Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav jansch » 2017-07-19 22:28

Jag har nämnt det tidigare, jag tycker att en överhandsfräs är det bästa sättet att få bra "sågsnitt" för högtalarbyggen. Framförallt om man skall jobba med andra vinklar än 90 grader.
Jag har en DeWalt sänksåg (DWS520KR) och visserligen blir det hyfsat bra vid 90 grader och "*sådär" vid 45grader (nåja, någonstans mellan 44 och 46 grader) men med överhandsfräs får man mycket bättre resultat. Med skarpa stål blir snitten perfekta utan flisor t.o.m i plywood.
Jag grovkapar (ca 1 mm för stort) därför med sänksåg och "finlirar" efter det med överhandsfräsen. Biltemas fräs är alldeles utmärkt för hobbyarbeten, Ibland lite klumpig. Jag har några andra lite mindre oxå från Bosch och B&D som jag mest använder för att göra hålen för högtalarelementen och portar.
Tyvärr dammar det mer med överhandfräs.... och man bör alltid köra MOT rotationsriktningen för att ha full kontroll.

Användarvisningsbild
Dartman
 
Inlägg: 7128
Blev medlem: 2009-01-15
Ort: ofon OM 30

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Dartman » 2017-07-19 22:30

Jag köpte efter lång tvekan en Festool sänksåg för ungefär samma användningsområden som du beskriver. Första gången jag använde den kände jag omedelbart att det var det bästa verktyg jag haft i händerna. Någonsin. Men den var dyr, därav min tvekan. Nu är jag tvärsäker!


/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

niclas
 
Inlägg: 1590
Blev medlem: 2003-07-27

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav niclas » 2017-07-19 23:01

Dartman skrev:Jag köpte efter lång tvekan en Festool sänksåg för ungefär samma användningsområden som du beskriver. Första gången jag använde den kände jag omedelbart att det var det bästa verktyg jag haft i händerna. Någonsin. Men den var dyr, därav min tvekan. Nu är jag tvärsäker!


/Jonas


en plusetta

Användarvisningsbild
Jodah
 
Inlägg: 312
Blev medlem: 2012-05-30
Ort: Värmdö

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Jodah » 2017-07-20 08:37

paa skrev:Det kom ett litet paket idag:
[ Bild ]


Den där blocknyckeln är ju optimal för att ha i arbetsbrallorna :)
Har en 10-13 men med spärrfunktion. Hade varit bättre med öppen (monterar mycket gängstång)
Vart hittade du den?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2017-07-20 08:49

amazon.de
Tyvärr är toleranser lite för trånga i öppningen så det får inte vara minsta stukning på muttern för då går inte nyckeln på. Men annars är den ju perfekt just för att snurra på muttrar på gängstång. Stödplåten gör ju att den inte halkar av muttern.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav hammarn_2 » 2017-07-20 09:20

Tack för input angående såg. Att jag funderat på gersåg är ju för att många snitt (om man bygger just "små" högtalare) är under 300 mm. Med mindre arbetsstycken så är det ju en uppenbar fördel om sågen är mer stationär.

Med det sagt så är det ju de större/längre snitten som är mest kritiska och där som precisionen behövs mest för att minska den totala mängden pyssel. Och då är det en sänksåg som gäller. Det här får jag fundera vidare på..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2017-09-10 19:02

Bygghemma.se säljer nu sänksåg Makita SP6000J i plastbox för 2989:- plus 49:- i expeditionsavgift.
Sågskena tillkommer. Sågen passar dock även på Festools sågskenor vad jag förstår.
Detta är det lägsta pris jag sett för en märkessänksåg, och jag kände att nu var det dags att slå till.
En sak att se upp med om man köper en sågskena till den, är att många på internet klagat på att Makitas sågskenor ofta blivit böjda efter fraktbolagens hantering.
Jag har en Festool-skena så jag är lugn på den punkten.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2017-09-10 19:20

3 403 kr nu :-/
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2017-09-10 19:58

Jag beställde min i fredags för det lägre priset, det var dock längre leveranstid än vad som framgick på hemsidan.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

hammarn_2
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2016-02-15

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav hammarn_2 » 2017-09-10 22:11

Inget tips egentligen, men apropå Makita sänksåg. Den här hade varit smutt:

Makita XPS01

500 dollarers med skena och två batterier. Valutaväxlat och momsat så blir det 5kkr jämnt. För 6k hade det den fortfarande varit intressant.


Ännu mer OT så har jag listat ut att en bidragande faktor till att jag sågar så dåligt med min Ryobi cirkelsåg är att "lagerflänsen" som man skruvar fast klingan mot har ett rejält spel mot axeln. Det innebär att klingan i sin tur har ca 7 tiondelars mm glapp vinkelrätt mot sågriktningen. Utan att bladet flexar på något vis.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2017-09-10 22:34

Tack förresten paa för tipset om Makita på Festoolskena.

Hammarn: Sladdlös verkar otroligt skönt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2017-09-11 00:24

darkg skrev:Tack förresten paa för tipset om Makita på Festoolskena.
...

Så här kan det se ut, på en bild jag hittade:

Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9636
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Verktygstråden: -Problem med multiverktyg

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-09-13 15:42

Problem med multiverktyg!

Jag har nu ett multiverktyg, en Makita. Den följde med som ett paket med en skruvdragare. Trist nog följde det inte med några som helst verktygstillbehör till den! Sedan verkar det svårt att få tag på originaltillbehören (finns knappt på Bauhaus o.likn.). Några säger att olika märkens verktyg passar till varandra. Jag köpte några billiga sågar och lite skit från Cocraft (Clas Ohlson) tror jag. Men den jag hittills provat passade ju förstås inte riktigt. Den passade egentligen inte och jag drog ihop skiten och körde på ändå. Jag har försökt leta på olika sidar om vilka fabrikat som ska passa ihop med andra, och kommer bara till en massa webshoppar. Det står sällan vilka verktyg som dessa tillbehör passar.

På Clas Ohlson står det:
"Passar de vanligaste oscillerande verktygen på marknaden" (Cocraft)
- Ja ha, o-keeeeej?!?
(verkar inte passa Makita, tror jag)

På Jula står det:
Passar de flesta multiverktyg på marknaden. (Hard head)
- Ja ha, o-keeeeej?!?

Jag står lite handfallen här och naturligtvis blir det så att Faktisktkunskapen oftast har det rätta svaret. Är det någon som vet mer om detta? Gärna om det skulle kunna finnas en klar och tydlig tabell vad som passar med vad för det verkar vara en djungel, detta.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2017-09-13 15:47

Jag köpte ett billigt sådant verktyg, sen hittade jag aldrig tillbehör till (eventuellt lite otålig) och köpte ett billigt av annat märke, de var förstås inte kompatibla, men båda var rätt kass. Ja, en tabell över detta vore bra!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2017-09-13 18:27

Jag köpte en billig multitool på Jula och verktygen till den var verkligen bajs. Men jag provade Bosch verktyg istället, och det blev som en helt annan maskin.
Bosch-tillbehören passar troligen till din Makita också, och har en fantastisk kvalitet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Michael » 2017-09-13 21:43

För länge sedan så köpte jag en multimaskin, rätt billig batteridriven. Försökte använda den ett par gånger, men misslyckades såga i trä. Missnöjd. För något år sedan så berättade kompisen om sitt favorit verktyg, en Bosch multimaskin (grön). Oj, är den bra! Visade sig att bror hade en (om inte två olika) och en kollega på jobbet. Alla nöjda och tyckte de fungerade bra. Så jag slog till och köpte en. Jo eller, köpte en AEG på K-rauta första (rea)... sicket skit! Verktygen var en kant på (eller om det var infästningen) så det gick inte köra längs med en yta. Liksom en av de stora fördelarna med ett sådant verktyg. Fick lämna tillbaks den. Blev en Bosch PMF 190 E, nöjd - oja, jag blev nöjd!

Klingorna är en viktig bit och olika behov finns. Finns många olika att välja på, men oj vilka priser!! Några kostar riktigt mycket i svensk bygghandel. Hittade billigare i Tyskland. Så det blev ett gruppköp. Jag köpte från maschinendirekt på eBay (sök på ACZ eller AIZ). Fick göra köpet på tyska eBay, för annars blev det inte en gemensam fraktkostnad. Två sorter (ACZ85RD och ACZ85RT) fanns inte i lager när jag beställde, så de köpte jag från två andra på eBay. Nästan alla kom i Bosch förpackning. Om jag minns rätt så blev jag lite fundersam en stund (innan köp) för endel har annan tryckt text, så misstänkte kopior. Tror det var så att Bosch har börjat tillverka de i ett annat land också. Brukar stå SWISS MADE med fint tryck, men finns andra nu för tiden.

Nöjd! Har kapat av gamla reglar med standard klingan, inga problem. Finns även större klinga, ACZ100BB. De går bra även att kapa spik och skruv, men kanske bör man då använda hårdmetallklingorna. För de som är märkta wood and metal är endast avsedda för lätt metall, t.ex. aluminium. Karbid och diamant klingor finns också. Jag har kört i hård puts och lättbetong, så smidigt.

PS. Hittade att Bosch Starlock klingorna skall passa till "Bosch OIS GOP- och PMF-maskiner; Fein Multimaster och Multitalent; AEG; Einhell; Hitachi; Makita; Metabo; Milwaukee; Ryobi; Skil etc...", men hur det är med det i verkligheten vet jag inte.

//Michael

Swane
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 2017-02-20

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Swane » 2017-09-20 14:56

Kan tipsa om att hyra maskiner från bla. hilti och festool på Don för Person i Stockholm! Överhandsfräsar, slip- och kapmaskiner etc!

www.donforperson.se
Yamaha WXC-50 > Rotel RB-1080 > Guru QM60

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2017-09-20 17:13

darkg skrev:3 403 kr nu :-/

Nu har jag fått min Makita sänksåg i plastlåda, och det blev debiterat bara 3038:- på kortet!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

mrko
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2014-04-01

Re: Verktygstråden: -Problem med multiverktyg

Inläggav mrko » 2017-09-20 20:31

Johan_Lindroos skrev:Problem med multiverktyg!

Jag har nu ett multiverktyg, en Makita. Den följde med som ett paket med en skruvdragare. Trist nog följde det inte med några som helst verktygstillbehör till den! Sedan verkar det svårt att få tag på originaltillbehören (finns knappt på Bauhaus o.likn.). Några säger att olika märkens verktyg passar till varandra. Jag köpte några billiga sågar och lite skit från Cocraft (Clas Ohlson) tror jag. Men den jag hittills provat passade ju förstås inte riktigt. Den passade egentligen inte och jag drog ihop skiten och körde på ändå. Jag har försökt leta på olika sidar om vilka fabrikat som ska passa ihop med andra, och kommer bara till en massa webshoppar. Det står sällan vilka verktyg som dessa tillbehör passar.

På Clas Ohlson står det:
"Passar de vanligaste oscillerande verktygen på marknaden" (Cocraft)
- Ja ha, o-keeeeej?!?
(verkar inte passa Makita, tror jag)

På Jula står det:
Passar de flesta multiverktyg på marknaden. (Hard head)
- Ja ha, o-keeeeej?!?

Jag står lite handfallen här och naturligtvis blir det så att Faktisktkunskapen oftast har det rätta svaret. Är det någon som vet mer om detta? Gärna om det skulle kunna finnas en klar och tydlig tabell vad som passar med vad för det verkar vara en djungel, detta.



Var i ungefär samma situation, hittade ett litet kit med olika sågblad på ebay. "Makita Plunge Cut Multitool Blade Set B-30623" heter det, när jag handlade kostade det 280kr plus några tior i frakt från England men nu verkar priserna gått upp och det billigaste jag hittar nu går på runt 460kr inkl frakt :( Men hålla ett öga på ebay är väl mitt tips.

Användarvisningsbild
asslicker
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 2012-04-22

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav asslicker » 2017-09-20 23:15

Tjena!

Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..

Tips?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2017-09-20 23:37

asslicker skrev:Tjena!

Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..

Tips?

Det finns en tråd, med länkar till andra trådar, om fräsjiggar:
viewtopic.php?f=3&t=22672
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2017-09-20 23:57

asslicker skrev:Tjena!

Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..

Tips?


Nej, inte direkt, men jag var också inne på Jasper men tog en sån här istället, nöjd. Tyvärr inte med festoolmått, men jag har ändå snabbfäste. viewtopic.php?f=16&t=47175&hilit=Fr%C3%A4s&start=180#wrap
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
asslicker
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 2012-04-22

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav asslicker » 2017-09-21 14:29

darkg skrev:
asslicker skrev:Tjena!

Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..

Tips?


Nej, inte direkt, men jag var också inne på Jasper men tog en sån här istället, nöjd. Tyvärr inte med festoolmått, men jag har ändå snabbfäste. viewtopic.php?f=16&t=47175&hilit=Fr%C3%A4s&start=180#wrap


Såg ju inte så dum ut.. hur små radier klarar den?

Alternativet är ju att skaffa en jasper och ha en omräknare mellan millimeter och tum. Lite bökigt dock

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2017-09-21 15:58

asslicker skrev:
darkg skrev:
asslicker skrev:Tjena!

Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..

Tips?


Nej, inte direkt, men jag var också inne på Jasper men tog en sån här istället, nöjd. Tyvärr inte med festoolmått, men jag har ändå snabbfäste. viewtopic.php?f=16&t=47175&hilit=Fr%C3%A4s&start=180#wrap


Såg ju inte så dum ut.. hur små radier klarar den?

Alternativet är ju att skaffa en jasper och ha en omräknare mellan millimeter och tum. Lite bökigt dock


3 cm har jag för mig. Jag tror att det finns metriska hålskivor dock.
edit en nackdel med den är att den är tjock, så man förlorar lite djup och kanske inte kommer ner tillräckligt.
edit länk http://www.ebay.com/itm/Router-Compass- ... SwcLxYI2bZ
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Aerob » 2017-09-21 18:04

Hur fungerar det med skala på ett cirkelanhåll? Som jag tänker kommer skalan endast fungera mot en given dimension på frässtål? Ibland vill man kanske fräsa med ett stort stål, ibland med ett litet, och hur blir det med invändiga kontra utvändiga fräsningar? Hur som helst, man kommer långt med en stålskala för att öga in måttet man vill ha, sedan en provfräsning eller två så är man hemma!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav paa » 2017-09-21 18:09

asslicker skrev:
darkg skrev:
asslicker skrev:Tjena!

Jag letar efter en jigg till min festool överhandsfräs likt en "jasper jig. Dock vill jag ha en med metrisk skala och jag har inte hittat någon..

Tips?


Nej, inte direkt, men jag var också inne på Jasper men tog en sån här istället, nöjd. Tyvärr inte med festoolmått, men jag har ändå snabbfäste. viewtopic.php?f=16&t=47175&hilit=Fr%C3%A4s&start=180#wrap


Såg ju inte så dum ut.. hur små radier klarar den?

Alternativet är ju att skaffa en jasper och ha en omräknare mellan millimeter och tum. Lite bökigt dock

Om man har några olika fräsar med olika diametrar så ka man ju kompensera uppåt och neråt på måtten så man kommer väldigt nära. Det är ju inte säkert att man vill ha exakt på hela millimetern i vilket fall, det kan ju bli för trångt så man vill ligga t.ex 0.2-0.3 mm över. Är det inte helt steglöst så kommer man alltid i sådana bryderier.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2017-09-21 18:35

paa skrev:
asslicker skrev:
darkg skrev:
Nej, inte direkt, men jag var också inne på Jasper men tog en sån här istället, nöjd. Tyvärr inte med festoolmått, men jag har ändå snabbfäste. viewtopic.php?f=16&t=47175&hilit=Fr%C3%A4s&start=180#wrap


Såg ju inte så dum ut.. hur små radier klarar den?

Alternativet är ju att skaffa en jasper och ha en omräknare mellan millimeter och tum. Lite bökigt dock

Om man har några olika fräsar med olika diametrar så ka man ju kompensera uppåt och neråt på måtten så man kommer väldigt nära. Det är ju inte säkert att man vill ha exakt på hela millimetern i vilket fall, det kan ju bli för trångt så man vill ligga t.ex 0.2-0.3 mm över. Är det inte helt steglöst så kommer man alltid i sådana bryderier.


Tyvärr ligger frässtål oftast inte så tätt, min uppfattning är att det därför inte är en användbar metod i praktiken.

Det skulle finnas en mall med typ 2mm delning och sen en offsetskruv på plus minus typ 1 mm, på nåt smart sätt.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Adhoc
 
Inlägg: 3708
Blev medlem: 2005-06-29
Ort: Göteborg

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav Adhoc » 2017-09-21 20:56

Aerobs tips är bra. Man får oftast till det OK med stålskala under förutsättning att man först provfräser lite snabbt i en skräpbit, mäter diametern man fick och sen gör en justering för det som behövs.

Köpejiggen från ebay som darkg länkade till kan förses med skala på liknande sätt som jag gjorde för min fräsjigg. Skalans början bör dock då gå mot ena kanten av låsklossen på ovansidan av köpejiggen. http://www.ebay.com/itm/Router-Compass- ... SwcLxYI2bZ

Bilderna visar den 1:a jiggen jag lät göra med justerbart centrum. Den 2:a ser snarlik ut men på den har ett tunt avklippt stålmåttband limmats på, plus att basplattan fick ytterligare 4 st M4-gängade hål på andra sidan frässtålet och att låsanordningen för centrumtappen försetts med en markering mot måttbandet. En justerbar jigg får tillräckligt bra precision om man först skjuter in centrumtappen mot basplattan på fräsen och sedan fräser ett hål med tex Ø 10 fräs. Mät hålet noggrant med skjutmått. Blir håldiametern tex exakt 150 mm och man drar av fräsens 10 mm, betyder det att inställd radie på jiggen är (150-10)/2 = 70 mm (Alltså avstånd mellan centrum på frässtålet och centrum på centrumtappen). Klipp av måttbandet vid 70 mm och limma fast det på jiggen med början vid centrum mot den låsta centrumtappen. För ett hål på 224 mm; med Ø 12 fräs: 224-12 = 212 mm, dela 212 med 2 = 106 mm radie, ställ in och lås centrumtappens centrum mot 106 mm på skalan. Med Ø 8 mm fräs: 224-8 = 216 mm, dela 216 med 2 = 108 mm radie ska ställas in mot skalan. Jiggen funkar helt OK att ställa in för ett hål som är ca ½ mm större än tex korgdiameterns YD, om korgen ska försänkas. För riktigt små hål använder jag dom gängade hålen i basplattan och Ø 6 mm centrumtapp, minsta håldia beror på fräsen, diameter, Ø 33 mm är nog det minsta jag kan fräsa.

Bild

Bild

Användarvisningsbild
asslicker
 
Inlägg: 235
Blev medlem: 2012-04-22

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav asslicker » 2017-09-21 23:03

Jag köper nog en sådan från ebay, och så får jag lösa fastsättningen i fräsen på något vis. Den är ju billig iallafall 8)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Verktygstråden: -Där vi tipsar och får tips!

Inläggav darkg » 2017-09-21 23:37

Jag har funderat på nån sorts skala, men tänkte nöja mig med en relativ, dvs efter prov och mätning kan man se och ställa in differensen. Kanske blir av någon gång. Jag vill nog hellre ha underdelen som referens, men låsklossen kanske duger. När man kollar mått räcker det förstås att dutta två motsatta små gropar, man behäver inte veva varvet runt, och oftast kan man våga prova på arbetsstycket (vilket man i och för sig antagligen får ångra förr eller senare).

----

En annan fräsfundering. Ibland vill jag fräsa på en viss punkt, kanske ett hål eller så. Med en borr kan man ju med fördel ta en med centrumspets, om man vet var man ska borra, men med till exempel en notfräs är det svårare att pricka rätt. En notfräs med centrumspets vore najs, men sådana, om de finns, vill man ändå knappast köpa i massa diametrar. Vilka andra fiffiga lösningar finns på detta?
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster