och CT-101 (linjesteg).
Väntar även på fjärrstyrningskort och stegmotor som är beställt
av Bent Audio.
Nu till funderingarna...
1. Strömförsörjning till CT-101.
Är det värt att bygga en strömförsörjning med batterier eller ska
man använda en konventionell nätdel med trafo, likriktare och kondensatorbank?
Tips mottages gärna.
2. Ingångväljare.
På Bent Audio kortet finns det styrning för 6 st relän.
Denna styrning går att köra via fjärren, vilket ju är trevligt, men
är det sämre/bättre att köra med relän än med en vridströmställare (typ Elma´s, eller Svalanders variant på Elman)?
Är ju lite rädd för de spänningsspikar man får när relän slår till, vilket ju i och för sig går att dämpa med en diod i backriktning parallellt med relät, men hur lämpligt är det om man (som jag helst vill) samtidigt switchar både plus och jord?
Bör man lägga en fördröjning på "plus" tungan så att den alltid slår till efter att jorden är ansluten (typ RC-filter som ger 1 sek fördröjning)?
3. Volym indikation.
Här har jag försökt tänka till lite.
Hittade en mysig dioddrivare som heter LM3914.
Tänkte att med hjälp av den och en linjär pot bygga en indikator med lysdioder.
Poten skulle då monteras så att den vrids av samma skaft som vrider CT-2 attenuatorn (typ kugghjul, lite remmar o dyl).
Denna får aggera spänningsdelare till ingången på LM3914 vilken då kommer att lysa och släcka en diod i taget (fungerar som 10 st komparatorer, eller en enkel flash-omvandlare).
LM3914 är kaskadkopplingsbar med upp till 10 enheter (jag tänkte kaskadkoppla 3 för att driva 24 lysdioder, 24-läges attenuator).
Det finns i och för sig en utgång på Bent Audio kortet som driver en
diod som är tänkt att placeras på volymvredet (som då alltså ska snurra med vredet), fast det är ju inte lika skôj som att ha fasta
steg med lysdioder.
Någon som tror att detta skulle fungera?
Tar gärna emot tips på var jag får tag på 24 st billiga (helst blå, med klar genomskinlig kåpa) lysdioder (får gärna vara 3 mm dioder med svag ljusstyrka).
Elfas billigaste kostar ju ändå typ 9.70 per styck, blir ju nästan 240 spänn