Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Laila » 2016-10-05 21:58

Har inte lusläst tråden så kanske att jag är sent ute, men en sådan här
"Japansåg" köpte jag härom veckan, fi fan va bra . . . typ.
Bild
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Evil_Homer » 2016-10-05 23:50

Ett vattenpass behövs i var mans hem, sneckarn kom visst på att det var här hans Hultafors MST 180 var :oops:

Ett 180 pass är bra till mycket, men kan bli bökigt att få plats med på vissa ställen, kikade på Hultafors hemsida och såg då deras Libella 2000.
Kommer man svära över den högre tyngdpunkten, eller blir det en halleluja moment att man kan skilja delarna ifrån varandra?

Någon med erfarenheter?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
MathiasS
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 2013-12-30

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav MathiasS » 2016-10-06 06:29

Har ett mst själv som jag aldrig skulle byta bort, men har bara hört gott om Libella.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Evil_Homer » 2016-10-06 10:47

ELLER, ska man kika efter en krysslaser istället?
Badrumsskåp, altanbygge, biorum, tavlor, fönsterbrädor.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Cinder » 2016-10-06 10:49

Evil_Homer skrev:ELLER, ska man kika efter en krysslaser istället?
Badrumsskåp, altanbygge, biorum, tavlor, fönsterbrädor.


Har en krysslaser från Bosch, funkar bra till allt som inte behöver större noggrannhet än 2-3mm då ljusmönstret ofta blir så pass brett på väggen.
Annars en skitbra grej att ha, underlättade vid tapetsering bl.a.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Evil_Homer » 2016-10-06 10:54

Skulle precis till att uppdatera mitt inlägg med tapetsering!
Kan man inte lägga sig i kant med linjen och på så sätt få det perfekt?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Cinder » 2016-10-06 10:58

Evil_Homer skrev:Skulle precis till att uppdatera mitt inlägg med tapetsering!
Kan man inte lägga sig i kant med linjen och på så sätt få det perfekt?


Ja för tapetsering tycker jag att det är ett utmärkt verktyg för att loda upp första våden, man slipper ju hänga med snören och annat.
Där räcker 2-3mm alldeles tillräckligt och som du säger så siktar man mot ena sidan av prickarna, eller mitten av dom, när man hänger våden.

Ett fall där jag märkte att det hade varit bättre med ett vattenpass var när jag hängde 4 mindre tavlor på rad med några centimeters mellanrum, då blev de där 2-3mm påtagliga och det behövde justeras lite.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Evil_Homer » 2016-10-06 11:08

Är inte riktigt med på hur tavlorna kan skilja sig 2-3mm, lasern ritar ett streck på väggen och man skruvar efter det.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2016-10-06 11:16

Evil_Homer skrev:Ett vattenpass behövs i var mans hem, sneckarn kom visst på att det var här hans Hultafors MST 180 var :oops:

Ett 180 pass är bra till mycket, men kan bli bökigt att få plats med på vissa ställen, kikade på Hultafors hemsida och såg då deras Libella 2000.
Kommer man svära över den högre tyngdpunkten, eller blir det en halleluja moment att man kan skilja delarna ifrån varandra?

Någon med erfarenheter?


Dom gamla gjutna vattenpassen med skarpa kanter var bättre än de nya strängpressade med rundade kanter. Rundningen av kanterna ger ingen hundraprocentig precision.
F.ö. kan ett digitalt vattenpass vara väldigt trevligt.
Senast redigerad av paa 2016-10-06 11:17, redigerad totalt 1 gång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Cinder » 2016-10-06 11:17

Evil_Homer skrev:Är inte riktigt med på hur tavlorna kan skilja sig 2-3mm, lasern ritar ett streck på väggen och man skruvar efter det.


Strecket är 2-3mm brett, eller ännu bredare om krysslasern står nära väggen, dvs om det är trångt. Strecket är inte heller knivskarpt, utan lite suddigt kring kanterna. Då har man inte så bra förutsättningar att skruva efter.
Eftersom tavlorna var små och hängde nära varann så utgjorde de där 2-3mm ett märkbart fel i slutändan,.
Det är det jag menar - att om man ska göra något som kräver mer precision så är inte krysslaser rätt verktyg, det är inte lika noga som att rita en blyerslinje med vattenpass.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Evil_Homer » 2016-10-07 12:59

Låter inte som om din modell är något jag skulle ha kvar särskilt länge, vad heter den så vet man vad man inte skall ha? :D

Krysslaser verkar finnas i allt ifrån 399kr till 4999kr, misstänker att mycket hänger på hur stark själva strålen är och hur långt den skjuter så att man kan se i skapligt ljusa lokaler.
Hade ju varit lite surt att köpa en modell som inte duger till att fixa altanen med sen när den skall upp.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Cinder » 2016-10-07 13:03

Evil_Homer skrev:Låter inte som om din modell är något jag skulle ha kvar särskilt länge, vad heter den så vet man vad man inte skall ha? :D

Krysslaser verkar finnas i allt ifrån 399kr till 4999kr, misstänker att mycket hänger på hur stark själva strålen är och hur långt den skjuter så att man kan se i skapligt ljusa lokaler.
Hade ju varit lite surt att köpa en modell som inte duger till att fixa altanen med sen när den skall upp.


Minns inte vad den heter, men var en grön Bosch som säljs på Clas Ohlson för kring 500kr.
Själv lägger jag inte tusentals kronor på den här typen av verktyg som jag ser mer som ett komplement i vissa situationer där det går fortare än med traditionella verktyg som vattenpass eller lod.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Evil_Homer » 2016-10-07 13:13

Ingen panik i att köpa sakerna, mest kikar på vad som ger mig mest för pengarna.
Ska man ha ett vattenpass man kan lita på så är det MST 180 och enbart det så ligger det på två loppor, och då är man låst till storlek och kan ändå inte använda den där det blir trångt samt att man inte kan väga in ett altanbygge som man kan med en laser.

Tänker om jag målar in mig i ett hörn om man tar en laser istället för vattenpass, vad kan jag inte göra med lasern som ni ser det?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Cinder
 
Inlägg: 390
Blev medlem: 2013-10-11
Ort: Luleå

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Cinder » 2016-10-07 13:18

Evil_Homer skrev:Ingen panik i att köpa sakerna, mest kikar på vad som ger mig mest för pengarna.
Ska man ha ett vattenpass man kan lita på så är det MST 180 och enbart det så ligger det på två loppor, och då är man låst till storlek och kan ändå inte använda den där det blir trångt samt att man inte kan väga in ett altanbygge som man kan med en laser.

Tänker om jag målar in mig i ett hörn om man tar en laser istället för vattenpass, vad kan jag inte göra med lasern som ni ser det?


Är väl lite svårt att säga vad du inte kan göra med laser, annat än ur min syn verkliga precisionsgrejer, dvs noggrannhet kring 1mm, då är det rätt knepigt.
Annars får jag bara upplysa om faktumet att när du ställer dig vid väggen som du belyser med lasern så skuggar du linjen där du står. Det är ju givetvis självklart, men något man kanske inte tänker på förrän man står där och inser att man måste tänka om lite och stå vid sidan av stället där du vill se linjen. Det blev tydligt vid t.ex. inlodning av tapetvåd, då man måste hänga den från sidan och inte stå på en pall mitt framför våden som man kanske annars gör. I något fall ritade jag av laserlinjen med blyerts på väggen bara för att det blev smidigare just där när man krånglar med våden framför laserstrecket. En liten grej värd att tänka på om du funderar på vad begränsningarna kan vara.

Lasern, eller i alla fall den jag har, funkar förresten inte till att hänga i taket och lysa ett kryss i golvet t.ex. laserlampan hänger som ett lod i verktygschassit och klarar en viss lutning innan det börjar ta emot innerväggarna, så det är också något att tänka på, verktyget är avsett för väggar eller annat som du kan belysa i horisontell riktning på nåt sätt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2016-10-07 15:06

Möjligen kan ett laservattenpass vara vettigt, jag vet inte för jag har bara erfarenhet av ett som var för billigt. Det är inte säkert att man måste ha en linje, även om det är smidigt, bara man kan plotta några punkter! Möjligen får man mer för pengarna så, men det är en gissning.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
twotackter
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2011-11-22
Ort: Järna

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav twotackter » 2016-10-07 22:36

Evil_Homer skrev:Hade ju varit lite surt att köpa en modell som inte duger till att fixa altanen med sen när den skall upp.



Tipsar om glasögon som förstärker det röda laserljuset, var helt grymt bra när jag byggde en friggebod. Utan glasögonen var det hopplöst att se linjen tydligt en solig sommardag.

http://www.proffsmagasinet.se/laserinst ... dsglasogon

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2016-10-17 15:32

Det kom ett litet paket idag:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav UrSv » 2016-10-17 15:41

Tala gärna om vad du tycker om vinkelhaken. Attans sugen på en 300 eller 400 mm sådan...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2340
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav nuffe » 2016-10-17 21:01

Laila skrev:Har inte lusläst tråden så kanske att jag är sent ute, men en sådan här
"Japansåg" köpte jag härom veckan, fi fan va bra . . . typ.
[ Bild ]



Håller med! Förstår inte hur man klarade sig utan. Jag flera i olika storlek.

Henrik

Användarvisningsbild
AndersD
 
Inlägg: 1653
Blev medlem: 2008-04-29
Ort: Södra Sandby

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav AndersD » 2016-10-18 12:21

twotackter skrev:
Evil_Homer skrev:Hade ju varit lite surt att köpa en modell som inte duger till att fixa altanen med sen när den skall upp.



Tipsar om glasögon som förstärker det röda laserljuset, var helt grymt bra när jag byggde en friggebod. Utan glasögonen var det hopplöst att se linjen tydligt en solig sommardag.

http://www.proffsmagasinet.se/laserinst ... dsglasogon

Fungerar det där verkligen en solig sommardag?

Jag har den gröna Boschen som diskuterats tidigare i tråden och det är hopplöst att se lasern utomhus. Bara att inse att billigare grunkor är gjorda för inomhusbruk!
Men funkar glasögonen är ju detta kanon.............
.....

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2016-10-20 09:09

UrSv skrev:Tala gärna om vad du tycker om vinkelhaken. Attans sugen på en 300 eller 400 mm sådan...

Jag har inget snickeriprojekt just nu, utan vinkelhaken hängde bara med när jag köpte de andra grejorna, men time will tell...
Jag köpte nyss på loppis ett set med blocknycklar, blandat mellan Bahco och Kamasa, i storlek från 7 till 17 mm för ungefär samma pris som jag betalade för Wera Joker-nyckeln, och det var ett bättre köp känner jag spontant.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
twotackter
 
Inlägg: 238
Blev medlem: 2011-11-22
Ort: Järna

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav twotackter » 2016-10-20 17:37

AndersD skrev:
twotackter skrev:
Evil_Homer skrev:Hade ju varit lite surt att köpa en modell som inte duger till att fixa altanen med sen när den skall upp.



Tipsar om glasögon som förstärker det röda laserljuset, var helt grymt bra när jag byggde en friggebod. Utan glasögonen var det hopplöst att se linjen tydligt en solig sommardag.

http://www.proffsmagasinet.se/laserinst ... dsglasogon

Fungerar det där verkligen en solig sommardag?

Jag har den gröna Boschen som diskuterats tidigare i tråden och det är hopplöst att se lasern utomhus. Bara att inse att billigare grunkor är gjorda för inomhusbruk!
Men funkar glasögonen är ju detta kanon.............


Körde med Dewalts krysslaser och hade inga problem att se linjen ute dagtid, men du kan ju alltid be att få testa i butiken :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Evil_Homer » 2016-11-06 23:36

https://www.bosch-professional.com/se/s ... 129-ocs-p/

Säg bara att " jag har den själv och den är riktigt bra". "Osch!! Jag lånade den modellen av min polare och jäklar vad den gjorde jobbet fint!"

Jag ska försöka mig på att räta upp ett golv som satt sig, misstänker att en sådan här är oumbärlig då?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2016-11-06 23:50

Evil_Homer skrev:https://www.bosch-professional.com/se/sv/gll-3-80-p-24129-ocs-p/

Säg bara att " jag har den själv och den är riktigt bra". "Osch!! Jag lånade den modellen av min polare och jäklar vad den gjorde jobbet fint!"

Jag ska försöka mig på att räta upp ett golv som satt sig, misstänker att en sådan här är oumbärlig då?


Det finns nån specialare för golv, minns inte mer än så men kolla upp om du hittar nåt, den projicerar liksom på golvet på nåt finurligt vis. Tror jag...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Evil_Homer » 2016-11-07 00:04

Jo jag har allt sett den, skulle jag enbart fixa golv framöver så hade jag övervägt en sådan.
Tänker lite mer allsidig apparat, tapetsera, kontrollera nivåer på golv, altanbygge, biobygget, sätta upp badrumsmöbler, tavlor, osv.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2016-11-07 00:09

Evil_Homer skrev:Jo jag har allt sett den, skulle jag enbart fixa golv framöver så hade jag övervägt en sådan.
Tänker lite mer allsidig apparat, tapetsera, kontrollera nivåer på golv, altanbygge, biobygget, sätta upp badrumsmöbler, tavlor, osv.


Ah! Klokt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Evil_Homer » 2017-01-13 14:20

Boschen åkte faktiskt tillbaka en sväng, den visade helt galet vertikalt, men har nu fått den åter och det verkar som om den visar rätt igen.

Snabb och enkelt service ifrån Bosch och inköpsstället, men den där känslan av att köpa kvalitet när man blå Bosch fick sig en törn.

Får även passa på att göra en tummen upp till Kjell & co.
Köpte en lödstation för ett tag sedan och den där gängade lilla mojängen som håller fast lödspetsen har fipplats bort, gick in till butiken och förklarade läget i onsdags och idag så fick jag ett sms att mojängen finns att hämta i butiken.
Grym service kallas sådant!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2017-06-08 10:59

Tipsar om ett par verktyg jag köpt, en billig och en dyr, men båda väldigt trevliga och bra:

Ett smidigt 1/4 spärrskaft som kan vridas ända upp så man kan skruva med den som en skruvmejssel. Jag använder den mycket tillsammans med Biltemas höga 1/4-hylsor. Kvalitetskänslan är långt över normal Biltema-kvalitet. Priset 149:- är den värd flera gånger om. Den låser fast hylsan med knappen ovanpå, och spärriktningen ändras med det tresidiga vredet.

Bild


Nästa är lite kostsammare speciellt om man vill ha en uppsättning av flera storlekar.
Eftersom Bachos ställbara spärrblocknycklar är så pass dyra så provade jag först med den kanske vanligaste dimensionen, 13 mm.
Det vinklingsbara skaftet låser i önskad vinkel med den lilla knappen på sidan av leden. Den är fantastiskt användbar och bra speciellt vid trånga mekningar.
Den finns inte på så många butiker, men jag hittade den på tyska Amazon.

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-19 20:46

Jag vill köpa en såg men vet inte riktigt vilken sort som det är smartast att köpa. Eller jo, ingen, eftersom den kommer användas väldigt lite i en överskådlig framtid.

Idag har jag sticksåg och batteridriven cirkelsåg. Jag är inte särskilt nöjd med precisionen på cirkelsågen även om jag är väl medveten om att det går att komma ganska långt med lite jobb och smarta jiggar. Känns som att man ändå kommer slå i något slags tak där det kommer vara svårt för en annan glad amatör att hitta exakt rätt sak att justera. Skit bakom sparkarna är ju alltid svårt att åtgärda, men det vore skönt med något som kanske sänker risk och inflytande för användarfel.


Jag väger mellan en gersåg och en sänksåg. Primärt för mindre högtalar-byggprojekt men även annat.. oklart vad.

Vad skaffade ni först? Eller vad använder ni mest och oftast? Vad tycker ni är bäst för precision/repeterbarhet/snygga snitt/begränsning av sågdamm (tillsammans med dammsugare såklart)?

Användarvisningsbild
MathiasS
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 2013-12-30

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav MathiasS » 2017-07-19 21:58

För skivmateriak är kapgersågen värdelös och sänksågen skitbra. För att kapa av reglar, beädor etc så är gersågen bäst och sänksågen värdelös.

Dessutom är det ju egentligen inte en sänksåg du vill ha, utan en cirkelsåg som går på skena. Men, som alla sänksågar är konstruerade så är dom också bra på att fånga upp damm, så med en sug ansluten så blir det väldigt dammfritt.

Om jag bygger lådor så klarar jag mig bättre utan gersågen, men båda används flitigt.

Sänksågen konkurrerar ju snarare med bordssågen, men sådana som hanterar stora skivor blir både dyra och stora.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster