Basmoduler tappar djupbas vid höga volymer (För klent steg?)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Basmoduler tappar djupbas vid höga volymer (För klent steg?)

Inläggav zapanasta » 2012-01-26 10:47

Som jag skrev så mattas djupaste basen vid riktigt höga ljudnivåer,har ett zachry d-250 till 2 basmoduler..

Har även provat med en modul till steget men samma fenomen där,kan det ha nåt med utsläckningar att göra eller är steget för klent helt enkelt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-26 11:01

Högtalarna brukar ju ha en nivårelaterad frekvensgång, de komprimerar antagligen i det lägsta registret. Distorsionen brukar också stiga kraftigt i de registret när mera effekt matas in.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-26 11:13

RogerGustavsson skrev:Högtalarna brukar ju ha en nivårelaterad frekvensgång, de komprimerar antagligen i det lägsta registret. Distorsionen brukar också stiga kraftigt i de registret när mera effekt matas in.

Hade den tanken lite jag med,kanske är basmodulerna som säger ifrån....

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-26 11:58

det finns säkert mycket att tänka på vad gäller storsignalabeteendet i system, låter det jävligt illa när ljudet stryps?
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-26 12:13

celef skrev:det finns säkert mycket att tänka på vad gäller storsignalabeteendet i system, låter det jävligt illa när ljudet stryps?

Nejdå,det som händer är att djupaste basen mattas av,detta inträffar under -5 på volymen...

Inte märkt det förr iom att jag hade grannar med småbarn,men nu är lägenheten brevid mig tom så jag passar på att gasa lite :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-01-26 12:50

Zachry D-250 lämnar väl rätt mycket effekt? 250 W sinus i 4 Ohm flerdelat på två basar blir ju en hel del de elementen ska ta hand om. Hur vanligt är det att det sker utan komprimering?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-26 12:56

Det har sagt förr, och jag säger det igen - volymkontrollsnivån är ingen indikation på om slutsteget arbetar max eller inte.

Verkar dock vara bra konstruerade basar på så sätt att om det är basreflex (tror mig minnas det) såöverstyr porten först och blir flödeshindrande vilket bygger upp mottryck i lådan som då inte går lika djupt och kan spela starkare. Typ. Bra dimensionering.

De räcker ju uppenbarliggen till i normalfallen.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-26 13:01

Mysteriet löst,bestämmde mig för att ta reda på egentligen hur mkt basarna slår strax innan dom börjar tappa..

Gjorde en anordning och flyttade den sakta närmare tills basen började ta i,Mätte sedan med tummstock ,14mm åt ena hållet kan den slå innan den börjar tappa..

Dom gick på max helt enkelt,varken steg eller nåt annat som var fel då alltså :)

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-26 13:11

en enklare anordning för att mäta konutslag är en wedgemeter som du kan klippa till själv

Bild
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-26 13:16

zapanasta skrev:Mysteriet löst,bestämmde mig för att ta reda på egentligen hur mkt basarna slår strax innan dom börjar tappa..

Gjorde en anordning och flyttade den sakta närmare tills basen började ta i,Mätte sedan med tummstock ,14mm åt ena hållet kan den slå innan den börjar tappa..

Dom gick på max helt enkelt,varken steg eller nåt annat som var fel då alltså :)

Bild

Spela nu lite starkare igen där du passerar gränsen och mät igen.

Jag tror inte basarna nått Xmech, utan de kommer börja slå mindre efter att du tappat lågbasen - men du kan spela starkare.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-26 13:40

Kollade utan att mäta (packat ihop) Går att få dom att slå ännu längre som du skrev till en viss volym sen blir det åt andra hållet dvs dom börjar slå mindre..

Men att dom inte bottnar eller låter illa av sån här närapå misshandel är ju otroligt (jag har då inte haft nåt liknande :) )

Nu ska jag va snäll mot dom,inget kul att förstöra element men man har ju rett ut saker och ting nu i alla fall :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 13:48

Grattis !

Dom beter sig precis så som man vill :D
Och som Magnus nu redogjort för, alltså använt den "luftbroms" som blir till att begränsa konslagen vid höga ljudtryck!
Super, bra dimmensionering med andra ord ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-26 14:15

Lite skillnad på dom här basarna och seas p-rex jag hade i dessa lådor från början.

Seas basarna lät mkt bra, men ack så tråkiga om man ville dra på lite. Dom bottnade med en smäll långt innan dessa jag har nu börjar protestera...

Nä, jag sitter nöjd med modulerna :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 14:26

Och med "topparna".

Vafan... VA SKÖNT !

delar du fortfarande QRS500 "flackt" med en konding ?

om det fungerar bra ihopp på det viset så är det ju ett mycket bra sätt att köra på och jag är osäker på om du "behöver" göra så mycket förändringar :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-26 14:41

Delar genom nadrecivern numera,lite mindre tryck men låter renare :)

qrslådorna hjälpte väl till lite förut i midbasen..

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-01-26 14:43

celef skrev:en enklare anordning för att mäta konutslag är en wedgemeter som du kan klippa till själv

Bild

Det ser ju smart ut, men jag fattar inte. :oops: Var läser man av skalan? Behövs någon separat hjälplinje, eller ger pappersbiten själv en "spökbild" av något slag, så att man kan läsa av längs "B"?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 14:44

låter det "tunnare" så behöver det ju inte vara bättre...

vart delar du ? ¨

testa mellan 80-120Hz för att se vad dom blir bäst och testa att placera modulerna närmare/ längre från topparna för att se vad det ger för resultat i det området :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-26 14:54

Har mixtrat med det,med tunnare menar jag midbastrycket..

Men förut var ljudet mer ihopgrötat på nåt sätt så det är klart bättre nu..

Återstår lite acustikfix mm men det tar jag till våren,oavsett så tror jag att jag lyckats få ihop ett välljudande system för småpengar :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2012-01-26 15:25

Det tror jag med :)

kul, jag e sugen på att kuna förbi någon gång och lyssna på musik, dricka ett par kalla och snacka lite skit ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-26 17:03

DVD-ai skrev:Grattis !

Och som Magnus nu redogjort för, alltså använt den "luftbroms" som blir till att begränsa konslagen vid höga ljudtryck!

Precis!

Exellent dimensionering!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2012-01-26 18:08

Måste haft en del tur vid konstruerandet,men sen har man ju lärt sig lite i dag hur en låda ska bete sig tack vare kunnliga forummedlemmar :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-26 22:19

PerStromgren skrev:
celef skrev:en enklare anordning för att mäta konutslag är en wedgemeter som du kan klippa till själv

Bild

Det ser ju smart ut, men jag fattar inte. :oops: Var läser man av skalan? Behövs någon separat hjälplinje, eller ger pappersbiten själv en "spökbild" av något slag, så att man kan läsa av längs "B"?

Begriper inte heller.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-01-26 22:29

Men, hallå!

Om man skakar en sak tillräckligt snabbt (kolla Youtube på alla baselement som spelar högt) så ser man det som två spökbilder i ändlägena som verkar stå still. Den undre spökbilden kommer skära det övre lägets undre linje någonstans och som pappersbiten är konstruerad motsvarar det då konrörelsen p-p men man hade ju kunnat gradera skalan med envägsrörelse eller vad som.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-01-27 09:07

MagnusÖstberg skrev:
DVD-ai skrev:Grattis !

Precis!

Exellent dimensionering!

jag skulle gärna vilja veta mer om detta, att bygga in en nödbroms tycker jag låter väldigt smart, men i det aktuella fallet så låter det som att nödbromsen går in lite tidigt, vill man inte att bromsen slår till precis när det börjar låta illa för att rädda hårdvaran? det skulle väl kunna vara så att systemet nu bromsar flera db innan det börjar låta illa?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-01-27 18:08

Vet inte om 1mm innan Xmax är för tidigt, jag tycker nog att det är rätt okej, och spelar man med sådanna krav på ljudtrycket så kanske man borde funta på att utöka basmodulerna till fler eller större element.

Jag tror detta är något som bara går att åstakomma med porten nedåt och när porten överstyr så skickas det ju ut ljudpuffar. Dessa möter en vertikal yta och studsar rakt tillbaka in i porten, kan man kalla det att den akustiska impedansen ökar eller nått sådant?

Guru QM60 har en liknande lösning.
Jag saknar dig.

Återgå till DIY-forum