Moderator: Redaktörer
UrSv skrev:Jag använder 12 st 12-Ohms motstånd på 11 W vardera. De är kopplade som parallellgrupper med 3 motstånd i varje som 3+3+3+3 vilket ger mig möjligheten att antinge köra två grupper i serie för 8 Ohm som klarar 66 W och mycket mer kortfristigt. Vill jag testa 4 Ohm parallellkopplar jag det med en lika stor grupp för 4 Ohm och 132 W effekttålighet. Allt uppbyggt på ett 100x160 mm veroboard med labproppsuttag direkt på kortet. Enkelt och billigt.
Naqref skrev:Brödrost?
Bara att räkna baklänges vilken last som blir bäst.
230*230/p=R
Där p är effekten hos hårtorken/brödrosten/värmeelementet och R är den resistans du önskar.
PerStromgren skrev:UrSv skrev:Jag använder 12 st 12-Ohms motstånd på 11 W vardera. De är kopplade som parallellgrupper med 3 motstånd i varje som 3+3+3+3 vilket ger mig möjligheten att antinge köra två grupper i serie för 8 Ohm som klarar 66 W och mycket mer kortfristigt. Vill jag testa 4 Ohm parallellkopplar jag det med en lika stor grupp för 4 Ohm och 132 W effekttålighet. Allt uppbyggt på ett 100x160 mm veroboard med labproppsuttag direkt på kortet. Enkelt och billigt.
Elegant!
Var hittar man elvawattare billigt? Knappast Elfa, va?
phon skrev:Jag behöver en bra 4 ohms last, det är bara att köpa en 13 kW brödrost då ...?
PerStromgren skrev:. Visst borde man väl kunna överlasta motstånden 4 ggr under 20-30s? Men, som sagt, jag har tillräckligt många för att kunna prova. Friskt kopplat, hälften brunnet!
(*) Lagersaldot var 126 st innan jag handlade.
peranders skrev:Bifulär är den audiofila varianten. Det är inte många som vet det. Motståndstråden är infärgad med en elektrongul färg, allt för att de gula elektronerna ska röra sig mera kontrollerat.
UrSv skrev:PerStromgren skrev:. Visst borde man väl kunna överlasta motstånden 4 ggr under 20-30s? Men, som sagt, jag har tillräckligt många för att kunna prova. Friskt kopplat, hälften brunnet!
Inga problem. Min testplatta har luktat illa ibland men fukar bra ändå. Kör du sen tonskur istället för kontinuerligt säg 20 ms på och 80 ms av så har du minskat effekten till en femtedel av max.
T.ex. Svantes Tone kan du använda för tonskur:
http://user.faktiskt.io/svante/tone/tone.exe
Flint skrev:Annars kan man ta elementen ur vattenkokare. Fick uppslaget på nån hemsida. Tre stycken parallellkopplade 2.2kW element blir vettigt. 230*230/2200/3=8ohm.
Jag håller koll i soprummet på kastade kokare. Man får förstås fälla in dom i en hink vatten eller så och koka på som det nämndes tidigare i tråden.
Flint skrev:UrSv
Sant. Själv har jag kört med två seriekopplade 50W 4.7ohm parallelt med 56ohm på en kylfläns ett bra tag nu. Tycker bara att det kan vara vettigt att ta vara på sånt som är gratis.
UrSv skrev:rikkitikkitavi skrev:vattenkokarna brukar väl hamna i soprummet av en anledning?
Japp. Termostaten lägger av. Den vill man dock inte ha fungerande vid lasttester
rikkitikkitavi skrev:UrSv skrev:rikkitikkitavi skrev:vattenkokarna brukar väl hamna i soprummet av en anledning?
Japp. Termostaten lägger av. Den vill man dock inte ha fungerande vid lasttester
troligaste orsaken ja. och det kan ju vara dumt att testa sin 400 W mosfett förstärkare på ett sådant sätt... gäller att den är väl designad för att klara av lastbortfall.
PerStromgren skrev:UrSv skrev:PerStromgren skrev:. Visst borde man väl kunna överlasta motstånden 4 ggr under 20-30s? Men, som sagt, jag har tillräckligt många för att kunna prova. Friskt kopplat, hälften brunnet!
Inga problem. Min testplatta har luktat illa ibland men fukar bra ändå. Kör du sen tonskur istället för kontinuerligt säg 20 ms på och 80 ms av så har du minskat effekten till en femtedel av max.
T.ex. Svantes Tone kan du använda för tonskur:
http://user.faktiskt.io/svante/tone/tone.exe
Men då ger jag också slutsteget en lättare last! Vilket kanske bättre avspeglar drift med musik?
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 12 gäster