Tre aktiverade syderopéer

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Forsman

Tre aktiverade syderopéer

Inläggav Forsman » 2011-12-18 18:00

Någonstans måste man börja :)

Bild

Bild

Beyma SP15
http://dl.dropbox.com/u/1320184/hififor ... 2015SP.pdf

Beyma 10G150
http://dl.dropbox.com/u/1320184/hififor ... 10G150.pdf

Faital Pro HF104
http://dl.dropbox.com/u/1320184/hififor ... asheet.pdf

Faitl Pro STH100
http://dl.dropbox.com/u/1320184/hififor ... asheet.pdf

No Frills Audios konstruktioner är en inspiration. För ett tag sedan hade jag förmånen att hemma hos Bernt få lyssna på Caveman 15 och det gjorde verkligen intryck. Jag har också hört Ingvars fina RKL horn hos Akkellies Audio vilket också var en upplevelse. Jag har varken guldöron eller en vokabulär som gör att jag vågar mig på några mer nyanserade utläggningar om hur de lät men jag kan däremot säga lite om hur jag upplevde dem. Renhet och attack är två bra ord. Medryckande är ett tredje. Jag vill också ha liknande ljud hemma! Förutom att bidra med inspiration har även Ingvar levererat diskant och horn, tillsammans med ett antal tänkvärda råd också.

Av vad jag förstått så är membranyta och hög känslighet grejen. Jag har försökt tappa 15 tummarna i horn men det verkar inte låta sig göras. Hur jag än bär mig åt blir det en kraftig puckel precis innan avrullning och enorm volym på lådan. Andra alternativet var att köra en klassisk transmissionslinje (TL) men det fungerar inte av utrymmesskäl. Dessutom tvingas 10 tummaren med sitt begränsade X-max (2 mm) jobba lite för djupt i frekvens vid den delningen (80 Hz) som var tänkt. Då återstår i min värld MLTL eller ML TQWT.

För att få en så gynnsam golvreflex i basen som möjligt lutar jag åt att göra någonting så här:

Bild

Pipa om 40*40*150 cm:

Bild

Något skumt händer när jag lägger på golv- och bakväggsreflexer, lyssningsavstånd 2,5 m, 30 grader off axis (samma som tidigare):

Utan BSC:
Bild

Med BSC, 8 db @ 230 Hz:
Bild

Jag förstår att nyttan av att simulera med rumsreflexer är tveksam då det är så många okända variabler och simpla matematiska modeller. Kanske kan de i alla fall ge en fingervisning i alla fall.

Även om detta i en del avseenaden är ett lockande alternativ har vi precis kastat ut en hylla som stod på samma plats för att få mer golvyta. Kan bli en match att få dit en ny bänk som definitivt inte kan användas för förvaring.
/mvhff

/mvhff
Ordet amatör har samma rötter som amore. En amatör älskar det hon gör.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-18 22:55

ser schysst ut - kör hårt!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-19 02:44

Ska man bygga vore det bra att kunna mäta också. Därför har jag börjat med ett försök till mätmikrofon.

Det här blir en enkel variant baserad på Panasonic WM-61A.

Bild

Bild

Pillig värre med lödningen.

Bild

Ett gammalt vattenrör i koppar får agera hållare till mikrofonkapseln. Snacka om perfekt passning. [:)]

Bild

Mikrofonkapseln kommer från:
http://svalander.se/shoppen/komponenter ... nic_wm-61a

Hittade lite tips på Gainphiles blog open baffel blogg:
http://gainphile.blogspot.com/2008/11/c ... ement.html

Vill man bygga lite bättre kan man ta en titt på Siegfrid Linqvitz sida...
http://linkwitzlab.com/sys_test.htm#Mic

...eller Rod Elliots:
http://sound.westhost.com/project58.htm

Linnar har en fin beskrivning på sin sida om mätmikar mm också:
http://www.linnaraudio.com/matmikrofone ... /index.htm

Hittade en riktigt välillustrerad tråd på Hififorum.nu som Linnar tidigare gjort:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... rms=linnar

Efter lite nattsudd verkar jag ha något som ska gå att koppla in. Har ingen aning än om den alls fungerar. Får ta och testa när inte hela huset ligger på kudden. Jag funderar på om det är nödvändigt att koppla via ett försteg eller om jag gå direkt in på ljudkortet i datorn. Hoppas det blir lite tid över för prov och försök i dagarna.

Bild

Bild

/mvhff

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-12-19 08:18

Ha!, du har använt exakt samma plastlåda att ha batterier i och tejpat den på exakt samma sätt som jag :o, schysst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Tre aktiverade syderopéer

Inläggav paa » 2011-12-19 10:01

Forsman skrev: Andra alternativet var att köra en klassisk transmissionslinje (TL) men det fungerar inte av utrymmesskäl. Dessutom tvingas 10 tummaren med sitt begränsade X-max (2 mm) jobba lite för djupt i frekvens vid den delningen (80 Hz) som var tänkt. Då återstår i min värld MLTL eller ML TQWT.

