Moderator: Redaktörer
Jocke
Skrivet: tor dec 22, 2011 8:59 am Ämne:
Om du inte hittade något som tilltalade dig hoppas jag du blev nöjd med resultatet!

Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Skitsnygga - men den mät inte på dem om du tycker att det låter bra...diskanten har worst case scenario att jobba med..
Hur får B&W det där att funka?
Pontus91 skrev:Jocke skrev:MagnusÖstberg skrev:Skitsnygga - men den mät inte på dem om du tycker att det låter bra...diskanten har worst case scenario att jobba med..
Hur får B&W det där att funka?
B&W har ingen baffel på samma sätt som en vanlig diskant. Det är kanterna som gör att en rund baffel är sämsta tänkbara - reflexionen blir lika stark från alla riktningar och man får en jättestark interferens p g a det. Det är i a f vad jag tror.
MagnusÖstberg skrev:Jag har gjort en exakt likadan lösning på en centerhögtalare, det var efter mätningar jag bytte bort bulan över mot den här:
http://moreleurope.com/data/mediablocks/MDT41.pdf
Innan jag mätte tyckte jag det lät okej![]()
celef skrev:kul att få ta del av ett nytt projekt
kurviga lådor tycks vara en trend som håller i sig
det kan vara värt att notera att b&w's lösning med monterng av diskanten i änden på en avsmalnande tub sådär faktiskt har en funktion, dock så är nog den funktionen verksam i det nästan ohörbara området
Jocke skrev:celef skrev:kul att få ta del av ett nytt projekt
kurviga lådor tycks vara en trend som håller i sig
det kan vara värt att notera att b&w's lösning med monterng av diskanten i änden på en avsmalnande tub sådär faktiskt har en funktion, dock så är nog den funktionen verksam i det nästan ohörbara området
Undrar just hur högt upp det där har betydelse...? Somliga påstår ju att resonanserna får metalldomar inte är hörbara medan andra menar att det påverkar intrycket - i så fall kan det ju påverka!
Jocke skrev:Åh fasen, tuben är kaviteten bakom magneten! Det hade jag inte kläm på. Känns kanske lite överdrivet men om det här är bland de exklusivare modellerna kan jag också förstå att man griper efter varje halmstrå som kan ge minsta lilla förbättring... Har man en image av att vara kompromisslös gäller det att leva upp till det!^^
Ja, jag har väl kört Edge - det vet du - tänkte mer att kanske om elementet hade tydliga noder så skulle dimensioneringen av frontplattan/baffeln kunna vara ett sätt att kompensera för det!
celef skrev:Jocke skrev:Åh fasen, tuben är kaviteten bakom magneten! Det hade jag inte kläm på. Känns kanske lite överdrivet men om det här är bland de exklusivare modellerna kan jag också förstå att man griper efter varje halmstrå som kan ge minsta lilla förbättring... Har man en image av att vara kompromisslös gäller det att leva upp till det!^^
Ja, jag har väl kört Edge - det vet du - tänkte mer att kanske om elementet hade tydliga noder så skulle dimensioneringen av frontplattan/baffeln kunna vara ett sätt att kompensera för det!
jag har för mig att man kan läsa om tubens funktion på vivid audios websida
att jag nämnde edge var helt och hållet riktat till dem som kanske inte har lekt med programmet förr, att samtliga forumveteraner har koll på edge vet jag
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 14 gäster