninagrna. Dessutom är det ju inte säkert att jag har mätt rätt... Men du borde väl ha goda möjligheter att mäta (korrekt) på jobbet? Kan du inte få betalt för att bygga en låda och prova där?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-29 12:25

OK, då pular jag en stund till innan jag släpper nåt. Att mäta fh är ganska enkelt, man gör det bäst via den elektriska impedansen. Cylindriska rör brukar gå ganska bra att beräkna, för en bafflad kolv finns det ju fina uttryck som man kan använda. Jag är lite mer osäker på slitsar eftersom de har en medsvängande massa som är lite knepigare att beräkna.

Hur såg din port ut (den som skiljde så mycket mot programmen). Var det ett cylindriskt rör i en baffel, eller var det nåt mer exotiskt?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-29 12:28

Svante skrev:Hur såg din port ut (den som skiljde så mycket mot programmen). Var det ett cylindriskt rör i en baffel, eller var det nåt mer exotiskt?

Cylindriskt rör i baffel, dock obafflat och raka kanter inne i lådan, alltså olika akustisk impedans i olika ändar av röret. Det kan ha varit orsaken kanske?

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2004-12-29 12:58

Tjenare Svante!
Vad bygger du dina eminenta program i för språk?

Kan det där programmet dessutom simulera krökta rör och påvisa vilka förluster det blir så skulle det ju vasra helt kungligt då många går mot mindre och mindre låda med längre och längre rör för att kunna kompensera för alla småbasar med extrem motor och slaglängd :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-29 13:02

Max_Headroom skrev:
Svante skrev:Hur såg din port ut (den som skiljde så mycket mot programmen). Var det ett cylindriskt rör i en baffel, eller var det nåt mer exotiskt?

Cylindriskt rör i baffel, dock obafflat och raka kanter inne i lådan, alltså olika akustisk impedans i olika ändar av röret. Det kan ha varit orsaken kanske?

Verkar konstigt, var röret väldigt kort? En faktor 35/27 gör att ditt rör måste ha varit 1,68 gånger så långt som datormodellerna trodde. Mynnade det väldigt nära en bakvägg eller nåt, så att det blev trångt för luften att passera? Om du hade mycket dämpmaterial i lådan kan den ha varit akustiskt större än den verkliga volymen pga isotermisering (men inte 1,68 ggr större, dock).

Har du de fysiska dimensionerna på lådan och röret så kan jag provräkna om du vill.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-29 13:04

lazyworm skrev:Tjenare Svante!
Vad bygger du dina eminenta program i för språk?

Kan det där programmet dessutom simulera krökta rör och påvisa vilka förluster det blir så skulle det ju vasra helt kungligt då många går mot mindre och mindre låda med längre och längre rör för att kunna kompensera för alla småbasar med extrem motor och slaglängd :)

Borland Delphi... En sorts objektpascal. Krokiga rör vore kul, vi får se, än så länge har jag tänkt i en dimension.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-12-29 13:36

Svante skrev:Verkar konstigt, var röret väldigt kort? En faktor 35/27 gör att ditt rör måste ha varit 1,68 gånger så långt som datormodellerna trodde. Mynnade det väldigt nära en bakvägg eller nåt, så att det blev trångt för luften att passera? Om du hade mycket dämpmaterial i lådan kan den ha varit akustiskt större än den verkliga volymen pga isotermisering (men inte 1,68 ggr större, dock).

Har du de fysiska dimensionerna på lådan och röret så kan jag provräkna om du vill.

Det mynnar ganska nära en vägg, men inte extremt. Och jag kör med ganksa mycket dämpmaterial i lådan. Lådan är numera ombyggd, och nu verkar det stämma bättre. Men det blir ju problem att få in vettiga rör med låg avstämning i små lådor...
Man skulle ju kunna gå ner i rördimension och få ett kortare rör, men då ökar luftahastigheten till oacceptabla nivåer.
Men nu funkar det rätt OK.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-29 16:45

Oj, Delphi fick vi knacka i Programmering A! Minns att det var...mindre givande! :)
Common sense is not that common.

mike34

Inläggav mike34 » 2004-12-29 17:09

Svante skrev:Borland Delphi... En sorts objektpascal. Krokiga rör vore kul, vi får se, än så länge har jag tänkt i en dimension.

Blir ju inte ens area då :mrgreen:
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2004-12-29 18:34

Oj, Delphi fick vi knacka i Programmering A! Minns att det var...mindre givande!

Jag höll på lite med pascal o pytte lite med Delphi i skolan............Men Pacal är väl mer eller mindre grunden till det mesta i programeringsväg (jaja Basic finns ju förståss) så lite givande måste det ju vara....jag kommer ihåg att jag gillade delphi mer i vart fall :?

*Reserverar mig för mitt väldigt dåligt kunnande i programering tillhörande program :oops: :?
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-29 20:03

dawen skrev:Oj, Delphi fick vi knacka i Programmering A! Minns att det var...mindre givande! :)

Mja, är man uppvuxen med assembler så är det rätt bra... :lol: Jag förstår inte att alla ska hålla på med java och C med krusiduller efter hela tiden. 8)

Jag har i alla fall några programmerarår investerade i Delphi så jag blir nog kvar där ett tag.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-12-29 20:39

Delphi var, om jag inte missminner mig, ett användbart språk som var relativt lättskrivet. Inget illa så, men det var inte något för mig :)

Låter dumt att byta bara för sakens skull.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2004-12-29 22:03

Testa Visual Studio .Net och C#. Samma designer som gjorde Delphi.

Har strikt typsäkerhet, objektpekare, funktionspekare, garbage collection, virtuell maskin, security sandbox etc etc.

Enda nackdelen är att det går lite långsamt om man vill använda avancerad grafik då man inte kommer åt open gl eller direct x mha managed kod.

annars mycket trevligt och lättprogrammerat. Nästan omöjligt att få maskinen att gå ned om man råkar göra lite fel men ändå (nästan) lika kraftfullt som C++.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2004-12-29 23:03

Jo din programide verkar (som vanligt) vettig, man borde ju kunna moddellera rör med tratt oxå och böjda rör i en sån miljö.

Pipresonanserna vad styr hur stora de blir egentligen. Är det rörform eller vart de mynnar i lådan så att de påverkas av tryck eller hastighetsmaxima, eller dämpmaterial i låda, eller....???
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-12-29 23:08

skrutten skrev:Jo din programide verkar (som vanligt) vettig, man borde ju kunna moddellera rör med tratt oxå och böjda rör i en sån miljö.

Pipresonanserna vad styr hur stora de blir egentligen. Är det rörform eller vart de mynnar i lådan så att de påverkas av tryck eller hastighetsmaxima, eller dämpmaterial i låda, eller....???

Ja, det borde tom gå att modellera horn med detta. Och ljudledningar, om jag bara tillåter lite dämpull i röret.

Hur starka pipresonanserna blir beror mest på hur mycket resistiva förluster det finns (och de är små i ett rör...) samt hur starkt de exciteras (något som beror på trycket i lådan (som är väldigt frekvens- och lägesberoende)). Tror jag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-22 17:15

Vågar du avslöja hur du har gjort Svante? Är det små delar där man approximerar massan och kompliansen för de små delarna och sedan bara sätter ihop dem till en enda stor lycklig impedansmodell? :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2006-07-22 18:18

Svante skrev:Ja, det borde tom gå att modellera horn med detta.

Vi lyssnar!!!!!!! :P :P :P :P :P :P :P :P :P
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-22 18:20

Klart att det är intressant, Svante!

Tänk så mycket tid vi lagt på trådar där detta diskuterats. Även om det inte blir 100 så ger det vägledning så att vi slipper älta samma saker hela tiden!

Bästa moderatorer - ett förslag: The faktiskt.se Toolbox - helt enkelt downloads och länkar som kan hjälpa till.

/J

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-07-22 20:23

Jocke skrev:Bästa moderatorer - ett förslag: The faktiskt.se Toolbox - helt enkelt downloads och länkar som kan hjälpa till.

En mycket bra idé! Typ Slartens mjukvarutipstråd i allmänmedia. Fast detta gäller riktigt användbara saker! ;)

Var ska den tråden läggas och hur ska den underhållas utan att bli oöverskådlig? Tips emottages även i denna tråd även om det är OT.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-07-22 20:47

ett låst inlägg som uppdateras med förklaringstext och länkar direkt till mjukvaran....inga diskussisoner

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-07-22 21:32

Visst kunde det vara trevligt med en tråd som heter nått i stil med: " Det här har jag haft nytta av!", men som sas här tidigare kanske en låst tråd med reella verktyg skulle vara modellen, typ. I vilket fall vore det nog klokt att forumdeltagarna gavs möjlighet att föreslå olika resurser som kan diskuteras och ifrågasättas innan de blir "skarpa".

/J

Nästa

Återgå till DIY-forum