Vita Högblank 2 vägare inspirerade av B&W

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Mikaelole

Vita Högblank 2 vägare inspirerade av B&W

Inläggav Mikaelole » 2011-12-22 00:47

Jag är ny här på forumet men tänkte att jag skulle dela med mig av mitt vinterprojekt från förra året. För precis ett år sen satt jag och funderade på att jag ville ha ett nya högtalare. Jag hittade inga högtalare som riktigt tilltalade mig, samtidigt som jag hade två veckor över innan jag skulle börja mitt nya jobb.

Eftersom jag fortfarande är väldigt ny på högtalarbyggen så tänkte jag att jag skulle posta mitt bygge här nu i efterhand för att kanske få lite input till förbättringar. Jag har bara lite erfarenhet av att bygga delningsfilter, simulera och att mäta och är ganska sugen på att undersöka den faktiska prestandan.

Mikaelole

Inläggav Mikaelole » 2011-12-22 00:58

Hade hoppats att jag skulle lyckas lägga upp lite bilder också, men insåg inte att jag var tvungen att lägga upp bilderna någon annanstans innan man kunde lägga till dem. Det får helt enkelt bli ett projekt för imorgonkväll. Några tips på hur man löser det lättast?

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2011-12-22 00:59

PM'a mod så kan du få egen ftp-plats på forat.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 00:59

Om du inte hittade något som tilltalade dig hoppas jag du blev nöjd med resultatet! :)

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2011-12-22 01:12

googla på imageshackus, Där kan du enkelt ladda upp bilder sen kopierar du forum koden och klistrar in här.
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Mikaelole

Inläggav Mikaelole » 2011-12-22 01:35

Ok nu så, tack för alla snabba svar. Fantastiskt att se. Hittade en lösning som verkar fungera.

Allt fick börja med en 3d modell för att kunna hantera volymerna på ett vettigt sätt (ena halvan av en högtalare). Detta är den enda bilden jag orkar lägga upp idag får göra ett nytt försök imorn.

Bild

Jocke
Skrivet: tor dec 22, 2011 8:59 am Ämne:
Om du inte hittade något som tilltalade dig hoppas jag du blev nöjd med resultatet!

Hehe, inte helt sant...vad det skulle stå var att priset var allt för högt på de jag gillade :-). Men blev ganska nöjd tillslut ändå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-12-22 02:58

I sketchup kan du exportera bilder under file->export bara så du vet :)

Mikaelole

Inläggav Mikaelole » 2011-12-22 11:41

Så där nu är det nya tag :-).

Diskant
Vifa DX25TG05-04

Bas/mellanregister
6,5" - SEAS Prestige CA18RNX H1215

In med köret i Cad och printa i skala 1:1
Bild

Botten och topp samt stag
Bild

Fräste ur MDF:n för att få den böjlig
Bild

Tvingade ihop allting. Dock betydligt enklare att använda spännband.
Bild
Bild

Klädde hela högtalaren med en skiva till
Bild

Inspireras av en tom julmust flaska för "diskantlådan"
Bild
Bild

Bearbetning av diskant
Bild
Bild
Bild

Nu börjar man se resultat
Bild
Bild

Högblank
Bild
Bild
Bild

Resultat
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-12-22 12:57

Störtskön design! Hoppas de låtar lika bra som de ser ut. :)

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-12-22 13:53

Grymt snyggt hantverk! :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 14:19

Det där ser snyggt ut - har du mätt något?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-12-22 14:24

Klart originella! Riktigt läckra faktiskt.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-22 15:00

Skitsnygga - men den mät inte på dem om du tycker att det låter bra...diskanten har worst case scenario att jobba med..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-12-22 16:49

Jäklar vilket projekt!
Och vilken ide att mecka ut "diskantlådorna" ur träblock...
Snyggt resultat också.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 18:22

MagnusÖstberg skrev:Skitsnygga - men den mät inte på dem om du tycker att det låter bra...diskanten har worst case scenario att jobba med..

Hur får B&W det där att funka?

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2011-12-22 18:30

Jocke skrev:
MagnusÖstberg skrev:Skitsnygga - men den mät inte på dem om du tycker att det låter bra...diskanten har worst case scenario att jobba med..

B&W har ingen baffel på samma sätt som en vanlig diskant. Det är kanterna som gör att en rund baffel är sämsta tänkbara - reflexionen blir lika stark från alla riktningar och man får en jättestark interferens p g a det. Det är i a f vad jag tror. :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 19:18

Pontus91 skrev:
Jocke skrev:

B&W har ingen baffel på samma sätt som en vanlig diskant. Det är kanterna som gör att en rund baffel är sämsta tänkbara - reflexionen blir lika stark från alla riktningar och man får en jättestark interferens p g a det. Det är i a f vad jag tror. :)

Att diskanten blir mindre lär väl flytta problemen högre upp i frekvens men är B&W´s diskant så liten att det inte påverkar?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-22 19:26

Jag har gjort en exakt likadan lösning på en centerhögtalare, det var efter mätningar jag bytte bort bulan över mot den här:

http://moreleurope.com/data/mediablocks/MDT41.pdf

Innan jag mätte tyckte jag det lät okej :oops: :roll:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-22 19:40

kul att få ta del av ett nytt projekt

kurviga lådor tycks vara en trend som håller i sig

det kan vara värt att notera att b&w's lösning med monterng av diskanten i änden på en avsmalnande tub sådär faktiskt har en funktion, dock så är nog den funktionen verksam i det nästan ohörbara området
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 20:59

