Tänkte sätta en baslåda i bilen för första gången...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Tänkte sätta en baslåda i bilen för första gången...

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2012-01-30 20:23

Hej på er!

Har en Honda CR-V och har för det mesta gott om utrymme där bak så jag har på senare tid blivit lite sugen på att snickra en låda. Är ute efter kvalitet och inte något epatraktordunk. Tänkte fråga här först för det brukar finnas kompetens och jag blir lite förvånad över alla små lådor med stora element i då jag kikar på andra forum.

Är det någon härinne som har några råd?

Det här är vad jag hade tänkt mig:
-Att snickra en egen låda i mdf.
-Måtten som jag tänkte hålla mig till är ca 100x33x33 cm men jag är inte helt låst.
-Två element.
-Sätta på handtag så att jag lätt kan lyfta ur om jag kör något stort samt sätta på fästen så att jag kan lastsäkra lådan i bagagerumsöglorna.
-Sedan ansluta denna till någon typ av effektstark klass-D apparat.

Är öppen för förslag då det gäller elementval, elementriktning, utformning, sluten eller portad, avstämning, allmänna råd. Har noll erfarenhet av just billjud men har ej tummen mitt i handen.

/C

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-30 20:30

Var noga, annars blir det förskräckligt entonsdunk man hör från alla slyngelbilar. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2012-01-30 20:40

Ragnwald skrev:Var noga, annars blir det förskräckligt entonsdunk man hör från alla slyngelbilar. :wink:

Ja, att hamna i den kategorin vill jag undvika... men jag tror inte att country, jazzsångerskor och singersongwriterskivorna som jag poppar i bilen riktigt passar in eller gör mig till en "konkurrent" :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-01 06:30

Skall du göra någon uppgradering av framsystemet med eller bara en bas låda bak.

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2012-02-01 09:10

Det är rätt skapligt ljud i bilen i övrigt och navigationsversionen av samma bil är just kompletterad med en sub som orginal. Däremot så måste jag naturligtvis stärka upp om det behövs så jag har kikat på byte av diskanterna och dörrelement men inledningsvis så ligger jag lågt och ser hur det blir.

Användarvisningsbild
Tykho

Inläggav Tykho » 2012-02-01 09:33

Har genom åren provat på en del olika låd och bastyper, ända upp på tävlingsnivå.

Skulle vilja påstå att valet av element är helt avgörande för vad man får ut för ljud.
Långslagiga basar med fet upphängning ger nästan alltid "slyngeldunk".
Dessa behöver oftast också större portade lådor.
Själv föredrar och rekommenderar jag kortslagiga basar som går att montera i slutna lådor.

Tycker också att det oftast räcker med att köra 2 st 10 tummare. Detta i en sluten låda brukar landa på ca 40-45 liter dvs hälften av vad du har till förfogande.

Delningsfrekvens i bil bör ligga runt 80 Hz.

Ska lådan stå mot ryggstödet rekommenderar jag basarna riktade bakåt mot bakluckan och lådan fasvänd.

Lite allmänna funderingar. Har mer om det skulle behövas.
Linn LK lådor i alla dess former :)
70 tals Hitachi

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-01 20:07

Tykho skrev:Har genom åren provat på en del olika låd och bastyper, ända upp på tävlingsnivå.

Skulle vilja påstå att valet av element är helt avgörande för vad man får ut för ljud.
Långslagiga basar med fet upphängning ger nästan alltid "slyngeldunk".
Dessa behöver oftast också större portade lådor.
Själv föredrar och rekommenderar jag kortslagiga basar som går att montera i slutna lådor.

Tycker också att det oftast räcker med att köra 2 st 10 tummare. Detta i en sluten låda brukar landa på ca 40-45 liter dvs hälften av vad du har till förfogande.

Delningsfrekvens i bil bör ligga runt 80 Hz.

Ska lådan stå mot ryggstödet rekommenderar jag basarna riktade bakåt mot bakluckan och lådan fasvänd.

Lite allmänna funderingar. Har mer om det skulle behövas.

Det handlar om var man stämmer av en basreflex låda till bil låg avstämning= slyngeldunk

Användarvisningsbild
Tykho

Inläggav Tykho » 2012-02-01 21:33

Det är sant att avstämningen gör sitt.
Skulle dock ändå rekommedera slutet. Ger mer kontroll tycker jag
70 tals Hitachi

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-02-01 21:53

Tykho: Måste elemeten vara kortslagiga? :)
Det är sällan man ser folk monteran "hifielement" i bilar. Det borde kunna bli bra tycker jag, eftersom bilelement brukar vara junk?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-02-01 22:02

Ja vad utmärken en bra bilbas och vad gör att en bra hemmabas passar sämre i bil, om det nu är så?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Tykho

Inläggav Tykho » 2012-02-01 22:24

Trenden har väl varit inom billjudet att basarna ska vara långslagiga för höga ljudtryck.
Har bl.a kört med basar från MTX, Soundstream och Alpine.

Finns väl egentligen ingenting som säger att man inte kan köra med Hifi element i en bil.
Det som är är välimpedansen och verkningsgraden som kan vara annorlunda.
Bilbasar är oftast 4 ohm eller 2+2 ohm.

Finns faktiskt många hififöretag som även gör bilhögtalare.
Focal är ett sådant. Dom gör det med bravur också.
Boston, Cerwin, Nakamichi är några andra.
70 tals Hitachi

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2012-02-02 06:42

Tykho skrev:Trenden har väl varit inom billjudet att basarna ska vara långslagiga för höga ljudtryck.
Har bl.a kört med basar från MTX, Soundstream och Alpine.

Finns väl egentligen ingenting som säger att man inte kan köra med Hifi element i en bil.
Det som är är välimpedansen och verkningsgraden som kan vara annorlunda.
Bilbasar är oftast 4 ohm eller 2+2 ohm.

Finns faktiskt många hififöretag som även gör bilhögtalare.
Focal är ett sådant. Dom gör det med bravur också.
Boston, Cerwin, Nakamichi är några andra.

det finns även hifi basar som har 2+2 eller 4ohm och vad skulle det vara sämre med en långslagig bas (x-max).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-02 08:56

Det är nofg kanske erfarenhetsmässigt av några av de vnsinnesdimensionerande bilbasar som finns där de ser ut att ha feta surrounder och sjukt stor slaglängd men där den är linjär bara någon millimeter kanske 8O

Ganska små slutna lådor som börjar falla väldigt tidigt funkar väl rätt bra i bil med den enorma kabineffekten som finns. Går baslådan för djupt kommer allt annat drunkna i basljud.

Men det där kan säkert några som är insatta i billjud berätta mer om och ge råd.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tykho

Inläggav Tykho » 2012-02-02 09:43

Det är mer personliga erfarenheter som gör att jag förordar kortslagiga basar.
Det är inget fel i sig på långslagiga basar men många behöver stora portade lådor som bör stämmas av noggrant så att man inte får den här effekten av odefinerad mullerbas.

Som det sas här tidigare så rullar en sluten av på ett naturligt sätt som gör att dom spelar mer hemmastere.

Billjud är en vetenskap i sig oh den är allt annat än logisk då man har en rätt liten kupé att ta hänsyn till. Oika bilar spelar med på olika sätt.
Det som funkar i en bilmodell behöver inte funka i nån annan.
Dämpning av kaross, materialen i inredningen osv osv spelar allt in i detta.

Som MÖ sa så är det lätt att man överdimensionerar basdelen i bilarna.

För den som är intresserad av mina erfarenheter så finns jag på PM för att diskutera enskilda fall.
70 tals Hitachi

Återgå till DIY-forum