Försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6529
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Försteg

Inläggav Wolfie » 2005-01-07 19:54

Ska nu bygga ett försteg baserat på DACT CT-2
Bild

och CT-101 (linjesteg).
Bild

Väntar även på fjärrstyrningskort och stegmotor som är beställt
av Bent Audio.


Nu till funderingarna...

1. Strömförsörjning till CT-101.

Är det värt att bygga en strömförsörjning med batterier eller ska
man använda en konventionell nätdel med trafo, likriktare och kondensatorbank?
Tips mottages gärna.

2. Ingångväljare.

På Bent Audio kortet finns det styrning för 6 st relän.
Denna styrning går att köra via fjärren, vilket ju är trevligt, men
är det sämre/bättre att köra med relän än med en vridströmställare (typ Elma´s, eller Svalanders variant på Elman)?

Är ju lite rädd för de spänningsspikar man får när relän slår till, vilket ju i och för sig går att dämpa med en diod i backriktning parallellt med relät, men hur lämpligt är det om man (som jag helst vill) samtidigt switchar både plus och jord?
Bör man lägga en fördröjning på "plus" tungan så att den alltid slår till efter att jorden är ansluten (typ RC-filter som ger 1 sek fördröjning)?

3. Volym indikation.

Här har jag försökt tänka till lite.
Hittade en mysig dioddrivare som heter LM3914.
Tänkte att med hjälp av den och en linjär pot bygga en indikator med lysdioder.
Poten skulle då monteras så att den vrids av samma skaft som vrider CT-2 attenuatorn (typ kugghjul, lite remmar o dyl).
Denna får aggera spänningsdelare till ingången på LM3914 vilken då kommer att lysa och släcka en diod i taget (fungerar som 10 st komparatorer, eller en enkel flash-omvandlare).
LM3914 är kaskadkopplingsbar med upp till 10 enheter (jag tänkte kaskadkoppla 3 för att driva 24 lysdioder, 24-läges attenuator).

Det finns i och för sig en utgång på Bent Audio kortet som driver en
diod som är tänkt att placeras på volymvredet (som då alltså ska snurra med vredet), fast det är ju inte lika skôj som att ha fasta
steg med lysdioder.

Någon som tror att detta skulle fungera?

Tar gärna emot tips på var jag får tag på 24 st billiga (helst blå, med klar genomskinlig kåpa) lysdioder (får gärna vara 3 mm dioder med svag ljusstyrka). :D
Elfas billigaste kostar ju ändå typ 9.70 per styck, blir ju nästan 240 spänn 8O
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
d_anders
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 2004-05-27

Inläggav d_anders » 2005-01-08 02:55

Om du nöjer med gröna dioder så har belganet såna på surplus, 10 dioder för 5 kronor.

http://www.bde.se

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12062
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-01-08 08:44

satsa på en jung- super regulator , sök lite på www.diyaudio.com, och kontakta per-anders , han har ju gjort PCB till den.

Reläer

reläer är mycket bättre än vridomkopplare.

du måste ALLTID ha en flyback diod, annars bygger du en "nolledödare" (sök i mina tidigare posts). Det är också lättare rent mekaniskt med reläer. är normalt inget problem. Däremot kan det knäppa till då du slår över, men det har ju att göra med att ingångsimpendansen ändras då reläerna slår över och det problemet har du ju även med en vridomkopplare. (om det inte är kortslutande kontakter)

Låter jobbigt med stegmotor och vridomkopplare...

du får dessutom en bättre lösning, rent tekniskt (överhörning mm ) .eftersom du switchar signalen direkt, och inte måste dra en massa interkablage. Det blir billigare också. Reläerna har säkert längre livslängd.

Nivåindikering
verkar lite omständigt med en analog volymindikering, men funkar säkert. jag hade nog gjort en digital lösning med en räknare som delar ner pulserna från stegmotordrivningen så att du får 24 pulser per volymvarv och sedan koppla tll en dekadräknare.
Eller koppla det till en BCD räknare och använd lysdioddisplayer, eller varför inte NIXIE rör? (www.askjanfirst.de)

Lysdioder
kolla med andra leverantörer
annars www.lsdiodes.com, innan fanns www.besthongkong.com , men den verkar nerlagd nu.

glömde, om det går bra med röda eller gröna, halvstarka, kan jag skicka några med internposten och du kommer förbi Perstorp i framtiden.. har några tusen av varje...


/rickard

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6529
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-08 17:25

rikkitikkitavi:

Tackar för tipsen.
Kommer att köra med relän, tror jag.
Frågan är bara om jag får risk för riktigt höga slag när jag
switchar ingång då både försteget och mitt slutsteg är DC-kopplade?
Skulle helst vilja behålla försteget DC-kopplat...

Men det är klart att det går att tillse att jord alltid blir inkopplat
innan signalplus (om det nu gör någon praktiskt skillnad).

Angående volymindikatorn så har jag funderat på det där med
räknare, men det blir i praktiken svårare med en digital som du nämner än en analog.
Den största anledningen är att jag kommer att tappa positionen (om man tar signalen från stegmotorns pulser) så fort jag snurrar volymvredet med handen (alltså en från fjärren).
Därför behöver jag någonting som mekaniskt känner av rörelsen
för attenuatorn.

