Toppar Scanspeak/Vifa L,C,R - Byggtråd

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Eldkarr

Toppar Scanspeak/Vifa L,C,R - Byggtråd

Inläggav Eldkarr » 2012-01-10 09:10

Då har man bestämt sig att för att prova på att bygga toppar till hemmabion, har varit sugen länge på att testa på att bygga något annat än baslådor och kom över lite element till en billig peng så nu är det bara att sätta igång.

Bakgrund
Tanken var att byta proj och gå upp i storlek på duken som idag är 90” och då kommer mina nuvarande högtalare att bli förhöga, Har inte så stort biorum 3,6x4 m (Kör idag med montor audio rs 8 och center)

Så tanken är att bygga slutna stativare alt små golvare som inte är så mycket högre än 60cm.
och dela vid 80hz under det har jag en minidsp och två slutna subor med LT som gör jobbet :)

Största utmaningen kommer bli att konstruera filtret. ska skaffa mic när det börjar närma sig slutet av bygget så det går att mäta upp dom.
Har kollat lite på Zaph audio ZRT slutet/ ZD5. Humblehomemade hifi Optimo

Nu 3d modeleras det lite och det är Troels gravesen Ekta som är inspererande

Som sagt är jag är nybörjare så tar gärna imot förlag och hjälp :D

Element
3 st 18w4531g00
3 st Vifa XT25SG60-04

/Johan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-10 10:38

Det kan ju vara en bra början att kika lite på Svantes program som heter Edge när du placerar ut elementen på baffeln.

Eldkarr

Inläggav Eldkarr » 2012-01-10 12:03

Basta har jag sen innan har tittat lite på Edge, något likande?

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-01-10 12:22

Ja där har du ju i princip samma sak som i Edge.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-01-10 18:07

Fina element. Basen kanske förtjänar en bättre diskant även om XTn inte är dåligt.
Ska du göra slutna eller basreflexlådor? Ska du dela dom mot en sub så behövs ju bara sluten låda och då kan du göra dom mindre.

vet inte om du vill ha centrerad placering av diskanten. men isf bör du kolla på en placering på x=0,095 och y=0,48 en jämnare kurva fås dock om du sätter den på x=0,11 och y=0,49

Basen kan då placeras x=0,095 och y=0,355

diffraktion är oundviklig så det du får kolla efter är att få så lite påverkan som möjligt och lägga den påverkan som ändå blir vid frekvenser där de gör nytta.
Har elementet en svacka vid en frekvens så se till att lägga diffraktionen vid den frekvensen. Eller om du vill ha en svacka någonstans (tex runt 3khz brukar vara skönt att ha lite mindre energi) så dimensionera för det.

vid ocentrerad placering kommer du få olika frekvensgång i de olika off-axis vinklarna vilket ibland kan vara värt att fundera på.

för att få en uppfattning om hur en avfasning kommer påverka diffraktionen så kan du göra två simuleringar i edge, en för den yttre dimensionen och en för den inre "kant" som blir där fasningen börjar. Dessa två kurvor kan du sedan titta på och försöka se hur de skulle se om man slog ihop dom. Om den ena kurvan ar en topp vid en frekvens där den andra har en dal så kan man anta att kurvan kommer bli lite jämnare än de två enskilda kurvorna. Har du toppar på samma ställe så blir det nog en förstärkning osv.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2012-01-10 23:09

Om du verkligen måste respektera hmax 60cm så tycker jag du ska gå på följande:

1) Sälj av elementsatsen och leta upp Carlsson OA-52...eller...
2) Bygg en egen variant av OA-52!

Lücka till!

//Ekan
11010000

Eldkarr

Inläggav Eldkarr » 2012-01-12 11:11

Kraniet skrev:Fina element. Basen kanske förtjänar en bättre diskant även om XTn inte är dåligt.
Ska du göra slutna eller basreflexlådor? Ska du dela dom mot en sub så behövs ju bara sluten låda och då kan du göra dom mindre.

vet inte om du vill ha centrerad placering av diskanten. men isf bör du kolla på en placering på x=0,095 och y=0,48 en jämnare kurva fås dock om du sätter den på x=0,11 och y=0,49

Basen kan då placeras x=0,095 och y=0,355

diffraktion är oundviklig så det du får kolla efter är att få så lite påverkan som möjligt och lägga den påverkan som ändå blir vid frekvenser där de gör nytta.
Har elementet en svacka vid en frekvens så se till att lägga diffraktionen vid den frekvensen. Eller om du vill ha en svacka någonstans (tex runt 3khz brukar vara skönt att ha lite mindre energi) så dimensionera för det.

vid ocentrerad placering kommer du få olika frekvensgång i de olika off-axis vinklarna vilket ibland kan vara värt att fundera på.

för att få en uppfattning om hur en avfasning kommer påverka diffraktionen så kan du göra två simuleringar i edge, en för den yttre dimensionen och en för den inre "kant" som blir där fasningen börjar. Dessa två kurvor kan du sedan titta på och försöka se hur de skulle se om man slog ihop dom. Om den ena kurvan ar en topp vid en frekvens där den andra har en dal så kan man anta att kurvan kommer bli lite jämnare än de två enskilda kurvorna. Har du toppar på samma ställe så blir det nog en förstärkning osv.

Ja dom blir slutna.

Det blir centrerad placering av diskanten mest efter som det blir 3 högtalare och jag vill ha symetri. dock kanske det skulle kunna gå att ha osymetriskt på L och R

håller på och kollar runt med placeringen hur kurvorna blir samt hur det blir med en fas. tack för tipset :)

Mr_Ekan skrev:Om du verkligen måste respektera hmax 60cm så tycker jag du ska gå på följande:

1) Sälj av elementsatsen och leta upp Carlsson OA-52...eller...
2) Bygg en egen variant av OA-52!

Lücka till!

//Ekan

60 cm är inte skrivit i sten men är en rikt linje, klart intressanta högtalare :) dock faller inte designen mig riktigt i smaken vilket är en stor bit oxå men tack för tipset :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-12 16:27

även om centrerade diskanter ger problem i 0-gradersriktningen tycker jag centrerade diskanter är att föredra över offsettade, den osymetriska spridningen som offsettade diskanter skapar är ett större problem tycker jag
Bikinitider

Återgå till DIY-forum