IB-Affären, Skandalen över 80Hz

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-04 22:22

Så. Två dåliga nyheter och två goda nyheter.

En diskant var totalslut, mätresultat visade enl. personer med hög kompetens inom området att den troligen satt fast i spolen.

En diskant var halvslut, mätresultatet var tydligt annorlunda än de friska två.

Goda nyheterna:

Min hörsel är inte kass, alltid skönt att veta.

Jag har lånat 4 liknande diskanter med samma form så att projektet rullar vidare.

Jag tror att även om missanplass fantastiska namn var bra så funderar jag på att kalla projektet för IB-affären istället. :-D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Inläggav misanplass » 2012-11-04 23:49

Fjonkalicious skrev:Jag tror att även om missanplass fantastiska namn var bra så funderar jag på att kalla projektet för IB-affären istället. :-D

Hur var namnet på tidningen där artikelserien om IB-affären publicerades? 8)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-11-04 23:54

misanplass skrev:
Fjonkalicious skrev:Jag tror att även om missanplass fantastiska namn var bra så funderar jag på att kalla projektet för IB-affären istället. :-D

Hur var namnet på tidningen där artikelserien om IB-affären publicerades? 8)


Folket I Bild -aktuellt. Där folket tydligen delvis var nakna fruntimmer, 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten
 
Inlägg: 1642
Blev medlem: 2007-09-12
Ort: ett kök i tätort 4398

Inläggav misanplass » 2012-11-05 00:08

Naqref skrev:
misanplass skrev:
Fjonkalicious skrev:Jag tror att även om missanplass fantastiska namn var bra så funderar jag på att kalla projektet för IB-affären istället. :-D

Hur var namnet på tidningen där artikelserien om IB-affären publicerades? 8)


Folket I Bild -aktuellt. Där folket tydligen delvis var nakna fruntimmer, 8)

Vilket genialt namn det var!

För ordningens skull; innan tidningen gjordes om för en ny läsekrets hette den Folket i Bild/Kulturfront.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2012-11-05 00:27

Fjonkalicious skrev:Så. Två dåliga nyheter och två goda nyheter.

En diskant var totalslut, mätresultat visade enl. personer med hög kompetens inom området att den troligen satt fast i spolen.

En diskant var halvslut, mätresultatet var tydligt annorlunda än de friska två.

Goda nyheterna:

Min hörsel är inte kass, alltid skönt att veta.

Jag har lånat 4 liknande diskanter med samma form så att projektet rullar vidare.

Jag tror att även om missanplass fantastiska namn var bra så funderar jag på att kalla projektet för IB-affären istället. :-D


Jaha, det var väl skönt att få det svart på vitt antar jag. En intressant fråga är huruvida dom har gått sönder under bygg, test och mätfasen eller om dom var defekta från början. Finns det några funderingar runt det? Oavsett, om du kan tänka dig att ta emot dom så skänker jag två D26:or till dig för att hålla liv i ursprungskonceptet. :) Enda kravet är att du offentliggör den slutgiltiga konstruktionen så andra (t.ex jag) kan reproducera den.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-11-05 14:37

Schmutziger är rolig :-D

@aerob: jag funderar på det. Konstruktionen kommer att publiceras om jag blir nöjd med den.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2012-12-07 18:38

HEPP! Det har hänt iaf en liten grej. Det har kommit två nya diskanter i brevlådan. Så nu kan jag köra med originalplanen. Stort tack till dig som löste det! Jädra bra packat också! :lol:

Så, kanske är dags att sätta in dom i v-rummet igen. Har stått i hallen sedan feelgoodträffen hos Schmutzi.

Och jag kanske skall reclaima mitt externa ljudkort. Sedan skall det simuleras med LSPcad i realtid. Förstod rätt fort att minidsp:n kommer att begränsa utvecklingen till ett passivt filter.

Funderar emellanåt att få ordning på basarna också. Men det är ju kass väder ute.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Inläggav DQ-20 » 2012-12-07 19:47

misanplass skrev:För ordningens skull; innan tidningen gjordes om för en ny läsekrets hette den Folket i Bild/Kulturfront.


HETTE DEN INTE!

Folket i Bild hette en högkvalitativ bildtidning med eget förlag och annat. Omfattande lyrikutgivning. När bildtidningarna började krisa på 60-talet lades den ihop med Aktuellt. Resten är historia. Tidningen Se gick samma öde till mötes. För att inte tala om Lektyr. Fast i det senare fallet började förfallet tidigare.

Föreningen Kulturfront startade kring 1970 en tidning som fortfarande heter Folket i Bild/Kulturfront. Föreningen är tämligen vänsterradikal och förgrundsfigurer har varit bl.a. Jan Myrdal, Jan Guillou och Jan Stolpe. Go figure. Ledorden är "anti-imperialism" och "för ett folkets kultur". Jan Guillou och Peter Bratt publicerade sina artiklar om IB-affären i Folket i Bild/Kulturfront, INTE FiB/Aktuellt och iNTE i gamla FiB, dvs. Folket i Bild.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Inläggav Aerob » 2012-12-07 20:52

Fjonkalicious skrev:HEPP! Det har hänt iaf en liten grej. Det har kommit två nya diskanter i brevlådan. Så nu kan jag köra med originalplanen. Stort tack till dig som löste det! Jädra bra packat också! :lol:

Så, kanske är dags att sätta in dom i v-rummet igen. Har stått i hallen sedan feelgoodträffen hos Schmutzi.

Och jag kanske skall reclaima mitt externa ljudkort. Sedan skall det simuleras med LSPcad i realtid. Förstod rätt fort att minidsp:n kommer att begränsa utvecklingen till ett passivt filter.

Funderar emellanåt att få ordning på basarna också. Men det är ju kass väder ute.


Kul, kör hårt nu! :D

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2013-05-02 08:50

bump, lekte lite
Skulle kunna tänka mig att den är rätt mörk i klangen, men vad ska man ändra?
rakare?
rakare till iaf 1khz
what you say!?
Bild

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-05-02 12:51

Kolla vilken hjälte! Det här projektet har legat i dvala, det har varit så mycket annat som händer (dock väldigt roliga saker).

Om man får önska så hade jag velat se simuleringen med lite smoothing om det går.

Övriga funderingar är om den medvetna dippen vid 3 kHz är lite för djup, vad tror du om att lägga ca 1,5 dB istället för 3?

Naqref hade ju en idé om att lägga en fet konding för basarna för att lyfta dom lite i botten. Tror du det är görbart? Receptet finns tidigare i tråden.

Vad är det som skapar fenomenet vid 500 Hz?

Man kan vara lite orolig över att det är lite nedför skidbacke, men jag antar att det inte är mycket att göra iom diskanternas känslighet. Har du mätt den fysiska konditionen på de jag tog med ner te daj?

Andra får också inflika med kommentarer, jag hade missat tråden men nu prenumererar jag!

Tack Schmutzi!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2013-05-02 13:08

Där finns mer att hämta map diskanterna så det går nog att ordna till.
dippen vid 500Hz skulle jag tippa är golvreflex eller annat mätrelaterat bös.

ang dippen så går det nog att fixa :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-05-02 15:44

schmutziger skrev:Där finns mer att hämta map diskanterna så det går nog att ordna till.
dippen vid 500Hz skulle jag tippa är golvreflex eller annat mätrelaterat bös.

ang dippen så går det nog att fixa :)


Den sista dippen du nämner avser 3 kHz eller?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Inläggav schmutziger » 2013-05-02 15:47

Fjonkalicious skrev:
schmutziger skrev:Där finns mer att hämta map diskanterna så det går nog att ordna till.
dippen vid 500Hz skulle jag tippa är golvreflex eller annat mätrelaterat bös.

ang dippen så går det nog att fixa :)


Den sista dippen du nämner avser 3 kHz eller?

jo, den över 10kHz kan jag inte göra något åt. ;)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-05-02 15:59

schmutziger skrev:
Fjonkalicious skrev:
schmutziger skrev:Där finns mer att hämta map diskanterna så det går nog att ordna till.
dippen vid 500Hz skulle jag tippa är golvreflex eller annat mätrelaterat bös.

ang dippen så går det nog att fixa :)


Den sista dippen du nämner avser 3 kHz eller?

jo, den över 10kHz kan jag inte göra något åt. ;)


Inte jag heller. :D (eller jo, men nä)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-06-27 15:40

Jag står i startgroparna för att beställa komponenter. Skall bara vänta in schmutziger, rudebwai och bomellberg.

:lol:
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
landa
Redaktör
 
Inlägg: 2431
Blev medlem: 2006-12-31

Inläggav landa » 2013-06-27 16:16

Fjonkalicious skrev:Elementen är i bafflarna. Skall dras kabel och slängas ihop. Dock ingen tätningslist runt diskanterna, jag gör ett grovt antagande att dom skall ut igen och tätningslist på?

BTW: Finns det någon annan som känner igen sig att man redan kommit på vad man skall bygga härnäst innan man ens är färdig med det första? I den frågan kan jag näppeligen vara ensam? :?


Har redan projekt 3 klart i huvudet. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2013-06-27 17:07

Sänka 250-1000 med en liten -3dB hylla?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-06-27 17:39

Nattlorden skrev:Sänka 250-1000 med en liten -3dB hylla?


Ingen aning. Tuned by the ear. 8)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
tvett
 
Inlägg: 7003
Blev medlem: 2006-02-12
Ort: Umeå

Re: IB-Affären, Skandalen över 80Hz

Inläggav tvett » 2019-01-10 19:36

Men sen då?
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Re: IB-Affären, Skandalen över 80Hz

Inläggav Fjonkalicious » 2019-01-13 15:12

tvett skrev:Men sen då?


Jadu, vad hände sen? :D Mycket kan man väl sammanfatta det som. Jag började konsulta åt Acoustic Illusion vilket tog mycket tid. De trasiga diskanterna var väl lite en spik i kistan men faktiskt även min egna okunskap. De verktyg som används i samband med mätningar, simuleringar osv är för mig alldeles ointiutiva. Det gör det tungrott och jag hamnar ofta i beroendeställning hos andra vänliga själar. Schmutziger och Naqref har bidragit otroligt mycket men det finns ju gränser i hur mycket tid man kan sno av andra. Sedan började jag fundera på synergyhorn och började lattja med det istället. Sedan ordnade jag med så mycket annat, bilrally, nytt jobb, flytt osv. Iom flytt så fanns det ingen lika givande plats för IB-högtalarna. Elementen finns kvar. Om jag skall nu lägga någon energi på diy-högtalare igen så är synergyhorn det som lockar mest.

Men ny bostad med en del att göra, ny hobbybil, ytterligare ny belastande tjänst på jobbet så blir det inte mycket ork kvar. Vi får se var det landar. Men detta bör betecknas som vanligt när det gäller mina projekt: påbörjat men ej avslutat, fast nu avslutat pga annat intresse. :)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: -micke- och 7 gäster