Simpel mikrofonförstärkare

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

spoz
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2008-11-11
Ort: Stockholm

Inläggav spoz » 2012-03-22 19:52

Nu har jag skickat iväg en del kort.
Notera att markeringarna för +/- för matningsspänningen är felvända. Tur att whiskey_bent såg det innan jag spänningssatte mitt kort :)

Tillägg 2012-03-26:
Nu är korten slut.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-04-23 22:02

Nu har jag haft mina kretskort på värmning alldeles för länge, dags att bygga en pre-amp nu. :oops: :D

Går det att använda en TL072 här?
9V single supply ...
Här är schemat:
spoz-preamp.gif
spoz-preamp.gif (20.52 KiB) Visad 2391 gånger

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-04-24 09:05

Jag bumpar min fråga igen.
Jag ska beställa typ imorgon från http://www.electrokit.com och behöver välja OP idag, om någon OP därifrån fungerar.
Jag funderar alltså på:
TL072
http://www.electrokit.com/tl072cd.44184
eller:
LM833
http://www.electrokit.com/lm833d.44921
eller NJM2068
http://www.electrokit.com/njm2068m.44719?sort=price_asc

Och dyrare än så tänkte jag att det helst inte skulle bli.
Men om OPA2134 fungerar men ingen av de tidigare, eller om OPA2134 bara är såå jättemycket bättre och självklar så kan jag välja den också.
http://www.electrokit.com/opa2134ua.45161?sort=price_asc


Jag har försökt läsa på lite, och fått uppfattningen att t.ex. TL072 fungerar med singel matningsspänning nedåt 5V.
Och att det funkar beror på spänningsdelaren R3+R4 (9,1 kohm), som lägger insignalen mellan common och V+

Har jag fattat rätt?


PCB ser ut såhär:
spoz-preamp-pcb.gif
spoz-preamp-pcb.gif (58.07 KiB) Visad 2377 gånger


(ps jag bifogar lite bilder på schema och PCB dels för att förenkla läsning av tråden dels för att säkra upp tillgången till dessa bilder i framtiden, genom att dom fogas in i den nya forummjukvaran.)

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-04-24 13:29

Nu har jag hittat Kraniets tråd om mikförstärkare (som även är länkat till i denna tråd :oops: ) där rikki, naq och några andra spånar ihop det som är basen för denna konstruktion.
viewtopic.php?f=3&t=38744
Och där finner jag att det skissas in en singelmatad 9V till TL072 i vissa revisioner, så då ska det väl gå bra.

Är det bästa valet för mig då?
LM833 har förvisso bara 1/3 brus, men är å andra sidan en BJT-OP vilket kanske passar dåligt mot electret-mic?
Att sen TL072 drar 1/3 av strömmen är ju också en fördel då det ska matas med 9V batteri.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-04-24 21:51

Ett ganska roligt forum det här.
När det kommer till coconötskablar, uppbyggnad och kostnader för NAD208, hur man ska köra bil och hur man inte ska köra, vad Stig C tyckte om än det ena än det andra, hur en EKK som högtalarkabel låter (eller inte låter) då finns det minsann kunskap på forumet.

Men när jag undrar om jag bör använda en FET-OP eller bjt till en mikrofonförstärkare så verkar kunskapsluckan vara enorm.
Jag trodde det fanns här ... :(

Kanske måste regga mig på elektronikforumet ... :?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-25 11:20

Du bör nog ställa frågan på t.ex. micbuilders-forumet. Det finns en rätt vederhäftig genomgång av vad man vill en mikrofonförstärkare ska göra av Scott Wurcer i en utgåva av Linear Audio. Ska se om jag hittar den hemma. Scott Wurcer är konstruktör på Analog Devices och jag har haft kontakt med honom vid några tillfällen, även fått några kretskort av honom.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav Martin » 2014-04-25 14:37

aisopos skrev:Jag bumpar min fråga igen.
Jag ska beställa typ imorgon från http://www.electrokit.com och behöver välja OP idag, om någon OP därifrån fungerar.
Jag funderar alltså på:
TL072
http://www.electrokit.com/tl072cd.44184
eller:
LM833
http://www.electrokit.com/lm833d.44921
eller NJM2068
http://www.electrokit.com/njm2068m.44719?sort=price_asc

