Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Att försöka bygga en av världens bästa högtalare med off the shelf element och utan lämplig mätutrustning och dessutom sakna många års erfarenhet av högtalarkonstruktion, psykoakustik osv. Är 100% säkert att misslyckas.
Det finns det goda exempel på, på varje hifimässa.
DVD-ai skrev:
Men vafan !
jävla bittra vi e, de går, och om mna ligger i och verkligen satsar på att läsa sig och förstå det bakomliggande i en konstruktion som helhet i ett rum och hur vi uppfattar den osv...
Ja, ingenting är omöjligt !!!
PerStromgren skrev:Varför vill du bygga själv? Är det för att spara pengar?
PerStromgren skrev:Varför vill du bygga själv? Är det för att spara pengar?
Alexi skrev:Att försöka bygga en av världens bästa högtalare med off the shelf element och utan lämplig mätutrustning och dessutom sakna många års erfarenhet av högtalarkonstruktion, psykoakustik osv. Är 100% säkert att misslyckas.
Fjonkalicious skrev:PerStromgren skrev:Varför vill du bygga själv? Är det för att spara pengar?
Detta är en högst relevant fråga. Finns det alternativ att köpa som man gillar så kan man ju köpa dom.
Om du tror att det skulle vara kul, utvecklande och intressant så tycker jag du skall påbörja resan SteveO. Men i sådant fall med en tydlig brief i vad du vill uppnå och sedan fundera ut hur du skall lyckas med detta.
Att hitta recept på DIY med tillförlitliga omdömen är lika med noll. Finns alltid flera som motsäger principen av just det bygget. Dom som bygger dom är lyriska, utan någon referens (och ofta om den finns så är referensen en "sämre" burk).
Fjonkalicious skrev:Skulle du vilja ha ett annat bassystem än det du byggt själv?
Fjonkalicious skrev:Tänkte det. Jag provar och jag tror att jag ligger i lä när det gäller kunskap gentemot dig. Jag förväntar mig inte mirakel, men det är roligt och det avgör det för mig.
Dessutom har du ju en referens redan(dina nuvarade toppar) och då har du ju något att jämföra med under hela byggtiden.
Mvh
Filip
Svante skrev:Alexi skrev:Att försöka bygga en av världens bästa högtalare med off the shelf element och utan lämplig mätutrustning och dessutom sakna många års erfarenhet av högtalarkonstruktion, psykoakustik osv. Är 100% säkert att misslyckas.
Fast har inte alla högtalarkonstruktörer, bäde klantskallar och genier börjat precis så?
MagnusÖstberg skrev:Ja, ritningen och filtret finns här på forumet. Det kostar i runda slängar 20 papp för ett par och det går säkert fint att leka lite med designen.
MagnusÖstberg skrev:Nej, Morellos 3-vägare passar in på din beskrivning så det stänker om det.
steveo1234 skrev:Ponera att man vill bygga ett par riktigt bra högtalare själv. Enda krav är att de låter i alla fall lika bra som B&W 802, Revel F50 och liknande samt att de kan spela 110db helt obehindrat på lyssningsplats i ett 25m^2 stor rum. Jag skulle föredra enbart toppar (80hz och uppåt).
Antal element, princip, färg och liknande spelar ingen roll, men, helst en totalkostnad under 50k per par. Om höjden är under 140cm så är det en fördel.
Vad finns?
paa skrev:steveo1234 skrev:Ponera att man vill bygga ett par riktigt bra högtalare själv. Enda krav är att de låter i alla fall lika bra som B&W 802, Revel F50 och liknande samt att de kan spela 110db helt obehindrat på lyssningsplats i ett 25m^2 stor rum. Jag skulle föredra enbart toppar (80hz och uppåt).
Antal element, princip, färg och liknande spelar ingen roll, men, helst en totalkostnad under 50k per par. Om höjden är under 140cm så är det en fördel.
Vad finns?
Kanske en Linkwitz Orion kan passa in i din kravspec?
Komorok skrev:Ett par Ino Audio i56 borde klara din budget om du bygger lådan själv. Fast de
är aningen för höga iofs. Nåja, bättre jag skriver detta tips än inte.
paa skrev:http://gedlee.com/
KarlXII skrev:110 dB är mycket. Iaf om det ska vara obehindrat vilket känns som en ganska vinglig parameter....å andra sidan är 25 kvadrat inte speciellt mycket.
Kanske fixar Thor eller Odin det över 80Hz, men jag är inte säker.
Låter bra för runt 13000:-/paret iaf.
steveo1234 skrev:Komorok skrev:Ett par Ino Audio i56 borde klara din budget om du bygger lådan själv. Fast de
är aningen för höga iofs. Nåja, bättre jag skriver detta tips än inte.
Tackar för tipset. Men, jag tror att mitt lyssningsavstånd på lite ungefär 3.5meter gör att jag inte kan gå över i28, om ens den modellen fungerar i mitt rum på det avståndet. Min erfarenhet är att i28 vill ha en 4meter ungefär för att allt ska falla på plats.
i16s borde vara rimligare, men, jag vet inte om den skulle fungera i övrigt.
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 15 gäster