För att få en så gynnsam golvreflex i basen som möjligt lutar jag åt att göra någonting så här:

Bild

Vilken delningsfrekvens tänker du köra med mellan golvlådan och satelliterna?

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-19 16:26

celef skrev:ser schysst ut - kör hårt!

- Tack, ska försöka.

paa skrev: Vilken delningsfrekvens tänker du köra med mellan golvlådan och satelliterna?

- Jag siktar på att dela 15 tummaren mot 10 tummaren vid 300 Hz. Helst skulle jag vilja köra 300 till ca.3000 Hz för att täcka in större delen av röstområdet med mellanregisterelementet. Det här blir en kompromiss. Jag har de element jag har och även om en annan konfiguration skulle vara önskvärd så vill jag bygga så bra som det går med det jag har.

Varför jag vill dela vid just 300 Hz kan man läsa sig till i den här tråden:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 6d&start=0

Delningen mellan mid och diskant tänker jag lägga så lågt som diskanten tillåter (1700 Hz, 4:e ordningen, aktivt) då jag tror att 10:ans spridningsegenskaper inte är optimala i högra upp i registret. Enligt databladet rekommenderar Beyma att man kan köra den betydligt högre upp (6 kHz) men jag är en smula skeptisk.

Mätmik
Har kopplat den direkt på förstärkare och när jag sjunger i den hör jag min egen "skönsång" i anläggningen. Något måste jag således kopplat rätt.

/mvhff

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-19 17:24

Pontus91 skrev:Ha!, du har använt exakt samma plastlåda att ha batterier i och tejpat den på exakt samma sätt som jag :o, schysst.
Ett vinnande koncept... :wink:

/mvhff

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-19 17:28

Forsman skrev:Mätmik
Har kopplat den direkt på förstärkare och när jag sjunger i den hör jag min egen "skönsång" i anläggningen. Något måste jag således kopplat rätt.

Ojoj, det skulle jag aldrig vågat.
Antingen hade en diskant pajat eller så hade vi blivit vräkta, eller både och. 8)

Det blir spännande det här, jag följer det med spänning, då jag själv, vilket år som helst, kommer koppla ihop mina WM61'or till ett mätsystem.

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-20 01:12

aisopos skrev:Ojoj, det skulle jag aldrig vågat.
- Syftar du på kopplingen eller "skönsången"? :wink:

aisopos skrev:Det blir spännande det här, jag följer det med spänning, då jag själv, vilket år som helst, kommer koppla ihop mina WM61'or till ett mätsystem.
- Kul att höra :)

Användarvisningsbild
Forsman

Aktivt filter

Inläggav Forsman » 2011-12-20 01:26

Dessa två kort kom med posten från andra sidan klotet.

Bild

Rod Elliots aktiva 3-vägs, 4:e ordningens delningsfilter.

jag inbillar mig att jag har större chans att lyckas med ett OK filter om jag kör aktivt istället för passivt. Jag tänker då framför allt på min begränsade kunskap om analoga filter och avsaknad av erfarenhet. Aktivt verkar enklare och tydligare. Får se om det var ett klokt val.

Delningsfrekvenserna är inte spikade än men jag kommer nog att köra på 300 och 1700 Hz 24 db/okt.

Bild

Schema på filtret enligt nedan. Vad som inte syns på det större schemat är att varje kanal avlutas med en buffer som tillåter att man justerar gainen separat för respektive kanal.

Bild
principschema

Bild
Huvudschema

Bild
buffer

http://sound.westhost.com/project09.htm

Eftersom jag har tillräckligt många OPA2604 liggande tänkte jag köra med dem i filtret och OPA2134 i buffrarna.

Så långt som jag kommit nu.

Bild

/mvhff

Användarvisningsbild
Forsman

Nätdel aktivt filter

Inläggav Forsman » 2011-12-20 01:39

Nätdel till aktivt filter

För ett ganska bra tag sedan skaffade jag en LURig http://www.hififorum.nu/artiklar/LURig/LURig.htm.
En enkel liten hörlursförstärkare med en stabiliserad nätdel. Nu kom jag aldrig längre än att jag befolkade korten och provkörde men tyvärr fick den inte någon egen låda och blev liggande. Nätdelen borde lika gärna gå att använda till att driva ett aktivt filter med. Så i härom dagen kopplade jag upp den och justerade utspänningen till +/- 15 V. Successivt ökade utspänningen med ca 0,7 V när kretsen blivit varm så jag justerade tillbaka spänningen till 15 V igen. Lite intressant om spänningen kryper upp när kretsen blivit varm och om det kan ha påverkan på ljudet.

Bild

Bild

Jag passade på att plocka fram mitt oscilloskop jag nyligen köpt. Nu är det så att jag egentligen är humanist till yrket men tycker teknik är en ruskigt kul hobby. Det är dock inte alltid det uttalandet faller i god jord. Särskilt inte bland alla tekniker på jobbet. [8D] All respekt till dem och deras kunskap, jag vill bara lära mig så gott jag kan. Med det sagt kan jag också lugnt säga att jag inte har så stor koll på mitt oscilloskop fungerar varför en del konstiga mätvärden lika gärna kan bero på "SBS".

Nåväl, jag jordade oscilloskopet i kretskortets jordplan. Sedan probade jag på signalen från ena lindningen på trafon innan likriktaren. Och det ser ju ut som en fin sinuskurva. Jag tolkar skalan på oscilloskopet att en ruta i Y-led motsvarar 10 V och att en ruta i X-led 2 ms.
Om jag räknar rätt tar en sinusvåg 16,7 ms vid 60 Hz. I bilden nedan får jag det till 8 rutor * 2 ms * 60 Hz = 960 ms. Ganska nära de 1000 det borde vara om jag inte läst av fel mm.

Bild

Nästa mätning är efter likriktning och glättning. Frekvensen är det dubbla så det stämmer bra. Varje ruta i Y-led motsvarar nu 10 mV vilket ger oss ett rippel på likströmmen efter glättning men innan stabilisering på ca 18 mv.

Bild

När jag mäter efter stabiliseringen blir jag inte riktigt klok på kurvorna. På den linan med + 15 V ser det ut såhär. Notera att en ruta nu är uS (micro). Hög frekvens men väldigt lite rippel.

Bild

På linan med - 15 V ser det helt annorlunda ut konstigt nog. Här ligger att högfrekvent rippel om ca 0,4 V och ca 111 kHz (om jag räknat rätt).

Bild

Varför ser det ut såhär?

Har jag mätt och/eller räknat fel?

Är det vi ser i sista bilden högfrekvent oscillering i LM337:an?

/mvhff

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-20 09:22

Forsman skrev:
aisopos skrev:Ojoj, det skulle jag aldrig vågat.
- Syftar du på kopplingen eller "skönsången"? :wink:
Definitivt sången. Du har ju inte hört mina kvalitéer, men om du gjort det skulle du förstå. :oops:

Användarvisningsbild
Forsman

LM337

Inläggav Forsman » 2011-12-20 20:15

Vet någon hur LM337 vanligtvis brukar bete sig? Är det normalt det jag ser i mitt oscilloskop, är kretsen paj eller har jag mätt fel?

/mvhff

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: LM337

Inläggav Max_Headroom » 2011-12-20 22:01

Forsman skrev:Vet någon hur LM337 vanligtvis brukar bete sig? Är det normalt det jag ser i mitt oscilloskop, är kretsen paj eller har jag mätt fel?

/mvhff

Jag tror att det är helt i sin ordning. Normalt har man ett par småkondingar även efter regleringen. Vissa har också ett par spolar i serie ut på matnignarna. Allt för att filtrera lite extra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

roren

Inläggav roren » 2011-12-20 22:03

Hej Forsman,
Det ser riktigt kul ut det där. Har en svaghet för den här typen av högtalare. Jag brukar
också handla av den där Australiensike gentlemannen. Vad det gäller störningarna du
visade så kan du väl mäta på ex. 9V batteri och ett motstånd så ser du ju om det är själva
osc.scopet eller nåt annat i omgivningen som stör. Det var mitt tips från en amatör.

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-21 14:14

- Tack för återkopplingen! Det är mycket värt att få lite feedback då hela projektet är en upptäcktsresa för mig. Har aldrig byggt något liknande förut och är nybörjare på elektronik.

/mvhff

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-21 14:51

Sketakul projekt !

delning kring 300Hz och 1700 borde kunna bli prima !
Hur har du tänkt kring låddimmensionering och val av dämpmaterial m.m. ?!
Kompencation för baffelsteg och övrig kompenstion, hur gör du med den ? DSP eller EQ ?

:)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-21 15:47

På en trevägare kan man väl ta större delen av baffelsteget bara genom att anpassa nivån till mellanregistret i filtret?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-12-21 15:51

Jo det kan man ju absolut göra, men beror ju på hur baffelsteget "faller in" och det är ju beroende av bla baffelstorleken som i detta fallet inte är så "jätte stor".
komemr ju att hamna någonstans mitt i mellanregistrets arbetsområde, man får ju börja ta ner mellanregistret då ganska tidigt och med lämplig motsvarande branthet elektriskt.
så att den skustiska + elektriska effekten blir = "0"

Sedan slänga på så att man får den delning man vill ha högre upp i frekvens ?!

Diskanten är ju i stort bara att nivåkompensera.

Men frågan är om han vill köra med något Notch filter elelr så, då får han ju göra det med komponenter i högtalarna så det blir ju ändå filterkomponenter :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-21 18:11

Man kan göra toppen bredare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Nätdel aktivt filter

Inläggav aisopos » 2011-12-21 20:37

Forsman skrev:På linan med - 15 V ser det helt annorlunda ut konstigt nog. Här ligger att högfrekvent rippel om ca 0,4 V och ca 111 kHz (om jag räknat rätt).

Men är inte 0,4V rippel lite väl mycket från en stabiliserad nätdel?

Och frekvensen skvallrar väl om att det inte har med nätbrummet att göra utan någon oscillation?
Prova att koppla av med någon liten konding på ett tiotal nF direkt mellan kretsens utgång och jord (så nära kretsen som möjligt).

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-21 20:38

Baffelstegskompensera går att göra på lågnivåsidan också, innan förstärkaren.

Användarvisningsbild
skrutten

Re: Nätdel aktivt filter

Inläggav skrutten » 2011-12-21 21:37

aisopos skrev:
Forsman skrev:På linan med - 15 V ser det helt annorlunda ut konstigt nog. Här ligger att högfrekvent rippel om ca 0,4 V och ca 111 kHz (om jag räknat rätt).

Men är inte 0,4V rippel lite väl mycket från en stabiliserad nätdel?

Och frekvensen skvallrar väl om att det inte har med nätbrummet att göra utan någon oscillation?
Prova att koppla av med någon liten konding på ett tiotal nF direkt mellan kretsens utgång och jord (så nära kretsen som möjligt).

+1

Och man bör kolla vilka kondensatorvärden som tillverkaren av LM337:orna tycker man skall använda.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Forsman

Baffelsteg

Inläggav Forsman » 2011-12-21 23:02

Angående baffelsteget är jag inte säker på var det kommer att hamna riktigt med tanke på att högtalaren/na mer eller mindre ligger på golvet. Jag tänker att inledningsvis bygger jag ihop hela paketet och sedan hoppas jag kunna hitta baffelsteget i mitt rum genom mätning. Förhoppningsvis kan jag kompensera det i det aktiva filtret genom att integrera den här kretsen:

Bild

Bild

http://sound.westhost.com/bafflestep.htm

Jag har funderat på DEQ och digitala filter som ex. Behringer DCX 2496 och något liknande kanske det blir i framtiden. Jag är lite sugen på att testa tappade horn i framtiden och då behöver jag möjligheten att lägga delay på toppsystemet vilket i sin tur kräver någon form av DSP. Nu är det här ett bygge på relativt stram budget så digitala burkar får vänta.

Eftersom jag tidigare kommit över ett ganska stort gäng fina OP-ampar så är det också kul att pröva och se hur bra det kan bli med de jag har i hyllorna. Hade jag köpt OP-amparna jag har i filtret på Elfa hade nog ett Behringer DCX 2496 blivit billigare i slutändan. :)

/mvhff

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-21 23:16

DVD-ai skrev:Men frågan är om han vill köra med något Notch filter elelr så, då får han ju göra det med komponenter i högtalarna så det blir ju ändå filterkomponenter :)
Tror att det går att göra lågnivåsidan också om man vill.

Bild

http://sound.westhost.com/dwopa2.htm

Om man tittar på vart mina länkar pekar så kan ni gissa var jag få mycket av min inspiration. :oops: :D

/mvhff

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-23 11:15

Jaha Forsman, har du testat och mätt lite mer med någon liten avkopplingskonding efter regulatorn än?

Fast varför ha bråttom, det finns ju en hel lång ledig julafton att bygga på. :)

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-23 18:55

Hustrun nyopererad i foten, hälsat på barnakuten i veckan med minstingen och stortösen förkyld... Nästa utmaning blir nog att bestiga ett högt berg eller något liknande :wink:

/mvhff

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2011-12-23 21:28

Du, strunta i berget, löd dit en konding och mät igen, istället. :D

Användarvisningsbild
Forsman

Inläggav Forsman » 2011-12-24 09:58

:D :D :D

Användarvisningsbild
radelius

Inläggav radelius » 2011-12-24 14:13

Mäter du på en obelastad nätdel? I vissa fall när jag gjort det har jag fått konstiga mätresultat, häng på ett motstånd 1k eller liknande och testa igen, om du nu inte redan gjort så. Det ska inte vara något rippel i den storlek du visar.
God Jul/S
Senast redigerad av radelius 2011-12-24 14:23, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till DIY-forum