Och dyrare än så tänkte jag att det helst inte skulle bli.
Men om OPA2134 fungerar men ingen av de tidigare, eller om OPA2134 bara är såå jättemycket bättre och självklar så kan jag välja den också.
http://www.electrokit.com/opa2134ua.45161?sort=price_asc


Jag har försökt läsa på lite, och fått uppfattningen att t.ex. TL072 fungerar med singel matningsspänning nedåt 5V.
Och att det funkar beror på spänningsdelaren R3+R4 (9,1 kohm), som lägger insignalen mellan common och V+

Har jag fattat rätt?
Jag tror TL072 passar bra och duger utmärkt till en mätmik-preamp. Ska du använda den för att spela in ljud också kanske det bästa är att använda OPA2134 av de alternativen när man behöver kunna förstärka mycket med hög linjäritet och lågt brus.

Det är precis som du säger att när signalens arbetspunkt hamnar typ mitt mellan matning och jord gör det inget att den inte är gjord för single supply.

Den du tänkt bygga liknar mycket den jag byggde som mätmikförstärkare för länge sedan om det inte är precis den. Tror jag använde OPA2134 till den men det var nog lite onödigt egentligen.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-04-27 08:35

Jag beställer väl TL072 till denna då. Om nu ingen reser några invändningar intill imorgon då jag låter beställningen gå iväg. :)


Hur är det med elektrolytkondingar, dom kan väl inte inverka det minsta menligt i en sådan här krets (för mätbruk)?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav Martin » 2014-04-27 12:59

Elektrolyter funkar fint i finelektronik som denna.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-27 21:38

Tanken med att ange vilka komponenter som används är ju just det att de skall användas. Vill man testa andra får man göra det på eget bevåg ;)

De andra OP kanske fungerar, beror på hur de klarar av låg matningspänning och hur nära matningarna de kan gå. Distortionsmässigt spelar det ingen roll, elektretmiken ger så mycket mer.

Brusmässigt räcker TL072 till akustiska mätningar om du inte har idiotiskt hög gain i ett steg (1000 ggr), de andra är inte så otroligt mycket bättre ändå.

Använd du elektrolyter utan oro, det är inte något som har någon praktisk betydelse ändå rent mätmässigt.

Angående röda leds, jag tog en högintensiv led för jag ville hålla ner strömförbrukningen något. högintensiva LED har lite andra egenskaper än vanliga men det är inget som spelar roll här.
Inte heller exakt framspänning, bara den är stabil. blå, vit whatever tror jag. Syftet är att få upp spänningen till ca 3,5V eller så där elektreten fungerar fint.
(ursprungligen var kravet att TL072 måste få en spänning tillräckligt långt från jord (negativ matning) för att fungera.

Jag hade kunnat använda en TL431 tex, men hade inga hemma och så ville jag ändå ha en indikering på att den var på.

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-04-27 22:07

Perfa, då kör jag så. TL072, någon LED från lådan, och elytar.

Lite funderar jag på detta företaget att löda 0603 ytmonterat. Det lär bli pillrigt, särskilt med den syn jag är begåvad med idag då jag har börjat behöva ha saker på avstånd för att se skarpt ... :|
Men ahh, läsglasögon på och stabil hand ... ;)

Är det någon idé att fundera på sådan där lödpasta? Jag har ändå ingen varmluftslödpenna, så det kanske inte är någon vinst att tala om ...?

Vad säger ni som lött ytmonterat.

Användarvisningsbild
flathead
 
Inlägg: 992
Blev medlem: 2010-12-12

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav flathead » 2014-04-27 22:20

Jag kör brutal versionen på ytmonterat....fluss på dit med komponenten hjälpt av pincett och mejselspets på lödkolven.

Montage pasta och ugn/varmluft är för dom seriösa grabbarna :lol: .

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-04-27 22:34

Ja seriös vore ju hårt att kalla mig. 8)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 11456
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: somewhere nice

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-27 22:46

jag löder med fluss utav bara h-e , lödtenn (tunn tråd, gärna 0,5 mm ) och en vettig spets med en temperaturreglerad kolv. svåraste är att inte få alla småkomponenter att lyfta, pincett att pressa ner dem med är bra.

enda gången jag hade hetluft blåste jag iväg allting i en röra...

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-04-27 23:26

rikkitikkitavi skrev:enda gången jag hade hetluft blåste jag iväg allting i en röra...

:D :lol:

Jag kör manuellt då. Det är trots allt inte så mycket som ska lödas.

Min enda tidigare erfarenhet är någon enstaka 0508-komponent. Så nu ökar vi svårighetsgraden ett snäpp. 8)

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-05-05 00:03

Nu har jag lött skiten. Ja lite pillrigt är det minsann med 0603-or ... :?
micamp-lodn#1.jpg
micamp-lodn#1.jpg (37.06 KiB) Visad 2223 gånger


Men efter några komponenter började en viss rutin infinna sig. Fast jag testmätte efter varje färdig lödning för säkerhets skull.
Som tur är har jag en rätt schysst pincett för sådant här. Oturligtvis så är den magnetisk och drar till sig komponenten innan jag fått grepp om den. Så jag var tvungen att hålla fast varje komponent innan jag tog den med pincetten.

Metodiken blev att först smälta fast en ytterst ytterst liten tennklick på en (och endast en) pad, sen hålla dit komponenten och smälta fast den och samtidigt se till att den kommer plant ner på kretskortet. Sen löda den andra (de andra) paddarna. Funkade rätt OK.
Men inte kan jag påstå att jag tycker lödningarna blev snygga. :oops:
micamp-lodn#2.jpg
micamp-lodn#2.jpg (42.06 KiB) Visad 2223 gånger


Provkörning imorgon.
Idag har jag endast testat att lysdioderna lyser, dvs en bekräftelse på att dessa åtminstone kom rätt väg ... ;)

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-05-05 10:32

Nu har jag provkört ett par testskott. Det verkar funka rätt bra.
En Panasonic WM-61 mic, en gammal skithögtalare från pioneer som varit bakkanal i något billigt hembiopaket fick agera testobjekt. Liten lätt och bara skönt om den pajade ... :D Så skit i hur dåligt högtalaren mäter, det är nog korrekt. :?

Tidigare försökte jag köra med en sådan här setup till micen och sen rätt in på ljudkortet bara, dvs ingen extra förstärkning. Men det ville sig liksom aldrig.
simple_mic-preamp.png
simple_mic-preamp.png (11.54 KiB) Visad 2205 gånger



Men nu verkar det fungera bra, men jag har nog en hel del labbande kvar innan jag får ut vettig info av det jag gör. :oops:


Jag kastade upp den där skräphögtalaren med micen 1 dm framför och körde ett testskott med RMAA (som ändå redan var installerat och igång). En loopbacktest som alltså egentligen är en loopback i egentlig mening då signalen går över högtalare till mikrofon.
summary.gif
summary.gif (30.34 KiB) Visad 2205 gånger

fr-Spectrum.png
fr-Spectrum.png (8.36 KiB) Visad 2205 gånger

Användarvisningsbild
aisopos
 
Inlägg: 3642
Blev medlem: 2011-11-20
Ort: ogonal

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav aisopos » 2014-05-05 10:33

Sen tog jag ett testskott med sirp. Sirp verkar lite snällare. :) Men det är nog skillnader i bl.a. testnivåer som kan förklara det.
Bilagor
sirp.gif
sirp.gif (15.89 KiB) Visad 2204 gånger

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: Simpel mikrofonförstärkare

Inläggav sky_eye » 2014-05-05 10:36

Ett sätt att få fina lödningar med ytmonterat är att lägga på rejält med tenn och sedan suga upp överflödet
med en lödfläta. Blir ofta i det närmaste perfekt.
\\Sky

Föregående

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Kitchenmaster och 3 gäster