Moderator: Redaktörer
Max_Headroom skrev:Tja, vad gör det för något? Kan man få ut mått på alla snitten av röret?
Svante skrev:Max_Headroom skrev:Tja, vad gör det för något? Kan man få ut mått på alla snitten av röret?
Alltså, tanken är att det ska beräkna en ekvivalent längd för portar med konstiga profiler. På bilden är det ett rör med midja, som är 380 mm långt. Profilen kan vara godtycklig. Ekvivalent längd för ett cylindriskt rör med radien 50 mm är 592,5 mm. De måtten kan man mata in i ett annat simuleringsprogram för att se hur tonkurvan etc blir. Som bonus får man dessutom se var pipresonanserna hamnar.
Jag har inte sett några prog som låter en labba med olika rörprofiler.
Detta är på ett tidigt stadium, jag tänkte bara kolla om det finns nåt intresse för det.
Svante skrev:Max_Headroom skrev:Tja, vad gör det för något? Kan man få ut mått på alla snitten av röret?
Alltså, tanken är att det ska beräkna en ekvivalent längd för portar med konstiga profiler. På bilden är det ett rör med midja, som är 380 mm långt. Profilen kan vara godtycklig. Ekvivalent längd för ett cylindriskt rör med radien 50 mm är 592,5 mm. De måtten kan man mata in i ett annat simuleringsprogram för att se hur tonkurvan etc blir. Som bonus får man dessutom se var pipresonanserna hamnar.
Jag har inte sett några prog som låter en labba med olika rörprofiler.
Detta är på ett tidigt stadium, jag tänkte bara kolla om det finns nåt intresse för det.
Max_Headroom skrev:
Precis vad jag behöver. Går det att använda nu?
Svante skrev:Hur såg din port ut (den som skiljde så mycket mot programmen). Var det ett cylindriskt rör i en baffel, eller var det nåt mer exotiskt?
Max_Headroom skrev:Svante skrev:Hur såg din port ut (den som skiljde så mycket mot programmen). Var det ett cylindriskt rör i en baffel, eller var det nåt mer exotiskt?
Cylindriskt rör i baffel, dock obafflat och raka kanter inne i lådan, alltså olika akustisk impedans i olika ändar av röret. Det kan ha varit orsaken kanske?
lazyworm skrev:Tjenare Svante!
Vad bygger du dina eminenta program i för språk?
Kan det där programmet dessutom simulera krökta rör och påvisa vilka förluster det blir så skulle det ju vasra helt kungligt då många går mot mindre och mindre låda med längre och längre rör för att kunna kompensera för alla småbasar med extrem motor och slaglängd
Svante skrev:Verkar konstigt, var röret väldigt kort? En faktor 35/27 gör att ditt rör måste ha varit 1,68 gånger så långt som datormodellerna trodde. Mynnade det väldigt nära en bakvägg eller nåt, så att det blev trångt för luften att passera? Om du hade mycket dämpmaterial i lådan kan den ha varit akustiskt större än den verkliga volymen pga isotermisering (men inte 1,68 ggr större, dock).
Har du de fysiska dimensionerna på lådan och röret så kan jag provräkna om du vill.
Oj, Delphi fick vi knacka i Programmering A! Minns att det var...mindre givande!
dawen skrev:Oj, Delphi fick vi knacka i Programmering A! Minns att det var...mindre givande!
skrutten skrev:Jo din programide verkar (som vanligt) vettig, man borde ju kunna moddellera rör med tratt oxå och böjda rör i en sån miljö.
Pipresonanserna vad styr hur stora de blir egentligen. Är det rörform eller vart de mynnar i lådan så att de påverkas av tryck eller hastighetsmaxima, eller dämpmaterial i låda, eller....???
Svante skrev:Ja, det borde tom gå att modellera horn med detta.
Jocke skrev:Bästa moderatorer - ett förslag: The faktiskt.se Toolbox - helt enkelt downloads och länkar som kan hjälpa till.
Användare som besöker denna kategori: Froggy och 58 gäster