MagnusÖstberg skrev:Jag har gjort en exakt likadan lösning på en centerhögtalare, det var efter mätningar jag bytte bort bulan över mot den här:

http://moreleurope.com/data/mediablocks/MDT41.pdf

Innan jag mätte tyckte jag det lät okej :oops: :roll:

Ser ut som den har en kort waveguide... kan det stämma? Torde vara nästan nödvändig om inte elementets egen frontplatta ska bråka...^^

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-22 21:01

celef skrev:kul att få ta del av ett nytt projekt

det kan vara värt att notera att b&w's lösning med monterng av diskanten i änden på en avsmalnande tub sådär faktiskt har en funktion, dock så är nog den funktionen verksam i det nästan ohörbara området

Undrar just hur högt upp det där har betydelse...? Somliga påstår ju att resonanserna får metalldomar inte är hörbara medan andra menar att det påverkar intrycket - i så fall kan det ju påverka!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-12-22 21:32

En liten ljudkälla på en cirkulär baffel är som sagt sämsta tänkbara lösning.
Om den aktiva strålande ytan är stor i förhållande till den omgivande baffelytan som i fallet B&W så går det bra.

/Peter

Mikaelole

Inläggav Mikaelole » 2011-12-23 00:40

Tack för alla fina kommentarer, de värmer :-).

Jag har inte vågat mäta på dem ännu dels för att jag inte vet i vilken ände jag ska börja (har läst runt lite och sett att man kan fixa en egen mic ganska enkelt?) dels för att jag tycker de låter bra än så länge :-). Tanken är att i framtiden bygga ett par större högtalare (i samma serie om man kan säga så). Just nu har jag ett stort husrenoveringsprojekt som är lite i vägen för högtalarbyggen så får passa på att lära mig mer och planera än så länge i stället. Om ni har några bra tips på mic:ar och program så får ni gärna tipsa.

Har följt diskussionen om diskantbaffeln och om jag förstår det rätt skulle högtalaren kunna bli bättre om man minskar storleken på diskantbaffeln i förhållande till diskanten.

Hittade en till bild för att visa högtalarna i sin rätta miljö Bild

//Mikael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-23 00:47

Jättefina! Skitsnygga - mycket finare än min centerhögtalare var :D

Med en vanlig "diskant" funkar det inte, det måste vara en diskant likt den jag länkade till, eller som B&W som inte har någon platta alls tyvärr.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-23 01:03

Snyggt du har det hos dig! :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-23 01:53

Jocke skrev:
celef skrev:kul att få ta del av ett nytt projekt

Undrar just hur högt upp det där har betydelse...? Somliga påstår ju att resonanserna får metalldomar inte är hörbara medan andra menar att det påverkar intrycket - i så fall kan det ju påverka!

tubens uppgift är att på bästa sätt absorbera ljudet från membranets baksida, hurvida detta ganska komplicerade arr skulle ljudmässigt vara vida överlägset andra enklare arr (med typ vanlig dämpad bakkammare) kan nog diskuteras

hurvida diskantens frontplatta ska vara stor eller så liten att den knappt existerar kan några snabba simuleringar med edge tydligt visa
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-23 12:25

Åh fasen, tuben är kaviteten bakom magneten! Det hade jag inte kläm på. Känns kanske lite överdrivet men om det här är bland de exklusivare modellerna kan jag också förstå att man griper efter varje halmstrå som kan ge minsta lilla förbättring... Har man en image av att vara kompromisslös gäller det att leva upp till det!^^

Ja, jag har väl kört Edge - det vet du - tänkte mer att kanske om elementet hade tydliga noder så skulle dimensioneringen av frontplattan/baffeln kunna vara ett sätt att kompensera för det!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-12-23 16:56

Jocke skrev:Åh fasen, tuben är kaviteten bakom magneten! Det hade jag inte kläm på. Känns kanske lite överdrivet men om det här är bland de exklusivare modellerna kan jag också förstå att man griper efter varje halmstrå som kan ge minsta lilla förbättring... Har man en image av att vara kompromisslös gäller det att leva upp till det!^^

Ja, jag har väl kört Edge - det vet du - tänkte mer att kanske om elementet hade tydliga noder så skulle dimensioneringen av frontplattan/baffeln kunna vara ett sätt att kompensera för det!

jag har för mig att man kan läsa om tubens funktion på vivid audios websida

att jag nämnde edge var helt och hållet riktat till dem som kanske inte har lekt med programmet förr, att samtliga forumveteraner har koll på edge vet jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2011-12-23 19:26

celef skrev:
Jocke skrev:Åh fasen, tuben är kaviteten bakom magneten! Det hade jag inte kläm på. Känns kanske lite överdrivet men om det här är bland de exklusivare modellerna kan jag också förstå att man griper efter varje halmstrå som kan ge minsta lilla förbättring... Har man en image av att vara kompromisslös gäller det att leva upp till det!^^

jag har för mig att man kan läsa om tubens funktion på vivid audios websida

att jag nämnde edge var helt och hållet riktat till dem som kanske inte har lekt med programmet förr, att samtliga forumveteraner har koll på edge vet jag

Ska kolla hemsidan vid tillfälle! :)

Återgå till DIY-forum