Det går ju förståss bra om man tar en sådan där roterande pulsgivare som man hakar på attenuatorn och sedan kopplar till någon typ av pulsräknare.
Tips på pulsräknare?
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-01-08 17:28

Frågan är om det är lönt att anstränga sig speciellt med strömförsörjningen till CT101 då den har spänningsreglering på kortet och gör man något bättre än den som finns där så hjälper det inte ändå inte speciellt mycket...
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness
 
Inlägg: 12062
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Somewhere nice

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-01-08 20:19

pulsgivare finns ju billiga (förhållandevis) på elfa, men tyvärr tappar ju din digitala räknare minnet när strömmen försvinner (om du inte kör med batteribackup) , så det värde räknaren hade då försvinner ju => man börjar ju om på ett odefinierat värde då strömmen slås på igen , vilket inte säkert stämmer med volymens inställning.

Så din lösning med komparatorstege + volympot är itne så dum, I bow to you :)
Allt annat verkar bli jobbigt..


Fast jag hade nog använt en AVR med inbyggd A/D och multiplexade lysdioder. Samtidigt kunde denna ju ha styrt stegmotorn och använts som IR decoder... finns massor av apllikationer med detta på nätet. Fast då hade jag fått sätta mig ner och lära mig AVR också, men det är på tiden.

jag är inte riktigt med på vad du syftar med höga slag?

Du får alttid en spänningsspik när du slår ifrån reläet över spolen. För att skydda övrig elektronik måste du ha en flybackdiod. Möjligen kan det tänkas att viss överhörning sker till signalledarna, men flybackdioden begränsar ju spänningsspiken så det borde inte vara fallet. Eftersom det är en spik så skulle den ju gå rakt genom en AC kopplad förstärkare också.

sedan har du ju problemet att när du byter volym /ingång ändras ju impendansen, som p g a biasströmmar i dina förstärkarsteg kan ge knäppar i förstärkaren. Men det är svårare att avgöra här, och antagligen är DACTen designad med detta i åtanke. (kanske en max impendans)

hugaligen vad det blåser ikväll... bor 25 m högt hus helt fritt ut mot sundet, jag känner hur det svajar :)

/Rickard

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6529
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-09 12:22

Naqref: Det är sant. CT-101 har ju spänningsregulatorer på kortet.
Frågan är hur bra dessa är.
Bygger man en bättre så går det ju förståss att koppla förbi dessa 8)

Men det får tiden avvisa.

Får se om CT-101 låter bra för det första... Har aldrig hört den, så
det ska bli spännande. Låter den inte något vidare, tja då blir det
att bygga ett eget försteg...
Känner en kille i Kristinehamn som byggde ett försteg baserat på
någon av Jungs kretsar (med diskreta OP´s), kanske skulle ta
en titt på detta om jag inte blir nöjd med CT-101.

CT-2 går ju lika bra att använda till andra försteg :D

Sitter och caddar lite på lådan just nu (som jag får hjälp med att
bygga av en av killarna på verkstaden)....

Tror att den kan bli rätt så najs :D
Inga anknytningar

air
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-04-23
Ort: Vasa, Finland

Op-ampar

Inläggav air » 2005-01-19 22:02

Är det bara jag som undrar vad som döljer sej under den vita färgen på op-amparna ? :D
//air

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23857
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-19 22:18

Hade ett hemma som var reparerat och då satt det några LM61.. någonting.

air
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2004-04-23
Ort: Vasa, Finland

Inläggav air » 2005-01-19 22:35

RogerGustavsson skrev:Hade ett hemma som var reparerat och då satt det några LM61.. någonting.


Ok, tackar.
//air

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6529
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-20 09:00

Dom där OP:amparna går ju att byta ut till i princip vilka som helst
som är unity gain stabila.
Så länge de har samma benkonfig. men det har väl i princip 90% av
alla opampar om jag inte minns fel? :D

Låter i vilket fall som helst bra mycket bättre än ett Primare SP31.7
försteg... Eller rättare sagt, det låter mindre, mycket mindre sett till
brusnivån...
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Niclas57
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2003-07-25

Inläggav Niclas57 » 2005-01-20 18:38

Känner en kille i Kristinehamn som byggde ett försteg baserat på
någon av Jungs kretsar (med diskreta OP´s)

Hej på dig Wolfie.
Det är Walt Jungs AD744/AD811-baserade försteg matat med hans senaste version av spänningsregulatorer.
Tyvärr var det ju nåt jordningsproblem i kombination med slutsteget när vi skulle testa det på träffen som vi hade i kristinehamn....


kanske skulle ta
en titt på detta om jag inte blir nöjd med CT-101

Du bor ju inte så långt bort så jag skulle ju kunna komma över nån kväll?Skulle vara intressant att jämföra med något annat.



Hade ett hemma som var reparerat och då satt det några LM61.. någonting.

Skulle gissa på LM6171 eller 6181...

Användarvisningsbild
Jensevik
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2003-09-04
Ort: Kristinehamn

Inläggav Jensevik » 2005-01-21 00:18

Du bor ju inte så långt bort så jag skulle ju kunna komma över nån kväll?Skulle vara intressant att jämföra med något annat.


Då hänger jag på!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt
 
Inlägg: 6529
Blev medlem: 2003-06-13
Ort: En vik i Barken

Inläggav Wolfie » 2005-01-21 18:34

Nicke: Ja det vore trevligt.

Dock har jag inte låda alls till NLE-försteget ännu (lär dröja ett tag innan jag hinner bygga någon) men det går ju att spela på det.

Både du och Jensevik är hemskt välkommna någon dag. :D

Denna helgen går dock bort då vi har 1:års kalas för Moa :D
Inga anknytningar


Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster